Høyttalere Kombinere ulike subwoofer

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Er det noen som har erfaring med å kombinere subwoofere av ulik type i et stereooppsett? Tanken er å ha 2 store kasser(trolig bassrefleks) i nærheten av hovedhøyttaler, og en eller to mindre(lukket) plassert rundt i rommet for å utjevne responsen. Elementene og forsterkere kommer til å være like.

Frode
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Sett flere steder at dette har noe for seg, men en del utfordringer.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Er det noen som har erfaring med å kombinere subwoofere av ulik type i et stereooppsett? Tanken er å ha 2 store kasser(trolig bassrefleks) i nærheten av hovedhøyttaler, og en eller to mindre(lukket) plassert rundt i rommet for å utjevne responsen. Elementene og forsterkere kommer til å være like.
Frode
Dersom du har erfaring og god tid til å teste, så kan det ha noe for seg.
Er erfaringen rundt dette begrenset og om tiden ikke strekker til, da er det mye mere å hente på å bruke alle pengene på 1 god sub istedet for 2!
To dårlige enheter blir sjelden til en god! :)
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Der er sikkert mange uenige. F.eks i mitt oppsett så har venstre plassering på sub mer å rutte med i dypet, men mangler litt oppover. På den andre siden er det motsatt.
Uten EQ og romkorreksjon så skulle man da tro at de utfylte hverandre godt.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Mange er sikkert uenige. Gud forby at man sier noe galt om akkurat det de har...
Men jeg har hørt dette ved et par anledninger, og felles for begge anleggene var mindre god lyd, men veldig mye bass...tøft på film!
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Dersom du har erfaring og god tid til å teste, så kan det ha noe for seg.
Er erfaringen rundt dette begrenset og om tiden ikke strekker til, da er det mye mere å hente på å bruke alle pengene på 1 god sub istedet for 2!
To dårlige enheter blir sjelden til en god! :)
4 element og forsterker er allerede på plass, så spørsmålet er i grunnen hvordan elementene skal fordeles på kasser og plasseres i rommet. Men det er kanskje tryggest å bygge 2 eller 4 identiske kasser.

Frode
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Mange er sikkert uenige. Gud forby at man sier noe galt om akkurat det de har...
Men jeg har hørt dette ved et par anledninger, og felles for begge anleggene var mindre god lyd, men veldig mye bass...tøft på film!
Hehe,nei ikke sånn ment. Jeg har ikke fått testet skikkelig de subbene jeg har nå engang.
Mer på generelt grunnlag at de utfyller hverandre på subber jeg har hatt før.

På AvForum var det flere tråder om f.eks 1 SVS og 1 Def Tech. Der de hadde forskjellige styrker og da mente folk at de ville utfylle hverandre godt.
 
D

Desillusjonert

Gjest
4 element og forsterker er allerede på plass, så spørsmålet er i grunnen hvordan elementene skal fordeles på kasser og plasseres i rommet. Men det er kanskje tryggest å bygge 2 eller 4 identiske kasser.
Frode
Jeg har alltid ment at det er lettere å få god lyd om man ikke blander for mye og for mange ting.
Men det er jo alltid noen som klarer det... :)
Tror det kommer ann på kunnskapen din, tiden din og ikke minst rommet ditt!
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hehe,nei ikke sånn ment. Jeg har ikke fått testet skikkelig de subbene jeg har nå engang.
Mer på generelt grunnlag at de utfyller hverandre på subber jeg har hatt før.

På AvForum var det flere tråder om f.eks 1 SVS og 1 Def Tech. Der de hadde forskjellige styrker og da mente folk at de ville utfylle hverandre godt.
AvForum ja...
Joda, sikkert tøft, men det har lite med god lyd å gjøre. Da skal man ha skikkelig greie på hva man gjør. Enkelte PA-eksperter vil nok kunne gi deg bedre svar.
Men jeg kan jo ikke avfeie det, har jo ikke hørt alle anlegg :)
Om det er dit du vil, go for it!
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Skal ikke kimse av folkene på AVForum, mange av de har jobbet mye med anleggene sine og har kommet seg opp på et nivå som mange burde misunne her :)
Man kan ikke kjøpe seg til god lyd i bassen, dette må jobbes med.

