Kobling av Bybee filtere?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg fikk låne sånne filtere hjem for test en gang jeg også. Testet ikke med ørene, men med en duppedings som sammenligner to signaler og plukker ut forskjellen mellom dem. Testet først to like kabler uten filter på noen av dem for å trimme duppedingsen så det ikke ble avvik med like kabler. Så koblet jeg filter på den ene kabelen og sammenlignet dem da. Signalmessig, altså forutsetningen som gir lyd i høyttaleren, kunne det spores en forskjell, men den var svært undertrykt (-50 -> -60dB eller deromkring), og dessuten nåkså lik forskjell i hele frekvensregisteret, hvis jeg husker rett - altså at den ikke gjør noe som helst bortsett fra å dempe lyden bittelitt. Jeg har forresten en mistanke om at at filteret ikke er designet for lydsignaler i det heletatt, men for radioutstyr....

Vidar
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Low-Q skrev:
Jeg fikk låne sånne filtere hjem for test en gang jeg også. Testet ikke med ørene, men med en duppedings som sammenligner to signaler og plukker ut forskjellen mellom dem. Testet først to like kabler uten filter på noen av dem for å trimme duppedingsen så det ikke ble avvik med like kabler. Så koblet jeg filter på den ene kabelen og sammenlignet dem da. Signalmessig, altså forutsetningen som gir lyd i høyttaleren, kunne det spores en forskjell, men den var svært undertrykt (-50 -> -60dB eller deromkring), og dessuten nåkså lik forskjell i hele frekvensregisteret, hvis jeg husker rett - altså at den ikke gjør noe som helst bortsett fra å dempe lyden bittelitt. Jeg har forresten en mistanke om at at filteret ikke er designet for lydsignaler i det heletatt, men for radioutstyr....

Vidar
Det sises at teknologien bak filtrene er blitt brukt av den amerikanske marinen i U-båter. Om dette er tilfellet.. ??
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kjenner absolutt ikke til hvordan dette virker, men ørene mine forteller meg at de gjør noe veldig rett ;)
På nettet finnes det veldig mye om Bybee og hans filtere. Jeg kan gjengi noe om bakgrunnen.

http://www.partsconnexion.com/audiogon_pix/WEBPAGES/bybee_purifiers.htm

Jack Bybee, a theoretical physicist specializing in quantum mechanics and superconductivity, developed a series of esoteric wire and power purification technologies for the passive sonar systems of the U.S. Navy’s atomic submarine fleet. Even the battery stored DC power used in these submarines required special filtration to lower the noise floor to a level that did not compromise sonar performance. Many of the military applications of this technology are still classified; however, continuing research has led Jack Bybee to the development of solutions specific to power and audio/video circuits: the Bybee Quantum Purifiers
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har prøvd Bybee's på det meste over lengre perioder. Der hvor jeg fikk best resultat var i digitaldelen på en Audio Note DAC.
På høytalerene så synes jeg de gjorde at lyden ble mer organisk og homogen, mistet litt pifft hos meg.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jeg har aldri testet disse babyfil... eeh mener bybee filtrene.
Sånne type filtere, såvel som kabler er passive komponenter som uansett ALDRI får lagt til noe til det opprinnelige signalet.
Det eneste de kan gjøre er å fjerne, på lik linje med et passivt delefilter f.eks.

Men ved å fjerne (les dempe) deler av frekvensområdet, vil det medføre at resten av frekvensområdet virker fremhevet.
Om de i tillegg kan fjerne/dempe støy er jo det en fin ting.
Men de vil aldri gjøre noe annet enn hva en annen kabel, eller en endring i delefilteret kan gjøre. Når vi snakker om bruk på høyttalere.

Det som jeg ofte lurer på er hvorfor sånne filtere får rosende omtaler av flere brukere, som samtidig er opptatt av færrest mulig komponenter i signalveien (f.eks 1.ordens delefiltere) og som mener at det er uhyre viktig med de beste (dyreste) komponenter i serie med elementet i ett delefilter. Spoler med lavest mulig DCR f.eks?
Men å putte på et filter til er en fin ting? Merkelig..........

