Kombinert stereo og surround - Blir det utfordring med passiv lyd i stereo?

Fivel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg har i dag et stereooppsett men ønsker å bygge dette om til surround.

Hovedfokus er stereo, selv om det nok blir 50 - 50 mtp tid brukt på stereo vs surround.

Det jeg da lurer på er om lydbølgene som skapes når jeg lytter til musikk vil føre til at elementene på de da passive høyttalerene (Center og bakkanaler) som ikke er i bruk vil påvirke lydkvaliteten i merkbar grad?

Oppsettet vil være slik:

Stereo: Mac - Dac - Integret forsterker - HT

Surround: Kilde - Receiver (pre out på frontene) - HT

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
0
Det jeg da lurer på er om lydbølgene som skapes når jeg lytter til musikk vil føre til at elementene på de da passive høyttalerene (Center og bakkanaler) som ikke er i bruk vil påvirke lydkvaliteten i merkbar grad?
Nei...

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
791
Torget vurderinger
8
Om du har en flatskjerm tv stående ml. stereo HT påvirker det nok langt mer enn ihvertfall bakkanalene kan klare..

Fivel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Takk for svar.. Mye som jeg tenkte, men ble frarådet en slik løsning av en seriøs forhandler.. Virket rart for meg..

Bakkanalene vil henge på vegg, så tenkte å henge et trekk over dem om det skulle være behov.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Senter høyttaleren vil som regel aldri havne i et refleksjonspunkt i forhold til frontene. Bakhøyttalerne bør ideelt sett plasseres 60-90 cm over ørehøyde og da har de så og ingen innvirkning.

Annen akustikk i rommet har derimot stor betydning.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Senter høyttaleren vil som regel aldri havne i et refleksjonspunkt i forhold til frontene. Bakhøyttalerne bør ideelt sett plasseres 60-90 cm over ørehøyde og da har de så og ingen innvirkning.

Annen akustikk i rommet har derimot stor betydning.
Ja, akustikk har stor betydning.

I dag her jeg 7 meter fra fronthøyttalerene til bakveggen, skulle jeg satt inn en center i midten er det klart at det kan bli uønskede refleksjoner. Men dette varierer fra oppsett til oppsett. Sørg i alle fall for å få ideell passering og aksutik på frontene først. Bakhøyttalerene skal du ikke bekymre deg om.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Min erfaring er, at alt imellem de to fronthøjtalerer vil påvirke lyden hørbart. Så der burde ikke stå noget; men som altid er det et kompromi, man kan blive nødt til. Jeg har selv en meget stor subwoofer stående midt imellem, men trukket lidt tilbage, fordi det er bedste placering for en subwoofer.
En centerhøjtaler er placeringsmæsigt meget uheldigt. Man kan så som jeg vælge ikke at have en.
En højtaler der ikke bruges påvirker lyden, og burde egentlig fjernes, da den dæmper nogle frekvenser. Men det har formodentlig ingen betydning overhovedet. Hvis de stod ved siden af fronterne ville jeg flytte dem.
Der kommer rigtig god musik frem i surround. Problemet her er så, at man burde have højtalerne i ørehøjde. Dog placeret med fri lyd, så man bliver nok nød til at hæve dem over sofa niveu; ellers pegende ned imod dine øre. 2L laver simpelthen rigtig gode indspildninger, men andre følger også med.
Baghøjtalere er et stort løft i lydbilledet, da det giver en meget stor rum fornemmelse.
Jeg bruger en Stereolab 8500AP surroundprocesser.
Akustikken har utrolig meget at sige. Jeg er så begejstret for SMT akustikprodukter.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Et gammeldags fjernsyn er meget ødelæggende for musikken. men en fladskærm er ikke noget i sammenligning dermed. Min erfaring er, at skærmen ikke har nogen særlig betydning for lyden, hvis du har diffusere eller evt. absorbenter på bagvæggen.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg har gjort alt galt i lytterommet mitt, da det er kombinert stereo/surround og demorom. Med senter, 4 bakhøyttalere og lerret/projektor.
Har vel bortimot 8-10 ekstra par høyttalere til enhver tid stående rundt i lytterommet, da det brukes som demorom, 6 store reclinere i to etasjer bak hverandre, m.m.

Allikevel spiller det veldig riktig på stereo, og jeg kan ikke si at alt dette påvirker lyden veldig mye. Bassen er på stell, holografien er eksepsjonell og bredde/dybde er på plass.

Jeg ønsker ikke med dette innlegget å skryte av mitt eget lytterom, men å få has på noen av disse hiend stereomytene.
En tv mellom høyttalerne, bakhøyttalere, senter, styggedom som lerret, etc, har veldig lite å si i det store bildet. Det er mye viktigere å jobbe med den generelle akustikken i rommet og få kontroll på refleksjonspunktene og etterklangstiden.

Mange blir forstyrret av å ha noe mellom høyttalerne, men dette er nok mest innbilning. Husk at lyden kommer fra to kilder på hver sin side og danner et fantombilde i midten. Jo friere disse høyttalerne får lov å jobbe sideveis mot vegg, desto større lydbilde og kontroll på holografi. En tv skal selvfølgelig ikke stå så langt ute at det blir sideveis refleksjoner fra høyttaler til lytter, men det er ikke så stort problem med flat-tv :)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Finner ikke info om Stereolab 8500AP på nettet, har du en link Sven_Palvig?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvis jeg flytter rundt på anlægget, hvilket jeg har gjort tit på grund af en stor subwoofer, ændrede lyden sig. Nogle gange til det bedre og andre gange en klar forringelse. Man må prøve sig frem. Men skal anlægget placeres imellem højtalerne, hvilket Jim Smith i bogen "Get Better Sound" taler meget imod; skal man ihvertfald holde det lavt. Under mellemtone niveau.
Jeg har lykkedes med at flytte nogle af apparaterne væk og det er en fordel.
En ting der er vigtigt er, ikke at sætte apparaterne i trykpunkter. Man skal undgå at placere i et hjørne. Undgå væggen bag lyttesædet. Undgå direkte på gulvet. Desteder hvor bassen er stærkest skal man undgå.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
En ting der er vigtigt er, ikke at sætte apparaterne i trykpunkter. Man skal undgå at placere i et hjørne. Undgå væggen bag lyttesædet. Undgå direkte på gulvet. Desteder hvor bassen er stærkest skal man undgå.
Jeg har en del aktive høyttalere hvor elektronikken er inne i høyttaleren, i basskammeret. Hvordan kan disse låte så nøytralt som de gjør med alle disse vibrasjonene?Hva har det å si for lyden?
Jeg tror dette er en myte som henger igjen fra platespillertiden, og jeg er helt enig at de som har platespillere ikke skal sette den der hvor det er mye bass.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg har en del aktive høyttalere hvor elektronikken er inne i høyttaleren, i basskammeret. Hvordan kan disse låte så nøytralt som de gjør med alle disse vibrasjonene?Hva har det å si for lyden?
Jeg tror dette er en myte som henger igjen fra platespillertiden, og jeg er helt enig at de som har platespillere ikke skal sette den der hvor det er mye bass.
Se Sven Pavig sin artikkel i Fidelity for mer info angående refleksjoner/plassering.

Topp Bunn