Jeg mener det burde være fullt mulig å kombinere en type sub foran som hovedsubber og deretter bruke andre subber rundt i rommet for å forsøke å utbedre stående bølger.
Dette krever en del jobbing og måleutstyr hadde vært veldig nyttig i prosessen!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er fullt mulig å kombinere flere subber, jeg tror det er vanskeligere å kombinere subber fra ulike merker. Det som er felles er at integrering av subb er vanskelig og det krever mye tid. Det er lett å få det til å spille greit, men fra greit til superb, da kreves det tid og helst kombinert med målinger som EHED også sier. Det er mye letter å se hva som skjer når du måler. Spes i bassen/sub området.

Jeg har vel holdt på med mine subber i snart 1år og er temmelig nær det optimale for min smak og min muskk. Forandrer på noe hele tiden, men kommer stort sett tilbake til det samme hver gang.

Og det er mye bedre uten subber enn subber som ikke er godt integrert med rom/HT
 
D

Desillusjonert

Gjest
Skal ikke kimse av folkene på AVForum, mange av de har jobbet mye med anleggene sine og har kommet seg opp på et nivå som mange burde misunne her :)
Man kan ikke kjøpe seg til god lyd i bassen, dette må jobbes med.

Jeg mener det burde være fullt mulig å kombinere en type sub foran som hovedsubber og deretter bruke andre subber rundt i rommet for å forsøke å utbedre stående bølger.
Dette krever en del jobbing og måleutstyr hadde vært veldig nyttig i prosessen!
Er helt enig. Dette krever masse jobbing og som du sier, målinger, men også erfaring.
Men det har i de fleste tilfeller lite med Hifi å gjøre og passer bedre for de som vil se film med masse bass. Hver sin smak.
Man skal ihvertfall få problemer med å overbevise meg om noe annet. Mange har prøvd, men jeg har til gode å høre et surround anlegg med masse bass spille god musikk!
Det er lite som slår en GOD og riktig plassert gulvstående høyttaler og nok kraft! :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Det er fullt mulig å kombinere flere subber, jeg tror det er vanskeligere å kombinere subber fra ulike merker. Det som er felles er at integrering av subb er vanskelig og det krever mye tid. Det er lett å få det til å spille greit, men fra greit til superb, da kreves det tid og helst kombinert med målinger som EHED også sier. Det er mye letter å se hva som skjer når du måler. Spes i bassen/sub området.

Jeg har vel holdt på med mine subber i snart 1år og er temmelig nær det optimale for min smak og min muskk. Forandrer på noe hele tiden, men kommer stort sett tilbake til det samme hver gang.

Og det er mye bedre uten subber enn subber som ikke er godt integrert med rom/HT
+1
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og jeg deler mine subber så lavt som mulig. Står nå på 40hz... Heter ikke det sub bass. Under bassen på godt norsk.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Jeg har kombinert med flere DIY subber gjennom årene. Funnet ut at best resultat har jeg fått med å bruke like elementer i begge subbene om jeg har to.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
For min del så skal det integreres slik at cut off blir der frontene ruller av, så subbene skal bare spille helt i bunnen.
Dette gjøres også fordi jeg har naboer, så hvis jeg slå av subbene så trenger jeg ikke å stille på noe, bare mindre bunn.
Til filmbruk så blir det koblet slik at LFE går opp til 120 hz for å få mer trykk oppover. Da blir det receiveren som tar seg av den biten.

