Kommuner innfører ipad for å spare både penger og miljøet?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Nå blir byråkratene sikkert sendt på 3-dagers inseminar med innlagte drikkepauser på skattebetalerenes regning for å lære å betjene ipaden.

Jeg jobber for kommunen. Dataen vår har ikke nettverkstilkobling, men vi er velsignet med Windows2000. Vi blir akterutseilt av byråkratene. :p
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Vil tro de fleste kommuner i praksis står forran ett valg om å kjøpe inn enten nye PCer eller iPader. Klart har de nye og fint fungerende PCer er det vanskelig å få regnestykket til å gå opp, men jeg tror de færreste skroter nye PCer for å innføre iPader.

Hos oss har vi kjøpt inn iPader til folkevalgte og skrotet de gamle PCene de hadde som likevell var klar for utskfiting. Regnestykket PC vs iPad går normalt i favør iPad.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Kan selvfølgelig diskutere dette i det uendelige i forhold til bruksmønstre, men når jeg fikk min første iPad ble laptopen nærmest pensjonert med tanke på dokumenter og andre daglige data formål. 1 år senere og med en iPad2 i bestilling nå er det fortsatt slikt for meg personlig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå er det vel politikerne, og ikke byråkratene, som får iPad i linken. Ser ikke noe problem med det jeg, bare fint at de folkevalgte som skal vedta ditt-og-hint i kommunene får lære seg anvendbarheten av aktuell moderne teknologi istedet for å slite med Fred Flintstone-utgaven av data (typisk Windows XP) som de fleste kommunalt ansatte må.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enkelt regnestykke når man tar med de faktiske utgiftene man har til utskrift, porto og "byråkrat tid brukt til dette" for å få info ut til politikerene.

Å bytte ut pc/mac til fordel for lesebrett/ipad reduserer også tid (og dermed kostnad) for administrasjonsbyråkratene.. Å ha det i tillegg blir kanskje litt smør på flesk.

Hos oss skal politikerene også ha ipad.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
digiman skrev:
Kan selvfølgelig diskutere dette i det uendelige i forhold til bruksmønstre, men når jeg fikk min første iPad ble laptopen nærmest pensjonert med tanke på dokumenter og andre daglige data formål. 1 år senere og med en iPad2 i bestilling nå er det fortsatt slikt for meg personlig.
Her har jeg faktisk blitt mer glad i den bærbare etter ipaden kom i hus.

bambadoo skrev:
Å bytte ut pc/mac til fordel for lesebrett/ipad reduserer også tid (og dermed kostnad) for administrasjonsbyråkratene.. Å ha det i tillegg blir kanskje litt smør på flesk.
Hvordan sparer en politiker tid med et nettbrett kontra en bærbar?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hatt ipad lenge nå og den ligger stort sett ubrukt. Det eneste er som fjernkontroll, men det er en helt annen sak.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.475
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
1
iPad er sikkert smart mht alle dokumenter som skal leses og kommenteres. God batterikapasitet og skjerm, samt Wi-Fi, effektiviserer bruk og deling av sakspapirer, bilder, korrespondanse, etc.
En kjekk liten sak som får plass under armen eller i dameveska.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Hva med å gi kommunefolk intelligens FØR de får tukle med kunstig intelligens 8) 8)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
bambadoo skrev:
Har hatt ipad lenge nå og den ligger stort sett ubrukt. Det eneste er som fjernkontroll, men det er en helt annen sak.
Bra eksempel på total motsatt brukermønster i forhold til svært mange andre av oss iPad brukere.
Hvorfor ikke bare selge de om de samler bare støv?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
audiomur skrev:
Hvordan sparer en politiker tid med et nettbrett kontra en bærbar?
Er ikke snakk om en politiker som sparer tid. Byråkratene som det henvises til er ansatte i det offentlige. Der spares det tid og dermed kr.
For kommuners del (i snitt) er det ofte bare 2 ansatte politikere (med vanlig lønn) ordfører og vara (med 50% lønn).. En rimelig vanlig praksis.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
digiman skrev:
Hvorfor ikke bare selge de om de samler bare støv?
Fått gjennom jobb.. Kan ikke selge da.
Det skal sies at jeg er "proffbruker" og arbeider med IT. Så en ipad jobbmessig blir bare et leketøy for min del. Trenger skikkelige arbeidsverktøy. For den normale "nettsurfer" er det sikkert ok.

