Kobling av transformator

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Kan denne transformatoren kobles "motsatt"?
Koble 230/240 volt inn på ut-siden og få 200-210 volt i andre enden?

trafo TB.png
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
87 som har sett denne og ingen aner om det fungerer?:unsure:

Tror det er ok å koble slik, men skulle gjerne hatt det bekreftet.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Det kan fungere, but but but... Et bilde av trafoen eller informasjon om hvilken type trafo det er snakk om vil nok hjelpe noen å forme en mening om spørsmålet.

Om det er E type transformator vil normalt primærviklingen 230-240V være innerst. Og sekundærvikling viklet utenpå denne med en isolasjon mellom viklingene.

Når man kobler spoler motsatt enn de var ment brukt er det slik jeg forstår det litt andre betignelse for hvordan kjernen mettes magnetist som gjør at man får andre resultat enn hva trafoen er kalulert for å gi. Og advarsel som typisk går igjen er isolasjonsevne mellom spoler og tykkelse på kobbertråd og isolasjon på viklinger som regel ikke lenger er dimmensjonert riktig.

Siden det her er så liten forskjell i spolenverdiene tipper jeg det vil fungere fint med henhold til isolasjon. Men viklingen for glødespenning er uvist om kan nyttegjøres siden trådtykkelse på det som nå fungerer som primærside trolig ikke er dimmensjonert for slik ekstra last.

Om du våger deg utpå påse at du overvåker om det går varme i trafoen med maks last du planlegger for trafoen. Og ha sikring på primærsiden også for den raske testen ;)

Dette er et stort fagfelt og jeg vedder hatten min på at jeg nå har spredd ytterligere missinformasjon til nettet ;)
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker!
Den er fra en Tandberg båndopptaker. Skal ta bilde senere.

Skal brukes for å redusere spenning inn på en Thorens TD124 til ca 210 volt.

Her fra Swissonor sine sider om fordelen med en variabel transformator:

Today, voltage values from 230 to 240V (Europe) are common, therefore vintage turntables are stressed. To maintain speed, their eddy current brakes have to be pushed to full brake effect, resulting in following issues: - Noise from drive train rises - Motor overheating - Reduced sound quality The RT makes your idler wheel turntable quieter, gives longer life to the motor and restitutes original sound quality

- Pure inductive voltage from full mains to zero, no electronic components - No added mains filter network, the inductivity of the transformer acts as 1st order harmonic filter
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Jeg har noen søte små ringkjerner som det står 195V på. De har dårlig regulering så spenningen ligger sikkert over 200V. Du kan få en hvis du vil...

MVH
R
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
En elev på skolen prøvde å koble transformatoren feil vei i vinter. Det var en 15V trafo og det gikk ikke så bra 😁 😁
Heldigvis tok han ikke på viklingene på andre siden når han satte i strømmen, så han slapp med skrekken.

Ellers så er jeg enig med Periodelytter. Det kan gå, men det kan også bli problemer. Beste er nok Roars alternativ.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hvorfor heller ikke redusere spenningen vha en motstand? Gjorde det med premotec motor, samme som ble brukt til Linn Sondek. Tror jeg senket spenningen til 170V.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fordi det er flere kommersielle løsninger med en trafo. Ønsker derfor å prøve det.
 
Topp Bunn