Og hva skjer hvis det kun benyttes på enkelte elementer i en fler-veis høyttaler? Jo, som når man putter på en ekstra komponent i delefilteret, fasevridning.

At det blir endring i lyden tviler jeg ikke på. Men at det blir så veldig mye BEDRE lyd er et helt annet spørsmål.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
norcad skrev:
Jeg har aldri testet disse babyfil... eeh mener bybee filtrene.
Sånne type filtere, såvel som kabler er passive komponenter som uansett ALDRI får lagt til noe til det opprinnelige signalet.
Det eneste de kan gjøre er å fjerne, på lik linje med et passivt delefilter f.eks.

Men ved å fjerne (les dempe) deler av frekvensområdet, vil det medføre at resten av frekvensområdet virker fremhevet.
Om de i tillegg kan fjerne/dempe støy er jo det en fin ting.
Men de vil aldri gjøre noe annet enn hva en annen kabel, eller en endring i delefilteret kan gjøre. Når vi snakker om bruk på høyttalere.

Det som jeg ofte lurer på er hvorfor sånne filtere får rosende omtaler av flere brukere, som samtidig er opptatt av færrest mulig komponenter i signalveien (f.eks 1.ordens delefiltere) og som mener at det er uhyre viktig med de beste (dyreste) komponenter i serie med elementet i ett delefilter. Spoler med lavest mulig DCR f.eks?
Men å putte på et filter til er en fin ting? Merkelig..........

Og hva skjer hvis det kun benyttes på enkelte elementer i en fler-veis høyttaler? Jo, som når man putter på en ekstra komponent i delefilteret, fasevridning.

At det blir endring i lyden tviler jeg ikke på. Men at det blir så veldig mye BEDRE lyd er et helt annet spørsmål.
Oi, det hadde vi ikke tenkt på :p Sikkert ikke Marten, eller Jorma heller... Som lever av å produsere og selge audio utstyr. Hvorfor i all verden skulle de benytte fordyrende komponenter i sine dyreste produkter, når det reduserer avansen. For Bybee's er dyre. Fordi de mener at de gjør noe positivt med lyden. Akkurat som vi er noen som beskriver her også. Vi hevder ikke at dette gjør gull av gråstein. Jeg tror de fleste som har ytret seg i denne tråden til nå, har oppegående anlegg i den øvre divisjon. Vi har i det minste forsøkt å formidler hva vi HAR HØRT. Og ikke aller er like begeistret. Slik er det med det meste av tweaks og hifi utstyr generelt. Din skepsis skal du hjertens gjerne få ha, men å ytre seg nedlatende om andres opplevelser er på ingen måte opplysende. Når man i tillegg synser om noe ikke har hørt, og mener seg bedre kvalifisert å mene noe på bakgrunn av sin forståelse for/av elektronikk, blir det bare provoserende. Tråden har til nå vært veldig fin, med tekniske innlegg og forklaringer, side om side med lytterfaringer. Det går utmerket godt an å føre en debatt uten å provosere..Jeg gidder ikke legge meg ut i en veldig krangel her, og burde vel ikke latt meg provosere... Så menneskelig var jeg dog ???

