Kongsberg Jazzfestival 2015

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Van the man dukker opp fredag 3/7, billetter er ute på torsdag. LØP OG KJØP!
Van-Morrison.jpg

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Kongsberg Jazzfestival er ikke hva den burde ha vært.
Det legges mer krefter i å skaffe komersielle artister som Røyksopp, Sivert Høyem osv......
Van Morrison er uten tvil en artist som er verdt å høre på, men han spiller ikke jazz.
Siden jazz er et veldig vidt begrep vil det alltid kunne forsvares å ta inn artister som driver med electronica/dream-pop/indie som feks Jenny Hval, men jeg får ikke akkurat noe jazzfølelse når jeg hører slikt.

Kongsberg Jazzfestival lider av litt voksesyke og av behovet for å trekke store folkemasser, dermed blir det gjerne komersielle artister som står øverst på plakaten. Gode jazzartister blir lett oversett, og jazzens viktighet kommer i andre rekke.
Kongsberg Jazzfestival blir dermed bare en "wannabe" størst og best som ikke gidder formidle viktigheten av sitt eget navn. Og det ergrer meg nok til at jeg ofte står over denne festivalen.

Beklager offtopic i tråden din Desi.

Van M har jeg sett og hørt på Notodden, det var en litt uengasjert Van Morrison jeg hørte, men det ble et kryss i boka over artister som man bør få med seg.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Helt enig, men slik er det blitt på alle jazzfestivaler. Før reiste jeg årlig (når jeg hadde anledning...) til både Molde og Kongsberg men nå er det en stund siden selv om KJ hadde ganske bra program i fjor (ref min smak...:)). Det er utvannet så det holder og det er visstnok viktigere med pop artister som samler folk som ikke hører på jazz til vanlig. Dette er nok også en økonomisk greie. Jeg synes at det er spesielt synd at KJ har havnet "utpå" da de før var en garantist for tilgang på avangarde jazz.

Det sagt så skal man aldri se bort ifra at man dukker opp igjen.:)

Van the man hørte/så jeg på Kalvøya `79 (?), flotte minner...

Sorry herfra også...

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg er tildels enig. Men det kan vel forsvares med at de store jazz artistene ikke hadde kommet til Kongsberg Jazzfestival uten den kommerse biten, som etter all sansynelighet betaler for en del av de mer sære artistene? Men det er bare synsing fra min side...

Jeg synes Notodden bluesen er blitt for kommerse også...

Sist redigert:
Topp Bunn