Kobling av subwoofere

L

lark

Gjest
Driver og eksperimenterer med to suber som står ved siden av hver sin fronthøyttaler. Har en svak fornemmelse (ikke sikker) av at det låter best når subene fores med høynivå-signaler. Hva er da rent teoretisk å foretrekke? Separate (2 meter lange) kabler parallellt med ht-kablene til hver sub? Eller korte kabler (ca. 1 meter) fra høyttalernes terminaler til hver sub?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Personlig ville jeg valgt det siste(gjør dette selv pr.idag), du sparer fort endel på kabler også. Eneste stedet i min kjede jeg føler meg trygg på en relativt rimelig kabel :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen forsterkere liker ikke å drive sub høynivå i parallell med høyttalerne, og liker seg best når sub'en drives fra høyttalernes terminaler. Naim-forsterkere er blant de, pg.a rigid stjernejordregime.
Jeg tviler på at din Hegel er blant de. Så jeg er tilbøyelig til å tro at det er ett fett.

Videre er jeg tilbøyelig til å tro at du skal følge din vage fornemmelse; høynivå pleier å låte marginalt bedre enn lavnivå imo. Men det er kun marginalt ift hvor viktig det er å treffe med alle bryterne og med plasseringen :)

Mvh Vidar P

L

lark

Gjest
Vidar P skrev:
Noen forsterkere liker ikke å drive sub høynivå i parallell med høyttalerne, og liker seg best når sub'en drives fra høyttalernes terminaler.
Hva med et linjetrinn som plutselig skal drive to aktive suber i parallell med effekttrinnet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det spørs vel på utgangsimpedansen og driveevnen hos linjetrinnet det da sikkert. Sammen med inngangsimpedansen hos sub og effektforsterker, og kabellengde. Ikke noe entydig svar på den, mao.

Mvh Vidar P

Topp Bunn