Kombinere stereo og surround pre mot samme effekt

killi

Medlem
Ble medlem
16.12.2004
Antall liker
12
Jeg har idag ett anlegg med en middels yamaha surround forsterker som driver senter og bak høyttalere selv. Frontkanalene går til en DP 6.4P effektforsterker. Høyttalerene er patos 402 mk2. Jeg tror at denne komboen har mye mer å gå på hvis jeg får kjørt cd spilleren direkte via en dedikert stereo preamp istedet for å gå via en yamaha rxv 1500 forsterker. Jeg ønsker også å ha mulighet til å velge å bruke surround lyd fra dvd/tv. Jeg har ett styresystem som er fleksibelt når det gjelder styring av rele ir rs232 osv. Er det noen som har feks testet å koble en balansert linjevelger mellom to forforsterkere og effektforsterker. hvis denne kan styres via rele er det genialt. Hvordan blir isåfall lyden.
Ønsker best mulig lyd i stereo. Har også hørt at det finnes stereo preamper som har en såkalt HT/prosessor inngang som ikke går innom volumkontrollen. Da kunne jeg isåfall koblet fra pre out på surround forsterker og inn på denne inngangen og fremdeles bare hatt en volumkontroll i signalgangen.

Håper på tilbakemeldinger :)

O

OldBoy

Gjest
Re: Kombinere stereo og surround pre mot samme eff

Jeg forstår innlegget ditt slik at du har en DVD-spiller som er koblet opp mot en surround-forsterker og har, eller eventuelt har tenkt å skaffe deg, en CD-spiller som du kunne tenke deg å koble opp mot en egen stereoforforsterker. Og at stereolyd når du spiller i stereo, og frontkanalene når du spiller i surround, skal gjennom din stereo effektforsterker.

Da får du to pre-out kabelstrekk til effektforsterkeren, og det går ikke, så da må du sette en boks i mellom de to pre-out'ene og inngangen på effektforsterkeren, som gjør at bare ett av signalene når frem ad gangen. Slik du er inne på. Jeg kan ikke se at det skulle påvirke lyden dramatisk.  Jeg tror at du skal ha et ganske mye bedre anlegg enn det du har, hvis du skulle høre noen forskjell.

Jeg har selv prøvd en enkel boks bra B-Tech som jeg brukte i en periode da jeg hadde for få innganger i forhold til behovet. Riktignok svitsjet jeg da mellom ubehandlede signaler inn på forsterkeren, og ikke mellom pre-out-signaler, men jeg er usikker på hvor stor betydning det kan ha, men den løsningen var grei nok for meg. Kan ikke si at jeg oppfattet noen mislyd på grunn av den lille boksen som kom imellom.

Derimot ser jeg ikke noe poeng i å bruke HT-inngangen på en stereoforforsterker med et inngangssignal som allerede er behandlet i en surround-forforsterker. Da blir vel strengt tatt stereoforsterkeren helt overflødig, i og med at all signalbehandlingen vil foregå i surroundforsterkeren.

killi

Medlem
Ble medlem
16.12.2004
Antall liker
12

Hei og takk for svar.
Med ht inngang mente jeg at jeg skulle kjøre all lyd surround lyd inn her mens cd spilleren skulle kjøres direkte inn på feks cd inngangen. Dette vil føre til at jeg ikke får mer enheter i signalveien på stereo. I surround får jeg riktig nok en ekstra preamp å gå igjennom. Så lenge jeg ikke må ha to potmeter må det være bra greier.

Det høres fremdeles ut som å skaffe seg en ekstern switch boks er det mest fleksible for meg. Jeg trenger da ikke bare lete etter forforsterkere med HT inngang.
Jeg vurderer å lage noe slik selv og bruke så bra/usynlige komponenter som mulig. Tenker det er rele som gjelder her. Hva er bra med tanke på switching av lyd?

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2

hva med å vurdere en kvalitets prosessor/preamp som ville løfte bade cd/ og filmlyd?
kansje en med gode konvertere slik at du bare trenger ett cd-driverk.
da sparer du penger der, slik at du kan legge mere i en prosessor/pre. da trenger du også bare en kvalitets digital kabel, kontra ett sett gode analogkabler fra cd. om du bryr deg om kabler da...
i tillegg blir det mye enklere å ha med å gjøre betjeningsmessig.
finnes nedel gode slike brukt der ute.
lykke til..