Blir faktisk litt spennende å se mottakelsen til politikerene og om dette blir en suksess eller fiasko. Man kommer ingen vei uten å prøve ihvertfall.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
bambadoo skrev:
digiman skrev:
Hvorfor ikke bare selge de om de samler bare støv?
Fått gjennom jobb.. Kan ikke selge da.
Det skal sies at jeg er "proffbruker" og arbeider med IT. Så en ipad jobbmessig blir bare et leketøy for min del. Trenger skikkelige arbeidsverktøy. For den normale "nettsurfer" er det sikkert ok.
Ok! Forstå det :) Litt artig at vi er så forskjellig da jeg lever av det samme som deg, men flesteparten av våre kunder er på Mac plattformen (TV produksjon bransjen)
iPaden er med meg overalt og brukes mye mere en Macbook Proen. Laptopen bruker jeg nesten utelukket til å VPN inn til kunder som trenger assistanse eller feilsøking i programvare.
Ellers gjør jeg alle daglige gjøremål like raskt og enklere på Padden. Alt er synket opp til Exchange serveren vår.
Jeg overvåker alle servere vi drifter rundt om i landet på den og det er fantastisk behagelig å bare ha med seg Padden rundt om til kundemøter o.lign. Om ønskelig er også typiske møte relaterte notater synket opp til mine relevante kollegaer i Oslo, Bergen, Stavnager og Trondheim on the fly. Helt automatisk.

Men klart er daglige gjøremål tradisjonell IT (Windows) drift er Padden noe begrenset.
Litt artig at jeg kjenner igjen leketøy beskrivelsen fra mine bekjente som drifter IT for Universitet og Bank. Eneste problemet er at den holdningen kan de ikke leve med lenge da alle brukeren deres krever at denne nye teknologien skal brukes fremover. Tror det er mange skremte folk i IT bransjen som går en tungtid i møte med iPad in buisness kurs ;D

Har tatt kursene selv og er sertifisert. Enterprise verktøyene er tro det eller ei gode til iOS plattformen :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
Kan en eller annen, meget kort, være brydd med å forklare en dumstokk som meg forskjellen/fordelen på en iPad og en tilsvarende ca. størrelse vanlig laptop?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
iOS. Integrering med OSX. For starters. Betyr at jeg omtrent kan ha en volumkontroll-app for Cedrick-bjeffing uten å se så mye som en fil. Jeg har blitt tilhenger av disse Apple-OS'ene etter å ha brukt de i integrasjon, de har gitt datalivet en ny og lystig frydefullhet. Fokus på kjernen i det arbeidet du skal gjøre istedet for å knote med hvordan gjøre det. Det er så enkelt i bruk at selv vi kommunalt engasjerte skjønner det.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Kan en eller annen, meget kort, være brydd med å forklare en dumstokk som meg forskjellen/fordelen på en iPad og en tilsvarende ca. størrelse vanlig laptop?
Noen argumen for lesebrettt:
- Fordel for IT avdeling at det er svært lite brukerne klarer å rote til på en iPad, med PCene blir det ofte mye arbeid også på IT avdelingen.
- Mindre problem for sluttbruker med iPad enn med PC
- Mye bedre batteritid på iPad
- iPad starter på "no time" noe som er stor fordel under møter
- iPad er billigere i innkjøp
- Til det bruk politikere har (dvs lese sakspapir) er rett og slett iPad bedre egnet enn PC
 
G

Gjestemedlem

Gjest
bambadoo skrev:
Enkelt regnestykke når man tar med de faktiske utgiftene man har til utskrift, porto og "byråkrat tid brukt til dette" for å få info ut til politikerene.

Å bytte ut pc/mac til fordel for lesebrett/ipad reduserer også tid (og dermed kostnad) for administrasjonsbyråkratene.. Å ha det i tillegg blir kanskje litt smør på flesk.

Hos oss skal politikerene også ha ipad.
Lurer på om det er tatt med i regnestykket de 1850 timene hver måned som forsvinner i Angry Birds.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
bambadoo skrev:
Enkelt regnestykke når man tar med de faktiske utgiftene man har til utskrift, porto og "byråkrat tid brukt til dette" for å få info ut til politikerene.

