Konkurs

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Jeg har vel egentlig alltid visst dette innerst inne i mine egne fordommer. ;) Forskeren kaller det så fint for navn med "folkelig innslag".

G

Gjestemedlem

Gjest
"- Vi ser at navnene på listen har det jeg vil kalle et folkelig innslag. Og vi kommer neppe forbi at vi her ser et innslag av navn som er vanligere blant dem som har lavere utdanning og lavere inntekt, sier Utne."

Man finner sikkert de samme navnene på andre uheldige statistikker også.

Slike navn som ender på y som Ronny og Tommy er jo ikke ordentlige navn, men klengenavn på ekte navn som Ronald og Thomas. Ikke ulikt våre hjemlige Piddi, Laffen, Laien og Bønni.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Mange av disse navnene preges jo også av en viss anglifisering. Det sier vel kanskje noe om foreldrenes sans for kultur eller mangel på sådan. På den annen side er mange av disse navnene med norrønt opphav populære blant høyt utdannede foreldre har jeg inntrykk av.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.740
Torget vurderinger
12
Hva heter de daglige lederne som ikke går konkurs da? Dette blir bare tøys hvis ikke hensikten er å stigmatisere en gruppe mennesker.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det er jo interessant at et selskap som driver med kreditt- og regnskapsinformasjon finner det meningsfullt å lage en slik oversikt. Spørsmålet er hva de bruker informasjonen til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.831
Torget vurderinger
0
Med en viss lettelse kan vi konstatere at Bjørn ikke er et av navnene på listen. Det lover jo godt for Hi-Fi Husets framtid om ikke annet. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Et interressant sosialantropologisk studie dette; hvilke faktorer fører til hva osv. Selv om vi stort sett kan forutsi resultatet er det da alltids duket for et lite misbruk av forskningsmidler.

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.474
Torget vurderinger
2
Og jeg som har en sønn som heter Ronny. Hadde jeg visst dette.......

Jeg mangler visst både kultur og dannelse som kunne finne på noe sånt.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
bjornh skrev:
Gjett hvem som går oftest konkurs. Det er Ronny, Tommy eller Roger det..! Merkelig.
Det siste navnet synes jeg ikke var så merkelig i sammenhengen. På jobben hører jeg ofte "Roger and out" på sambandet..

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
rolfozzy skrev:

Ser ikke bort ifra at du mangler kultur og dannelse... Men det kommer vel litt an på hvor i landet man er fra også. Ronny fra f.eks. Østfold (hvor jeg har inntrykk av at navnet er ganske vanlig) er jo kanskje en helt annen type enn Ronny fra Loddeford, akkurat som Roger fra London skiller seg fra Roger på Ila.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.684
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:

Så lenge han ikke heter Bob Kåre....... ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Karma skrev:
bjornh skrev:
Gjett hvem som går oftest konkurs. Det er Ronny, Tommy eller Roger det..! Merkelig.
Det siste navnet synes jeg ikke var så merkelig i sammenhengen. På jobben hører jeg ofte "Roger and out" på sambandet..

..og så har vi Roger Moore da, kan det bli for mye???

Mvh. RS

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
R.Solhaug skrev:
Et interressant sosialantropologisk studie dette; hvilke faktorer fører til hva osv. Selv om vi stort sett kan forutsi resultatet er det da alltids duket for et lite misbruk av forskningsmidler.

Mvh. RS
Navnene er jo heller et symptom enn en årsak. Problemet med studien er jo at det er vanskelig å bruke den til meningsfylt handling. Kanskje bortsett fra at man ikke låner penger til selskaper der daglig leder heter Ronny, som dermed går konkurs og forsterker konklusjonen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.474
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
rolfozzy skrev:

Ser ikke bort ifra at du mangler kultur og dannelse... Men det kommer vel litt an på hvor i landet man er fra også. Ronny fra f.eks. Østfold (hvor jeg har inntrykk av at navnet er ganske vanlig) er jo kanskje en helt annen type enn Ronny fra Loddeford, akkurat som Roger fra London skiller seg fra Roger på Ila.
Spørs vel litt hva som menes med kultur og dannelse også vil jeg tro.