Har forøvrig vært innom FallenA og inspisert resultatet av Bybee integrert i høyttaleren. Jeg trodde jeg skulle ha problemer med å høre forskjell fra forrige gang jeg var innom ham, men dengang ei. Jeg har om ikke daglig, tross alt tilbragt noen hyggelige timer foran de utmerkede Marten Miles høyttalerne hans. Det var åpenbart at oppløsningen var bedret. Jeg syntes det var mer luft rundt instrumenter og stemmer, som stod enda bedre frem i lydbildet enn før. Oppløsningen i frekvensflankene virket også bedret. I nedre mellomtone/øvre bass område, hørte jeg mer slam og bedre definisjon, akkurat som jeg hører hjemme med Bybee på høyttalerterminal. Jeg likte hva jeg hørte, og bestemte meg for å arrangere hifi dugnad til helgen, der vi skal sette Bybee silver filter på diskant og stort gold filter på mellomtone. Håper på en like god effekt som hos FallenA!!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Hvorfor i all verden skulle de benytte fordyrende komponenter i sine dyreste produkter, når det reduserer avansen.
Vel, prisen er vel ikke gitt ved en naturlov på produkter som dette. Det virker mer som en del produsenter bruker et prosentvis påslag for å komme frem til en utsalgspris. x % påslag på råvarer for 2000 er dobbelt så mye som samme x % på råvarer for 1000. Og siden det er kroner man betaler regninger med, ikke prosent, så er det mer avanse, ikke mindre.

Det virker også som en del priser produkter til det markedet er villig til å betale, og så kommer opp med tekniske forklaringer på hvorfor nettopp dette produktet skal være verdt så ufattelig mye mer enn andre produkter. Jfr Nordost og Transparent med stikk motsatt teknisk innfallsvinkel. Det er slett ikke sikkert at Nordost har lavere avanse på en kabel gjort av rent sølv enn en som er gjort av normalt kobber, siden visse kunder ser ut til å være villige til å betale veldig mye mer penger for en kabel av superrent sølv i teflon-isolering enn for en mer normal kabel av kobber og polyetylen. Og da blir det også mer avanse, ikke mindre.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
asbjbo skrev:
gut_man skrev:
Hvorfor i all verden skulle de benytte fordyrende komponenter i sine dyreste produkter, når det reduserer avansen.
Vel, prisen er vel ikke gitt ved en naturlov på produkter som dette. Det virker mer som en del produsenter bruker et prosentvis påslag for å komme frem til en utsalgspris. x % påslag på råvarer for 2000 er dobbelt så mye som samme x % på råvarer for 1000. Og siden det er kroner man betaler regninger med, ikke prosent, så er det mer avanse, ikke mindre.

Det virker også som en del priser produkter til det markedet er villig til å betale, og så kommer opp med tekniske forklaringer på hvorfor nettopp dette produktet skal være verdt så ufattelig mye mer enn andre produkter. Jfr Nordost og Transparent med stikk motsatt teknisk innfallsvinkel. Det er slett ikke sikkert at Nordost har lavere avanse på en kabel gjort av rent sølv enn en som er gjort av normalt kobber, siden visse kunder ser ut til å være villige til å betale veldig mye mer penger for en kabel av superrent sølv i teflon-isolering enn for en mer normal kabel av kobber og polyetylen. Og da blir det også mer avanse, ikke mindre.
Det er et sørgelig faktum du påpeker her asbjbo, men her er poenget at kabel/høyttalerprodusentene må kjøpe Bybee deler fra en annen produsent. Tviler sterkt på at de får kjøpe filtere uten at Bybee tjener penger på det. Så da fordyrer uansett Bybee produktene til disse produsentene! Poenget mitt, var at hvis ikke disse produsentene mente at filtrene gjorde noe positivt med lyden, kunne de sannsynligvis tatt samme pris for sluttproduktet og hatt mindre delekostnader per produkt, ergo større fortjeneste. Når de likevel velger å bruke Bybee's, er den mest sannsynlige årsaken, at de mener at disse filtrene har en positiv effekt..
Vil etter et i overkant surmaget oppstøt i går, få lov til å berømme deltakerne i denne tråden. Her har det vært diskutert, opplyst om tekniske fakta på en forbilledlig måte. Et godt eksempel på at en god høflig og respektfull tone er en god vei til et bedre forum :) Takk til alle som har deltatt på en positiv måte!

