Komme i gang med LP'er igjen.

RichardT

Medlem
Ble medlem
28.11.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hei.

Er en godt vosken gutt som var litt over middels interessert i Stereo en gang i tida. Jentungen ønska seg en platespiller til bursdagen sin, og da våkna plutselig lysta mi også på å få i gang de gamle LP'ene mine. I det hele tatt så har jeg vel bestemt meg for å få i gang et stereoanlegg i stua, i tillegg til surround på loftet. Først skal det kobles opp på hjemmekinoen, men på sikt skal det bli et eget anlegg i stua.

Platespilleren jeg har er følgende:
Drivverk: Kenwood KD-600
Arm: SME series IIIs med dempebad
PickUp: Fidelity Research MC-202

Pr i dag skal denne kobles opp mot en CAV 8 surround forsterker, og spiller på noen gamle Infinity RS III-B høyttalere.

I tillegg har jeg en gammel Sansui-AU-X1 integrert forsterker.

Det jeg i hvertfall har funnet ut er at arm og pickup ikke er en optimal kombo. Lett arm og stivt oppheng i pickup. PickUp-en er jo også ca 25 år gammel, og kanskje har opphenget stivna i tillegg, slik at situasjonen blir enda dårligere.

Min gamle kjære AU-X1 har mista litt piffen når det skal trøkkes på litt, så derfor ble den pensjonert. Kanskje kondensatorene har mista piffen og at en kunne gjort noe der.

Men i hvertfall, jeg har altså en platespiller. Har snakket litt på en HiFi sjappe og fikk der et klart råd om å skrote spiller og starte på nytt. Muligens bukken og havresekken der. Er det noen som har noen meninger her. Pickup var god, så kanskje et bytte av arm er en mulighet. Arm var vel også god, så kanskje bytte av pickup er en mulighet.

Om jeg skal beholde oppsettet og koble opp mot CAV 8, så trenger jeg en MC-trafo. Har da tenkt en ProJect Phono Box SE II. Noen andre forslag?

Jeg har som sagt bestemt meg for å få litt godlyd i stua (Stereo), og planen er å ende opp med et MartinLogan sett, bra forsterker og en fornuftig platespiller. Første stepp er altså å få i gang platespilleren, ny eller gammel, i surround oppsettet jeg har.

Noen som har noen tips og tanker som kan hjelpe meg litt på vei?

Richard

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Behold drivverket, armen er minst interesant her, og minst fleksibel (sett den på brukt-markedet) .
http://www.vinylengine.com/library/kenwood/kd-600.shtml

En Rega RB-300 arm passer bra til spilleren, og er mye mer "nøytral" overfor et stort utvalg pickuper.
http://www.vinylengine.com/library/rega/rb300.shtml
Disse finner du ofte rimelig, fastskrudd på ei planke kalt "Planar-3", demonter armen og brenn resten.

Sansui er jo et "beist" det burde gå å få nytt liv i ...
http://audio-database.com/SANSUI/amp/au-x1-e.html

Arne K

RichardT

Medlem
Ble medlem
28.11.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Du er i grunnen inne på det samme som jeg har tenkt. Armen var en gang reklamert som "Verdens beste" og jeg var nok veldig fornøyd bare med tanken på at jeg hadde noe sånt. :D . Så arm er helt klart det jeg også har tenkt på som det fornuftige. Ikke like lett å være fornuftig når en kommer inn i en butikk som bare har det ene lekre leketøyet etter det andre, og det veldig mye er fornuften og ikke nødvendigvis pengene som skal styre. Men en vettug arm har jeg trua på.

Ser det har en del snakk om et Bellari Riia, men denne vil ikke funger med min MC pickup siden den er LowOutput. Er det noen som har noen formening om denne?

http://www.project-audio.com/main.php?prod=phonoboxse&cat=boxes&lang=en

Ser denne ligger på et passende prisnivå.

Grunnen til at min Sansui AU-X1 er satt litt til side er at det virker som om den har mista litt pusten når det spilles i et kall det "realistisk lydnivå". Liker at det er litt trøkk når jeg hører på en del musikk, og da hender det ofte at den går i protection. En sikring har også en tendens til å ryke. Men selve forsterkeren virker helt normalt ved vanlige nivåer. Nå kan jo selvfølgelig høytalerene være utfordringen her for de er jo ikke enkle å drive, mener jeg å huske.

