Konsistent spraking ved avspilling av vinyl

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Har en Rega P3-24V med Shure M97xe med orginal stift, uansett hvilke plater jeg spiller av gamle eller nye, opplever jeg at det konstant er spraking, som hele tiden holder samme volum, når det er mye liv i musikken og det er et hektisk lydbilde hører jeg ikke sprakingen, men med roligere musikk osv, hører jeg den hele tiden, har vasket alle platene jeg har testet med, renset stiften, spraking er til stede i begge kanalene. Lyden i seg selv er ikke noe å klage på etter hva jeg kan høre.

Hva kan dette komme av? bruker Marantz PM6004 sitt interne phonotrinn.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Roberth skrev:
Hei

Har en Rega P3-24V med Shure M97xe med orginal stift, uansett hvilke plater jeg spiller av gamle eller nye, opplever jeg at det konstant er spraking, som hele tiden holder samme volum, når det er mye liv i musikken og det er et hektisk lydbilde hører jeg ikke sprakingen, men med roligere musikk osv, hører jeg den hele tiden, har vasket alle platene jeg har testet med, renset stiften, spraking er til stede i begge kanalene. Lyden i seg selv er ikke noe å klage på etter hva jeg kan høre.

Er det elektronisk spraking? Du kan teste: sett nåla i rilla utan at tallerkenen går rundt. Er det spraking, er feilen noko anna enn eit problem med statisk elektrisitet, skitne/hakkete plater, og du må sjekke signalvegen. Elles kan det kanskje vere gammal stift.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Audiophile-Arve skrev:
Roberth skrev:
Hei

Er det elektronisk spraking? Du kan teste: sett nåla i rilla utan at tallerkenen går rundt. Er det spraking, er feilen noko anna enn eit problem med statisk elektrisitet, skitne/hakkete plater, og du må sjekke signalvegen. Elles kan det kanskje vere gammal stift.
Sprakingen er den som mann hører når platene er støvete og hårete osv. Stiften og pickupen er helt ny. Setter jeg pickupen ned i en plate uten at talerkenen går rundt er det så og si helt tyst. Ingen spraking.

Kan problemet ligge i at platene er blitt statiske og verken platebørsten eller det fine tøystykket med rensevæske på ikke klarer å fange opp støv som ligger dypt i rillene? Evt. overfølsom stift?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Då har eg fylgjande framlegg til diagnosar:
- Skitne plater (Beste kur: platereinsemaskin, prøv ei "jomfruplate" ved høve, og sjå om problemet er borte)
- Statisk elektrisitet (kur; plantar, luftfuktar, lågare temperatur)
- Feil justering av pickup (kur: skikkeleg mal til oppjustering, snakk med ein lokal entusiast, eller kvalifisert butikk)
- utslitt pickup eller stift (fram med lommeboka)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Føler at jeg nesten burde hatt praktisk hjelp, jeg har ikke akkurat vokst opp med dette, og er usikker på hvordan jeg justerer platespilleren og hvordan pickupen skal være justert.
Eneste jeg har gjort er å justere biasen på platespillern til å matche vekten som er oppgitt i manualen til pickupen.
Loddet på armen står ca midt på holderen og denne bryteren på armen står på 0.
Har ingen forhandlere i nærheten.

Har sittet hele kvelden og prøvd hele kvelden å vaske en nesten helt ny plate jeg har her på 180 gram, brukt antistatisk tøystykke og rensemiddel og holde over platen når den spinner rundt på tallerkenen, pickupen er grundig renset.

Venter på ny stift til pickupen som er adskillig høyere kvalitet enn den jeg har nå som kom med pickupen(SAS-stift). Venter også på ny platematte, ettersom den jeg har er statisk.

Jeg trenger vinylnødhjelp, hvis det er noen i harstad området som har mulig til å komme til utsettning ???

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Roberth skrev:
Føler at jeg nesten burde hatt praktisk hjelp, jeg har ikke akkurat vokst opp med dette, og er usikker på hvordan jeg justerer platespilleren og hvordan pickupen skal være justert.
Eneste jeg har gjort er å justere biasen på platespillern til å matche vekten som er oppgitt i manualen til pickupen.
Loddet på armen står ca midt på holderen og denne bryteren på armen står på 0.
Har ingen forhandlere i nærheten.

