KOmme igang med pc basert....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , har tenkt å utforske verden i pc basert avspilling ,tenker å bruke en usb-dac , samt en 9" pc som kjøpes dedikert til musikkavspilling , den kjøpes da med xp home /vista , slik at den kan brukes online , men har og en pc til , slik at jeg tenkte denne kunne benyttes kun til avspillingsprogrammet (foobar etc)

Har noen spørsmål :

Hvilket program anbefales , ? legger vekt på at det ikke blir for komplisert...

Er det greit å kjøpe en kliss ny pc å bruke med liten skjerm , for plassbesparelse , og til å lage spillelistene med ?

Er det stor fordel med en separat pc som jeg tenker , tenkte pga minnekapasitet osv....og lukke / legge opp faner på brukspc en parallelt med musikkavspillingen kan bli litt styrete kanskje

har lite erfaring men får nok hjelp av en her på sentralen til igangkjøringen.....

finnes det verktøy for å rippe cd er raskere over til pc en enn med pc ens dedikerte spiller , (men uten at boksen samtidig er harddisk....)

Dette kan bli moro , og det kan gå skeis...kanskje derfor litt av moroa/spenningen.....

usb dac kjøpes i morra . Mvh Espen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Hei,

Windows Mediaplayer er brukervennlig, inkludert og lett å komme i gang med. Neste trinn kan være å laste ned, og vurdere ulike entusiastspillere: John River, Foobar, XXHighEnd.

Til ripping anbefaler jeg dbPoweramp. Den har blitt løftet fram av andre her på HFS, og fungerer IMO svært bra.

Sjansen for at en general purpose PC skal få hikke enn om man har en dedikert musikk-PC. Men utover det så tror jeg ikke forskjellen er all verden.

Jeg vet ikke hva som er skjermoppløsningen på de små nye PC-ene, men gode gamle 600x800 er i alle fall i knappeste laget IMO.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har nettopp begynt med PC-basert avspilling og synes Windows Mediaplayer er veldig grei å ha med å gjøre, også til ripping (Bx: Hva blir bedre med dBpoweramp?). Hvis du skal kjøre DSP så går det så av seg selv med Convolver/mediaplayer at jeg lette rundt en stund før jeg fant ut at alt var ferdig installert av seg selv!

Jeg bruker en Acer 8,9" miniPC som "fjernkontroll" og synes det går greit, men en større skjerm er nok å foretrekke, men en pris på 3000,- og vekt under 1 kg samt lommestørrelse er kjekt, synes jeg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Vi har hatt en del arbeidsuhell med ripping fra WMP. På en del CD-er har den ganske enkelt hoppet over det første sporet. Dernest har det blitt rippet noen "hakk i plata" her og der. Bestemte derfor å forsøke Exact Audio Copy. Den er gratis og grundig, men akk så langsom - og så fikk vi ikke katalogiseringen til å fungere. Men dBPoweramp går for det meste svært raskt unna - selv om man kjører med de strengeste kvalitetskriteriene. Og så fungerte arkiveringen også.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
Vi har hatt en del arbeidsuhell med ripping fra WMP. På en del CD-er har den ganske enkelt hoppet over det første sporet. Dernest har det blitt rippet noen "hakk i plata" her og der. Bestemte derfor å forsøke Exact Audio Copy. Den er gratis og grundig, men akk så langsom - og så fikk vi ikke katalogiseringen til å fungere. Men dBPoweramp går for det meste svært raskt unna - selv om man kjører med de strengeste kvalitetskriteriene. Og så fungerte arkiveringen også.
OK. Jeg har holdt på noen dager med ripping og spilling i WMP nå og har ikke hatt et eneste problem bortsett fra at noen ytterst få CDer tar svært lang tid. Jeg liker også katalogiseringen og hvordan bilder av CDene automatisk hentes opp. Har noen meldt om bedre lyd fra dBpoweramp i forhold til WMP (gitt at denne fungerer)?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Nei, ikke det jeg vet.

