Knut D's anleggstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Gjennom å ha vært medlem her i mange år har jeg hatt stor glede av det andre har lagt ut om sine anlegg. Jeg synes derfor det er riktig å bidra litt selv også. Jeg har drevet med denne hobbyen i over 40 år. I perioder har jeg vært ganske aktiv. Har bygget mange par høyttalere og loddet sammen forsterkere. De siste årene har det blitt mest ferdigkjøpt utstyr. Har eid et stort antall forsterkere, høyttalere, cdspillere og platespillere. Det meste har vært det man kaller mid-fi. De siste årene har kvalteten, og desverre prisen?, på det innkjøpte utstyret gått i været. I dag sitter jeg med et anlegg jeg er svært godt fornøyd med. Det er satt sammen av komponenter som ikke er typisk mainstream. Jeg har fått veldig sans for å prøve ut ting som ikke er så vanlige.
    Jeg er så heldig at jeg har mitt eget lytterom. Det er ganske lite, ca 12 kvm. Det setter begrensninger på størrelsen av utstyret og på hva slags høyttalersystem jeg kan bruke der. Jeg har gjort endel akustiske tiltak. Dette skal jeg komme tilbake til etterhvert.
    Jeg vil begynne med den analoge kilden fordi denne har blitt veldig viktig for meg, særlig etter at jeg har kommet fram til en platespiller/arm/pickup kombinasjon jeg virkelig er fornøyd med. Egentlig er det to pickup'er. Imidlertid har jeg kjøpt en ny pickup som jeg tror vil bli værende. Jeg vil derfor presentere denne først.
    Denne esken ble levert på døren av Halvard Rostad fra Audioaktøren. Jeg hadde da gått og ventet i 10 uker på at den skulle dukke opp. Som det fremgår av mildet var den skikkelig embalert.
    Vi snakker om en Soundsmith "Strain Gauge" pickup. VEL, DET ER EGENTLIG ET PICKUPSYSTEM. Den boksen som likner en Riia er ikke det. Det er en strømkilde og en spenningsforsterker. Dette er er pickupsystem som hverken inneholder magneter eller spoler. Les om det på Soundsmith's hjemmeside.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette var ikke en dag for tidlig, Knut!

    Uhyre spennende pickup du har anskaffet deg. Ser det har skjedd litt siden jeg var innom og lyttet også....
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Analog frontend videre

    Platespilleren er en Basis 2800 signature med Vector arm. Denne fikk jeg kjøpt til en meget hyggelig pris av en kar her på forumet som ville ta min DPS platespiller i innbytte.
    Basis er et platespillersystem med vakumsug for å holde platen tett ned til platetallerkenen. Den har en egen vakumpumpe som lager noe lyd. Det er en utfordring i et lite lytterom. Jeg har derfor måtet lage en lyddempet kasse til pumpen.
    Man ser på bildene at det er to blå lysdioder på pickupen. De indikerer at strømmen går i begge kanaler. Noen er allergiske mot blå dioder. Jeg synes det er ganske stilig på denne pickupen.
     

    Vedlegg

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Dette var ikke en dag for tidlig, Knut!

    Uhyre spennende pickup du har anskaffet deg. Ser det har skjedd litt siden jeg var innom og lyttet også....
    Ja. Det har blitt endel forandringer og de er utlukkende til de bedre kan jeg love deg. ;)
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Lyden av Soundsmith strain gauge

    Jeg har lyttet på denne pickupen i noen få dager så det blir noen fragmentariske inntrykk. Jeg har siste par år mest brukt Benz LP med et Artemis Lab riiatrinn. Det blir min referanse.
    Det første som slår en når pickupen treffer platen er den lave rillestøyen. I følge konstruktøren skyldes dette den lave massen i cantileversytemet. Det er ingen magnet eller spole å dra på. Stiften kan derfor flge rillen bedre. Det blir mindre støy. Det finnes en video om dette. Linken finnes i tråden om Sounsmith otello på vinylavdelingen. Meget lærerik.
    Det neste er raskheten i tranisentene. Dynamikken er meget god. Deltaljoppløsningen er eksepsjonell.
    Oppløsning i diskant og bass er helt spesiell, hvertfall i forhold til Benz LP. I mellomtoneområdet er det mer likt. Her har jo Benz sin styrke.
    Har spillt alle typer musikk etter at den kom i hus. Den mest skjellsettende opplevelsen var Keith Jarrets Kølnkonsert. Gjengivelsen av denne begivenheten er sublim. Klaveret, Jarret's stønning og utrop, salens akustikk og trampingen i gulvet. Alt fremstår veldig levende.
    På mange måter kombinerer dette pickupsystemet det beste fra den digitale og analoge verden.
    Får komme tilbake til dette senere når jeg har fått lyttet mere.
    Jeg avslutter med et halvt oversiktsbilde over deler av anlegget. Må ta flere bilder.
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Ser ut til å bli en spennede tråd:). Følger særlig med på det du måtte h å meddele vedr. Strain Gauge systemet, sett opp mot ditt konvensjonelt konstruert pick-up oppsett. Dersom signaturen hvor, Benz LP er opplistet, tilsier at det er denne du sammenlikner med, våger jeg meg på en råtipp at de representerer temmelig ulik lydgjenivelse, eller......?