Sikkert mange som åpner en fin rødvin og lytter på et eller annet klassisk i silkeslåbroken. Men underbuksa kan være full av bremsespor alikevel....

Hva barna får for navn har også noe med hva som er mye brukt på det tidspunktet de blir født.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
rolfozzy skrev:
Sikkert mange som åpner en fin rødvin og lytter på et eller annet klassisk i silkeslåbroken. Men underbuksa kan være full av bremsespor alikevel....
Aner et ørlite folkelig innslag i denne uttalelsen. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.474
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
rolfozzy skrev:
Aner et ørlite folkelig innslag i denne uttalelsen. ;)
Folkelig og ukultivert er sikkert samme sak for enkelte. :)

Jeg må huske og si til guttungen at han bytter navn, så ikke bedriften han har vært daglig leder for i noen år går på rævva.

Er det noen navn som er safe og bruke?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.474
Torget vurderinger
2
Et par gode tips. Hva med Jens ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jens er vel litt 'vanlig' midt på treet, og hipp som happ vil jeg tro. Hvis dette er din andre sønn, er det guttungen snarere ann navnet som avgjør.

Ellers er det muligens bedre med dobbelt etternavn enn dobbelt fornavn. Enkelt fornavn med jr., dy. eller kanskje III, vil nok sikre stabil inntekt fra selv de mest hasardiøse .com-foretak.

Håper dette er nyttig hjelp på vei til døpefonten.   ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.260
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er de etterfølgende på lista Benny,Ton(n)y og Ricky. ;D

Mvh.KW

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
osv. Sonny, Kim-André, Torry, Kriss ... Er navn på bøller og/eller slaurer jeg har truffet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg forsøkte å få min lillebror til å kalle min nevø "Svante" med begrunnelsen at f.eks. "den avstumpede voldsmannen Svante" høres usannsynlig ut, og at nevøen med et slikt navn nødvendigvis måtte bli en fin fyr. Min lillebror mente at det kan gå en Svante dårlig allikevel, og man kan tenke seg "den vennlige blandingsmisbrukeren Svante" for eksempel. Det ble ikke Svante.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har blitt oppdratt til å ikke le av andres navn.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.831
Torget vurderinger
0
Preben og Bernard ?? Vel...........??

De går kanskje ikke så ofte konkurs, men når de først gjør det blir det vel ofte både arbeid for Økokrim og store overskrifter i Kapital / DN om KJEMPEKONKURS !

Er nok et spørsmål om preferanse, den litt "folkelige" Ronny med "Ærlige Ronnys bruktbiler" som tryner hvert annet år eller Preben som etter 10-12 år med ekkelt med høy cigarføring må gjemme seg i Abu Dhabi for å unngå rasende kreditorer han ble kjent med i Rotary.

Nei jeg tror jeg foretrekker Ronny framfor Preben uansett ! ;D

N

nb

Gjest
Sleng på Kenneth på den konkurs-listen, så har du de som sitter oftest i fengsel også.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hva med Harry.. høres jo noe harry ut ;D

Mvh. RS

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
totte skrev:
ErosLoveking skrev:
Gago skrev:
jeg har blitt oppdratt til å ikke le av andres navn.
er nok ikke så dumt det ::)
Men kafemødre som kaller poden Maximillian må vi vel få le av?
Tja, kan jo likesågodt være kulturelt betinget. Ikke alle er gift med vaskekte nordmenn heller vet du. Kjenner et barn med det mellomnavnet, og det er så langt unna kafemødre du kan tenke deg, snarere karrieremor.

Sikkert morsomt for HFS´ere som nå tilfeldigvis har et av disse navna. Alltid gøy å bli dissa, er det ikke?

For all del, det er vel ganske harmløst det hele.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.831
Torget vurderinger
0
R.Solhaug skrev:
Hva med Harry.. høres jo noe harry ut ;D

Mvh. RS
Neida, han er opptatt med svenskehandel. ;D