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1

Enig med swans her, f.eks en Thule PR250B gjør en glimrende jobb i båe to og flere kanaler

killi

Medlem
Ble medlem
16.12.2004
Antall liker
12

Jeg har vurdert det. Men det er ikke alle disse som har mulighet for 3 zoner. (ofte bare 2) Dette er ett must for meg siden receiveren brukes i tre rom. Den må i tillegg ha god styringsmulighet via rs232. (Står plassert i en bod langt ifra der hvor lyden høres)

O

omholt

Gjest

Kjøp en preamp med prosessorinngang.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3

Var faktisk i lignende situasjon for en tid tilbake. Det endte med at jeg kjøpte en Cayin DP15. Det er en Surround preamp med en god Stereo preamp. Men om ikke det var alt, så inneholder den også effektforsterker til center og bakkanaler.

killi

Medlem
Ble medlem
16.12.2004
Antall liker
12

Vet dere hvilke preamper som har prossessor inngang?
Jeg har lett men ikke funnet noen :-/

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0

Vet dere hvilke preamper som har prossessor inngang?
Jeg har lett men ikke funnet noen :-/
Jeg har en Supratek rør-pre med prosessor inngang.
www.supratek.biz
Kjører selv med kombi surround/2 kanals opsett. Funker greit.

killi

Medlem
Ble medlem
16.12.2004
Antall liker
12

Dette var et meget bra tiltak!! Denne blir til god hjelp både for meg og forhåpentligvis andre.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

Det enkleste/beste og billigste er å bruke en surrerundtforsterker i tillegg til en god tokanals-forforserker.

dvd-spiller går inn til reciveren som går inn på en av inngangene til forforsterkeren. Når du stiller inn lyden til flerkanals, setter du volumknappen på forforsterkeren på f.eks kl12.00 og stiller inn lyden.
Du lar da reciveren drive senter og bakkanaler mens separat effekt driver fronter.

Hver gang du skal se film setter du volumet på riktig nivå og velger inngangen som reciveren er på.

Når du skal høre musikk går alt utenom surrerundtforsterker og dvd.

Alternativet er grisedyre Theta Casablanca etc. Har aldri hørt en god flerkanalsforforsterker som kan matche en tokanals. i normale prisklasser!

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Sv: Kombinere stereo og surround pre mot samme effekt

Jeg var innom Lyric Hifi i dag. Der var det jaggu kommet en ny integrert forsterker fra Cary med prosessorinngang. Karl-Erik, du kan legge til Cary audio CAI 1 til lista di. Lekker liten sak forresten.

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0

Er det slik å forstå at prosessor inngangen (på en integret forsterker) benyttes for kjøre signalet fra AV-reciever direkte til forsterkerens effekttrinn ? Altså i prinsippet det samme som "main in" som man finner på en del integerte forsterkere..?

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0

Jepp. Og på denne måten kan man ha et fullverdig stereooppsett parallelt med kinoanlegget.

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44

Audio Analogue Bellini forforsterker har også prosessorinngang -> legg til listen :)

http://www.audioanalogue.com/eng/bellinistereo.php

"A special bypass feature, selectable by remote’s “setup” option, allows the user to turn the Bellini Virtual Battery in a straight line from a specified input to the outputs, to include the preamplifier in a multichannel system in which the related power amplifier is used to drive the front speakers, while using the same speakers for two channel listening using the stereo sources connected to the preamplifier."

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.442
Torget vurderinger
1

Takk for tipsene, Lapavoni og Hellnoob.
Jeg har nå publisert en oppdatert liste der disse er med. Fant flere produkter fra Audio Analouge og Cary Audio med prosessorinngang i samme rennet. :)

Har også fått tips om noen modeller fra Conrad Johnson, men det er vanskelig å finne skikkelig dokumentasjon på disse på nettet.

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0

På leting etter forforsterker med prosessorinngang som jeg er, så skulle jeg sjekke ut Adcom GFP 750. Det ser ut til at den er skiftet ut med Adcom GFP-715.

Topp Bunn