Fikk i dag noe rart i posten fra Steinkjer kommune. Det viste seg etter hvert å være en slags "dings" for å åpne kommunale søppelkasser plassert der veien ender, typisk ved en snuplass ved et fjellvann rimelig langt fra sivilisasjonen. Min første assosiasjon var, dette må være noe togkonduktørene bruker for å låse seg inn på sovevognene for å kontrollere billettene, eller åpne en annen dør på toget. Siden jeg ikke jobber i NSB, så måtte det være noe annet, hvilket det var etter å ha studert det medfølgende skriv. 900 kr pr år i kommunal renovasjon stod det i brevet. Har hatt hytte? (24m2) i det aktuelle området i 20 år. Har aldri savnet noen til å transportere den smule søppel jeg måtte ha tilbake til bygda. Hvor mye søppel blir det egentlig etter en weekend på hytta? 5-10 % av det jeg tar med opp? La oss si det for å gjøre det enkelt. Denne mengden kan altså kommunen ikke begripe at jeg er i stand til å ta med hjem igjen ved egen maskin. Forstå det den som kan. Denne nøkkelen kommer jeg ikke til å bruke til noe som helst. Jeg kommer til å ta turen til vårt kommunale praktbygg for så å levere inne denne under henvisning til at den er ubrukelig for meg, all den stund den ikke vil bli brukt. Ikke uhøflig på noen måte, men jeg kommer kanksje til å foreslå at de kan sende den til noen som har savnet en slik tjeneste. Kommer kanksje til å ytre noe om at jeg ikke vil betale for andres latskap....I vårt solidariske rettssamfunn vet vi vel alle hvor det ender... Betaler jeg ikke, blir hytta tvangssolgt. Det neste blir vel at vi må betale en kommunal avgift for selv å transportere opp på fjellet det vi trenger til en weekend...