Forsterkere Koble CD spiller til Hegel H80

VreidSogndal

Medlem
Ble medlem
20.10.2019
Innlegg
39
Antall liker
2
Sted
Sandnes
Hei. Jeg kjøpte Hegel H80 et par dager siden. CD spiller er koblet til den analog med RCA kabler. Jeg lurer på om det er mulig å koble spilleren digitalt til den innebygde DAC? Får man bedre lyd av det hvis man spiller CD digitalt gjennom DAC? Hva slags kabler trenger jeg til det?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Bare å prøve det. Optisk kabel trenger du. Hvilken cd spiller er det snakk om?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hvis du ikke har en veldig god cd spiller er sjansen stor for at det er bedre å bruke DAC i den nye Hegelen.
Vanligvis brukes coax kabel, innimellom optisk kabel. Coax ser ut som vanlig RCA. (Og vanlig RCA kan brukes uten problemer men kanskje mer optimalt med en coax som har riktig spesifikasjoner)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

VreidSogndal

Medlem
Ble medlem
20.10.2019
Innlegg
39
Antall liker
2
Sted
Sandnes
Min CD spiller er Sony XA20S og den er koblet med gode RCA som ble laget for meg. Hvis jeg vil koble den til coax så kobler jeg til begge innganger coax 1 og coax 2 to på samme måte som analog?
 
Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
742
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Om det er en xa20es du har skal den ha både optisk og coaxial utgang. Om dac'en i h80ner bedre enn i spilleren din er vanskelig å si (har ikke prøvd den).

Mener h80 har samme "forbedrede" kretsløp på coax 1 inngangen som de separate dac'ene.
Om så ville jeg prøvd denne.

Du trenger en coaxial digitalkabel for dette.
Merk at en coaxial digitalkabel ikke er det samme som en vanlig phonokabel!

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt bilde av baksiden av cd spilleren og tatt meg en tur til enten soundgarden på forus eller til hifi klubben i sandnes.
Regn med å legg rundt 300 på bordet for en digitalkabel hos begge to
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Min CD spiller er Sony XA20S og den er koblet med gode RCA som ble laget for meg. Hvis jeg vil koble den til coax så kobler jeg til begge innganger coax 1 og coax 2 to på samme måte som analog?
Kun en coax, det er ikke høyre og venstre på de, alt i en digitalstrøm, opp til 5.1 faktisk (ikke fra cd da).
Prøv med en av RCA kablene og hvis du liker det kjøp en ok digital coax kabel. De ser like ut men er ikke egentlig det.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Takk for alle gode råd. Jeg skal gå gjennom alle utganger i morgen. Mine RCA kable ligner veldig mye coax. Spesifikasjoner er nesten de samme, det er bare forskjell på diameter, hvor mine RCA er 6,9 mm og coax har rundt 0,6mm mer. Du sier om bare en kabel, hvordan skal jeg koble to innganger i CD spiller til en coax inngang i Hegelen?
Nei, coax er bare en RCA utgang. Hvis du ikke har coax, så ut some USA versjonen ikke hadde det så må du bruke optisk. De analoge RCA utgangene skal ikke kobles til digital coax RCA inngang


Sent from my iPad using Tapatalk
 

cato.t

Medlem
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
16
Antall liker
3
Sted
2165 Hvam
Hei.

Er grønn når det gjelder dac, men går nå til innkjøp av en og skal bruke min gode, gamle Thomson DT 231 som CD-spiller og som èn del av tilkoblede digitale lydkilder, siden den har både optisk og coaxial utgang.
Hva fungerer best fra denne - coax eller optisk?

Er takknemlig for svar og synspunkter!
 

cato.t

Medlem
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
16
Antall liker
3
Sted
2165 Hvam
Takker!
Har en tynn kabel liggende, såkalt "minicoax", med "standard" plugger. Holder dette eller har du anbefalinger til type/kvadrat, spesielle plugger, etc?
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
En 75 ohms coax med plugger som gir god kontakt holder i massevis. Unødvendig å bruke mye penger på dette. Prøv det du har først.
 
Topp Bunn