Skal poste mine erfaringer med å integrere Bybee's internt i høyttalerne etterhvert
 
P

Parelius

Gjest
gut_man skrev:
Det er et sørgelig faktum du påpeker her asbjbo, men her er poenget at kabel/høyttalerprodusentene må kjøpe Bybee deler fra en annen produsent. Tviler sterkt på at de får kjøpe filtere uten at Bybee tjener penger på det. Så da fordyrer uansett Bybee produktene til disse produsentene! Poenget mitt, var at hvis ikke disse produsentene mente at filtrene gjorde noe positivt med lyden, kunne de sannsynligvis tatt samme pris for sluttproduktet og hatt mindre delekostnader per produkt, ergo større fortjeneste. Når de likevel velger å bruke Bybee's, er den mest sannsynlige årsaken, at de mener at disse filtrene har en positiv effekt..
Eller at det øker salget i et sykt marked…
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
gut_man skrev:
Oi, det hadde vi ikke tenkt på :p Sikkert ikke Marten, eller Jorma heller... Som lever av å produsere og selge audio utstyr. Hvorfor i all verden skulle de benytte fordyrende komponenter i sine dyreste produkter, når det reduserer avansen. For Bybee's er dyre. Fordi de mener at de gjør noe positivt med lyden. Akkurat som vi er noen som beskriver her også. Vi hevder ikke at dette gjør gull av gråstein. Jeg tror de fleste som har ytret seg i denne tråden til nå, har oppegående anlegg i den øvre divisjon. Vi har i det minste forsøkt å formidler hva vi HAR HØRT. Og ikke aller er like begeistret. Slik er det med det meste av tweaks og hifi utstyr generelt. Din skepsis skal du hjertens gjerne få ha, men å ytre seg nedlatende om andres opplevelser er på ingen måte opplysende. Når man i tillegg synser om noe ikke har hørt, og mener seg bedre kvalifisert å mene noe på bakgrunn av sin forståelse for/av elektronikk, blir det bare provoserende. Tråden har til nå vært veldig fin, med tekniske innlegg og forklaringer, side om side med lytterfaringer. Det går utmerket godt an å føre en debatt uten å provosere..Jeg gidder ikke legge meg ut i en veldig krangel her, og burde vel ikke latt meg provosere... Så menneskelig var jeg dog ???

Har forøvrig vært innom FallenA og inspisert resultatet av Bybee integrert i høyttaleren. Jeg trodde jeg skulle ha problemer med å høre forskjell fra forrige gang jeg var innom ham, men dengang ei. Jeg har om ikke daglig, tross alt tilbragt noen hyggelige timer foran de utmerkede Marten Miles høyttalerne hans. Det var åpenbart at oppløsningen var bedret. Jeg syntes det var mer luft rundt instrumenter og stemmer, som stod enda bedre frem i lydbildet enn før. Oppløsningen i frekvensflankene virket også bedret. I nedre mellomtone/øvre bass område, hørte jeg mer slam og bedre definisjon, akkurat som jeg hører hjemme med Bybee på høyttalerterminal. Jeg likte hva jeg hørte, og bestemte meg for å arrangere hifi dugnad til helgen, der vi skal sette Bybee silver filter på diskant og stort gold filter på mellomtone. Håper på en like god effekt som hos FallenA!!
En del ting jeg ikke skjønte her.
Skrev jeg om skepsis?
Har jeg ytret meg nedlatende om andres opplevelser?
Ikke mener jeg at jeg har noen bedre kvalifisert på noen måte heller.

Faktisk trodde jeg at jeg med dette innlegget, fulgte opp tråden med en teknisk innlegg som bygger opp om de lytteinntrykkene, som har kommet frem.
Man trenger ikke kunnskaper i elektronikk for å forstå at en passiv komponent ikke får lagt til eller tilført noe. Det tror jeg de fleste forstår.
Hvis man ved et kabelbytte opplever lyden som "mer fremhvet mellomtone og diskant", er dette fordi bassen har blitt dempet, ikke sant? Det er to sider av samme sak, ikke noe negativt i det. Sånn er det bare. Samme man gjør i et passivt delefilter. Blir lyden for slank, får man ikke tilført noe for å bedre på det. Man må dempe det "slanke" i stedet.

