Kondensatorer..

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Hei! Har ett lite problem med en PSX-R strømforsyning til en Cyrus 3 forsterker, som jeg håper noen her kan hjelpe meg med! Ene Elektrolytt kondensatoren er gåen og jeg har forsøkt å få tak i en ny, men det har vist seg å være veldig vanskelig. Merket er BHC på 6800µF +/-20% 50VDC ALC20A 1018DF.

Er det mulig å bytte ut alle til noen som er på 10000µF +/-63VDC ?

Noen som vet?

mvh Hermod.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Sjekk http://no.rs-online.com/web/ og/eller www.kompotek.no (RS er enklere å finne fram på, kompotek bruker samme art.no som RS og levere til privatpersoner). De har i det minste tidligere vært leveringsdyktige på BHC, alternativt blir det «NOS».

Det er to ting å huske på dersom du evt skal bruke noe annet enn samme type fra BHC: 1) erstatningskomponenten må (bør) har samme størrelse rent fysisk å må ha samme «pin out», og 2) samme elektriske verdier (µF og V). BHC har ofte bruk litt «utradisjonelle» lodde pinner/bein. Dersom det evt er en std kondis med 10 mm mellom beina så er det en enkel sak å finen en erstatning som ikke behøver å være fra BHC. Det kan evt være en fordel å bytte den andre kondisen med det samme du holder på.

mvh
KJ
 

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Tromsø
KJ skrev:
Sjekk http://no.rs-online.com/web/ og/eller www.kompotek.no (RS er enklere å finne fram på, kompotek bruker samme art.no som RS og levere til privatpersoner). De har i det minste tidligere vært leveringsdyktige på BHC, alternativt blir det «NOS».

Det er to ting å huske på dersom du evt skal bruke noe annet enn samme type fra BHC: 1) erstatningskomponenten må (bør) har samme størrelse rent fysisk å må ha samme «pin out», og 2) samme elektriske verdier (µF og V). BHC har ofte bruk litt «utradisjonelle» lodde pinner/bein. Dersom det evt er en std kondis med 10 mm mellom beina så er det en enkel sak å finen en erstatning som ikke behøver å være fra BHC. Det kan evt være en fordel å bytte den andre kondisen med det samme du holder på.

mvh
KJ
Okei! :) Er 4stk. av den kondisen i den strømforsyningen.. Regnet nesten med at jeg måtte bytte ut de andre også. Har målt kondisen og den er 35x50mm, og 10mm mellom beina. Skal se om jeg finner noen nye! Takk for hjelpa! :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
missioncyrus skrev:
...

Okei! :) Er 4stk. av den kondisen i den strømforsyningen.. Regnet nesten med at jeg måtte bytte ut de andre også. Har målt kondisen og den er 35x50mm, og 10mm mellom beina. Skal se om jeg finner noen nye! Takk for hjelpa! :)
10 mm mellom beina er helt std aka «snap-in». Du kan velge nesten hva som helst som passer (fysisk og elektrisk), og om det blir mer enn 6800 µF pr kondis gjør som regel ingen ting galt, du kan også uten problemer gå opp fra 50V til 63V. Her er elfa sitt utvalg (dersom direktelinker til elfa fungerer) EDIT: det gjorde den ikke menyen til høyre «Passive komponenter», «Kondensatorer», «Elektrolyttkondensatorer» og «Aluminiumelektrolytter, radielle, sanp-in». Det ser ut som ELFA selger ut ELNA (10 mF/50V) til nesten ingen penger, de kan være verdt å sjekke ut.

mvh
KJ
 

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Da har man fått bestilt 4stk kondiser fra ELFA på 10000µF 50VDC :)

Takk for alle svar og hjelp! :)
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Jeg håper det var en suksess :)

Som info til alle andre :

Spenningsratingen må være MINIMUM det som står på den kondensatoren du skal bytte, det er ok å bruke 1500 V kondensatorer på 12 V for eksempel.
Kapasitansen ( som er kondensatorens funksjon ) bør absolutt være det samme som det du hadde fra før.
Maksimal strøm rating må være lik eller høyere på den nye i forhold til den gamle.
Temperatur rangen bør sjekkes, har du en kondensator som er laget for høy temperatur så er det ofte av en grunn, man bør med andre ord erstatte med samme eller høyere temperatur range.

Fysisk størrelse d.v.s. har du plass ... OG antall ben og avstanden mellom disse er det fryktelig kjekt at stemmer med det du hadde fra før.
 

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Da hadde man endelig fått kondisene og fått de montert! :)
Regner med at disse må spilles inn som alt annet! :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
missioncyrus skrev:
Da hadde man endelig fått kondisene og fått de montert! :)
Regner med at disse må spilles inn som alt annet! :)
You bet. 24/7 i et par uker så skulle de vel være der 8)

Puma
 
Topp Bunn