Mine forrige subber var JL Audio F113. Og massevis av subber før det. Det skal innrømmes at jeg har hatt store problemer med integrering mellom sub og fronter. Jeg hadde Flageborg på besøk her og han fant vel en del store "søkk" ved sweetspot, så her ble sofaer osv flyttet frem 50 cm og tjente på det meste 13 db på det.
Slike korrigeringer blir viktig, for jeg alle subber gikk tomme slik som det stod før.

Var ikke meg tråden handlet om, men er nettopp derfor jeg har valgt DefTech siden de har mer styrke oppover i frekvens. Under 50 hz har jeg hatt nok, men midbassen har vært problemet med sub/front.
 
D

Desillusjonert

Gjest
For min del så skal det integreres slik at cut off blir der frontene ruller av, så subbene skal bare spille helt i bunnen.
Dette gjøres også fordi jeg har naboer, så hvis jeg slå av subbene så trenger jeg ikke å stille på noe, bare mindre bunn.
Til filmbruk så blir det koblet slik at LFE går opp til 120 hz for å få mer trykk oppover. Da blir det receiveren som tar seg av den biten.

Mine forrige subber var JL Audio F113. Og massevis av subber før det. Det skal innrømmes at jeg har hatt store problemer med integrering mellom sub og fronter. Jeg hadde Flageborg på besøk her og han fant vel en del store "søkk" ved sweetspot, så her ble sofaer osv flyttet frem 50 cm og tjente på det meste 13 db på det.
Slike korrigeringer blir viktig, for jeg alle subber gikk tomme slik som det stod før.

Var ikke meg tråden handlet om, men er nettopp derfor jeg har valgt DefTech siden de har mer styrke oppover i frekvens. Under 50 hz har jeg hatt nok, men midbassen har vært problemet med sub/front.
Må innrømme at det hadde vært spennende å hørt.
Du har jo meget gode produkter som burde låte godt.
Synd Norge er så langt.....

Til Frode: du har vel fått noen svar? Det krever mye jobbing og helst (ikke alltid) bruk like produkter. Det gjør det ihvertfall noe lettere, tror jeg. Så er jo spørsmålet, bør man legge pengene i en god sub, istedet for 2 halvgode? Eller bør man legge ALLE pengene i en god gulvstående? Det er det jo bare du som kan bestemme svaret på :)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
For min del så skal det integreres slik at cut off blir der frontene ruller av, så subbene skal bare spille helt i bunnen.
Dette gjøres også fordi jeg har naboer, så hvis jeg slå av subbene så trenger jeg ikke å stille på noe, bare mindre bunn.
Til filmbruk så blir det koblet slik at LFE går opp til 120 hz for å få mer trykk oppover. Da blir det receiveren som tar seg av den biten.

Mine forrige subber var JL Audio F113. Og massevis av subber før det. Det skal innrømmes at jeg har hatt store problemer med integrering mellom sub og fronter. Jeg hadde Flageborg på besøk her og han fant vel en del store "søkk" ved sweetspot, så her ble sofaer osv flyttet frem 50 cm og tjente på det meste 13 db på det.
Slike korrigeringer blir viktig, for jeg alle subber gikk tomme slik som det stod før.

Var ikke meg tråden handlet om, men er nettopp derfor jeg har valgt DefTech siden de har mer styrke oppover i frekvens. Under 50 hz har jeg hatt nok, men midbassen har vært problemet med sub/front.
Må innrømme at det hadde vært spennende å hørt.
Du har jo meget gode produkter som burde låte godt.
Synd Norge er så langt.....

