Kondensator og kondensator

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ikke hifi de som denne gangen, "men lell da gut" som de sier litt lengre nord oppi dala her:
Har en avretterhøvel hvor motorkondensatoren er kaputt.
Den har påstemplet verdi og noe gresk:
37,5 uF +/-10%
320V~ DB/HSFM
400V~ AB 25% ED
SD 4 n HSFH
-25 /70 grC

Så spørsmålet: Hva er spesielt med en relativt stor "colaboks"-kondensator som er på "kun" 37,5 uF og 400V?
Da den er innenfor +/-10% kan jeg da benytte 4 stk 10uF plastkondiser (630V) i parallell fra roteskuffen sånn uten videre?
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Ka e problemet?? :cool: Jeg regner med at du trenger en ny, så bare å google 'motorkondensator' .... om du har et elektroverksted i nærheten kan det faktisk hende at de har.... 320V synes jeg er litt lite, men den står i serie med en hjelpevikling...
Forresten - er det bare en kondensator??
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hei, jeg er selvfølgelig klar over at motorkondiser er i handelen (2 butikker i nærheten) og anser ikke dette som noe problem.
Spørsmålet er akademisk: Hva er spesielt med en motorkondensator og kan den erstattes med filmkondensatorer innenfor toleransegrensene til V og uF?
Ja, det er 1 stk startkondensator.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Kondisen er der for å gi en faseforskøvet spenning til startviklingen, slik at motoren starter i riktig retning... flytt matepunktet til den andre fasen, og motoren går andre veien.... Noen motorer har både start og driftskondiser, hvor en sentrifugalbryter kobler ut startkondisen i fart...
Drifts og startkondiser er vanligvis polypropylen, så ja - den kan erstattes med en chunk av vanlige polyprop's med tlilsvarende spec's...
 

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
92
Antall liker
60
Hei

Det er kanskje viktig at kondensatoren fungerer bra også ved -25 degC. Er usikker hva som er spec'en på filmkondensatorene i roteskuffen.

Vennlig hilsen,
Claus
 
Topp Bunn