Kobberledere - krystaller, korngrenser og kornstruktur.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
På side 3 "latterliggjør" Low i Audioquest hele dette "konseptet" med at kabelforskjeller kun dreier seg om litegrann frekvensfordreining sånn eller sånn.
Ja, hva skal han si, da? Han lever av å ta mer betalt for audiokabler enn hva det koster å produsere dem. Hvis han innrømmer at du får nøyaktig samme resultat med ting til én dollar meteren, forutsatt at du greier å lese et alminnelig datablad, så kan han jo avbestille den nye BMW'en og legge ned firmaet med det samme...

Og, ja, jeg synes dette er interessante greier. Mine egne opplevelser og erfaringer over tid stemte dårlig med kabelentusiastenes, så jeg begynte å grave litt for å forstå mer om hva det eventuelt var jeg gikk glipp av. Jo mer jeg forstår, desto mindre sannsynlig virker kabelmagien. Dette er egentlig ganske enkelt.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Kule-Trygve skrev:
På side 3 "latterliggjør" Low i Audioquest hele dette "konseptet" med at kabelforskjeller kun dreier seg om litegrann frekvensfordreining sånn eller sånn.
Det er jo så riktig som det kan få blitt.

Mye sant han sier i den artikkelen der. Det han sier i starten er hva hele dette high-end hysteriet dreier seg om, å prøve å finne komponenter/kabler som har en forvrengning "som passer inn i kjeden". Man betaler rett og slett i dyre dommer for forvrengning og man prøver å løse feil i signalkjeden ved å introdusere nye feil:



Her beskriver han den klassiske nordost-effekten:
"Silver-plated audio conductors cause that classic and much despised tweeter-in-your-face effect due to discontinuity of materials."
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
sinep skrev:
Kule-Trygve skrev:
På side 3 "latterliggjør" Low i Audioquest hele dette "konseptet" med at kabelforskjeller kun dreier seg om litegrann frekvensfordreining sånn eller sånn.
Det er jo så riktig som det kan få blitt.

Mye sant han sier i den artikkelen der. Det han sier i starten er hva hele dette high-end hysteriet dreier seg om, å prøve å finne komponenter/kabler som har en forvrengning "som passer inn i kjeden". Man betaler rett og slett i dyre dommer for forvrengning og man prøver å løse feil i signalkjeden ved å introdusere nye feil:



Her beskriver han den klassiske nordost-effekten:
"Silver-plated audio conductors cause that classic and much despised tweeter-in-your-face effect due to discontinuity of materials."
Morroa er at «perfekte» kabler nesten ikke koster penger sammenliknet med «HiFi-boutique» kabler.

Det er bare å holde seg godt unna de etablerte HiFi-kabel-merkenavnene og de esoteriske produktene.

«perfekt» = transparent

mvh
KJ
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Kule-Trygve skrev:
På side 3 "latterliggjør" Low i Audioquest hele dette "konseptet" med at kabelforskjeller kun dreier seg om litegrann frekvensfordreining sånn eller sånn.
Jeg kjenner ikke til noen kabler eller andre passive komponenter som kan "fordreie en frekvens".

Kan Bullet-Trygve egentlig noe om dette han vaser om?
 
Topp Bunn