Konfirmasjon

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I dag skal jeg i kristen konfirmasjon. Ungdommene som skal konfirmeres er ikke kristne, kommer fra en ikke kristen familie og de skal konfirmeres der pga påtrykk fra familien (den andre siden) og fordi "alle andre gjør det".

Det synes jeg er såpass hyklerisk at jeg står over kirken.

Angrer på at jeg ikke kjøpte bibel til dem for å minne dem på hva de begir seg utpå uten å mene det!
Argumentet at det er tradisjon er det aller mest meningsløse i det hele.

Håper stat og kirke skiller lag, det er virkelig på tide! Og at denne latterlige "tradisjonen" forvitrer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Konfirmasjonen er for de alle fleste kun en innføring i korrupsjon og hykleri, eller realpolitikk om man vil.

Hadde det ikke vært for at konfirmantene tjente mange tusen kroner på seremonien ville nok kanskje kun 10% av dem gjennomført den. Det gjelder forøvrig like mye den borgerlige varianten.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den borgelige varianten fokuserer på egen tankevirkelighet og medmenneskelighet - men det med penger er jeg enig i....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.641
Konfirmering kan være nyttig.
Det var på grunn av timene med presten at jeg ble kritisk til religion.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Antall liker
17
Gi barna kristendom før humanetikken tar dem.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ja, bare smak på ordet; humanetikk - menneskelig morallære. Nei, fysj - sånn driver ikke de kristne med...

G

Gjestemedlem

Gjest
Konfirmasjon kan vel være fin opplevelse for de ungdommene som er genuint kristne, der de stadfester sin tro og gir et løfte om fortsatt tilhørighet til kirken. Likeledes er det ikke noe galt med den undervisningen som gis til dem som konfirmerer seg borgerlig.

Men så lenge alt dette blir gjort fordi betalingen er ekstremt bra for en 14-15-åring, så mister det all verdi og troverdighet som annet enn nettopp en leksjon i grådighet og korrupsjon. Man kan jo ikke klandre de unge for dette, for det er ikke mange som ikke gidder å late som de er religiøse noen uker for 10-20-30.000 kr eller hva det nå er belønningen for dette er.

Man kan jo da spørre seg om dette virkelig er en leksjon som de kristne eller humanetikerne kan stå inne for.

Jeg har derfor ikke så mye til overs for borgerlig konfirmasjon, og mener konfirmasjon burde vært forbeholdt de kristne og helt uten noen gaver eller penger til dem som gjør det. Så kunne man heller kompensert ved å gi de unge en storslagen present til 15 eller 16-årsdagen helt uavhengig av hva de ellers har valgt å gjøre eller ikke.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
499
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Konfirmasjon er i utgangspunktet en helt frivillig sak for den det gjelder. Når foreldre eller familie presser presser på for det ene eller andre ovenfor en potensiell konfirmant, er det faktisk respektløst. At konfirmanten da kan oppleve dette presset i forhold til eget ønske er ikke av det gode. Dette er ikke noe foreldre skal bestemme, hverken på den kirkelige eller borgerlige siden.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Synes fortsatt at konfirmasjon er en privat sak.

Ikke vet jeg heller de innerste tanker heller når det gjelder egen familie angående religion.

Derfor synes jeg dette valget står hvemsomhelst fritt.

Selvfølgelig spiller penger og gaver inn for en tenåring.
De er vel ikke likere/bedre enn oss andre?

Valget er deres, jeg misunner dem ikke de kroner de måtte få dette inkludert gaver.

Er få som kritiserer ekteskap, både kirkelig og ikke kirkelig.
Er vel en høy skillsmisseandel her i landet?

Synes ikke vi voksne skal kritisere ungdom for de valg de tar - så lenge det ikke skader andre.

Selv ble jeg konfirmert - fikk den astronomiske sum som ca kr 1300-1400,- i pengegaver.
Ble ikke presset av noen, men de fleste ble jo konfirmert den gang.