Til Frode: du har vel fått noen svar? Det krever mye jobbing og helst (ikke alltid) bruk like produkter. Det gjør det ihvertfall noe lettere, tror jeg. Så er jo spørsmålet, bør man legge pengene i en god sub, istedet for 2 halvgode? Eller bør man legge ALLE pengene i en god gulvstående? Det er det jo bare du som kan bestemme svaret på :)
Jeg solgte nettopp Monitor Audio PL200, PLC350 senter og PL100 stativ (bak).
De nye frontene er svært spennende løsninger siden de er 100 % aktive, stort membranareal i bassen og man kan justere på EQ for bass og topp, samt tetting av rør osv.
Behovet for sub er egentlig ikke tilstede. Bassgjengivelsen i disse er en litt spesiell opplevelse. Stramt, fyldig, definert og dypt på en gang. En egenskap jeg ikke har fått til tidligere-ikke engang med de dyre JL subbene.

Testet en del høyttalere her nettopp (de 2 overnevnte, B&W 804 Diamond, Audio Physic Scorpio 2).
B&W-ene er gode på stramhet og definisjon, men bassfattige som få.
PL200 er stramme og bassrike, men mangler litt definisjon.
Scorpio 2 har en del å rutte med i dypet.

Så ikke lett å finne en så "innertier" som ADAM-ene...ANBEFALES på det sterkeste å gi en sånn undervurdert høyttaler en lytt/kjøp.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Det blir vel som med det meste innenfor denne hobbyen, man må prøve selv for å få fasit.:)
Frode
Helt riktig!
Alt må testes i anlegget og rommet det skal stå i! Har opplevd for mye rart til å kunne påberope meg fasitsvar, det må testes!
 
D

Desillusjonert

Gjest
Så ikke lett å finne en så "innertier" som ADAM-ene...ANBEFALES på det sterkeste å gi en sånn undervurdert høyttaler en lytt/kjøp.
Det så jo ytterst spennede ut! Slike høyttalere med et kvalitets fortrinn hadde vært spennende å prøve!
Hva kostet de nye?
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Så ikke lett å finne en så "innertier" som ADAM-ene...ANBEFALES på det sterkeste å gi en sånn undervurdert høyttaler en lytt/kjøp.
Det så jo ytterst spennede ut! Slike høyttalere med et kvalitets fortrinn hadde vært spennende å prøve!
Hva kostet de nye?
68.000, men nedsatt til 62.000 nå.
F.eks en McIntosh 402 kostet i sin tid 60.000. PL200 og de andre koster 50.000-58.000.
Da har man allerede brukt 110.000 +.
Og dette er langt i fra på samme nivå som ADAM-ene. ADAM er bedre i både bassen og toppen.

Som ankepunkt så er de jo "støgge" kontra PL200.

Jeg bruker Parasound P5 som DAC/pre.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Skal ikke kimse av folkene på AVForum, mange av de har jobbet mye med anleggene sine og har kommet seg opp på et nivå som mange burde misunne her :)
Man kan ikke kjøpe seg til god lyd i bassen, dette må jobbes med.

Jeg mener det burde være fullt mulig å kombinere en type sub foran som hovedsubber og deretter bruke andre subber rundt i rommet for å forsøke å utbedre stående bølger.
Dette krever en del jobbing og måleutstyr hadde vært veldig nyttig i prosessen!
Er helt enig. Dette krever masse jobbing og som du sier, målinger, men også erfaring.
Men det har i de fleste tilfeller lite med Hifi å gjøre og passer bedre for de som vil se film med masse bass. Hver sin smak.
Man skal ihvertfall få problemer med å overbevise meg om noe annet. Mange har prøvd, men jeg har til gode å høre et surround anlegg med masse bass spille god musikk!
Det er lite som slår en GOD og riktig plassert gulvstående høyttaler og nok kraft! :)
Ikke helt enig her:
Jeg mener: Det er lite som slår en GOD og riktig plassert subwoofer og nok kraft!
Jeg mener det er omtrent umulig å få en gulvstående høyttaler til å spille ALT som trengs for å få Hi-Fi (High Fidelity - Høy troverdighet).
For at bassen skal få nok trykk og riktig frekvensgang. må den vanligvis plasseres nærme vegg(er). Har tilgode å høre et system som spiller godt i bassen godt ute på gulvet.
Hvis da frontene skal lage illusjonen med tilstedeværelse i rommet, pinpointing, slippe lyden fra høyttalerne og alt annet som må til for å få High fidelity, må de trekkes godt ut i rommet.
Dette går da ikke på en stk. gulvstående alene?

