Koble sammen Benchmark og X-fi

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal i løpet av uken koble sammen en Benchmark Dac og et SB x-fi (extreme music? eller noe sånt). Lydkortet har digitalutgang i form av minijack.

Ser Creative selger en I/O modul som man plugger inn i minijacken og får toslink og s/pdif inn og ut.

Tenkte å kjøpe denne samt en toslink kabel på ca 5 meter for kobling opp mot Benchmark'en. Har i dag et støyproblem (jordingsproblem) som kommer fra pc, satser på at den optiske overføringen vil komme dette til livs.
Samtidig får jeg coax inngangen på dac'en tilgjengelig for mitt eksisterende drivverk.

Høres fremgangsmåten vettug ut? Kom gjerne med tips!

Noen innstillinger på lydkortet jeg bør være obs på?
 
N

nb

Gjest
Ja, høres fornuftig ut. Men jeg synes det er rart at du trenger å kjøpe noe ekstra for å få digital ut, men kjenner ikke til det lydkortet. Du bør også sjekke om lydkortet gjør noen form for prossesering før det sender ut digitalsignalet (resampling o.l.) og evt slå dette av. Hvor mye det i praksis har å si kan sikkert alltids diskuteres, men du kan i alle fall sove litt roligere;)
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kortet har vel elektrisk digital ut på minijacken men ønsker å bruke optisk, så da må eg vel kjøpe denne adapteren..

Skal sjekke litt med div settings, har lest at enkelte kort fra Creative tukler endel med signalet før det gir slipp på det, vet ikke hvorvidt dette gjelder mitt kort (noen som vet?)
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Jeg har et rimelig likt oppsett.
PC med X-Fi XtremeMusic. Kjøpte en sånn liten boks med 2 optisk og coax inn/ut. Veldig kjekk å ha.
Er så kobla til en Lite DAC60 (rør).

Dette funker veldig bra. Jeg hadde også litt støy når jeg brukte analogt fra X-Fi'en. Det er helt borte nå, og DAC60'en er milevis bedre enn X-Fi'en.

Det eneste du må huske på er å aktivere "Music Creation mode". Jeg tror det var valget, ikke Game eller Movie ihvertfall.
Da får du bit-perfect fra X-Fi'en.
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takker for tips!


Ser det er et modus som heter audio creation, får stille den over til det.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Prøvde å få tak i den modulen en stund, viste seg å være mer eller mindre umulig. Men fins vel på Ebay uansett. Men kortet har uansett coax ut, det er bare å koble til en mono-minijack evt bruke den venstre pluggen hvis du kobler inn en vanlig y-plugg.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har selv XFi. I tillegg til å stille den i Audio Creation mode må du også sette frekvensen til 44Khz ETTER at du har satt software i ACM-modus. Da husker programvaren dette til neste gang du velger ACM. ACM står til 48Khz standard.

MYE bedre lyd ved 44Khz ved avspilling av CD-materiale. Bruker selv PC-avspilling som hovedsignalkilde. Ved film skifter jeg over til Entertainment modus og 48Khz.
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fant en boks merket 'Enable bit-matched playback', er vel gunstig å enable dette? Har ikke fått kabler eller benchmarken i hus ennå så får ikke teste evt effekt av dette.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jepp, bit-matched playback skal enables for best mulig lyd ja. Bit-matched opptak er opp til deg selv om du trenger.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Fant ut at Windows Mediaplayer 11 ikke sender signalet direkte til SP/Dif men går veien om mixer og volumkontroll. Var mye bedre lyd fra Nero Showtime som sender signalet direkte til SP/Dif utgangen men dessverre også mye dårligere brukergrensesnitt.
 
Topp Bunn