Heller måte jeg ikke "skrifte" om min religiøse overbevisning til innbydde heldigvis.

Den religiøse tro kan være riktig så varierende hos den enkelte...

Avhenger av sykdom, ulykker og bortfall av ektefelle og barn.
Selv da kan troen være vanskelig hos den mest innbitte religøse.

Så noen bastante meninger og utbroderinger mener jeg de unge bør avstå fra..
De har forhåpentligvis det meste av livet foran seg, og kan danne seg en mening etterhvert.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Konfirmasjon overstått! Fin markering av ungdommers overgang til voksenlivet. Ikke et fnugg av religiøsitet selv om ungdommenes far forsøkte å fortelle at kirka hadde gjort godt - hvorpå ungdommene himlet med øynene...

Det kom fram at under konfirmasjonsforberedelsene hadde presten kaldt ungdommene "bortskjemte drittunger"

Jaja.... ikke annet å vente av en prest.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.480
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Mine tanker er vel mer todelte ifht konfirmasjon og alt denne medfører....
Tror nok at prosentandelen ungdommer som konfirmerer seg uten å "mene spesielt mye" med det, er relativt høy - skulle ikke forbause meg om 8 av 10 gjør det "for pengenes" og familiær, tradisjons skyld (der også "utøvd press" fra foreldre og besteforeldre spiller en rolle).

Det som gjør meg mer betenkt, er at konfirmasjonen kanskje er i ferd med å bli en merkelig slags anledning til "show off"....
Er det slik å forstå at det inngir positive vibber og økt sosial status blant venner og kjente å "gi så det monner"?.....
Sist helg var det en gutt jeg kjenner til som stod for presten, og han, dvs gutten, skal etter sigende ha blitt 55k rikere.....(hvilket forøvrig er "rekord" blant summene jeg har registrert totalen på de siste 10 årene)
Da er det nok for enkelte lett å si "wow-han må jaggu ha mange som er glad i han og vil ham vel" og bli "imponert"....
....eller bør man kanskje i større grad bli betenkt....?
Og da tenker jeg ikke ifht guttungen, som jeg gjerne unner disse pengene - men jeg blir i alle fall litt betenkt over de voksne rundt gutten.... Gir de guttungen de sunne, rette verdiene i livet, og hva med forholdet hans til penger generelt? Kan han bli litt "for vant" til at ting ordner seg så lett økonomisk, alltid...?

Ellers er det jo lett å glemme hva konfirmasjonen opprinnelig var og betydde, da den strengt tatt var bare religiøst forankret... Den skulle jo markere båd overgangen fra barn til voksen, samt være en bekreftelse på barnetroen og dåpen i ung barnealder. Og kirken hadde vel strengt tatt et mål med konfirmasjonen - nemlig at folk måtte konfirmeres for å kunne få gifte seg, hvoretter barneproduksjon stod for tur - noe som var syndig dersom det skjedde utenfor ekteskapet.... I så måte synes jeg jo at borgerlig konfirmasjon kanskje treffer mer i blink enn det den kristne konfirmasjonen gjør, all den tid synet på ekteskap og hvornår barn blir til, har utspilt sin rolle ifht samfunnsutviklingen ellers. Borgerlig konfirmasjon kan således sies å treffe 1 av 1, mens den kristne treffer 1 av 2...

Vel, det var mine 2 cents...

mvh
Proffen

• Liker
Reaksjoner: mwt

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Var i konfirmasjone idag hvor moren hadde prøvd å bestikke ungen med en pen sum penger for å ikke konfirmere seg i kirken slik hun hadde lykkets med storebror ( som avbrøt kirkekonfirmasjonsundervisningen for å ikke skuffe sin mor). Synes man skal være forsiktig med å påvirke slike valg for sine eller andres barn uansett hvilket syn man har på dette. Det er tross alt deres liv de skal leve og ikke vårt.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.586
Sted
Pt. Høvik
Da jeg i sin tid bodde på Snarøya i Bærumog det gikk an å bo der (nå er det overbefolket med drittsekker, stort sett; unntak finnes), med ny kirke i 1968 , som, tror jeg (tegnet av legenden Håkon Odd Holth, min nabo; men her er jeg usikker. Vel, vel.