At du ikke har hørt rom med surroundanlegg som låter godt i stereo og mener de bare har brumlebass for film, sier kanskje mer om deg enn "surroundgutta" :)
Mange av disse "surroundgutta" har jobbet mye med rommet sitt og kommet mye lenger enn veldig mange med rene stereooppsett, og jeg har hatt mange store opplevelser i gode rom med forholdsvis lite midler brukt på anlegget.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Dersom du har erfaring og god tid til å teste, så kan det ha noe for seg.
Er erfaringen rundt dette begrenset og om tiden ikke strekker til, da er det mye mere å hente på å bruke alle pengene på 1 god sub istedet for 2!
To dårlige enheter blir sjelden til en god! :)
4 element og forsterker er allerede på plass, så spørsmålet er i grunnen hvordan elementene skal fordeles på kasser og plasseres i rommet. Men det er kanskje tryggest å bygge 2 eller 4 identiske kasser.

Frode
Som sagt, så tror jeg du kommer langt med å ha to like foran og de to andre trenger nødvendigvis ikke være like. De kan du bruke for å utjevne bassen på visse områder og ikke "spille bass som høres", hvis du skjønner hva jeg mener?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Eller ta en titt i 8x12_toms tråd på forumet for å få fasiten til hvordan et rom skal settes opp for et sett med stereobasser i front :cool:
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Eller ta en titt i 8x12_toms tråd på forumet for å få fasiten til hvordan et rom skal settes opp for et sett med stereobasser i front :cool:
Når rommet skal fungere som en vanlig stue, kan det jo være vanskelig å få "satt opp rommet". Tiltak i dette frekvensområdet har vel tendens til å ta litt plass. Jeg får ha det til gode til jeg får et eget lekerom.;)

Frode
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
For min del så skal det integreres slik at cut off blir der frontene ruller av, så subbene skal bare spille helt i bunnen.
Dette gjøres også fordi jeg har naboer, så hvis jeg slå av subbene så trenger jeg ikke å stille på noe, bare mindre bunn.
Til filmbruk så blir det koblet slik at LFE går opp til 120 hz for å få mer trykk oppover. Da blir det receiveren som tar seg av den biten.

Mine forrige subber var JL Audio F113. Og massevis av subber før det. Det skal innrømmes at jeg har hatt store problemer med integrering mellom sub og fronter. Jeg hadde Flageborg på besøk her og han fant vel en del store "søkk" ved sweetspot, så her ble sofaer osv flyttet frem 50 cm og tjente på det meste 13 db på det.
Slike korrigeringer blir viktig, for jeg alle subber gikk tomme slik som det stod før.

Var ikke meg tråden handlet om, men er nettopp derfor jeg har valgt DefTech siden de har mer styrke oppover i frekvens. Under 50 hz har jeg hatt nok, men midbassen har vært problemet med sub/front.
Her ligger litt av utfordringen - hvordan få integrert subbene med frontene?
Hvis man lar begge spille bass, kan det bli vanskeligere å få subbene til å spille det de kan(som regel opp til ihvertfall 100Hz) uten at frontene "ødelegger" for subben.
Da mister man også noen av fordelene med å la subbene spille bass:
1. De fleste fronter kjøres med en stk. forsterker pr.side og dette blir fryktelig mye jobb for en forsterker. Avlaster man på 80-100Hz får forsterkeren en mye lettere jobb og transientvillighet og detaljer kommer bedre frem.
2. Som nevnt tidligere, trives bassen bedre nærmere vegger og frontene mer utpå gulvet.
3. 2x12" flytter tildels ganske mye mere luft enn 2x7" og jobber mindre anstrengt enn gulvstående.

