Kobling av 6-leder skjermet Habia signalkabel

L

lark

Gjest
Har eksperimentert litt med Habia 6-leder signalkabel. Denne kabelen har teoretisk "det som skal til" , nemlig forsølvete kobberledere og -skjerm, og teflonisolasjon. Og ikke minst er den kostbar. Har brukt den både som balansert XLR og pseudobalansert RCA. Resultatene har igrunnen ikke svart til forventningene. Sammenlignet med andre kabler jeg har (prisklasse 5-600 kr) utmerker den seg hverken i positiv eller negativ retning. Har prøvd både med to av lederene i drift, og tre av lederene til pluss, og tre til minus. Kan det ha noe å si om man bruker annhver leder til pluss og minus, kontra å bruke tre som ligger etter hverandre til pluss og minus?
Jeg synes faktisk jeg har oppnådd bedre lydmessige resultater med skjermet Ölflex strømkabel brukt som signalkabel, både som XLR og RCA.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan ha noe å si hvordan lederne ligger, men så vidt jeg forstår er det mest av hensyn til innstråling av støy. Jeg ville prøvd med annenhver. Canare har noe om dette:
http://www.canare.com/files/Cat11_p35.pdf

Jeg bruker forøvrig et antall meter av Canare L-4E6S mellom DEQX og målemikrofonen. Det er nok den lengste signalkabelen i anlegget.

Skal prøve en Habia 4-leder + skjerm mellom platespiller og RIAA etterhvert. Poenget er DIN-plugg i hver ende.

Edit: 4-leder var det, ikke 6-leder.

L

lark

Gjest
Er det bra å ha lederene for begge kanaler liggende tett sammen i samme kabel med felles skjerm?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lark skrev:
Er det bra å ha lederene for begge kanaler liggende tett sammen i samme kabel med felles skjerm?
Nei. Det ideelle er en skjerm pr. (massive)leder.

Mvh. RS

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Sammenlignet med andre kabler jeg har (prisklasse 5-600 kr) utmerker den seg hverken i positiv eller negativ retning.
Det var da betryggende!
Jeg bruker tolederen selv.

L

lark

Gjest
R.Solhaug skrev:
lark skrev:

Mvh. RS
For eksempel to coax RCA-kabler (en til + og en til -) pr. kanal inn i én XLR-plugg for balansert overføring?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Det er ihvertfall ikke opplagt at det er bra. Forsøke, som sagt. Hele dette kabelstrekket blir kortere enn tonearmen, og inni der er det ihvertfall ikke skjermet mellom parene. Ærlig talt tror jeg ikke det har så mye å si, sammenlignet med den halvannen meter lange tingen med RCA-plugger på som gjør jobben nå. Alternativene er diverse kabler fra Alpha-Byte og Belden med parvis skjerming.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lark skrev:
R.Solhaug skrev:
lark skrev:

Mvh. RS
For eksempel to coax RCA-kabler (en til + og en til -) pr. kanal inn i én XLR-plugg for balansert overføring?
Forsempel.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
lark skrev:
På hvilken måte er det ideelt? Mht innstråling av støy og crosstalk mellom kanalene ville jeg trodd at hvert tvinnede par med jordleder ideelt burde være i en folieskjerm, med ny skjerm rundt hele pakken. Altså en skjerm pr par m jord, ikke pr leder. Som f eks artikkelnummer 55-784-22, 55-789-01 eller 55-751-70 hos Elfa. Databladet (https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/05575170.pdf) tyder også på at felles skjerm rundt hvert par gir lavere kapasitans og derfor lavere tap ved høye frekvenser og lange strekk.

Men, som sagt, det er hva jeg ville trodd uten egentlig å ha tenkt så nøye gjennom problematikken.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Du må gjerne tenke på kabler alt du orker, jeg vil imidlertid anbefale deg å forsøke å høre på dem ;)

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som jeg nevnte i en annen tråd: "Problemet" er at jeg ikke synes jeg hører noe særlig forskjell når jeg prøver litt forskjellige løsninger i mitt eget anlegg, mens andre mener det kan være dramatiske forskjeller. Det er alt for mange kombinasjonsmuligheter til at man kan prøve "alt" selv i håp om å finne det optimale, men jeg forsøker jo å benytte meg av de forbedringsmulighetene som finnes.

Nå stoler jeg forsåvidt på hva jeg selv hører, men det ganske opplagt at hørselen varierer fra dag til dag (forkjølelse, jobbstress, stille søndagskveld, ...) og det er heller ikke så lett å huske eksakt hvordan noe jeg prøvde i fjor en gang egentlig låt sammenlignet med det som står i nå. Derfor vil jeg gjerne prøve å forstå hva som kan ha betydning, for så å kunne gjøre lyttetester på det som kan tenkes å bidra positivt. Hvis teori og praksis stemmer overens, så har ikke jeg noe problem med å fastslå at "slik er det". Teoretiske forskjeller som jeg ikke kan høre og hørbare forskjeller som jeg ikke kan forstå gjør meg litt mer skeptisk.

Jeg tror jeg har skjønt hva du mener om saken. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
lark skrev:
...
Det er en invitasjon til common-mode «signaler» og lavere ytelse. Det eneste som «duger» til balansert signaltransmisjon er snoede par (twisted pair).

mvh
KJ

L

lark

Gjest
Glemte å nevne terminering av skjermen i eksempelet mitt. Skjermene på hver coax termineres til pin1 i XLR-pluggene. Blir det like dårlig uansett?

Topp Bunn