Konsert DVDer og lyden på disse-merkelig oppdagelse....

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Jeg sluttet å kjøpe film dvder når jeg kom over 4-5m med dem, hyllen blei full og pappesker måtte benyttes.

Dog har jeg fortsatt å handle musikk konserter, særlig etter at jeg fikk meg "blåroy" spiller av min fru til Jul. MEN, jeg trenger å blåse litt frustrasjon her og skulle det være noen som kan "plastre såret" og forklare meg;

Hvordan kan man selge en musikk konsert, merke den med Dolby HD Master osv og så finne at det IKKE mikses musikk i alle kanaler???? Kjøpte meg dyr senter og noen av de coole nye konsertene sender squat-diddly-doo i sentern, noe som naturlig vis skuffer. Trodde 5.1 osv betydde lyd i h,senter,v + bak og sub, men det gjør det vist ikke...???:mad:

Frustrert....
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
673
Antall liker
175
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Er blyroy-spilleren satt til å sende ut multikanals signal? Bruker du HDMI til en receiver? Gjelder dette kun konserter eller har du prøvd vanlige spillefilmer? Der skal som regel vokalen komme fra senterhøyttaleren.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Vokalen på konserter bruker faktisk frontene mye for vokal, helt motsatt av film. Men dersom du ikke hører NOE fra centeren på NOEN konserter så er det selvsagt noe galt.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.555
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Mange ting du må sjekke her, vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Men... sjekk at ikke BD spiller er satt til å nedmikse til stereo, Sjekk at spiller behandler HD formatene korrekt, sjekk at alle kanaler gir lyd ved å bruke spillerens eller surroundforsterkers testsignal, Hvis du bruker surroundforsterker eller receiver; sjekk at alt er satt opp for surround og ikke stereo, sjekk nivå på alle kanaler (mange konsertutgivelser med lite lyd i senter og surroundkanalene).

Som nevnt har noen konsertutgivelser ingen eller lite lyd i senter, og forsiktig bruk av surrounkanalene. Det synes jeg er fornuftig. Mens andre opptak har masse lyd og instrumenter i alle kanaler.

Lykke til.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Takker for forslagene. Blåroy spillern kjører via HDMI og den gir senterlyd osv på film (som jeg ser veldig lite av). Det jeg ikke helt fatter er at man sier 5.1, Dolby HD osv på konserter men det er altså ikke lyd i sentern.... Jeg har kjapt sortert favoritt konsertene i "med senter" og "uten senter" og her finnes filmer i blåroy som har samme merking (Dolby HD osv). Flere av de med senterlyd er faktisk den "gamle" standarden. Så må jeg også nevne at selv om man kalibrerer til 1000 med mikrofon osv så må man inn manuellt og tune volum rundt om kring fra konsert til konsert :-( Er nesten der at jeg må sette gule postit lapper med best innstilling basert på øra og ikke mikrofon - frustrerende til tusen.

Skal man nyte rein stereo så er det sjeldent det sporet er veldig godt (untak finnes) og da har man det gående :-(

Er det bare meg som sliter med dette ?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har aldri hatt noen slike problemer som du beskriver i hvertfall. Her har set and forget med likt volum i lytteposisjon fra alle kanaler fungert veldig bra, uavhengig av kildemateriale. Kanskje centerhøyttaleren din ikke fungerer helt optimalt lydmessig?
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Jeg har aldri hatt noen slike problemer som du beskriver i hvertfall. Her har set and forget med likt volum i lytteposisjon fra alle kanaler fungert veldig bra, uavhengig av kildemateriale. Kanskje centerhøyttaleren din ikke fungerer helt optimalt lydmessig?
Hmm, sentern er kliss ny så teknisk sett burde den funke utmerket. Må dog balansere senter og sub manuellt, men jeg hadde da slått av Audyssey korrigeringen. Kanskje jeg bare MÅ kjøre med Audyssey og at den evt normaliserer nivå fra konsert til konsert ...Hmm - må sjekkes i morgen. Det er dog ikke årsaken til at enkelte ikke har lyd i senterkanalen på konsert DVDene. Sjekk ut Leonard Cohens "songs from the road" - null output i senter, men meget bra konsert(er). Samme med Prince "Rave 2000" - null senter, elendig lyd generellt men jævli tøft band med noen kule partier som lider av dårlig lyd...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg tenkte ikke at centeren var defekt rent teknisk sett, men at den kanskje har en lyd som ikke har tilstrekkelig tydelighet eller oppløsning, og slik sett alltid vil virke litt innesluttet, noe som igjen føler at man aldri helt får lyden til å stemme og skrur opp og ned volumet. Både plassering/vinkling, subintegrasjon og høyttalerkonstruksjonen i seg selv kan i såfall være et problem her. Jeg ville også lekt med delefrekvensen på centeren, siden dette erfaringsmessig kan påvirke taletydeligheten en del, spesielt på mannstemmer.