Ihvertfall: Alle skulle konfirmere seg. Hvorfor jeg ikke gjorde det, vet jeg ikke helt, men jeg har vel en iboende skrekk (fortsatt) for hva massene gjør. Jeg kan ikke spille fotball, håndball el. Og det er ikke fordi jeg ikke kan spille. Kun individuelle idretter, som langrenn, passer meg. Sånn er det nå bare. (Ingen psykoanalyse her nei; jeg har det fortreffelig).

Det værste var at de som skulle konfirmere seg slang dritt til oss andre som syklet omkring og ante fred og ingen fare. Heldigvis backet muttern og fattern meg.

I dag, 30 - 35 år senere, så er ingen av våre barn blitt konfirmert. Mye hets, men vi har støttet våre barn og det har gått bra.

Drittungene (som for det meste gjorde dette for pæeng), innrømmer glatt at de ikke har noe forhold til religion. Fy faen for noe dritt!

Støtt barna dine; ikke press dem til noe du tror på! Led dem inn i å bli mest mulig konkurransedyktige her i livet og lengst mulig unna AB Breivik. Da har de gode muligheter.

Konfirmasjon: Forget it, assholes!

Jan Fredrik

G

Gjestemedlem

Gjest
Var i konfirmasjone idag hvor moren hadde prøvd å bestikke ungen med en pen sum penger for å ikke konfirmere seg i kirken slik hun hadde lykkets med storebror ( som avbrøt kirkekonfirmasjonsundervisningen for å ikke skuffe sin mor). Synes man skal være forsiktig med å påvirke slike valg for sine eller andres barn uansett hvilket syn man har på dette. Det er tross alt deres liv de skal leve og ikke vårt.
Det er jo litt hyklerisk av moren all den tid hun har latt barna sine døpes. Men jo forsåvidt sympatisk nok at hun prøver å skåne dem for religionen i ettertid, mange gjør tankeløse ting når de er unge. Jeg kjenner også til barn som har blitt lovet milde gaver hvis de ikke begynner å røyke før de er 18, det er jo litt i samme gate.

Det er jo en uting å døpe barn med mindre man er tungt religiøst belastet. La de unge se på religion når de er blitt gammel nok til å ha utviklet litt forstand og ikke dytt dette på dem i ung alder, eller meld dem inn i gudedyrkerforeninger før hjernene deres er utviklet nok til å kunne vurdere konsekvensene av dette. Vi de bli gudedyrkere kan de la seg døpe i voksen alder.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Antall liker
17
Har hørt om mødre som har forsøkt det samme, i de tilfellene jeg vet om har det ikke handlet om å påføre sine barn ens egen vilje eller livssyn, men et bytte, hvor det ikke-troende barnet får en monetær sum mot at foreldrene slipper å organisere en stor og kostbar fest.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har hørt om mødre som har forsøkt det samme, i de tilfellene jeg vet om har det ikke handlet om å påføre sine barn ens egen vilje eller livssyn, men et bytte, hvor det ikke-troende barnet får en monetær sum mot at foreldrene slipper å organisere en stor og kostbar fest.
Har også sett vellykkede eksemplet på det motsatte, der den unge ikke ville ha noen penger eller gaver fra familien men istedet ville ha en stor fest der hun fikk invitere alle som var viktige for henne. Det ble en stor og kostbar fest, men likevel vel anvendte penger og en fin opplevelse for henne.

G

Gjestemedlem

Gjest
Konfirmasjon overstått! Fin markering av ungdommers overgang til voksenlivet.
En gang i tiden var det vel slik. Da begynte voksenlivet i den alderen. Da var de 7 år på skole over og man måtte ut i arbeidslivet.

I dag begynner ikke voksenlivet før i 18-20-årsalderen. Det eneste jeg kan komme på som indikerer en forskjell for en 14-15 åring måtte vel være utsiktene til å få lov til å betale fullpris på bussen snart.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.201
Her er det vel også mulig å opprette tilsvarende tråder som heter bryllup og begravelse?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva mener du med det?
Jeg synes prester er mennesker av værste sort!
De forsøker med vitende og vilje og pådytte andre mennesker en livstro som de innerst inne vet er basert på gammel overtro og konstruert moral.... pådyttes gjerne med frykt og trusler.

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
De forsøker med vitende og vilje og pådytte andre mennesker en livstro som de innerst inne vet er basert på gammel overtro og konstruert moral.... pådyttes gjerne med frykt og trusler.
Hvor mange prester kjenner du og hvor har du informasjonen din fra?
Jeg kjenner ganske mange prester og kjenner ikke igjen noe av det du beskriver.
Når det gjelder frykt og trusler høres det også ukjent ut for meg.
Kanskje du skulle latt være å boikotte kirken i går?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hvor mange prester kjenner du og hvor har du informasjonen din fra?
Jeg kjenner ganske mange prester og kjenner ikke igjen noe av det du beskriver.
Når det gjelder frykt og trusler høres det også ukjent ut for meg.
Kanskje du skulle latt være å boikotte kirken i går?
Hver gang jeg hører en prest opplever jeg det jeg beskriver ovenfor - på en eller annen måte, lett fordekt eller direkte.

En gang i Nidarosdomen var det en gudstjeneste spesielt for funksjonshemmede. Jeg og min kone var der mest for å høre orgelmusikk og oppleve kirkebygget. Presten snakket om og til disse stakkars menneskene som satt der på en slik måte at de måtte føle skyld. De ble dukket under med dårlig skjulte betraktninger om guds straff og at eneste veien videre var gjennom kirken og gud..... Vi forlot godstjenesten hoderistende. Tilbake satt triste og skremte mennesker. Slik opplevdes det da.

Etter dette aldri mere prester innenfor min "komfortsone".

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
Hver gang jeg hører en prest opplever jeg det jeg beskriver ovenfor - på en eller annen måte, lett fordekt eller direkte.

En gang i Nidarosdomen var det en gudstjeneste spesielt for funksjonshemmede. Jeg og min kone var der mest for å høre orgelmusikk og oppleve kirkebygget. Presten snakket om og til disse stakkars menneskene som satt der på en slik måte at de måtte føle skyld. De ble dukket under med dårlig skjulte betraktninger om guds straff og at eneste veien videre var gjennom kirken og gud..... Vi forlot godstjenesten hoderistende. Tilbake satt triste og skremte mennesker. Slik opplevdes det da.

Etter dette aldri mere prester innenfor min "komfortsone".
Så dermed er alle prester som denne eller forkynner sykdom som Guds straff?
Andre har opplevelser med en prester som viktige og gode. Likevel er prester altså mennesker av værste sort.
Enten har du evner til å lese mennesker og forstå dem bedre enn dem selv, eller så vet du ikke hva du prater om.
Jeg velger å tro det siste.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Så dermed er alle prester som denne eller forkynner sykdom som Guds straff?
Andre har opplevelser med en prester som viktige og gode. Likevel er prester altså mennesker av værste sort.
Enten har du evner til å lese mennesker og forstå dem bedre enn dem selv, eller så vet du ikke hva du prater om.
Jeg velger å tro det siste.
Du må lese hele svaret mitt. Hva du velger å tro er meg knekkende likegyldig.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
He he, helt fantastisk hvor sneversynte enkelte individer er. Er selv ikke troende, men har allikevel i løpet av min tid her på jorden truffet og pratet med mange prester. Det du, kabeldragern, beskriver, er etter min erfaring ikke tilfelle.
De prestene jeg har truffet og pratet med har alltid vist en enestående holdning hvor de er opptatt av mennesket som en helhet og med de beste ønsker for dem, uten fordekte trusler og spredning av frykt (makan til visvas), om ikke en vender seg i samme trosretning som presten.
Kommentaren din minner mest av alt om slikt man hørte i oppveksten, har du hørt om den og den som gjorde sånn og sånn osv....
Skrevet i beste mening da jeg antar din kommentar er skrevet i full fart uten å være videre gjennomtenkt.