Å bytte ut pc/mac til fordel for lesebrett/ipad reduserer også tid (og dermed kostnad) for administrasjonsbyråkratene.. Å ha det i tillegg blir kanskje litt smør på flesk.

Hos oss skal politikerene også ha ipad.
Lurer på om det er tatt med i regnestykket de 1850 timene hver måned som forsvinner i Angry Birds.
Det spiller man jo når man sitter på do så det spiser ikke av produktiv tid.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
Gjestemedlem skrev:
bambadoo skrev:
Enkelt regnestykke når man tar med de faktiske utgiftene man har til utskrift, porto og "byråkrat tid brukt til dette" for å få info ut til politikerene.

Å bytte ut pc/mac til fordel for lesebrett/ipad reduserer også tid (og dermed kostnad) for administrasjonsbyråkratene.. Å ha det i tillegg blir kanskje litt smør på flesk.

Hos oss skal politikerene også ha ipad.
Lurer på om det er tatt med i regnestykket de 1850 timene hver måned som forsvinner i Angry Birds.
Det spiller man jo når man sitter på do så det spiser ikke av produktiv tid.
på do leser man sakspapirer. Angrybirds blir spilt under kommunestyremøtene for å slippe å bli vekket av unge nidkjære svkyllinger
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
baldrick skrev:
Noen argumen for lesebrettt:
- Fordel for IT avdeling at det er svært lite brukerne klarer å rote til på en iPad, med PCene blir det ofte mye arbeid også på IT avdelingen.
- Mindre problem for sluttbruker med iPad enn med PC
- Mye bedre batteritid på iPad
- iPad starter på "no time" noe som er stor fordel under møter
- iPad er billigere i innkjøp
- Til det bruk politikere har (dvs lese sakspapir) er rett og slett iPad bedre egnet enn PC
- Jeg aner ikke hvor mye rot det er med en kommuneansatt sin pc, men er det virkelig et stort problem?
- De nye bærbare begynner og nærme seg nettbrettene sin batterikapasitet, så "mye bedre" var vel å ta litt hardt i.
- Det tyder på dårlig planlegging hvis de få sekundene oppstartstiden tar på en pc er et forstyrrende moment.
- Godt mulig de er billigere i innkjøp, men jeg mistenker at brettene kommer i tillegg til pc.
- Det bedre å lese på en 9,7" enn en 14"-16" fordi? den kan holdes i hånden, den er "stilig", kan vendes opp ned?

Nå er jeg egentlig ikke i mot at det kjøpes inn ipad i kommunen, godt mulig at de kan være nyttige, men det var argumentet at både miljø og penger ble spart ved et innkjøp jeg syns var noe på kanten.
 
N

nb

Gjest
Lurer på om de i fullt alvor mener at dette er et viktig miljøtiltak i kommunen.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
audiomur skrev:
- Jeg aner ikke hvor mye rot det er med en kommuneansatt sin pc, men er det virkelig et stort problem?
Jepp det er det :) (snakker da utifra egen erfaring hvor politikerne i vår kommune har hatt PC i noen år)

audiomur skrev:
- De nye bærbare begynner og nærme seg nettbrettene sin batterikapasitet, så "mye bedre" var vel å ta litt hardt i.
De færreste nye PCer har 10t effektiv arbeidstid, endel produsenter skriver kanskje det men praktisk erfaring er at svært få har dette i praksis. Til våre tilsette kjøper vi idag Lenovo T420 og X220 og selv på relativt kostbare maskiner som dette er ikke batteritid mer enn ca halvparten av iPad :)

audiomur skrev:
- Det tyder på dårlig planlegging hvis de få sekundene oppstartstiden tar på en pc er et forstyrrende moment.
Det kan sikkert diskuteres hvor stort problem dette er men når en har møter med 20 politikere hvor mange av de knapt bruker en PC til daglig så garranterer jeg deg at dette er en reel utfordring selv om det ikke er ett kjempeproblem.

audiomur skrev:
- Godt mulig de er billigere i innkjøp, men jeg mistenker at brettene kommer i tillegg til pc.
Har pr idag igjen å høre om politikere som får både PC og iPad men for all del, mulig jeg tar feil og isåfall er jeg helt enig at det er svært unødvendig!

