Høyttalere Kompakt anlegg basert på NAD C388 / B&W DB4S

JF

Fersking
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
4
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Etter en periode med mindre fokus på stereoanlegget ønsker jeg nå å gjøre noen oppgraderinger for å forbedre lyden.

Dagens anlegg er litt tilfeldig sammensatt. Cabasse IO2 satelitter med DB4S sub. NAD C388 forsterker. Rega platespiller og Sonos som digital kilde.

Jeg sliter litt med høyttalerne. Kombinasjonen satelitter/sub har vist seg vanskelig å integrere sømløst. Og det var nok en tabbe å gå for B&W da den opprinnelige sub’en tok kvelden.

Jeg ønsker å fortsette med nokså små høyttalere i dette rommet, men tror kanskje IO2 er i minste laget. Vurderer derfor B&W 707s2 da jeg tipper de funker bra med både forsterker og sub. Eventuelt kunne jeg gått «opp» til 706s2. Noen som vet om det er nevneverdig forskjell på disse brukt med sub?

Alternativet er å kaste kortene. Gå for noe annet, ser KEF har spennende aktive høyttalere. Dynaudio også. Da kunne jeg kanskje klart meg uten sub (som er helt umulig med IO2).

Lurer altså på om noen har erfaringer med et kompakt system. Gjerne basert på NAD C388 og DB4S. Men er også åpen for andre idéer, da gjerne basert på to mindre høyttalere.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Det mest imponerende jeg har hørt av små høyttalere er Dali mentor menuet, men de er kanskje utgått nå? Spørsmålet er hva du er ute etter lydmessig.
Canton har også noe som godt kan fungere, både passive og aktive. Quad har også Z-serien (passive) som spiller bra sammen med Nad i mine ører.
PS: Bluesound modulen som du kan få til C388 er også genial. ;)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Om du vil ha aktive så virker Buchard Audio å levere varene.
 
  • Liker
Reaksjoner: JF

JF

Fersking
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
4
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Det mest imponerende jeg har hørt av små høyttalere er Dali mentor menuet, men de er kanskje utgått nå? Spørsmålet er hva du er ute etter lydmessig.
Canton har også noe som godt kan fungere, både passive og aktive. Quad har også Z-serien (passive) som spiller bra sammen med Nad i mine ører.
PS: Bluesound modulen som du kan få til C388 er også genial. ;)
Takk for svar. Godt spørsmål om hva jeg er ute etter lydmessig. Anlegget står i stuen, og det brukes mye. Til alt fra TV og radio til bakgrunnsmusikk og selvsagt mer konsentrert lytting.

Før Cabasse kom i hus hadde vi ProAc D15. Var mer fornøyd med disse lydmessig, men de krevde naturlig nok mer mtp gulvplass og plassering enn en liten kule som henger på veggen. Det jeg ønsker av nye høyttalere er god kvalitet på stemmer - aller viktigst Tom Waits. Deretter at de funker til det meste. Jeg er ikke på har etter en spesiell lyssignatur. Men gitt litt ymse kilder og innspillingskvalitet foretrekker jeg litt tilgivende heller enn nådeløse hvis det gir mening.

Takk for konkrete tips! Skal se nærmere på dem.
 

JF

Fersking
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
4
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Må nok komme meg i butikk og få lyttet litt. Har lest gjennom tidligere tråder her inne og en del tester.

Et par konkrete spm. Noen som har erfaring med å bruke større eller mindre høyttalere sammen med sub?

Feks B&W 706s2 vs 707s2. Det virker å være flere produsenter som har to størrelser, en større (typisk 6,5 tommer + diskant) og en litt mindre (typisk ~5 tommer + diskant).

Jeg vil gjerne ha god lyd, men størrelse på høyttalere er også viktig. Siden jeg har sub lurer jeg på hva jeg mister ved å velge mindre høyttalere.

Takker for alle synspunkter!
 
Topp Bunn