Koblingsskjema for enkel step up-trafo?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Følger denne.
Trenger en meget god SUT som passer AT33EV og som er minst like god som min Audio Innovations S1000 (S1000 passer dessverre ikke AT33EV..)
Håper du kommer med lyttekommentarer og oppgir hvilken pu du valgte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I nærheten?
Posten kan kanskje hjelpe.
Motstander er i hvert fall ikke noe problem.
Hullavstand?
Takk, men det ordner seg tror jeg.

Jeg bestilte på Elfa i går kveld, og alt skulle være på lager, så jeg satser på at de sender i dag, slik det sto de antok på ordrebekreftelsen, så da regner jeg med det går like fort derfra.

Takk for tilbudet! Veldig hyggelig av deg.

Jeg trodde/tror jeg hadde/har selv, men i og med at bod og garasje er under oppussing/bygging, er hele hobbyverkstedet mitt i esker, så jeg ikke finner noenting.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Følger denne.
Trenger en meget god SUT som passer AT33EV og som er minst like god som min Audio Innovations S1000 (S1000 passer dessverre ikke AT33EV..)
Håper du kommer med lyttekommentarer og oppgir hvilken pu du valgte.
Pickupen er en DV-20x2L og trafoene er altså Lundahl LL-1931. Kittet fra K&K er en aluboks, et kretskort, to brytere, fire jumpere, fire motstandssokler og noen jålete Cardas Rhodium-plugger og sølvkabel jeg godt kunne ha spart penger på å slippe. ;) Det fulgte bare med Aaaakkurat nok kabel også. I alle fall når Fomlesen klipper, avisolerer og lodder. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå skal vi se...

Det blir nok litt eksperimentering, dette her.

Dynavector sier altså ">30Ω", men kanskje dette er ment for aktive stepup-trafoer med gain, og at man med passiv trafo kan (bør) gå lavere, slik det blir tipset om her.

Jeg har bestilt motstander i 4,7KΩ, 9,2KΩ, 18KΩ og 56KΩ for å ende opp med laster pickupen ser, gjennom en 16x/24dB oppveksling, på 25Ω, 30Ω, 51Ω og 100Ω, men jeg får få med motstander på 2,7KΩ og 5,6KΩ for å prøve laster på 10Ω og 19,5Ω så jeg kan prøve noen lavere "dempingsfaktorer" også.

Jeg ser for meg å starte rundt 30Ω, og prøve litt mer og litt mindre og se hvordan det påvirker lyden.

Hva kan man typisk forvente at skjer med høyere og lavere resistans? ...Med lyden, tenker jeg.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I nærheten?
Posten kan kanskje hjelpe.
Motstander er i hvert fall ikke noe problem.
Hullavstand?
Takk, men det ordner seg tror jeg.

Jeg bestilte på Elfa i går kveld, og alt skulle være på lager, så jeg satser på at de sender i dag, slik det sto de antok på ordrebekreftelsen, så da regner jeg med det går like fort derfra.

Takk for tilbudet! Veldig hyggelig av deg.

Jeg trodde/tror jeg hadde/har selv, men i og med at bod og garasje er under oppussing/bygging, er hele hobbyverkstedet mitt i esker, så jeg ikke finner noenting.
Nesten samme her, men motstandene vet jeg hvor er.
Lykke til.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Nå skal vi se...

Det blir nok litt eksperimentering, dette her.

Dynavector sier altså ">30Ω", men kanskje dette er ment for aktive stepup-trafoer med gain, og at man med passiv trafo kan (bør) gå lavere, slik det blir tipset om her.

Jeg har bestilt motstander i 4,7KΩ, 9,2KΩ, 18KΩ og 56KΩ for å ende opp med laster pickupen ser, gjennom en 16x/24dB oppveksling, på 25Ω, 30Ω, 51Ω og 100Ω, men jeg får få med motstander på 2,7KΩ og 5,6KΩ for å prøve laster på 10Ω og 19,5Ω så jeg kan prøve noen lavere "dempingsfaktorer" også.

Jeg ser for meg å starte rundt 30Ω, og prøve litt mer og litt mindre og se hvordan det påvirker lyden.

Hva kan man typisk forvente at skjer med høyere og lavere resistans? ...Med lyden, tenker jeg.
Svært få har muligheten til å måle seg fram til hva som er optimalt. Det blir mest synsing.
Min erfaring (som er veldig begrenset) er at hardere last gir mørkere lyd. Omvendt med lett last.
Derfor vil mange foretrekke noe lettere last enn optimalt.
Et lite løft i toppen som resultat. Kan det ha noe med at hørselen ikke er helt på topp lenger?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk igjen! :)

Og "lett last" er høy resistans og omvendt, slik at eksempelvis 10Ω gir mørkere lyd enn 50Ω?

