Kolschtats kontor HiFi - fra starten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Heisan og takk for sist (tror jeg)
    Har nettopp lest gjennom tråden og tar jeg ikke helt feil var du og Trond en tur innom her i sommer?
    Flott tråd og skal følge med på denne.

RBN
    Korrekt

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Kjekk tråd. :) Bilder og gode elaboreringer underveis er alltid en vinner.
    Merci :) Skal prøve å holde den oppdatert med litt om hva som kommer og går her i disse dager :)

Heisan og takk for sist (tror jeg)
    Har nettopp lest gjennom tråden og tar jeg ikke helt feil var du og Trond en tur innom her i sommer?
    Flott tråd og skal følge med på denne.

RBN
    Hei!

Som Trond sier stemmer det, fått varige men etter besøket hos deg. Så god lyd burde man ikke oppleve uten å kunne realisere det ;)

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg hatt Trafomatic Experinece line one her i noen dager, men nå har den dessverre forlatt meg igjen.

Rakk dessverre bare å knipse noen høyst tvilsomme mobilbilder (sjokkerende kamera kvalitet på Note II...)
    20130201_215520.jpg

Grunnen til at den har forlatt meg er ikke fordi lyden ikke falt i smak, for det gjorde den virkelig. Koblet inn i kjeden mellom Transporter/Rega RP 6 og ST85V3 bidro den med etterlengtet varme, klang og "kropp". Dette uten at bassen ble slappere og tyngre slik den ble med Burson. Steroperspektivet ble hakket bredere og instrumenter plasserte seg fint i miksen. Ingen radikal forandring, men akkurat nok til at jeg opplevde en forandring til de bedre i det meste jeg lyttet til.

Så var gleden over, for etterhvert som den varmet seg opp, flyttet mer og mer fokus over til høyre kanal. Et dårlig rør og plutselig stod alle artister i høyre hjørne i rommet og sang for meg. Irriterende. Jeg lyttet fortsatt en del til den, da for å vurdere klang, detaljer, bass etc. enkeltvis. Fortsatt svært fornøyd. Flotte symbaler, stemmer og ikke minst tighte trommer;)

Moiz vartet, som tidligere, opp med strålende service og jeg leverte den i stad. De skulle se på den, men det virket (utifra tilbudet jeg fikk) at de hadde større tro på at jeg vil trives bedre med en helt ny. Noe jeg sikkert ville, men så var det dette med budsjett igjen også.

20130201_215516.jpg

I tiden til jeg finner ut hva som skjer med Trafomatic må jeg tenke litt. Prisen på demomodellen var latterlig lav, men hvis den viser seg å være for godt brukt til å bli 100% igjen lydmessig - hva gjør jeg? Jeg fikk en god pris på en helt ny, men da kommer jeg opp i en prisklasse hvor det blant annet ligget en AN M2 Line på brukten, det har vært noen Cary rørforforsterkere i samme prisklasse. Med andre ord et massivt I-land problem.

For å gjøre det heller verre står nå Heed Obelis Pre + PX her. Noen svært lekre bokser det skal lyttes til snart. Kanskje de er vel så gode?
    (de passet i det minste usedvanlig godt ved siden av RP6..)

20130203_141528.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Takk for demo av flott lyd i helgen. Jeg synes det var veldig lovende :). Litt interessant stereoperspektiv med en "skjev" Trafomatic, men klangen ellers var veldig bra.

Hvordan låter Heed? Ikke testet enda kanskje? (hilste på deg i morgenrushet i dag forresten, tror du også så meg)

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Godt å høre :)

Potensialet er der, første prioritet nå er å finne en fornuftig forforsterker som matcher mtp de kriterier jeg har. Ikke kjempe lett. Hva jeg er sikker på er at den ikke skal være skjev (åpent for tolkning, phun not intended).

Heed står og varmer seg fortsatt, ble ikke noe særlig i går og fikk gleden av å stå opp før 5 i dag, hvilket jeg ikke er vant til. Kvelden har derfor gått med til å stirre tomt inn i veggen.

Stemmer det, synes det var noe kjent og plutselig kom en kjent logo til syne på siden av bilen ;)

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Et paradoks:

Det slutter ikke å forundre at man evner å evaluere komponenter slik på løpende bånd;- selv med min efterhvert temmelig lange erfaring kan jeg behøve typisk opptil et halvår før jeg endelig kan konkludere;- merkelig;- for enkelte ganger kan jeg avvise et produkt efter bare sekunders lytting. Uansett mener jeg man skal ta seg tid;- ikke sjelden har jeg opplevd hvorledes et førsteinntrykk endres, eller modereres,- og da ikke som resultat av tilvenning.