Mvh
Gjert

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
Du må lese hele svaret mitt. Hva du velger å tro er meg knekkende likegyldig.
Om du er omgitt av prester med et dystert gudsbilde og menneskesyn, eller om du kun hører det du vil høre, skal ikke jeg avgjøre.
Din påståtte kunnskap om hva alle prester innerst inne tror eller vet får du faktisk bringe empiri på. Jeg vet at det du sier ikke stemmer.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
He he, helt fantastisk hvor sneversynte enkelte individer er. Er selv ikke troende, men har allikevel i løpet av min tid her på jorden truffet og pratet med mange prester. Det du, kabeldragern, beskriver, er etter min erfaring ikke tilfelle.
De prestene jeg har truffet og pratet med har alltid vist en enestående holdning hvor de er opptatt av mennesket som en helhet og med de beste ønsker for dem, uten fordekte trusler og spredning av frykt (makan til visvas), om ikke en vender seg i samme trosretning som presten.
Kommentaren din minner mest av alt om slikt man hørte i oppveksten, har du hørt om den og den som gjorde sånn og sånn osv....
Skrevet i beste mening da jeg antar din kommentar er skrevet i full fart uten å være videre gjennomtenkt.

Mvh
Gjert
Min kommentar er gjennomtenkt. Det er min ærlige opplevelse av prester de siste 20 år (barnedåp, konfirmasjoner, bryllup og begravelser).
Det finnes helt sikkert kurrante mennesker blant presteskapet også, men ikke de jeg har hørt/møtt i det siste.
Det er ikke visvas at mye av prekenene jeg har overværet inneholder de vanlige historiene og lignelsene som litt lett fordekt forteller at om du ikke følger guds ord så går det deg dårlig. Lenge siden du har hørt en prest? Noen gang hørt en?
Eneste prestene jeg har sansen for er alle utstøtt eller delvis utstøtt av kirken (Hognestad, Gelius og Eidsvåg).

Det forteller nok for meg.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Om du er omgitt av prester med et dystert gudsbilde og menneskesyn, eller om du kun hører det du vil høre, skal ikke jeg avgjøre.
Din påståtte kunnskap om hva alle prester innerst inne tror eller vet får du faktisk bringe empiri på. Jeg vet at det du sier ikke stemmer.
Se mitt svar i #31.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg vokste opp på ei lita bygd i Lofoten, som knapt nok hadde fått veiforbindelse på den tida jeg skulle konfirmeres. Det var bare et alternativ, kirkelig konfirmasjon. Jeg hadde faktisk ikke hørt om noen som unnlot å konfirmere seg. På den tida, ble det meir aktuelt å melde seg ut av statskirka etterpå....