Grunnen til at jeg foreslår dette er at jeg faktisk har eid en center som rett og slett var så håpløst dårlig at det aldri ble riktig uansett hva jeg gjorde. Klangen matchet ikke frontene i samme serie og det låt ullsokk. Det er intet mindre enn den verste høyttaleroplevelsen jeg har hatt i hele mitt liv, noe som overrasket stort siden alt annet jeg har vært borti fra denne produsenten har vært akkurat så bra som forventet.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Sentern er en Martin Logan Stage og spiller med ett sett Vista på sidene. Årsaken til at jeg hengte meg opp i dette var pga at jeg nylig kjøpte den og skulle virkelig kose meg med konserter. Var jo derfor depping når man har brukt mye på ny senter og enkelte konserter ikke brukern :-(
Tror den skal integreres greit med de andre høyttalerne...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Den skal jo være meget bra den. At du føler et behov for å skru på kanalvolumet fra konsert til konsert virker uansett veldig rart, men usikker på om det er et reellt problem, eller om det har med dine forventninger til centerkanalen å gjøre.

At noen ikke bruker centerkanalen i særlig grad, eller enkoder noe som nesten er et rent to-kanals spor i et 5.1 signal, er dessverre noe man bare må leve med. Jeg har aldri tenkt over dette som et problem, men det er mulig jeg har mer realistiske forhåpninger siden jeg har hatt surroundanlegg siden tidlig 2000-tall, før blu-ray konserter og slikt ble et tema.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.555
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Jeg forstår ikke helt hvorfor du har så store forventninger til senterkanal på konserter/musikk. Senterkanal er mest nyttig ved film, og er mest for de som sitter litt på siden. Men et godt mikset lydspor, på et bra 5.1 oppsett er knall det, for all del. De beste konsertene jeg har på Blu-Ray og DVD, der er surround og senterkanalene forsiktig brukt. Det viser at de som har produsert lyden har skjønt noe spør du meg. Jeg tipper at du, som de fleste som kjører både stereo og surround, har mest optimal lyd fra fronthøyttalerne. Det er jo gjerne de man har best plass til, og bruker mest tid på å plassere. Kos deg med konserter, og ikke heng deg så mye opp i miksen. Den får du ikke gjort noe med uansett.
 
Sist redigert:

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Marsboer : Joda, jeg er fullt klar over at jeg bare må leve med det at enkelte konserter ikke kjører senter selv om det er merket med 5.1 osv, poenget mitt er dog at jeg ikke fatter at det skal være lov. Det er som å kjøpe en bil som er annonsert med 4x4 men du finner ut etter hvert at det kun er 2 hjulstrekk... Uansett - jeg overlever jeg ,-)

Polkagris: Har vel like store forventninger til konserter med senter kanal som til en film med dialog i senter. En skikkelig konsert som er godt mixet i surround lever jeg lenge på og flere som har vært hos meg når jeg swapper inn stereo sporet vil absolutt tilbake til surround. Men det er litt sån, shitt inn - shitt ut så det er naturlig vis konserter som låter bæsj å på lik linje med at det er forskjell på CDene våre. Men jeg nyter konsertene i lange drag og skal ikke henge meg for mye opp i dette, men det gjør det litt irriterende å handle konsert DVDer... Uansett, enjoy music og ha en flott helg karer :)
 
Topp Bunn