Det er nok helst når dvd-drevet sliter med å lese cd-en at det kan være greit med dBPoweramp eller tilsvarende.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Hvorfor ikke bruke dBPoweramp? Det er da særdeles enkelt å bruke, og man er sikker på at man får en 1:1 rip. I tillegg får man en genial batch converter og en enkel konverter. Kjekt når FLAC skal inn på iPoden. Media Player ville jeg holdt meg langt unna, av flere grunner.
Bruker du Vista, bør du laste ned og prøve XXHE, lyder bedre enn alle andre programmer. Gratis og fullfungerende demo.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Fidelio skrev:
Hvorfor ikke bruke dBPoweramp? Det er da særdeles enkelt å bruke, og man er sikker på at man får en 1:1 rip. I tillegg får man en genial batch converter og en enkel konverter. Kjekt når FLAC skal inn på iPoden. Media Player ville jeg holdt meg langt unna, av flere grunner.
Bruker du Vista, bør du laste ned og prøve XXHE, lyder bedre enn alle andre programmer. Gratis og fullfungerende demo.
Hvorfor ikke bytte fra til dBPoweramp? Fordi jeg ikke har lyst til å bruke tid på å bytte fra noe jeg synes fungerer utmerket med mindre jeg får noe igjen for det. Jeg har mer lyst til å bruke tid på å utnytte mulighetene i Audiolense enn å prøve ut andre ting, og WMP-Convolver-integreringen er veldig rett frem. Hva er de mange grunnene til å holde seg unna WMP (utover de Bx nevnte, men som synes å være irrelevante for min PC)?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , takker for at debatten er i gang....spm 1 hva er dbpoweramp ?

Jeg har wmp på denne maskinen og skal testkjøre med dette før innkjøp av ny pc....så jeg vil nok bruke det litt med denne , men vil ikke fylle opp pc en med musikk , da den brukes til andre ting som jobb, hifisentralen etc....

En sånn liten pc er såpass billig i hifiverdenen sett , så jeg syntes det virker helt greit....jeg skal ha en pc med blank skjerm nå i allefall....

xxhe virker spennede , er det bedre lyd på ulike programmer også altså ?

Mvh Es

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
ssm skrev:
xxhe virker spennede , er det bedre lyd på ulike programmer også altså ?
Erfaringsmessig lyder alle avspillingsprogrammer likt, med unntak av XXHE. Er egentlig ikke veldig bevandret programmets tekniske side, kan lydkvaliteten ha noe med jitter å gjøre? Programmet er også særegent mht at det pakker ut FLAC til WAV og legge hele greia i RAM før den spiller, uten at jeg vet om dette har noen betydning for lyden.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
WMP er veldig greit, men ikke det beste til ripping. Jeg har heller ikke klart å finne en måte å legge inn album cover manuelt inn i WMP. Bruk dBpoweramp til ripping og så bruk Album art downloader i tillegg.
Skal du bruke WMP som avspiller, så er det best å rippe til WMA lossless. Ikke bruk WAV, den mangler skikkelig tagging.
Ellers er Mediamonkey et bra program å bruke, men den har ikke mulighet for convolver som plugin.
XXHighend låter nok annerledes og i mange ørers bedre p.g.a. upsampling og hva som skjer på veien der.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Orso,

Hva er det som mangler mht tagging i wav?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
orso skrev:
XXHighend låter nok annerledes og i mange ørers bedre p.g.a. upsampling og hva som skjer på veien der.
Ingen upsampling her, FLAC fra Redbook cd går på 16/44.1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Orso,

Hva er det som mangler mht tagging i wav?
Jeg kan ikke så mye om dette, men du merker fort problemet med wav når du skal prøve ulike avspillere. Du får ikke opp all infoen. Jeg konverterte derfor hele biblioteket til flac med batch converterer til dBpoweramp. Tok først en back-up, men konverteringen gikk helt fint. Men flac er ikke noe å satse på med WMP. Da er WMA bedre.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Når det gjelder WAV kan man ikke ID3-tagge selve filen. Så man kan godt "tagge" WAV-ene sine i iTunes, men idèt man åpner dem i en annen spiller vil de ikke ha noen tag. Helt meningsløst å holde på med WAV imo, FLAC-pakking gir samme fila, halvparten av størrelsen og støtte for tags.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Med waveformatextensible er det stor fleksibilitet. Man kan legge inn oppskriften på mors kjøttkaker i filhodet om man vil. Det ser ut som dBPoweramp legger inn ID3-tag i wav-filene: http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=17196&page=2

Men problemet er vel at avspillerne - ikke leser wav-formatet skikkelig.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Der kan du se....
Det er ikke lett å få noen eksakte svar, det er flere meninger om det mest her ;D

Men skulle jeg anbefale noe så ville jeg gått for dbpoweramp for ripping
Foobar 2000 som avspiller gjerne mde MP3Toys som front end for finere GUI

JRiver og Mediamonkey er to andre gode avspillere IMO, men Foobar er ansett som en bedre spiller.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hvordan står CDex seg til ripping egentlig? Den er veldig enkel og grei i bruk husker jeg, men det er så lenge siden jeg rippa noe nå. Brukte vel EAC til ripping når jeg tok hele samlinga. 8)

Du skulle ikke heller kjøpt deg en Logitech Transporter da Espen?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.963
Før du starter ville jeg spurt meg selv følgende spørsmål:

1. Hvordan ser nåværende og planlagt musikksamling/bibliotek ut?

Dess større samling og dess mer variert den er, spesielt hvis den inneholder mye klassisk, dess viktigere er det å kjenne til hvilke valg, og ofte kompromisser, en må gjøre. Hvis samlingen består av noen hundre plater rock/pop så er det nesten hipp som happ hva man går for, og jeg ser ingen grunn til ikke å velge for eksempel WMP som har et enkelt, ryddig og pent brukergrensesnitt. Men jeg har fortsatt til gode å komme over ett eneste program som tilfredsstiller alle mine ønsker og krav for min samling på vel 6K plater hvorav 2K er klassisk. Det som kommer nærmest er MediaMonkey.