Har sittet hele kvelden og prøvd hele kvelden å vaske en nesten helt ny plate jeg har her på 180 gram, brukt antistatisk tøystykke og rensemiddel og holde over platen når den spinner rundt på tallerkenen, pickupen er grundig renset.

Venter på ny stift til pickupen som er adskillig høyere kvalitet enn den jeg har nå som kom med pickupen(SAS-stift). Venter også på ny platematte, ettersom den jeg har er statisk.

Jeg trenger vinylnødhjelp, hvis det er noen i harstad området som har mulig til å komme til utsettning ???
Det vert diverre litt for langt for ein vestlending. Men kanskje du har ein justeringsmal for pickuparmen? Det skal ligge nokre for Rega-armar ute på nett, men eg veit ikkje kvar....

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
pellesmil skrev:
For lavt stifttrykk??
Du har faktisk helt rett, fant denne kjekke videoen, http://www.youtube.com/watch?v=IoIHn2g0398 fulgte den og fikk et mer korrekt stifttrykk, ikke helt presist, etter som jeg ikke har noen vekt å måle med, men sprakingen forsvant nå, eneste sprakingen jeg hører hvis platen er full av støv og hår osv, lyden over hele fikk et stort løft, spesielt i mellombass og dybbass registeret.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Det jeg pleier å gjøre mht stifttrykk, er å starte med noe som er klart i overkant, og så redusere trykket gradvis inntil jeg hører det begynner å skurre. Så går jeg 0,25-0,5 g opp, avhengig av pickuptype etc.
Om dette er den vanlige måten å gjøre det på, vet jeg ikke, men det har funket hos meg i alle fall.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
grammofon skrev:
Det jeg pleier å gjøre mht stifttrykk, er å starte med noe som er klart i overkant, og så redusere trykket gradvis inntil jeg hører det begynner å skurre. Så går jeg 0,25-0,5 g opp, avhengig av pickuptype etc.
Om dette er den vanlige måten å gjøre det på, vet jeg ikke, men det har funket hos meg i alle fall.
Vil det ikke være enklere å bare kjøpte en stiftvekt, ser den koster 75 kr hos mono fra ortofon, og bare sette vekten som bruksanvisningen til pickupen anbefaler, og gå derifra hvis mann ikke er fornøyd?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Då var det altså stifttrykket. Justeringa brukar å vere ganske presis i dei fleste armar dersom du fylgjer standard framgangsmåte:
1. Nullstill armen ved å skru loddet bakover til armen vert ståande i den høgda der du slepper han (han skal ikkje falle ned mot rilla, då er stifttrykket positivt, eller stige- negativt)
2. Juster skalaen på loddet til 0. Dette er ei plastskive du kan dreie på. Hald loddet i ro, det skal ikkje røre seg no.
3. Når 0 no er korrekt, tek du tak i loddet og skrur det til ynskjeleg stifttrykk.
4. Ta utgangspunkt i maksimalt stifftrykk frå produsenten. Nokre pickupar tåler også meir enn dette (det er iallfall for mykjenår nålefana bøyer seg slik at stiften vert feil i rilla). Så kan du redusere litt, dersom du vil. Eg køyrer nesten alltid på oppgjeve maksimale stittrykk. Lyden vert betre.

Andre ting som kan justerast:
Overhenget, altså så langt fram pickupen skal stå i armen. Her er ein mal det beste. Gamle shell med SME-fatning (svært vanleg) kan råjusterast ved bruk av ein plastdings som du stikk shellet inni, og flyttar pickupen til nåla står rett over eit hakk i dingsen. Dette brukar å vere ok nok til å spele med, men ein presis mal er endå betre, noko eg vil tilrå med dyre pickupar/fine nåleslipingar.

Azimuth. Dei fleste armar kan du justere høgda på. Det kan vere plundrete, men den enklaste måten er å bruke ein spegel som er like tjukk som ei vinylplate. Så plasserer du pickupen rett på spegelen. Sjå på pickup/speglbilde, så ser du fort om han er skeiv. Det same gjeld sidevinkel, men det er få rimelege armar der du kan justere dette.
Elles finnest det små waterpass og ymse smart utstyr til å justere armen, men det viktigaste er ei vekt til å måle stifttrykket. Enkle frå Ortofon eller Shure er ok for dei fleste, og dei digitale til fleire hundrelappar er rett nok kjekke, men sjeldan nødvendige.

Topp Bunn