For å få en perfekt, sømløs overgang og mulighet for plassering av subber kontra fronter, kommer man etter min mening ikke unna et delefilter med mulighet for justering av delay, etc. Når man da skal ta den helt ut, røsker man også ut delefilteret og kjører full deling på alt og justerer systemet i tid, fase og frekvens med dette :)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Eller ta en titt i 8x12_toms tråd på forumet for å få fasiten til hvordan et rom skal settes opp for et sett med stereobasser i front :cool:
Når rommet skal fungere som en vanlig stue, kan det jo være vanskelig å få "satt opp rommet". Tiltak i dette frekvensområdet har vel tendens til å ta litt plass. Jeg får ha det til gode til jeg får et eget lekerom.;)

Frode
Er ikke alle som får lov å gjøre noe slikt i stua, nei :)
Forsøk med 4 subber, så tror jeg du kan få et ganske godt resultat med litt jobbing - lykke til!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
8x12 bruker jo et separat bass-system. To tårn i front. Jeg tror nok også han har vært litt heldig med rommet. Hvis to superchunk i front, noe porøs på frontveggen og en helmholtz bak er eneste bassdemping han har, så er det i grunnen veldig lite. 10 og 20 cm absorbenter gjør ingenting i dypbassområdet.
Så er det vel også litt EQ inni i bildet?
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Aldri dumt å begynne med et rom som kan fungere bra i utgangspunktet.
Forøvrig nesten identisk med rommet jeg bygde selv i 2007.
Hadde ikke rommet vært optimalt, hadde han nok tilpasset rommet også :)

2 stk. 120cm brede hjørneabsorbenter foran, meget stor Helmholtz bak og jobbing med plassering av subbene har gitt et meget godt resultat ja.
Er ikke så mye EQ å snakke om i bassen, tror jeg.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok. Det er veldig mye mindre bassdemping enn hva jeg hadde i mitt forrige rom. Det målte litt dårligere enn 8x12 sitt og gikk ikke dypere enn til 25 Hz. Et godt utgangspunktet har veldig mye å si.

For de fleste, som har anlegget i en stue uten og kunne plassere anlegget helt optimalt, så tror jeg flere suber er den beste løsningen kombinert med de få tiltakene man kan tillate seg.
Utfordringen med å sette det opp, kan man jo løse ved å hanke en kar som EHED. :)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Så hvordan får man korrigert for "søkket" mellom 50 hz-100hz?
Forstått det slik at Antimode ikke øker db i søkket, men heller demper seg ned til søkket.

Sånn at EQ ikke øker 10 db for å kompensere, men heller tar bort db der det er for mye. Slik at man ikke går tom for krefter.

Kommentar til det?
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Så hvordan får man korrigert for "søkket" mellom 50 hz-100hz?
Forstått det slik at Antimode ikke øker db i søkket, men heller demper seg ned til søkket.

Sånn at EQ ikke øker 10 db for å kompensere, men heller tar bort db der det er for mye. Slik at man ikke går tom for krefter.

Kommentar til det?
Det blir jo akkuratt det samme om man løfter dippene eller senker peakene om du justerer til samme nivå uansett...

Mathias
 

FHoven

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2012
Innlegg
130
Antall liker
35
Sted
Nes i ådal
Torget vurderinger
2
Ere det ikke for å unngå jordskjellv i sub omerådet da, ved en spesiel DB, en nobo venlig mode?