Som lytteinntrykkene her tilsier, og du også skriver, er det noen som opplever lyden som bedre, mens andre har blitt mer skeptiske. Noe jeg forsøkte å underbygge/forklare. Filtrene gir en liten endring i frekvensområdet, for noen gjør det lyden til det bedre, for andre er det en dårligere match. Det kommer jo helt an på utgangspunktet.
Kobles de direkte til ett element i en flerveis høyttaler, skaper det (høyst sannsynlig) fasevridning. På enkelte høyttalere, KAN det være positivt. Men på de fleste høyttalere tror jeg ikke det. Altså lyden blir endret, men er det til det bedre? Noe annet skrev jeg ikke.

MEN til slutt stillte jeg et spørsmål, og det var myntet på de som i alle henseende er ute etter "simple is better". Hvor f,eks færrest mulig komponenter i signalveien er viktig. Og at 1.ordens delefilter er nærmest eneste farbar vei til lydnirvana. De godtar ofte en "dårligere" frekvenskurve i bytte mot bedre transientegenskaper f.eks. Ser ikke noe galt i det heller jeg, selv om det ikke er hva jeg synes låter best.
Men det jeg lurte på var hvorfor det da er greit (for dem) å sette et filter foran høyttaleren, hvis det liksom ikke har lov til å sitte inne i høyttaleren fra fabrikken.
OK, for meg høres det merkelig ut, eller kall det teit.
Så jeg var bare nysjerrig på om de som er opptatt av disse tingene, hadde tenkt på nettopp det?

Jeg har forstått at det er en evig kniving mellom to "leire" her på HifiSentralen, men den knivingen deltar IKKE jeg i. Jeg har mine meninger, mine preferanser, mine kunnskaper og min uvitenhet. Akkurat som alle andre her inne, enten de tror lyd er fysikk på høyt nivå, eller bare hokus pokus.

Jeg må nok bli flinkere til å sikre meg mot misforståelser, og misoppfattelser i mine innlegg. Mens andre burde lese litt mindre mellom linjene, og ikke i utgangspunktet tro at man bare er ute etter å ta noen for deres meninger selv om man kommer med noen tekniske uttalelser.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Point taken norcad, og beklager en noe overilt reaksjon fra min side. Har begravd stridsøksa under 6 fot torv ;)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
gut_man skrev:
Point taken norcad, og beklager en noe overilt reaksjon fra min side. Har begravd stridsøksa under 6 fot torv ;)
Bra! Håper flere her på forumet følger ditt eksempel. ;D
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Bybee's er nå installert i Ascoltaene mine. Konklusjonen er enkel. Der forblir de! Makan til forbedring, har jeg ikke opplevd på en god stund. Bybee's er dyre, ja. De er derimot verdt hver krone i mine høyttalere imo! Mer utfyllende lytteinntrykk kommer etterhvert. Kan imidlertid bekrefte FallenA's observasjon av at støygulvet på vinylriggen ble merkbart mindre...Det forteller meg at de kanskje virker slik det hevdes; fjerner støy. BBL
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
gut_man skrev:
Bybee's er nå installert i Ascoltaene mine. Konklusjonen er enkel. Der forblir de! Makan til forbedring, har jeg ikke opplevd på en god stund. Bybee's er dyre, ja. De er derimot verdt hver krone i mine høyttalere imo! Mer utfyllende lytteinntrykk kommer etterhvert. Kan imidlertid bekrefte FallenA's observasjon av at støygulvet på vinylriggen ble merkbart mindre...Det forteller meg at de kanskje virker slik det hevdes; fjerner støy. BBL
De gjorde seg de ja, bare synd jeg ikke fikk bli med på resten av tweakingen :-[

;D
 
Topp Bunn