Kondolerer med valget!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det er sikkert tung å forstå for f.eks. en FrP velger, men jeg betaler gjerne toppskatten min. Jeg synes det er helt greit at jeg med litt romslig økonomi betaler ekstra til felleskapet. Noe annet ville vært urimelig.
Romslig økonomi har ingenting med inntekt å gjøre. Romslig økonomi får du når du har en balanse mellom debit og kredit.
Man kan ha det romslig med 1 G i året på samme måte som man kan ha det trangt med 12.

Toppskatten er vel ikke en sosialistisk tanke? Tjener man godt nok ender man opp som 0 skatteyter uansett. Det gjelder bare å ikke jobbe for pengene, men la pengene jobbe for deg...

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
BT skrev:
Rhesus skrev:
Noen som synes det er underlig at et parti som høyre som tradisjonelt har vært et parti støttet av naringsdrivende og kapitalister, synes at det å senke inntektskatten til vanlige arbeidere er en god ide.

Er det fordi de er så rause og synes at den gjevne lønnsmottager har litt for lite igjen i lønningsposen, eller ligger det et annet motiv bak, tro?
Det ligger også et annet motiv bak.

Lavere skattenivå gir høyere kjøpekraft, noe som igjen gangner næringslivet siden det gir økt omsetning, økt lønnsomhet og økt behov for arbeidskraft, og økt sysselsetting, som igjen genererer økte offentlige inntekter gjennom mer moms og inntektsskatt. Men høyre ønsker også en mindre offentlig sektor og ditto større privat sektor fordi privat sektor forventes å drive mer effektivt på grunn av økt konkurranse.
Gjelder å finne balansegangen her.
Vi er X antall arbeidsføre mennesker i dette landet som utfører X antall årsverk. Disse årsverkene skal fordeles mellom privat og offentlig sektor. Det skal være arbeidskraft både til å bygge private hytter og kjøpesentre, samt vedlikeholde offentlige skoler og sykehus. For store skatteletter fører til økt privat etterspørsel og en dreining av årsverk over til privat forbruk og næringsliv. Staten er avhengig av årsverk til vedlikehold, helse, utdanning ++

Skatt er en måte å justere behov for arbeidskraft, da antall årsverk er begrenset i Norge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
0
Huff Topline ! Ødelegge en "god" debatt med et 100% saklig og opplysende innlegg !! :mad:

Ufint slikt!

;D ;D

Topp Bunn