2. Hvilket format bør man velge?

Igjen, med en større samling vil vel de fleste unngå å måtte gjøre rippejobben mer enn en gang. Selvom det stort sett er konsensus om at lossless er det eneste rette, og at det ikke er lydmessige forskjeller på de ulike lossless-formatene, så er det fornuftig å tenke gjennom hvilket lossless format en velger da også en eventuell reformatering tar laaang tid. Da det er lite som tyder på at noen av de proprietære aktørene vil vinne formatkrigen vil jeg si at det tryggeste er å velge mellom FLAC eller Apple Lossless avhengig av hvilken dataplattform du har og ser for deg. Det er mange såre tær i begge leire, men jeg vil allikevel våge å påstå at enten går man for full eplekasse (MAC, iTunes, iPhone/iTouch, Airport Express) og Apple Lossless, eller så går man for FLAC. Hvis valget er FLAC så har mine rippeerfaringer vært best med dBPoweramp, selvom mange påstår at bare EAC er godt nok. Uansett, dess større og mer variert din samling er, dess mer må du belage deg på tilleggsarbeid i form av tagging og evt henting av cover art. Av alle jeg har prøvd, er jeg mest fornøyd med MediaMonkey.

3. Hvordan lagre og sikre det elektroniske musikkbibliotek?

Nok en gang, dette avhenger av størrelsen på samlingen, men jeg ville uansett tenkt på hvordan sikre at den tiden man møysommelig har brukt på ripping og tagging ikke var forgjeves. Om du ikke har tid, interesse eller kunnskap til å bygge selv ville jeg godt for en ferdig løsning for dette formål, f.eks ReadyNAS Duo. Men, som mange vil påpeke, du kan nok oppnå et både bedre og billigere resultat med litt egeninnsats her.

4. Hvilke nettverkskrav/ønsker har du?

Her er det viktig å tenke gjennom om vil du være eneste bruker med tilgang til musikkbiblioteket eller skal det brukes av flere personer og eventuelt i flere rom (samtidig). Videre vil vel de fleste nok foretrekke å ikke ha den lagrede samling i stuen av estetiske eller støymessige grunner, men fortrinnsvis ha kablet forbindelse fra datamaskin/server til mediaavspilleren i anlegget.

5. Avspillingskvalitet og betjeningskontroll?

Hva gjelder avspillingskvalitet, hvis musikkfilene er i lossless, er vel stort sett bare betinget av kvaliteten på DACen (samt resten av den påfølgende kjede, naturligvis). For betjeningskomfort er det nok en gang spørsmål om størrelse/variasjon på samling og om en har gått for Apple eller PC. For sistnevnte driver jeg selv og utforsker mulighetene, har Logitech Duet men har svært stor tro på at den mest optimale og elegante løsning nok vil innebære en snedig nettPC.

Lykke til,

noruego

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
0
For min del har jeg svivlet frem og tilbake en del før jeg endte opp med denne kombinasjonen for PC basert musikkavspilling:

- EAC satt opp skikkelig med denne guiden: http://blowfish.be/eac/
- MediaMonkey for enkel organisering og tagging.
- Foobar2000 med ASIO-plugin til avspilling.

dBpoweramp fungerer trolig vel så bra som EAC når en CD er i accuraterip-databasen, men de gangene programmet ikke har andre referanser og CD-platen har noen riper her og der stoler jeg kun på EAC. I tillegg er EAC gratis. Det tar en stund å sette opp programmet skikkelig, men ved hjelp av guiden jeg linker til over er det ikke så vanskelig. Man trenger dessuten kun å gjøre det en gang. Når det gjelder lydformater bruker jeg FLAC. Om jeg hadde rippet musikken min på en Mac ville jeg brukt et program som heter X Lossless Decoder, det er det beste programmet for korrekt ripping på Mac og er likestilt med EAC.

MediaMonkey er helt overlegen på å enkelt tagge og organisere et musikkbibliotek. Jeg bruker det i blant til avspilling, da også med ASIO-plugin.