audiomur skrev:
- Det bedre å lese på en 9,7" enn en 14"-16" fordi? den kan holdes i hånden, den er "stilig", kan vendes opp ned?
Prøv det selv så mulig du etterhvert blir overbevist :) Når en leser sakspapir så er det faktisk veldig greit å bruke en touchskjerm istedet for mus/tastatur og det at en faktisk får sakspapir stående istedet for liggende er faktisk ganske vesentlig med tanke på lesbarhet.

audiomur skrev:
Nå er jeg egentlig ikke i mot at det kjøpes inn ipader i kommunen, godt mulig at de kan være nyttige, men det var argumentet at både miljø og penger ble spart ved et innkjøp jeg syns var noe på kanten.
Dersom jeg da sier at til ett møte så er det ikke unormalt med kanskje 300 sider dokument. 300 sider papir til 20-30 politikere blir ganske mange ark når en vet det kanskje er 15-20 møter i året... og det å sende slike dokument med posten er også alt annet enn gratis! Så personlig så har jeg ikke problem med å argumenter at en iPad (eller PC) løsning både er lurt for miljø og økonomi
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
audiomur skrev:
baldrick skrev:
Noen argumen for lesebrettt:
- Fordel for IT avdeling at det er svært lite brukerne klarer å rote til på en iPad, med PCene blir det ofte mye arbeid også på IT avdelingen.
- Mindre problem for sluttbruker med iPad enn med PC
- Mye bedre batteritid på iPad
- iPad starter på "no time" noe som er stor fordel under møter
- iPad er billigere i innkjøp
- Til det bruk politikere har (dvs lese sakspapir) er rett og slett iPad bedre egnet enn PC
1 - Jeg aner ikke hvor mye rot det er med en kommuneansatt sin pc, men er det virkelig et stort problem?
2 - De nye bærbare begynner og nærme seg nettbrettene sin batterikapasitet, så "mye bedre" var vel å ta litt hardt i.
3 - Det tyder på dårlig planlegging hvis de få sekundene oppstartstiden tar på en pc er et forstyrrende moment.
4 - Godt mulig de er billigere i innkjøp, men jeg mistenker at brettene kommer i tillegg til pc.
5 - Det bedre å lese på en 9,7" enn en 14"-16" fordi? den kan holdes i hånden, den er "stilig", kan vendes opp ned?

Nå er jeg egentlig ikke i mot at det kjøpes inn ipad i kommunen, godt mulig at de kan være nyttige, men det var argumentet at både miljø og penger ble spart ved et innkjøp jeg syns var noe på kanten.
1 - det er alltid rot på ein pc. Mest i skulen, der elevar får sleppe til, men også pc-ar som brukast til kommunikasjon. Vi som er kommunetilsette i skuleverket (og elevane) slit veldig. Og vedlikehaldspersonalet vert fyrst prioriterte til bruk for å løyse sentraladministrative problem. At vi kan ha 4 gongar fleire (og gjerne 4 gongar eldre) PC-ar enn sentraladministrasjonen gjer at mykje står på vent.
2 - Det handlar om å ha ting enkelt. På ein PC kan det leggjast inn mykje meir yms enn på eit slikt nettbrett, skjønar eg.... problemet for folkevalde er vel om lag det same som for elevar - det er for mange kjekke ting å finne på elektronisk medan ein eigentleg skulle ha fokus på det som føregår i rommet? Dess meir multitasking, dess lenger møte....?
3 - Neppe den største utfordringa.
4 - dersom bretta erstattar 100 papirsider 4 gonger til kommunestyremøte og tilsvarande 10 gonger til formannskapsmøte/utvalsmøte, er det ganske klart at ein sparar inn ymse. Eg ser no at ein ikkje lenger får pc frå hjelpemiddelsentralen til ungar med t.d. dysleksi, då det er forventa at "alle" har pc heime, så vert det sikkert ikkje utdeling av nye pc-ar til dei folkevalde frametter.
5 - Eit relativt uvesentleg argument. Men det eg har sett av lesebrett, gjer det iallfall greitt å leite seg fram i dokument på ein oversiktleg og grei måte.