Grace

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Et paradoks:

Det slutter ikke å forundre at man evner å evaluere komponenter slik på løpende bånd;- selv med min efterhvert temmelig lange erfaring kan jeg behøve typisk opptil et halvår før jeg endelig kan konkludere;- merkelig;- for enkelte ganger kan jeg avvise et produkt efter bare sekunders lytting. Uansett mener jeg man skal ta seg tid;- ikke sjelden har jeg opplevd hvorledes et førsteinntrykk endres, eller modereres,- og da ikke som resultat av tilvenning.

Grace
    Forstår tildels hva du mener. I det et produkt er kobles inn i en kjent kjede vil man ofte oppleve forandringen som noe positivt. Når nyhetens interesse avtar modereres, som du sier, inntrykket. Dette er spesielt hvis man har kjøpt seg noe.

Slik jeg går frem nå er jeg heldig og får låne mange produkter, enkelte testes kun grunnet nysgjerrighet - i det håp at jeg skal få en positive overraskelse. Annerledes er ikke alltid bedre og en sunn skepsis er nødvendig skal man unngå å la seg begeistre hver gang lyden forandrer seg. Selv produktene som skuffer etter 30 sekunder gir jeg en ny sjanse dagen etter, med blanke ark. Det samme med de som fascinerer.

Samtidig er dette veldig enkelt for meg - etter nok A - B testing blir alltid et produkt stående å spille mens jeg lener meg tilbake - det er som regel også det beste produktet. Når jeg slutter å tenke på produkt og bare hører musikk.

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Heed

Etter noen dager med Heed Obelisk Pre og PX er det på sin plass med et par ord om den også.

Utover et utseende jeg falt veldig for og et generelt godt kvalitetsinntrykk, er jeg svak for eksterne strømforsyninger. Hva dette skyldes vet jeg ikke, men med min rufsete "blokk-strøm" liker jeg ideen om at strøm behandles utenfor resten av systemet.

Det som til slutt betyr noe er lyden. Håpet var at jeg her skulle få lyden fra Trafomatic, men med likt nivå i begge kanaler. Hvilket jeg selvfølgelig viste ikke ville skje. Heed-en er mer frempå, med masse spilleglede og minnet om en litt "stram" Rega. Den er ikke like mørk som Trafomatic'en ei heller med den samme "varmen" oppover.

Generelt opplevde jeg lyden som appellerende og det ble aldri skarpt i kanten eller skapte skjærende S-er, samtidig var det masse attack og stramme strenger på både steel-og bassgitaer. Bredden på lydbildet var godkjent og det samme gjelder pinpointing. Trommer, bassgitarer etc satt som støpt og det er noen med den opplevde "timing" til som gjør at det oppleves mer rytmisk og i takt, slik jeg lenge hadde det med min gamle Rega Saturn CD-spiller.
    Jeg ble likefullt ikke bergtatt.

Det ble for hardt i øvre mellomtone. Enkelt og greit.

Jeg har derfor bestilt meg en ny Trafomatic Experience Line One, kontra den jeg hadde på test her har de oppgradert strømforsyningen, kondensatorer og litt diverse.

Første gangen jeg har gledet meg til en pakke fra Serbia.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Et i utgangspunktet godt produkt, men med oppgradert strømforsyning , kondensatorer og litt diverse bør borge for ett ytterligere bedre produkt. Resultatet bør kunne vise frem mindre støy og bedre kontroll noe som i de fleste tilfeller kommer et produkt til gode.

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    I dag morges tikket det inn en trivelig melding fra Moiz; forforsterkeren min hadde ankommet landet.

Starter med litt flotte bilder av esken. Kommer mer etterhvert, må bare sove av meg et overdrevent sushi inntak..

20130227_191114.jpg

20130227_191131.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Oppe og går enda? Hvordan ble det?

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    6
    Pene oppsett.. Ser ut som du har vært innom mye forskjellig og gøyale ting. Følger med videre her

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Bilde av en sprett ny Trafomatic line one plz? :D

(eller var det så bra at du bare sitter å speller musikk og har glemt hele sentralen?)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn