Digitale avspillere Koble Argon BT3 til DAC?

JonasEriksen

Fersking
Ble medlem
10.02.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Aurskog
Hei!

Jeg er rimelig fersk i gamet, og har et spørsmål ang DAC.

Per i dag har jeg en Argon BT3 koblet til en NAD c372, men er litt på utkikk etter en DAC.
Jeg syntes Topping E50 ser spennende ut, men jeg vil ha muligheten for og spille av musikk via Bluetooth.

Så spørsmålet er; Kan jeg koble Argon BT3 via optisk kabel ut, til en optisk inngang på en DAC (Feks topping E50)?? Eller er jeg helt ute å sykler her ?

Takk for svar!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fra optisk utgang på Argon BT3 til optisk inngang på DAC (f.eks. Topping E50) er helt kurant. I hvert fall rent teknisk. Om du får bedre lyd ut av det, er en helt annet sak. Det vet du ikke før du har prøvd.
 

JonasEriksen

Fersking
Ble medlem
10.02.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Aurskog
Takk for svar Ulf-B! Da vet jeg at det er mulig :)

Er det slik at dac`n ikke klarer og "behandle" signalet fra BT3 på en ordentlig måte? Derfor jeg nødvendigvis ikke får bedre lyd ut av det?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ingen grunn til bekymring. Moderne DAC'er har ingen problemer med å behandle signalene fra BT3.

Jeg tror i og for seg at den DACen du har siktet deg inn på, isolert sett, er en bedre DAC enn den som du har innebygget i BT3 - men så kommer det an på resten av signalkjeden. Hvis forsterkeren din og, ikke minst, høyttalerne dine ikke klarer å få frem den forskjellen som eventuelt er mellom signalene med og uten ny DAC i signalkjeden, er du like langt. Kanskje marginalt bedre, men kanskje ikke verdt bryderiet. Det er dette med "det svakeste leddet" og at "alt henger sammen med alt", som avgjør hvordan det blir til slutt.

Men, rent teknisk, er det null problemer.
 

JonasEriksen

Fersking
Ble medlem
10.02.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Aurskog
Skjønner at resten av signalveien har mye og si, høyttalere osv!

Bygde meg et par høyttalere for en del år siden, som jeg syntes det er veldig god lyd i. Et par med Zaph|Audio ZA5.2 - TM vented 2-way. Men disse blei satt bort da det blei unger i huset... og det blei kjøpt et par med KEF lsx, hengt på vegg utenfor "pelleavstand".

Men de selvbygde ble tatt fram igjen, og jeg vil se hva jeg klarer og få ut av de. Kanskje våkner de enda mer til liv med en DAC...hvem vet..

Slenger med et veldig dårlig bilde av HT. (C372 har ikke kommet inn i bildet her enda)
 

Vedlegg

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Med ny DAC er det vel Topping som skal gjøre den virkelige jobben som er å forvandle det digitale signalet til analogt. Sånn sett burde det vel være potensielle muligheter for bedre lyd ettersom BT3s jobb bare vil være å sende det digitale signalet videre?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Med ny DAC er det vel Topping som skal gjøre den virkelige jobben som er å forvandle det digitale signalet til analogt. Sånn sett burde det vel være potensielle muligheter for bedre lyd ettersom BT3s jobb bare vil være å sende det digitale signalet videre?
Ja, all grunn til å forvente en bedre lyd med en ekstern Topping DAC. Begrensningen ligger først og fremst i blåtann. Ser at Argon BT3 støtter aptX HD, som bør være et bra utgangspunkt hvis avsender støtter aptX. Men aptX HD ikke må forveksles med lossless HighRes. AptX HD er lossy.

Med en Topping D50S fås tilgang på LDAC-kodec, som regnes for å være den beste BT-kodecen. Men det krever at avsender også støtter LDAC. Litt påkostede Android-mobiler pleier å støtte LDAC.
 
Topp Bunn