Så fyller lesebrettet så myke mindre opp på bordet. Eg såg nettopp på Vestlandsrevyen at alle kommunane v/ordførarar i Nordfjord går inn for lesebrett. Dette er erfarne folk som vi pr. definisjon har tillit til skal gjere fornuftige vurderingar. Og sakspapir har dei stor kompetanse på.....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
nb skrev:
Lurer på om de i fullt alvor mener at dette er et viktig miljøtiltak i kommunen.
Ta ein tur innom kommunehuset neste gong sakspapir skal sendast ut pr. konvolutt, så trur eg du kjem til å utvide perspektivet....
Skulle til å skrive det samme. I en av de første jobbene mine var en av oppgavene å være med på binding og sortering av saksmapper, og det er ikke småtterier som skal sendes ut. Det mest ressurskrevende er produksjon og infrastruktur, så det vil være en stor innsparing å gjøre det digitalt.
 
N

nb

Gjest
baluba skrev:
Skulle til å skrive det samme. I en av de første jobbene mine var en av oppgavene å være med på binding og sortering av saksmapper, og det er ikke småtterier som skal sendes ut. Det mest ressurskrevende er produksjon og infrastruktur, så det vil være en stor innsparing å gjøre det digitalt.
Økonomisk skjønner jeg at det er mye å hente, vet om bedrifter i Norge som bruker 20 millioner korner i porto alene.

Men om de ville gjøre noe for miljøet finnes det nok et lass med viktigere ting å ta tak i enn å spare papir, det var egentlig poenget mitt. Men det er jo en trend i tide å ta tak i noen småting slik at man kan synest man har ytt sin skjerv. Dessuten har jeg sett nok "papirløse" arbeidsplasser til å vite at særdeles mye finner veien til printeren åkke som.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Den store porto og papirbesparelsen dere snakker om, den har vel vært mulig og gjennomføre med pc i noen år allerede?

Når en leser sakspapir så er det faktisk veldig greit å bruke en touchskjerm istedet for mus/tastatur og det at en faktisk får sakspapir stående istedet for liggende er faktisk ganske vesentlig med tanke på lesbarhet
Trykk Alt Gr -> og du kan lese stående, hvis du ligger. ;D
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
audiomur skrev:
Den store porto og papirbesparelsen dere snakker om, den har vel vært mulig og gjennomføre med pc i noen år allerede?
Selvfølgelig er gevinsten med porto allerede tatt ut dersom en har tatt i bruk PC, men det er faktisk svært mange som kommuner som ikke har tatt i bruk PC/iPad mot politikere før nå i år og som alle vet, PCer må skiftes ut med jevne mellomrom.

Dersom en vil stille kritiske spørsmål så kan en heller stille spørsmål til de som velger kostbare PC løsninger istedet for iPad slik bl.a. Bergen kommune har gjort! For det er endel kommuner som har valgt å kjøpe kostbare tablet PCer med full MS Office pakke og ett avansert system i bakhånd for distribusjon av dokument, en slik løsning koster for 3 ganger så mye som iPad løsning. Sikkert en bra løsning men om den er verdt kostnaden? Tja....
 
N

nb

Gjest
baldrick skrev:
Dersom en vil stille kritiske spørsmål så kan en heller stille spørsmål til de som velger kostbare PC løsninger istedet for iPad slik bl.a. Bergen kommune har gjort! For det er endel kommuner som har valgt å kjøpe kostbare tablet PCer med full MS Office pakke og ett avansert system i bakhånd for distribusjon av dokument, en slik løsning koster for 3 ganger så mye som iPad løsning. Sikkert en bra løsning men om den er verdt kostnaden? Tja....
Verden ser helt annerledes ut i offentlig sektor / bedriftsmarkedet enn det gjør for en privatperson. Det er gjerne ørten ting alt skal funke sammen - og mye av dette kan være skreddersøm programvare og det som kan være ett lett valg for en privatperson er ikke nødvendigvis det for en større etat. Ref noen av de kommunene som prøvde seg med Linux fordi det var "gratis". De fant ut at det var langtfra gratis, samt at det var en hel del som ikke funket / ikke var mulig å få til. Hvilken kompetanse dritspersonell innehar har også mye å si.

Selv jobber jeg et sted som er rimelig IT-kritisk. Jeg er, om jeg ikke tar feil, på min andre datamskin på snart 10 år. Kostandene ved å bytte ut hardware trenger man ikke ta så veldig ofte.
 
Topp Bunn