Kondensatorer

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Antall liker
0
Hvor stor er egentlig den lydmessige forskjellen på rimelige til svindyre lytter?

mvh

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det finnes det neppe noe entydig svar på. Det kommer an på hvor de skal stå og hvordan kretsløsningene ser ut der de skal stå.

Jeg regner med at Black Gate kvalifiserer som svinedyr. Jeg har oppgradert lyttene i strømforsyningen til en Tact RCS forforsterker. Det resulterte i en forforsterker som er flere klasser bedre enn originalen. Man må også ta likeretterbroen - men det er kondisene som koster penger.

På DVD-spillere med switch-mode strømforsyning kan det også være stort potensial. Jeg gjorde dette med en Denon DVD 2900 og fikk en lydmessig oppgradering som var hinsides hva jeg hadde forventet. Mye mer for pengene enn f.eks. å sette inn separat klokke. Og veldig mye mer for pengene sammenlignet med å kjøpe en mer kostbar spiller i utgangspunktet.

Jeg har også byttet ut en del kondiser i en DP forsterker. Her var resultatet: "Kanskje litt bedre". Eller i hvert fall "kanskje litt mindre følsom på strømkvaliteten i lysnettet". Mao - marginal effekt i forhold til de to andre eksemplene.

Man skal nok være litt forsiktig med å generalisere. Er det et stort oppgraderingspotensial i din komponent så finner du sikkert noen på nettet som har positive erfaringer fra akkurat den komponenten eller en nær slektning.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Oppgraderte nylig switchmode-poweret i ICE1000ASP-moduler med ekstra lytter og testet bl.a. RIFA og Jensen. Klasseforskjell. Jensen er lysår bedre.

Kvalitet koster...

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Oppgraderte nylig switchmode-poweret i ICE1000ASP-moduler med ekstra lytter og testet bl.a. RIFA og Jensen. Klasseforskjell. Jensen er lysår bedre.

Kvalitet koster...

Du mener altså at Jensen er bedre enn Rifa?! Hvem selger dette?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Det er nok en del forskjeller ute å går på billige og dyre kondensatorer. I alle fall hvis de sitter i umiddelbar nærhet av signalveier, og forsåvidt som ladelytter.

Jeg har for lenge siden målt litt på kondisser i serie eller parallelt med høyttaleren ifm. delefiltere. Det jeg kan finne der er at store toleranser, rundt 20%, vil gi to teoretisk like delefiltere helt forskjellige egenskaper, og dermed to "like" høyttalere som låter forskjellig.

Kondensatorer består jo av to folier som er viklet tett innpå hverandre for å kunne oppta elektrisk ladning i så stor grad som mulig vs. størrelse. Denne folien har en seriemotstand og et dielektrium som kan gjøre den lite egnet til f.eks korte og kraftige utladninger. Samtidig kan toleransen mellom to kondensatorer med samme oppgitte verdi variere voldsomt på de billigste typene.

De dyreste kondensatorene er ofte store ift. verdien, og toleransene er ofte mindre enn 5%. Slike kondensatorer har bedre egenskaper i flere bruksområder enn billige kondensatorer.

Vidar

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Toleransen (eller spredning i verdi) er det altids råd med. Mål de før de tas i bruk. Dielektrikum (i den grad det er noe tap - D-faktor) tror jeg ikke er noe problem i LF anvendelser. Intern induktans og resistans kan ha betydning. Slikt er vanligvis oppgitt av seriøse produsenter. Hva annet er viktig?

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hvordan er det med volt toleransen, kan jeg erstatte en som er 75v 10 000uF med en 80v 10 000, i en gammel effektforsterker? Hørt noe snakk om bytte av diodebroen, hva innebærer det?

K

kbwh

Gjest
Hvordan er det med volt toleransen, kan jeg erstatte en som er 75v 10 000uF med en 80v 10 000, i en gammel effektforsterker? Hørt noe snakk om bytte av diodebroen, hva innebærer det?
80V kan fint erstatte 75V.
Diodebroer eller likerette kommer også i forskjellige kvaliteter. Vanligvis en kvadratisk sak som er skrudd fast til en chassisplate eller kjølefinne i forsterkeren din. Flotte forsterkere har ofte flere enn en slik.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865

Kvalitet koster...
Har du skiftet ut kondiser eller har du bare satt inn flere?

Er de originale lyttene fortsatt i bruk?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Se tråden "The beauty and the Beast". Bilder og det hele...

Topp Bunn