Hvor hadde du startet? Høres det fornuftig ut å begynne med 30Ω?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Edit: Det er ikke mulig å sette inn en enkel bryter for å forandre gain, da konfigurasjonen
forandres fullstendig med forskjellige gain settinger...
Det er jo mulig, men når man endrer omsetningsforholdet/gain over trafoen, endrer man samtidig lasten pickupen ser, så man må rette opp denne med en annen parallellmotstand. Ikke sant?

Det er i alle fall en slik bryter i SUT-en jeg akkurat satt sammen:



PS: Mine loddepunkter ble ikke like strøkne som de på bildet, men satser på at de duger. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk igjen! :)

Og "lett last" er høy resistans og omvendt, slik at eksempelvis 10Ω gir mørkere lyd enn 50Ω?

Hvor hadde du startet? Høres det fornuftig ut å begynne med 30Ω?
Stemmer. Lett eller liten last betyr høy motstandsverdi.
Ville begynt med den verdien som de fleste anbefaler.
Det blir ikke veldig galt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk igjen.

"De fleste" på internett anbefaler 100Ω, og det passer med Gunnar Brekkes "regel" om at forholdet mellom pickupens spoleimpedans og lasten bør være mellom 1:10 og 1:20 når man bruker et riaa-trinn uten faktiske stepup-trafoer, men med MC-inngang med høy gain, og da er 100Ω innenfor. Jeg har jo en passiv stepup med faktiske trafoer, og da sier han videre at dette forholdet bør være mellom 1:1 og 1:5. Det gjør meg usikker, siden 1:5 gir 25Ω som er under Dynavector's spec. (">30Ω")

Selvsagt er det bare å prøve noe, men jeg liker å prøve å finne ut av ting i teorien så godt jeg kan først. ...Noe som sikkert har kommet irriterende tydelig frem allerede. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er en usynlig faktor her: Synsefaktoren.
Tror jeg har nevt det at mange vil ende opp med en last som gir litt (synes eller høres) lysere topp.
Kanskje for å kompensere for det som ikke høres så godt lenger.
Eller litt HiFi lyd om du vil.
Sier Dynavector bare >30 ohm?
Ingen øvre verdi?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er en usynlig faktor her: Synsefaktoren.
Tror jeg har nevt det at mange vil ende opp med en last som gir litt (synes eller høres) lysere topp.
Kanskje for å kompensere for det som ikke høres så godt lenger.
Eller litt HiFi lyd om du vil.
Sikkert sant. Jeg liker heller litt "varm" lyd

Sier Dynavector bare >30 ohm?
Ingen øvre verdi?
Nei, bare "Recommended load resistance: >30Ω"

http://dynavector.com/products/cart/e_20x2.html

Antok at det er fordi den må ha maks den lasten for å yte slik den skal. (?)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hard last gir daff lyd. Begynn med så lett last som mulig og merk deg hvor lett og dynamisk lyden er. Da er det sannsynligvis også inkludert litt "ringing". Belast så pu til den låter daft og kanskje litt mørkt. Gå opp til last mellom disse to ytterendene og hør om du får den lette og dynamiske lyden igjen. Gjør du det så er du i mål.
Skal du gjøre det mer vitenskapelig enn dette trenger du et oscilloskop og firkantgenerator for å avdekke ringing.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hard last gir daff lyd. Begynn med så lett last som mulig og merk deg hvor lett og dynamisk lyden er. Da er det sannsynligvis også inkludert litt "ringing". Belast så pu til den låter daft og kanskje litt mørkt. Gå opp til last mellom disse to ytterendene og hør om du får den lette og dynamiske lyden igjen. Gjør du det så er du i mål.
Skal du gjøre det mer vitenskapelig enn dette trenger du et oscilloskop og firkantgenerator for å avdekke ringing.
Takk.

Ja, det spørs nok om jeg ikke må gå hele den veien først som sist. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, nå spiller den i alle fall! ;)

Pickup og muligens stepup (?) trenger nok litt innspilling, og lastimpedansen er teoretisk alt for høy, på 184 Ohm, så jeg prøver å vente med å mene noe om lyden, men det FUNKER! :)
 
Topp Bunn