I løpet av konfirmasjonsskola, tok jeg opp med presten at jeg hadde skikkelig utfordring med å tro på dette med jomfrufødsel, en allmektig gud og en hellig ånd. Personen Jesus og hans eksistens som opprører, har jeg aldri sett noen grunn til å betvile. Uansett, jeg tok dette opp med presten på en dønn seriøs måte, og spurte han rett ut om det ville være riktig av meg å la meg konfirmere. Prestens råd var å stå løpet ut - noe jeg også gjorde. Jeg tok aldri dette opp med mine foreldre, men skjønte nok at et sånt "avvik", ville oppfattes som nokså sært og sårende for både mine foreldre og besteforeldrene mine. Særlig for min mormor, som jeg hadde et nært og varmt forhold til. Ingen av mine nærmeste, med unntak av min farmor som visstnok var lestadianer, var spesielt kristne. De var vel det man kan kalle rettskafne, normalt gudfryktige mennesker, hverken meir eller mindre. Min mormor hadde lite til overs for presteskapets maktutøvelse over kystfolket. Mørkemenn, pleide hun å kalle mange av prestene. Hun var nok litt radikal av seg, min mormor.. Så jeg sto løpet ut, mest av respekt for mennesker som sto meg nært, og som jeg hadde djup respekt for.

Uansett; ingen av mine barn er døpte eller kirkelig konfirmerte. Vi har hatt navnefester med slekt og venner, og de tre eldste har konfirmert seg borgelig. Det har vært greit nok, og jeg har drøftet tematikken såpass med podene at jeg er nokså sikker på at de har vært reflekterte på hva de deltok i. Alle tre har stilt spørsmål med den egentlige vitsen med heile konfirmasjonen. Man kunne nok likså godt hatt en skikkelig markering på 16. eller 18. årsdagen.

Vår yngste frøken, skal konfirmeres om tre uker. Hun valgte å la seg døpe og konfirmeres kirkelig. Også hun er temmelig reflektert på dette med kirka, men hun er ikke det jeg betegner en troende kristen. Ikke er det venninnepress, heller. Og jeg har prøvd med at dette med penger, gaver osv. kunne vi nok ordne på anna måte - men det blåser hun i. Hun skal gjennomføre sin konfirmasjon, i kirka. Punkt slut og ingenting meir å diskutere. Jeg aner en smule stahet fra mora akkurat der... :rolleyes:

Vi har stilt opp på felles-samlinger tre, fire ganger i kirka. Dette er uformelle greier, hvor sang- og teatergruppa har fremført sine greier for oss foreldre. For oss har det også vært lærerikt; vi ser jo at kirka har forandra seg, den kvinnelige presten er et driftig, energisk menneske som snakker de unges språk. Ingen svovelpredikant der, nei. Sjøl sliter jeg med følelsen av at kirka driver snikforføring av ungene våre. De indoktrineres med rytmer, sang og teater. Og jeg kjenner på at jeg er svært usikker på hva jeg egentlig skal meine om dette. En ting er i allefall sikkert, vår datter har fått bestemme sjøl. Det har ikke kommet og skal heller ikke komme noen form for press fra oss angående vårt syn på kirka og religion. Hun veit hva vi står for, hun kjenner vårt syn på religion, kristentru og statskirka. Vi skal lage en fin dag for henne, ingen tvil om anna. Jeg mener at konfirmasjonen som sådan, for lengst har utspilt sin rolle, men det er ikke like sikkert at de oppvoksende unge meiner det samme.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ja hvor er svaret på spørsmålet? Hvordan vet du at prester ikke tror på det de forkynner?
Hvor har du det fra at prester tror at det de tror på er oppspinn?
Hvilket spørsmål?
Prester vet om alle selvmotsigelsene i bibelen LIKEVEL forsøker de å overbevise menigheten at kristendommen og bibelen er sannheten.
Det pluss mine erfaringer med prester gjør at jeg ikke har respekt for disse typene.
Jeg kunne dratt dette lengre og dypere, men dine svar forteller meg at det er liten vits...

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Min kommentar er gjennomtenkt. Det er min ærlige opplevelse av prester de siste 20 år (barnedåp, konfirmasjoner, bryllup og begravelser).
Det finnes helt sikkert kurrante mennesker blant presteskapet også, men ikke de jeg har hørt/møtt i det siste.
Det er ikke visvas at mye av prekenene jeg har overværet inneholder de vanlige historiene og lignelsene som litt lett fordekt forteller at om du ikke følger guds ord så går det deg dårlig. Lenge siden du har hørt en prest? Noen gang hørt en?
Eneste prestene jeg har sansen for er alle utstøtt eller delvis utstøtt av kirken (Hognestad, Gelius og Eidsvåg).