eller evntuelt som her,En typisk lytterommet resonerer i lave frekvenser. På grunn av dette, kan selv den beste subwooferen ikke høres bra nok.Mye av den audio-innhold bli maskert av resonansen, innføre uønskede egenskaper (for eksempel "treghet" og "boominess") til lyden. Dette problemet er størst når subwooferen er plassert tett inntil vegger eller hjørner i rommet.The Golden Ear tildelt Anti-Mode ™-teknologi eliminerer resonansen av høyttaleren og rommet ved å utjevne bådeamplitude og tidsdomene svar ved hjelp av svært nøyaktige digital signalbehandling filterstrukturer og anti-utfasing teknologi . På denne måten kan lytteren høre frekvenser ned til cut-off frekvensen til subwooferen. Transient reaksjon er også drastisk forbedret i prosessen, slik at bass raskere og mer kontrollert.
Anti-Mode ™ 8033 er svært enkel å bruke. Kalibreringsprosessen er helt automatisk: den genererer frekvens feier til det ønskede kalibreringspunkt (eller flere punkter), og måler det kombinerte overføringsfunksjon av basshøyttaler-roms-system.
Anti-Mode ™ 8033 bruker vanlige RCA-kontakter, som kan finnes fra store flertallet av hjemmekino utstyr. Inngang til enheten er tatt fra linjenivå subwoofer-utgangen på (pre-) forsterker. Output er koblet til linjenivå inngangen på subwooferen.
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Så hvordan får man korrigert for "søkket" mellom 50 hz-100hz?
Forstått det slik at Antimode ikke øker db i søkket, men heller demper seg ned til søkket.

Sånn at EQ ikke øker 10 db for å kompensere, men heller tar bort db der det er for mye. Slik at man ikke går tom for krefter.

Kommentar til det?
Det blir jo akkuratt det samme om man løfter dippene eller senker peakene om du justerer til samme nivå uansett...

Mathias
Ja, det er nok i praksis nokså riktig. Løsningen hvis man har dyp dipp p.g.a. kansellering er å plassere en av subene i et multisub-setup slik at den ikke har kansellering i dette området, og la den fylle igjen frekvenshullet.
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Har lekt litt med tanken på å bygge 4x8" i trykkammer. Krever lite volum og har hatt et håp om å få noe mer trøkk i bassen. Tanken har vært å koble det mot en kraftig PA forsterker for å få tilstrekkelig med forsterkerkraft. Har i dag 2 x SVS SB12, som spiller med bra trykk og som blir stående. Savner den kvikke og hardtslående bassen. Noen som har kommentarer til denne ideen eller som har forsøkt noe tilsvarende?
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har lekt litt med tanken på å bygge 4x8" i trykkammer. Krever lite volum og har hatt et håp om å få noe mer trøkk i bassen. Tanken har vært å koble det mot en kraftig PA forsterker for å få tilstrekkelig med forsterkerkraft. Har i dag 2 x SVS SB12, som spiller med bra trykk og som blir stående. Savner den kvikke og hardtslående bassen. Noen som har kommentarer til denne ideen eller som har forsøkt noe tilsvarende?
Har du fått målt systemet ditt? Det skal ikke være så vanskelig å få til trykk med de?
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Har lekt litt med tanken på å bygge 4x8" i trykkammer. Krever lite volum og har hatt et håp om å få noe mer trøkk i bassen. Tanken har vært å koble det mot en kraftig PA forsterker for å få tilstrekkelig med forsterkerkraft. Har i dag 2 x SVS SB12, som spiller med bra trykk og som blir stående. Savner den kvikke og hardtslående bassen. Noen som har kommentarer til denne ideen eller som har forsøkt noe tilsvarende?
Har du fått målt systemet ditt? Det skal ikke være så vanskelig å få til trykk med de?
Har dessverre aldri fått gjort noe skikkelige målinger. Har kjørt romkorreksjon med receiver og tweaket og tunet på egen hånd, men blir ikke helt fornøyd. Det noe som mangler.. I bunn og grunn får jeg en følelse av mangel på fart og forsterkerkraft i subbene. Nå skal det også sies at jeg har begrenset med plasseringsmuligheter, i tillegg til at stuen her er krevende rent lydmessig.
 
Topp Bunn