Kondensator TA300

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hadde brum før bytte av kondensatorer. Har byttet de største (glattekondensatorer?), de nest største (effektdelen?) og tredje nest største (c403 og c404(?))

    Moro og lærerrik pusling.
    Har ikke oscilloskop, var under oppfatning at det er såpass krevende utstyr som kreves for å avdekke defekte kondensatorer at det er best bare å bytte på mistanke. Ville også ha forsterkeren best mulig stand og tenkte dermed å bytte mest mulig.

    Merket at det er mere egenstøy fra RIAA delen enn tape og tuner inngangen når ingen kilde er tilkoblet og volumet på max. Er det noen hensikt å bytte kondensatorer på Riaa også? Slike små kondensatorer er jo skambillige på ebay uansett. 1 dollar for 10stk og gratis frakt, høres brannfarlig billig ut :rolleyes: (holder meg til "kjente merker", rubycon og andre som elfa selger)
    Tru meg, et ESR-meter og kapasitansmåler er ikke akkurat veldig krevende.....
    Men skikkelig kvalitet på disse instrumentene koster jo noen lapper da.
    Men er fort inntjent istedet for å skifte lytter på måfå og i blinde :cool:
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Det begynner å demre for meg det nå :) På en annen side er det nå bare 4 elektrolytter igjen, som sitter i tape inngang eller riia og mest sannsynlig ikke har noe med ulyden å gjøre :rolleyes:


    Kan jeg bruke en sånn ESR tester? Men da må kondensatorene ut av printet og "tømmes for strøm" før man kan måle?

    $T2eC16JHJHEFFmIFOjNgBSP6Ospt-Q~~60_3.JPG


    Og med oscilloskop måler man rett på printet? Bare følger strømmen fra trafo til utgang?

    $_3.JPG
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    99% av all uønsket brum på disse kommer fra mikrofonforsterkeren.
    REN latskap førte til at jeg kun leste siste side på denne tråden,
    så derfor spør jeg bare enkelt: Er mikrofonforsterkeren effektivt koblet ut?
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Skyvepotmeteret er koblet fra. Mic-gain-pot på baksiden er også koblet fra.

    Da er også de siste 4 100uf kondensatorer på input-delen byttet uten at brummingen forlot meg.
    Lav jordstøy, som om chassijord på platespilleren ikke er koblet til. Følger så vidt volum, og blir høyere når hi-filteret slås på.
    Kobler jeg ifra kablene mellom pre og amp så er støyen enda der, og en masse skurr i tillegg.
    Loddet over knapperekka uten at det gjorde noe.
    Skikkelig langtekkelig påskemysterium dette :)

    Tok etpar bilder, de ubrukte pinnene nærmest skyvepotmeteret skal vel ikke være ibruk? Kan ikke huske å ha tatt vekk noe der hvis det ikke hørte til mic\skyvepot da.
    Har ikke koblet om til 240v da jeg er bittelitt usikker hvor ledningen skal. (Den øverst til venstre skal ett hakk nedover? I så fall den røde også?)

    Det neste blir å lage meg en sånn og forske videre: Billm Audio � Troubleshooting your amp with audio signal tracing
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Bytt i alle tilfelle kondensatorene i signalveien i filterdelen, og rundt volum og balansepot.
    Lekker disse så er det ikke måte på hvordan denne forsterkeren kan oppføre seg.
    C501 og C502 bør også vendes om (polariteten) når du kobler opp direkte forbi mic-forsterkeren.
    (Emitteren på Q305/Q306 er på Ca 5,5V, mens basen på Q501/Q502 er på Ca 1,2V.)
    Du skal ikke se bort fra at dette vil hjelpe en del.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Byttet om polariteten på 501 og 502, mulig det hjalp litt men fortsatt brum. Absolutt alle elektrolyttkondensatorer er bytttet.

    Lagde meg en sånn penn som i linken ovenfor, så fort jeg får tydet skjemaet så finner jeg nok ut av det forhåpentligvis :)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Fomlingen fortsetter...

    Ved hjelp av DIY-pennen som jeg ikke er helt sikker på fungerer som den skal... så ser det ut som signalet får ulyden etter det har vært innom knapperekken der man velger kilde. Når jeg "hører" på kablene fra tape1,tape2,tuner før de går videre til knapperekka så er det tyst dersom ingen av kildene er valgt (dvs om tape1 knappen er inne så kommer ulyden på tape1) Phono 1 og 2 har litt ulyd, men det er nok normalt når ingen platespiller er tilkoblet. Dersom jeg trekker vekk kablene fra phono1 og 2 så er uansett brummingen der.

    Første steg etter knapperekka er R223 og R224, og der hører jeg brummet.

    Så knapperekka er mest sannsynlig synderen? Høres det logisk ut?
     

    Vedlegg

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Då skulle jag lossa motstånden R 223 och R 224 och höra om ulyden försvinner...
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Lodde ut begge to? Og dersom ulyden forsvinner da så befinner den seg i knapperekka eller før? Takk for tips!
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    om jeg ikke husker feil så skal det være sort= jord/gnd...... her har du sansynligvis bare koblet "litt feil" ;) så bare å bytte om og prøve ;)

    min 300m som jeg fikset ifjørd var i ganske dårlig forfatning når jeg kjøpte den, defekte utganger + støy en kanal , brum, defekt on/off brytter, ++, men etter at jeg ordnet alt det andre så fungerte mic delen ganske så bra og er en helt enkelt sak å koble ut da man trenger bare å flytte på signal kablene stort sett ;)

    lykke til :)

    edit: hadde glemt dette tema og ser at jeg hadde svart tidligere :) og igjen: det var ingen vits å skifte på måfå kondensatorer.... bedre å finne feilen og verifisere feilen aller først. Vi får se om feilkobling jeg ringet inn er årsaken til en komplett og fullstendig skift av litt av hvert, men mange gode tips og :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Du ville eliminere "MIC-amp"/inngang? Klipp/(trekk av plugg?)/lodd av de ledninger/baner merket blått kryss, legg en ny ledning (helst direkte på printkort/plugger) merket rødt.

    (gjøres for høyre + venstre kanal...)
     

    Vedlegg

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    mwt: Den sorte er signalledningen.
    cobra2: Den koblingen er alt nevnt, samt at man må vende polariteten på C501 og C501.

    Dårlig kontakt i venderne kan godt medføre brum.
    Ikke ofte slikt skjer, men absolutt mulig.

    Om du har tilgang til servicemanualen, så er det en grei fremgangsmåte der for å demontere venderne, som da er enklere å få renset ordentlig.
    Benytt en elektronikkrens med smøring, så vil du i det minste få god kontakt der.

    Rens også kretskortet godt rundt venderne.
    Skal ikke se bort fra at smuss medfører krypstrømmer som i sin tur fører til brum og støy.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    C501/502 burde vært bipolar, eller en 1-2,2uF film-kondensator vil være mer enn stor nok...

    Alternativ for feilsøking (elimineringsmetode): Kobling (5) ved C501/502 -> til gnd(jord) og sjekk for brumm/støy;
    Stille= Power-del ok (feil i pre) // støy: problemet ligger i power-delen...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn