Koble tv til integrert forsterker uten digitale innganger (ingen hdmi).

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.307
Ommøblerer anlegget litt og lurer på følgende: Bruker appletv som "kilde" til tv. forsterker har ikke hdmi inn. tv har optisk, rca og hdmi ut. Mener jeg har prøvd tv-lyd inn i forsterker før, med optisk ut fra tv inn i en liten argon switch som konverterte optisk til rca.

Såvidt jeg husker, var det ikke helt enkelt å få lyden helt synk ut av anlegget.

Jeg er helt dust på dette, så gode råd og tips tas imot med stor takk.

Tv er en Pioneer plasma fra 2012. Vurderer en ny tv, me er usikker, da bildet på pioneren er flott.

Vil en ny tv eventuelt gjøre det lettere å få synk lyd?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Jeg tar lyden fra minijack-uttaket. I praksis det samme som rca. Det er stillbart mellom hodetelefon eller forsterker. Kan også velge fast volum eller styrt med fjernkontrollen. Det siste er mest praktisk.

Du skal lete lenge for å finne bedre bilde enn en god plasma. Den hadde jeg beholdt.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, jeg har bare hodetelefon utgang på tv så jeg bruker optisk ut fra tv til forsterker, fungerer fint her.
Hadde i begynnelsen uttak fra tv boksen men lyden var lav derfra, desuten blir det uansett komplisert med at volum på tv boksen må være opp når den brukes, tv volum ned, komplisert både for meg og kona da tre fjernkontroller fortsatt er i bruk!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.822
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har en sånn, bruker hdmi fra apple-tv og paraboltuneren inn i TVn, optisk ut fra TVn og til denne FiiOen.
Opplever ikke forsinkelse. Brukte RCA fra plasmaen dengang da, foretrekker det om mulig. 😊👍

mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.307
Jeg tar lyden fra minijack-uttaket. I praksis det samme som rca. Det er stillbart mellom hodetelefon eller forsterker. Kan også velge fast volum eller styrt med fjernkontrollen. Det siste er mest praktisk.

Du skal lete lenge for å finne bedre bilde enn en god plasma. Den hadde jeg beholdt.
Helt enig! Bildet har en organisk karakter, som de nye "sylskarpe" skjermene ikke har (i hvert fall ikke de jeg har sett). Minner meg litt om da jeg var i tv-poduksjonsbransjen og hd/4k teknikken kom. Tv-kanalene insisterte på hd, noe som resulterte i at vi måtte bruke "vaselinfilter" på kameraobjektivene, så man ikke skulle se alle rynker og kviser på de som ble filmet 😁.

Er det en parallell til hifi her? rør kontra transer - digital vs analog? Tja...

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.220
Torget vurderinger
2
Bruker selv rca ut fra tv og inn i en Lyndorf stereo forsterker og det funker som bare det. Da er det bare og skru ned tv lyden eller mute. Veksler mellom en Riks tv boks for vanlig direkte tv og en Asus mini pc for tv når det passer meg og youtube blant annet med rådløst tastatur og mus.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.354
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Denne gjør jobben, koster nesten ingenting heller. Gitt at TV har optisk digital ut. Normalt skal lyd ut fra TV være i sync med bilde, men ofte har man også innstillinger for å justere dette på TV. Ingen grunn til at optisk digital ut skal ha noen flere problemer enn vanlig analog ut. Naturligvis om forsterker har stor forsinkelse (noe det ikke finnes grunn til), så kan dette bli en utfordring.

Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Har brukt litt forskjellig, sånn dongle-sak fra Elkjøp, minjack, rca, ble møkk lei hele greia og bruker i dag en Parasound zdac, den gjør alt jeg vil og er enkel i bruk. Bruker lyd over hdmi i kinoen, det får holde ....

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.343
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei Big S!

Jeg har «alltid» benyttet integrert forsterker av en eller annen variant til TV lyd. Som folket sier så funker jo RCA fint, men det er sjelden noe problem med optisk ut via DAC til forsterker heller. Men, sjekk TV din at det ikke er valgt gaming mode, sourround, eller annen prosessering som kan skape lag.
Begynn med å sette delay til 0 i TV lydmenyen, og Apple TV.

PS! Om du ikke vet dette: om du tar ut lyden til forsterker, så husk å skru av TV høyttalerene i TV settings.
Deretter går du inn Apple TV menyen. Om du har Apple TV 4K, så kan du programmere Apple remoten til å virke via IR til din integrerte forsterker. Så har du alt på Apple remoten:)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Trodde den siste Pioneer-plasmaen var i 2009, men det er ikke så viktig. Jeg har en Pioneer Plasma selv, og optisk ut fra denne til en DAC er *alltid* i synk med bildet, uansett hva du møtte kødde til av instillinger og slikt, enten bildet er i 50, 60 eller 24hz (egentlig 72hz).

Topp Bunn