Når jeg tenker meg om, så kan jo denne forsterkeren deles i "2" slik at forforsterkeren kan kjøre for seg selv. Og så har jeg jo jammen en NAD 2600 forsterker liggendes også. Uff, alt for mange valg her. :p

Men hvis jeg ser lengre fram (sommeren kanskje. ;D) så er elektrostat i stua målet, og da tror jeg ikke min Sansui er den rette. Så derfor skal nok den få lov å gjøre nytta på et mindre kritisk sted.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
RichardT skrev:
Har da tenkt en ProJect Phono Box SE II. Noen andre forslag?
Kanskje gå opp til ProJect Tube Box II. Til prisen er denne veldig bra. Synes den er spesiell god på vokal (vokalen fremheves liksom, og det gir en ganske god romfølelse).

SME-armer er fortsatt til salgs, men den billigste arma koster nærmere 9k., så den er vel litt over ditt prisnivå. Har tenkt å oppgradere til SME selv, og den arma har bokstavelig talt en annen dimensjon enn Rega RB-300.

Velkommen til forumet forresten.

RichardT

Medlem
Ble medlem
28.11.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hjertens enig i at SME armene er lekre. Og som maskinigeniør så teller jo sånt faktisk litt.

Men ellers prøver jeg å være litt nøktern på kost/nytte, men SME er helt klart et alternativ. Det er vel få steder en kan svi av så mye penger som på temaet her. Fant jo en platespiller til 690 000, da jeg skulle forklare madammen at jeg er i low end på budsjett.

;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ser det ligger en RB300 arm på brukten her nå- så om den er i orden....

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
RichardT skrev:
Hjertens enig i at SME armene er lekre. Og som maskinigeniør så teller jo sånt faktisk litt.

Men ellers prøver jeg å være litt nøktern på kost/nytte, men SME er helt klart et alternativ. Det er vel få steder en kan svi av så mye penger som på temaet her. Fant jo en platespiller til 690 000, da jeg skulle forklare madammen at jeg er i low end på budsjett.

;D
Joda, men Serie 3 har lite med maskinering, heller mye plast-støping.
Sjekk bruktbørsen for Rega...og/eller SME 3009

Arne K

RichardT

Medlem
Ble medlem
28.11.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Det var nok ikke SME armen min jeg tenkte på med den kommentaren. Det gikk nok mer på de som produseres i dag.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Hva med en splitter ny Jelco SA750D til rundt kr.3.500 - 4.000,-? Minst like bra som Rega RB700 lydmessig, etter min erfaring, og mye enklere å ha med å gjøre når det kommer til innstillinger. Kanskje også en bedre match designmessig til din spiller.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Alle komponentene du lister er av god kvalitet,
men som du påpeker passer ikke arm og pickup
spesielt godt sammen (selv om det må sies at
FR MC-202 er en av de få MC-pickupene som
kan fungere i en såpass lett arm).

Ikke la deg friste til å bytte arm. SME 3009 S. III
er en utmerket arm, bare du finner den rette pick-
upen til å montere i shellet. Mitt førstevalg ville vært
en Shure V-15 som skal passe perfekt i denne armen,
men også andre NOS pickuper fra Shure, Grace,
Pickering, Ortofon osv. bør fungere utmerket.

Ser du på nye pickuper bør Ortofon 2M serien,
Goldring 10 serien og selv den råbillige
Audio Technica AT-95E (Kr. 400,-) fungere godt.

Alle pickupene jeg anbefaler er av MM typen med
høyt utgangsignal. Dette gir deg en ytterligere fordel
når du skal velge RIAA. Førstevalg her ville vært en
Graham Slee ERA 5 Gold eller Reflex, men også en ProJect
Tubebox II SE fungerer utmerket så lenge du bare
bruker MM-delen. Audion bør også være interessant,
men da begynner det fort å koste litt...

FR pickupen din får du selge eller spare til du eventuelt
får en tyngre arm. 25 år er lenge for en pickup og
MC-202 var uansett aldri like god som den blå for-
gjengeren MC-201.

mvh
Gunnar Brekke

P.S. SME 3009 Series III S (simplefied) har utskiftbare
armrør og jeg tror det er litt forskjell på massen på de
forskjellige armrørene. Har du det lette grå (plast/karbon?)
armrøret eller det noe tyngre gyldne CA-1 røret i titan?
Eller en annen variant?

Topp Bunn