Kondrashins Mahler?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ser meg alltid om etter "ferske" Mahler-innspillinger, og ser at Kondrashins sett synes tilgjengelig igjen (minus 2, 8,Lied, de spilte han vel heller ikke inn..). Normalt ville jeg vel kjøpt dem uten å nøle, men det har blitt vel mange innkjøp i det siste, så jeg lurer på om noen av dere har noe innsikt å dele? Framføring regner jeg med er framifrå, men Melodiya mikset ofte en smule hardt. (Selvsagt snakker jeg her om de russiske innspillingene, ikke det han gjorde med Concertgebouw.)

Bernt K

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Disse er jeg også meget interresert i, har Shostakovich boxen med Kondrashin (melodya), og ja
mixingen er litt snodig, nærfelt etc.. men fascinerende okke som.

Bestilte en prøveballong nå; mahler #6, dette er med Leningrad P.O.
Regner med at de forskjellige spriker endel (som med Shostakovich),
forskjellige orkestere, USSR state S.O. , Moskov P.O og Leningrad P.O

voff

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Noe av det ferskeste nå er Boulez' innspilling av den åttende på DG. Få andre verk profiterer på god lydkvalitet som dette, og her får du nettopp det. Endog i påtagelig grad. Tolkningen er noe av en åpenbaring i mine ører, og bør høres av alle som kan like Mahler overhode. Også dem som ikke har vært superbegeistret for Boulez i Mahler tidligere.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Boulez i åtter'n skal nok innhandles, ja. Veni creator spiritus fortjener et godt opptak. Ikke at Solti gjør noen dårlig jobb heller, forsåvidt. Men det var denne Kondrashin da. Blir vel så jeg handler tenker jeg, selv om over søtti sterling er litt vel meget for et ukomplett sett.

Bernt K

K

kbwh

Gjest
Jeg hørte en anmeldelse av Boulez' åtter. De mente han var for partiturtro. Går det an å være for partiturtro?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har noen av disse med Kondrashin (original ussr vinyl); er dessverre mildest sagt "underwhelmed" av de, synes slett ikke de har noe å bidra med ift eksellenser som Walter, Bernstein, Boulez, Kubelik etc. Ja, jeg synes bent frem mine høres ut som et amatørorkester som spiller halvhjertet og uten forståelse ift nevnte superdirigenters versjoner.

Pussig dette; Kondrashin gjorde en del gode innspillinger med andre verker, ikke minst for RCA.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jasså Vidar. KK er jo (den) sterk(este) i Shostakovich. Hmmm, rethink.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt klart; Kondrashin er kjempegod i Shostakovich, og endel annet. Men mine Mahlere er ikke noe å ha...

Om det er noen verker du mangler, så sjekk heller ut f.eks de dirigentene jeg nevnte over i første omgang iallefall :) Uansett, det er mitt syn på saken, men siden du tar det opp nå så skal jeg likevel finne de frem i kveld og ta en kjapp scan for å se om jeg fortsatt er enig med meg selv; det er etpar år siden jeg hørte de.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Tror jaggu jeg kun har Kondrashin i R-Ks Szeherasade, innspillingen med Concertgebouworkest på Philips.

Men når vi først har en Mahlertråd, og om Bernt tillater: Er klar for firern nå, og liker godt CBSO/Rattle i toeren og Wien/Boulez i treeren. Boulez igjen, tenker jeg da. Hva mener folket?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Valentino skrev:
Tror jaggu jeg kun har Kondrashin i R-Ks Szeherasade, innspillingen med Concertgebouworkest på Philips.

Men når vi først har en Mahlertråd, og om Bernt tillater: Er klar for firern nå, og liker godt CBSO/Rattle i toeren og Wien/Boulez i treeren. Boulez igjen, tenker jeg da. Hva mener folket?
Av de jeg har er det Szell/Cleveland som har blitt spilt mest; muligens fordi det var
den første jeg kjøpte.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Selvsagt tillater jeg det; en Mahlerdiskusjon er alltid kjærkommen. Vidar: Nei, jeg mangler ingen, har Mahler nær sagt i utrengsmål, men ettersom jeg alltid er på søk, og så at onkel Kirills sovjetinnspillinger var tilgjengelige lurte jeg på om noen hadde hørt dem. Slik var det, og jeg leter andre steder.
Må alltid benytte anledningen til å fremme Szell, Schwarzkopf og FiDi i des Knaben Wunderhorn; Fantastisk!
1: Kubelik. Til å være en billigplate fra DG er dette et fantastisk kjøp, og når du får med Lieder einer fahrenden Gesellen fra FiDi er det bare kremtoppingen
2: Jansons (jeg vet at det er et par sekunder med overstyrt tape, men pytt). Klemperer finner jeg daff og udynamisk, Fischer hører jeg en gang i blant, men den har ikke erstattet Jansons (enda)
3: Usikker, den, 4ern, 7ern og das Lied er de jeg hører sjeldnest på. Har flere, men husker ikke her jeg sitter hvilke utenom Solti, Klemperer, Bernstein, Inbal, Horenstein i hvilke. Forresten, når jeg tenker meg om er det Inbals innspilling som settes på her.
5: Barbirolli (Hurwitz hater'n, det er nesten grunn god nok). I boksen min er også Janet Baker med, syngende Rückert-liedene. Steikje bra.
6 og 9: Også Barbirolli, men sikkert pga at jeg har brukt dem siden 70-tallet. Boulez vet jeg at jeg har i 6-ern, men det blir som regel til at jeg finner fram EMI SLS-boksen
8: Hittil Solti, vi får prøve Boulez og høre

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og i går kveld hørte jeg gjennom
4-ern med Chailly: Grei nok, kjempefint orkester, men det var nok ingen Schwarzkopf i siste sats..., men fryktelig mye bedre opptak
6-ern med Boulez: Flott, får vel overta etter Barbirolli, tenker jeg. Var så vidt innom Szell først, men skiftet raskt til Boulez
7-ern med Solti: Herved utnevnt til (foreløpig) standard i det verket.