Det forteller nok for meg.

For å svare konkret på ditt spørsmål, ja, jeg er døpt, konfirmert, har vært forlover et par ganger, selv gift og har begravet min far samt venner, kolleger med mer, alt i den norske kirke, så ja, jeg har hatt med prest å gjøre relativt mange ganger.
Ser man på dine 20 år med erfaring som du skriver så kan du gange det med to, er det erfaring nok til å kommentere dine påstander om at prester truer og sprer frykt?

Mvh
Gjert

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er vel ikke så vrient kabeldrager, men jeg stiller det en gang til:
Du sier at prester innerst inne vet at det de tror på er overtro eller oppspinn. Kan du vise til hvor du har den informasjonen fra?

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.833
Torget vurderinger
0
Det kom fram at under konfirmasjonsforberedelsene hadde presten kaldt ungdommene "bortskjemte drittunger"

Jaja.... ikke annet å vente av en prest.
Ja det kan jo selvsagt ikke tenkes at det var nettopp det krapylene var?

Slike "kjekke" unge mennesker som man selv har i slekten er da vel aldrig bortskjemte eller drittunger? Nei det er nok helt utenkelig!!

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.586
Sted
Pt. Høvik
Bra story VilhelmW!

Men min mening og story:

Det som sannsynligvis er det beste og det "fundamentale", er å tenke selv. Ikke la andre tenke for deg, slik som det er ferdigkokt i Bibelen og Koranen (og innen andre religioner). Vi kan f.eks. fastslå at skogen, fjellet, ørkenen og vannene rett og slett er der og ikke skapt av noen gud (med liten g). Heller Big Bang, en teori rundt skapelsen av universet der vi kommer stadig nærmere en forklaring. Til de religiøses store fortvilelse (og hvorfor er de fortvilet mon tro og begynner å få piggtrådnerver?).

Det finnes mange hyggelige mennesker i både Nårje og verden forøvrig, prester inkludert, men det å tro (hvor troen fremfor vitenskapen dominerer) virker litt hjelpeløst. Hva med å forsøksvis konstatere at slik og slik er det og deretter forsøke å finne en forklaring på hvorfor det ble/er slik.

Prester, ikke alle (gud forby), er så jævli (må banne bare på dævelskap selv om det er barnslig) religiøse i sin fremferd. De skal prakke på oss andre det de er overbevist om. De har hvalfartet verden rundt som misjonærer og gjør det fortsatt i håpet om at "deres" religion skal slå an; hvis ikke skal den indoktrineres. Disse menneskene mangler noe rett og slett.

Story: Skulle gifte meg med min nåværende (og eneste kone) kone i 1992. Hun var skilt, niks barn, snakket med presten i Lillesand (hvor vi hadde lyst til å gifte oss) og jaggu meg begynte han å eksaminere oss om både ditt og datt. Like før han begynte å snakke om puling. Om vi hadde pult? Que, kidding me i 2012. Til slutt fikk vi snakket ham til fornuft. Et prakteksemplar av en prest, eller hva?

Det som er en god løsning er å lære opp mennesker til å tenke selv (som når/hvis man skal konfirmeres) og dermed å danne seg egne oppfatninger og meninger. Derfor skal man ikke prakke på barna eller andre sin egen religion; de skal læres opp til å tenke selv. Og å studere teoretisk fysikk på NTNU, MIT eller Stanford. Kødda! Gå gjerne på Teologisk fakultet, men "STAY ALERT".

Jan Fredrik

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg synes det er greit å vise respekt for ungdommenes valg. For mange er det sikkert et vanskelig valg. At enkelte uteblir fra kirka, eller på andre måter viser sin misnøye, gjør det neppe noe enklere for dem.

Topp Bunn