Politikk, religion og samfunn Kommunale rakettingeniører.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Fikk i dag noe rart i posten fra Steinkjer kommune. Det viste seg etter hvert å være en slags "dings" for å åpne kommunale søppelkasser plassert der veien ender, typisk ved en snuplass ved et fjellvann rimelig langt fra sivilisasjonen. Min første assosiasjon var, dette må være noe togkonduktørene bruker for å låse seg inn på sovevognene for å kontrollere billettene, eller åpne en annen dør på toget. Siden jeg ikke jobber i NSB, så måtte det være noe annet, hvilket det var etter å ha studert det medfølgende skriv. 900 kr pr år i kommunal renovasjon stod det i brevet. Har hatt hytte? (24m2) i det aktuelle området i 20 år. Har aldri savnet noen til å transportere den smule søppel jeg måtte ha tilbake til bygda. Hvor mye søppel blir det egentlig etter en weekend på hytta? 5-10 % av det jeg tar med opp? La oss si det for å gjøre det enkelt. Denne mengden kan altså kommunen ikke begripe at jeg er i stand til å ta med hjem igjen ved egen maskin. Forstå det den som kan. Denne nøkkelen kommer jeg ikke til å bruke til noe som helst. Jeg kommer til å ta turen til vårt kommunale praktbygg for så å levere inne denne under henvisning til at den er ubrukelig for meg, all den stund den ikke vil bli brukt. Ikke uhøflig på noen måte, men jeg kommer kanksje til å foreslå at de kan sende den til noen som har savnet en slik tjeneste. Kommer kanksje til å ytre noe om at jeg ikke vil betale for andres latskap....I vårt solidariske rettssamfunn vet vi vel alle hvor det ender... Betaler jeg ikke, blir hytta tvangssolgt. Det neste blir vel at vi må betale en kommunal avgift for selv å transportere opp på fjellet det vi trenger til en weekend...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mor mi, på 85 år, må betale kommunal renovasjonsavgift for fritidsbustadar. Lita hytte som du må bere alt til/frå rundt 500 meter. Ho har søkt om dispensasjon, men fått avslag. Men det er ei god ordning for meg. Mor mi forlangar nemleg at eg skal kaste så mykje usortert hytteboss som mogleg. Dette sparar eg om lag det same i leveringsavgivt (50 kr/lass) som mor mi betalar i avgift.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Har fått pålegg fra kommunen om å sette gatenr. på hytteveggen, hytta ligge ca. 5 km. fra nærmeste vei:confused:

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Har fått pålegg fra kommunen om å sette gatenr. på hytteveggen, hytta ligge ca. 5 km. fra nærmeste vei:confused:
Jeg må ro i en halvtime, evt. bruke 12 min med båt med påhengsmotor til parkeringsplass(les søppelplass).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.302
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det så fælt å få det litt mer lettvint?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Problemet her, som på mange andre områder, er at det er noen som bare slenger det fra seg og da må alle lide for dette....

Det neste blir vel søppelkasser langs skiløypene som vi alle må betale for ?

Gikk i vestmarka og i deler av trasene som ble benyttet til skiløpet Vestergyllen forrige helg. På veg opp mot Vestergyllen så det ut som en svinesti. Løypa var stedvis delvis dekket av brukte gel poser (sukkernæring) som løperne har kastet fra seg. Kan man ikke putte en brukt pose i lomma ? Fulle er de på størrelse med en fyrstikkeske.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Har nå lest HELE dokumentet (les makkverket) som fulgte med....Fest setebeltene: Søppelkonteineren skal være nede i BYGDA!! I nøyaktig samme avstand som mine ordinære søppeldunker! Her snakker vi MAFIA deph!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette er blitt relativt vanlig rundt om, for å få hytteeiere som ellers ikke har noen tilknytning til kommunene til å dra litt av avgiftslasset. Du må nok regne med å hoste opp litt eiendomsskatt og...

Johan-Kr

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Dette er blitt relativt vanlig rundt om, for å få hytteeiere som ellers ikke har noen tilknytning til kommunene til å dra litt av avgiftslasset. Du må nok regne med å hoste opp litt eiendomsskatt og...

Johan-Kr
Eiendomsskatt betaler jeg allerede. Dette er ikke akkurat Geilo eller Hemsedal heller...........Når jeg er på hytta, mindre søppel hjemme. Det er liksom +1-1=0.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.945
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Synes folk virkelig at dette er vanskelig å forstå.

Jeg vil anta at de fleste skjønner at dersom man har en fritidseiendom, så genererer denne søppel, og den er jo ikke tilknyttet vanlig renovasjon - så man har ingen søppeldunk på utsiden. Så hvor gjør hytteierne av søppelet sitt - vel, før man fikk hytterenoivasjonen så ble det dytte i søppeldunket hos den lokale nærbutikken, en eller annen fastende sin dunk, eller man slengte det fra seg et eller annet sted. Det finnes selvsagt de som pakket dei søplesekker og tok det med hjem. Men småbarnsfamilier med 2 bleiebarn som har vært 14 dager på hytta er neppe i denne kategorien.

Så setter man opp søppelkontainere for hyttefolket, og hyttefolket får egen nøkkel slik at det kun er de om kan benytte tjensten - også tar man seg betalt for denne tjenesten. Tror de fleste er enig at det er riktig at de som eier fritidseiendommene skal betale for dette, og ikke de fastboende. Så finnes det selvsagt noen som tar med seg søppelet sitt hjem, for de så kan jeg da infomere om at dersom man har samme system som i Bergen, så kan du isteden legge hyttesøppelet ditt i hytterenovasjon som du uansett har betalt for, også kan du la være å levere hussøppelet din den uken - så slipper man faktisk å betale for 1 tømming av huset.

At et felles gode blir betalt likt og brukt ulikt er vel ingen stor nyhet i Norge i dag. Noen bruker ikke ordnigee (Som trådstarter) og noen missbruker de som Arve....;-)

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jammen, jeg tar alltid søpla mi med hjem!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Jammen, jeg tar alltid søpla mi med hjem!
Det burde jo alle gjøre, er man så oppegående at man kan frakte det man føler at man trenger OPP til hytta, så kan man alltids ta avfallet ned igjen? Den harde virkeligheten er vel noe i likhet med dette: Hvor mange fartsdumper ville det vel vært her til lands hvis alle fulgte trafikkreglene?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Synes folk virkelig at dette er vanskelig å forstå.

At et felles gode blir betalt likt og brukt ulikt er vel ingen stor nyhet i Norge i dag. Noen bruker ikke ordnigee (Som trådstarter) og noen missbruker de som Arve....;-)

Mvh
OMF
Misbruk er det vel ikkje - avgift er betalt, og fritidseigedomen eit faktum. At mor mi betalar akkurat no, må vere greitt. Eg betalar hennar heimesøppel....så tek ho seg av hyttebosset.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.742
Torget vurderinger
5
Duften av avsluttet sommerferie........

Dette var en sjarmerende tråd!

Med 311 kilometer fra hytta og hjem, fire uker sommerferie, småtasser med bleier på besøk, god og varm siste-søndag-i-fellesferien-stillestående-bilkø-på-på-vei-hjem i steikende sol med bilen full av ukegammel søppel! Joda........

Mvh Olav E.

Topp Bunn