Foobar2000 er vanskelig å komme i gang med og har en høy brukerterskel, men når man først har kommet seg over den barrieren er det herlig å ha så til de grader kontroll. Ved hjelp av et tillegg som heter ColumnsUI kan man få foobar til å se flott ut, i tillegg kan man organisere og sette opp programmet nøyaktig slik man vil. Om man vil ha et program som er enklere og komme i gang med og samtidig kan håndtere store musikkbibliotek uten å hikke er som nevnt MediaMonkey et knall alternativ.
Apropos dette med ASIO var nok det et større poeng i XP kontra Vista og Windows 7, men jeg har nå en gang et lydkort som gjør bruken av ASIO veldig enkelt så jeg har holdt meg til det. Eventuelt kan man bruke ASIO4ALL om man ikke har ASIO støtte i PCens lydkort. Alternativt kan man bruke en plugin som heter WASAPI, men den har jeg kun fått til å fungere i foobar2000 og den krever Vista eller Windows 7.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
stejorge skrev:
JRiver og Mediamonkey er to andre gode avspillere IMO, men Foobar er ansett som en bedre spiller.
Jeg har en del kresne kunder ... ;)

Mange har allerede en favorittspiller når de bestemmer seg for å kjøre Audiolense. Så dette med anseelse vet jeg litt om. Jeg mener det ikke stemmer at Foobar anses som bedre enn JRiver. Jeg har noen kunder som har testet begge grundig, og påstår at JRiver låter bedre. Men juryen går i begge retninger her.

Både Foobar og JRiver har en rekke avspillingsmetoder man kan velge mellom. Veiskillet mellom eksempelvis Asio og direct sound skjer på et svært tidlig punkt i avspillingen. Streaming fra fil er nok lik. Bufringen i forbindelse med denne streamingen kan være lik eller forskjellig, alt etter som. Men deretter er alt helt forskjellig. Så Foobar med Asio er på de aller fleste måter en helt annen spiller enn Foobar med direct sound. Så om man skal teste de ulike spillerne så bør man teste de ulike API-ene også. Hvis programmererne har gjort en skikkelig jobb så ligger de største forskjellene på hvilken API som blir benyttet.

Man skal heller ikke se bort fra at lydkortet har betydning for hvor avspillerfølsomt det hele blir. Hvis det sitter en buffer på lydkortet som aldri går tom for samples, og hvis lydkortet er immun mot den elektriske aktiviteten i PC-en forøvrig så kan jeg ikke se hva som skal skape de store variasjonene. Men jeg skal ikke underslå at dette resonnementet (for jeg har ikke testet skikkelig selv) står i strid med testemonials fra folk som har greie på lyd.

Heldigvis kan man laste ned stort sett det som er av softwarespillere og prøve dem før man må kjøpe lisens. Det er vel gjort på 10 minutter å installere en demo og sette på den første låta.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Svirre skrev:
MediaMonkey er helt overlegen på å enkelt tagge og organisere et musikkbibliotek. Jeg bruker det i blant til avspilling, da også med ASIO-plugin.
Du burde prøve MP3Toys som en frontend til Foobar 2000, den er god til tagging selv om disse løsningene ikke er så gode som eks Tag&Rename.
Med MP3Toys som "skall" kan en velge eks Foobar som avspiller da blir GUI mye mer oversiktelig og penere, og det egner seg bedre til hvis en skal navigere via tv eller skjerm på litt avstand eller ved bruk av touchscreen.
Den minner litt om iTunes coverflow, du kan laste ned 30 dagers prøveversjon http://www.mp3toys.net/

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Foobar er gratis. Mediamonkey og J.River finnes både i gratis og betal versjoner. For min del har jeg beveget meg bort ifra Mediamonkey og over til J.River. Jeg får ikke Mediamonkey til å spille like bra. Volumet er betydelig lavere og mulig det er grunnen alene, men opplevelsen er i alle fall at det ikke låter like bra. Har problemer med å høre forskjell på Foobar og J.River når jeg bruker directsound på begge, men har ikke sammenlignet så veldig mye.

XXHighend har jeg foreløpig ingen god opplevelse med og synes det er helt utrolig at noen kan ta seg så kraftig betalt for en spiller med elendig brukersnitt og bugs. Jeg slet først med få den til å spille FLAC, men fikk den til spille WAV greit. Min opplevelse er at den låter veldig likt C-Play. Den glatter over musikken med en mykhet som er behagelig, men jeg følte at jeg beveget meg lengre vekk ifra hvordan musikken egentlig låter. Mulig jeg må jobbe mer med innstillingene i spilleren, men er ikke spesielt lysten på å bruke en avspiller med et sånt talentløst grensesnitt. C-Play er jo dessuten gratis.

Topp Bunn