Kollisjonstester

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Leste på en nettavis i dag om Folksam vs EuroNcap. Mye synsing der i gården, men under er det en som har kommentert saken og viser til en kollisjon mellom en liten relativt ny Renault (Modus?) og en Volvo 945. Spørsmålet er da hvilken bil man helst ville sitte i. Hvor mye teller tyngde i kollisjoner?
Her er linken til kollisjonen:
http://www.youtube.com/watch?v=-vpfprw5ycQ
(Burde kanskje ligge på Youtube men synes den er relevant her)

For ordens skyld; Jeg har kjørt 945 siste 7 år, og har akkurat kjøpt meg en nyere V70 i tillegg:)

Redigert; feil link.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
belia skrev:
Leste på en nettavis i dag om Folksam vs EuroNcap. Mye synsing der i gården, men under er det en som har kommentert saken og viser til en kollisjon mellom en liten relativt ny Renault (Modus?) og en Volvo 945. Spørsmålet er da hvilken bil man helst ville sitte i. Hvor mye teller tyngde i kollisjoner?
Her er linken til kollisjonen:
http://www.youtube.com/watch?v=-vpfprw5ycQ
(Burde kanskje ligge på Youtube men synes den er relevant her)

For ordens skyld; Jeg har kjørt 945 siste 7 år, og har akkurat kjøpt meg en nyere V70 i tillegg:)

Redigert; feil link.
Hadde lagt inn feil link over, men nå er det riktig:) Må sees!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.762
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ta en titt på denne - VW Transporter 3 i test...

[video]Ukq-UUQAcZs[/video]

Ganske horribelt resultat..

De aller, aller fleste gamle biler er forferdelig usikre i en kollisjon. Hva gjør en så når en har behov for en romslig bil og har lite penger? Staten mener jo at alle skal kjøpe en liten ny bil, der du knapt har plass til matpakka baki...

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det er jo litt unfair å sammenligne en ny bil med en konstruksjon som er over 20 år gammel da. Skulle denne testen hatt noe særlig relevans burde de ha brukt en V70 f.eks.

Gamle biler er farligere enn nye biler, i tillegg er det faktisk så at noen fabrikker har en lang historie med å tenke sikkerhet og disse produsere gjerne de sikreste bilene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.762
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen historie er at eldre biler gjerne "krasjer best" med andre biler av sin egen årgang. Den volvoen i den første videoen hadde antakeligvis kommet bedre ut av det om den hadde krasjet med en bil av omtrent samme "designårgang" (dvs designet omtrent samtidig). Unntaket er selvfølgelig hvis begge bilene er så stive at en får veldig lite deformasjon på begge.

Min egen bil er av '86-årgang, først sluppet på markedet i '79 - en gammel Geländewagen. Denne bilen er vel en av de få gamle bilene som kan krasjes uten at en får mye deformasjon i kupeen. Aberet er selvsagt at beltene da utsetter kroppen for nokså harde belastninger i en kollisjon.

En kamerat hadde en Volvo Amazon som sin første bil. Helt strøken, borstett fra at den forrige (og eneste) eieren hadde greid å lage en bulk i skjermen. Det var visst nok en forferdelig jobb å rette ut den bulken, siden Amazon er fra den tiden da rustbeskyttelsen var å bruke så tykt metall at det tok mange år å ruste igjennom...

Dog - jeg kjører heller en 20 år gammel volvo enn en helt ny kinesisk eller koreansk bil, kanskje med unntak av Kia Ceed. Kineserne kan ikke kollisjonssikkerhet, og koreanerne kjører for mye optimalisering for å spare metall slik at de like gjerne kunne laget karosseriet av sølvpapir... Rettelse - jeg kjører heller en 35 år gammel boble enn en kinesisk bil...

Johan-Kr

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Spiralis skrev:
Gamle biler er farligere enn nye biler,
Nåja, jeg vil nå heller sitte i en 25 år gammel Suburban enn i en ny Nissan Micra når det smeller.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Nåja, jeg vil nå heller sitte i en 25 år gammel Suburban enn i en ny Nissan Micra når det smeller.

Hvis jeg kjører et vogntog vinner jeg da???? Eller skal vi si det slik vinner miljøet på at vi kjører rundt i gamle store tunge biler... Bare en tanke... ???

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Spiralis skrev:
Det er jo litt unfair å sammenligne en ny bil med en konstruksjon som er over 20 år gammel da. Skulle denne testen hatt noe særlig relevans burde de ha brukt en V70 f.eks.

Gamle biler er farligere enn nye biler, i tillegg er det faktisk så at noen fabrikker har en lang historie med å tenke sikkerhet og disse produsere gjerne de sikreste bilene.
Det kan virke som du ikke har sett snutten:) Unfair mot hvem?:)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
belia skrev:
Unfair mot Volvo.
Nå har jeg en ekstremt treg nettforbindelse så snutten gikk i rykk og napp. Men det så ut for meg som om dukkene i Volvoen ødela beina, men de i Renaulten berget beina.

Når det gjelder henvisningen til klima fra gpjonas er dette en villet politikk fra våre politikere. Hadde de ment noe annet ville de ha gjort noe med nybilavgiftene.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Spiralis skrev:
belia skrev:
Unfair mot Volvo.
Nå har jeg en ekstremt treg nettforbindelse så snutten gikk i rykk og napp. Men det så ut for meg som om dukkene i Volvoen ødela beina, men de i Renaulten berget beina.

Når det gjelder henvisningen til klima fra gpjonas er dette en villet politikk fra våre politikere. Hadde de ment noe annet ville de ha gjort noe med nybilavgiftene.
Ok. Har selv 945. Jeg trodde faktisk at 1500 kg bil, som de fleste anser som relativt sikker, skulle holde bedre mot en bil som (trolig) er flere hundre kilo lettere. Trodde også 240/940 var relativt stive konstruksjoner, men der tok jeg visst grundig feil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
240/940 er i store trekk samme konstruksjon og i forhold til biler fra samme tid veldig stive og solide. Hvis man bare husker historien er dette klart. Det er en grunn til at de ikke brukte en stor 70 talls Renault som "motstander". De er ikke å oppdrive og om de finns er de motorhistoriske klenodier, men MB, Volvo og SAAB fra den tiden finns ganske tilgjengelige.

Topp Bunn