Bernt K

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ville gått for Chaillys samlede boks om jeg skulle hatt en slik. 3-4 av versjonene anses å være helt i tetskiktet, og ingen er "duds". Og lyden er stort sett "state of the art" - riktignok iflg kritikerne men jeg har ett par av de selv og svært imponert, bla av nr 3.

S

slowmotion

Gjest
Er ingen ekspert, men man er jo rimelig safe med Bernstein eller Walter....

2: Jeg synes Bernstein med London SO på CBS er friskere enn hans senere inspilling på DG. Men bare hvis du får tak i den på vinyl.

5: Liker best Sinopoli sin sinspilling på DG

8: Solti.

9: Bernstein eller Barbirolli.

;)

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Først er det vel grunn til å være fornøyd med at det begynner å bli en del virkelig spennende valg her, også av komplette bokser.

Chailly har jeg lest nye godt om både kunstnerisk og lydmessig, denne ligger i GBP 63 på MDT:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4756686.htm

Vet ikke om du tror denne er verdt merprisen i forhold til 498 for Rattle, Erato ? Av de steder hvor ole brumm-opplegget passer kan det jo være.

Mvh
Knut

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det vet jeg ærlig talt ikke; har hørt ett par av Rattles uten å bli så veldig overbevist. Mener å ha sett Chailly til 6-700 kr i norske butikker, en tlf til aktivklassisk kunne sikkert være lurt, 63 GBP blir fort mye i kroner.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette er det jeg har digitalt av Mahler, pluss på noe vinyl. Jeg var helt sikker på at jeg hadde en Rattle, men den må jeg bare ha hørt tilfeldig.
Valgene mine står fortsatt, da med Boulez i 6 og Solti i 7.

Bernt K

Vedlegg

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Mye Solti her ja, Bexter. Selv om de er av moden årgang, uten å være remastered (min utgave) så hadde Decca styr på innspillingene. Selv om yngre medlemmer vil kalle dette gamle innspillinger, er det høyst fullverdig lyd på dette. For Solti ble det for meg Wagner-ringen pluss omtalte Mahler-sett; litt spissformulert ble alt annet av innspillinger "in the middle of the road". (jeg har ikke hørt R.Strauss-innspillingene)

Mvh
Knut

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Fikk Kondrashin 6 i postakassa idag, det blir med denne ene. Spinkle greier, og snodige tempi, spess 2. sats.

Chailly er et ok valg, med god lyd. Min 6 favoritt (for tiden) er Bernstein(DG).

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
erato skrev:
Det vet jeg ærlig talt ikke; har hørt ett par av Rattles uten å bli så veldig overbevist. Mener å ha sett Chailly til 6-700 kr i norske butikker, en tlf til aktivklassisk kunne sikkert være lurt, 63 GBP blir fort mye i kroner.
Denne går for $58 på Amazon marketplace - så de kan bli rundt 350 NOK med frakt. Mulig den sklir rett gjennom tollen i disse førjulstider...

http://www.amazon.com/Mahler-Sympho...bs_sr_1?ie=UTF8&s=music&qid=1195292279&sr=1-1

Selv foretrekker jeg Bertini sin eminente syklus, da hans tolkninger griper meg mer enn Chailly's (det varierer jo som alltid fra symfoni til symfoni). Lyden er også her meget god. Den går for 40$, så det er jo rett over 200 NOK.

http://www.amazon.com/Mahler-Sympho...bs_sr_1?ie=UTF8&s=music&qid=1195292466&sr=1-1

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Waffen skrev:
Fikk Kondrashin 6 i postakassa idag, det blir med denne ene. Spinkle greier, og snodige tempi, spess 2. sats.
Det tror jeg er lurt :) De er ikke spesielt bra nei. Hørte såvidt på etpar selv før helga nå, må bare konkludere med at tidligere inntrykk forblir.

For de som "tolererer" historiske innspillinger (noe jeg selv ofte er svært glad i) så må jeg si at det er noe helt spesielt å høre Bruno Walter dirigere Mahler... og litt av et historisk sus over det også.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg jobber meg sakte gjennom Kondrashin-boksen, og må si at jeg er fascinert av hans fremførelse av Mahlers tredje. Først må jeg legge til at jeg generelt er en stor fan av Kondrashin som dirigent, og hans briske, rytmiske og presise stil. Russiske orkestre tiltaler meg også; spesielt deres hardtslående blåserrekker. Det gir en helt spesiell stemning. Det er også interessant at Sovjet hadde en tradisjon for å spille Mahler så tidlig som i begynnelsen av 60-tallet. Lyden er ganske så OK, men heller nok noe mot det harde hvis volumknappen vris høyt opp. Men spesielt trombonene lyder kraftig, mørkt og deilig!

Dette er ikke en første-anbefaling for den tredje symfonien. Men for de som har en del gode innspillinger og søker en litt alternativ versjon er dette meget morsomt. Her er det mye atmosfære, god sang og interessante valg. Så vidt jeg husker liker jeg denne bedre enn Kondrashins innspilling av Mahler's første.

Topp Bunn