    Pøs på med mere!
    mvh

    Edit: Du rakk å svare før innlegget mitt kom:rolleyes: Svært spennende saker dette (og vi snakker "innstegsmodellen" her eller?)
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Det er riktig at dette er innstegsmodellen. Imidlertid er pickupen den samme og elektronikken som styrer denne er også lik. Det er preampfunksjonene i boksen og endel tilleggsfunksjoner som varierer, såvidt jeg har oppfattet.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Tidligere eide platespillere

    Legger ut noen bilder av platespillere jeg har eid tidligere. Det første viser en Michell gyrodec med Ortofon kontrapunkt b. Det neste er VPI Aries 3 med Shelter 901. Det siste er DPS med rega 700 arm og Benz Glider. Rega armen ble byttet ut med Origin Live Illustrious arm. En meget stor forbedring. Nederste bilde viser denne.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Det er riktig at dette er innstegsmodellen. Imidlertid er pickupen den samme og elektronikken som styrer denne er også lik. Det er preampfunksjonene i boksen og endel tilleggsfunksjoner som varierer, såvidt jeg har oppfattet.
    Meget interessant denne imo. Flott med din opplevelse opplevd mot din referanse Pu/riaa.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Artemis Labs pl-1

    Legger ut et bilde av denne Riia'en. Det er en ren moving coil riia. Den har innebygde stepup trafoer. Det er en rørkonstruksjon. Meget solid bygget. Den er litt følsom for plassering mhp støy. Bør ikke stå nær trafoer eller andre støykilder. Av finesser har den to uganger. Rørene har den spesielle konfigurasjon som gjør at de bare bruker halvparten av en dobbeltriode. Når de blir slitt kan man bytte om på plasseringen og få et helt "nytt" rør. De varer dobbelt så lenge. Enkelte kritikere har ment at bassegenskapene til dette trinnet ikke har machet mellomtone og diskant. Joakim Fragoso i Aura fidelity har forbedret strømforsyningen slik at bassområdet nå er like bra som resten.
     

    Vedlegg

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Digitale kilder

    Digital kilde er en Imac som er tilkoblet diverse USB disker. Avspillingsprogrammet jeg bruker mest er Audirvana plus. Fordelen med dette er at det enkelt i bruk. Det lyder bra. Alle typer filer kan spilles av via Audirvana. Det intergrerer perfekt med Itunes.
    Jeg har vært så heldig å få mange DSD-filer. Har også endel hirez PCM filer. I tilleg har jeg rippet store deler av cdsamlingen til hd.
    Via Firewire sendes filene til Mytec dac'en.
    Via Usb kan jeg også sende filer til M2tech hitech evo som konverterer til SPDIF. EVO'en er oppgradert med ekstern lineær strømforsyning. Deretter går de inn i Lampizator dac. Denne takler kun PCM filer.
    Jeg skal skrive om hvordan dette lyder; forskjeller mellom dacene og om hvordan jeg opplever DSD vs PCM senere.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Platespilleren er en Basis 2800 signature med Vector arm. Denne fikk jeg kjøpt til en meget hyggelig pris av en kar her på forumet som ville ta min DPS platespiller i innbytte.
    Basis er et platespillersystem med vakumsug for å holde platen tett ned til platetallerkenen. Den har en egen vakumpumpe som lager noe lyd. Det er en utfordring i et lite lytterom. Jeg har derfor måtet lage en lyddempet kasse til pumpen.
    Man ser på bildene at det er to blå lysdioder på pickupen. De indikerer at strømmen går i begge kanaler. Noen er allergiske mot blå dioder. Jeg synes det er ganske stilig på denne pickupen.
    Seriøs spiller! Det er litt snålt at ikke flere har forfulgt lavmasse prinsipper når det gjelder pick-up. Er vel bare Decca og Ikeda (?) som gjør noe lignende, og har en først blitt hektet på den umiddelbare gjengivelsen er det ingen vei tilbake (selv om det kan være fornuftig å ha en ”normal” PU også). Blir spennende å få dine lytteerfaringer når det første sjokket har lagt seg. (Og blå dioder er stilig - Ende!)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.649
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt anlegg med interessante komponenter Knut!

    Likte godt oppsynet på den Soundsmith PU'en, blått lys, pffffft; blue is the new green...

    Likært!

    / Morten
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Høyttaler

    Har hatt mange forskjellige hø. opp gjennom tiden. Legger ut noen bilder at de som har vært innom de siste 10-15 årene.
    Begynner med Zingali Overture s2. Toveis stativhøyttalere med horndiskant/mellomtone. 8 tommers bass og dreiet horn i poppeltre med kompresjonsdriver. Dedikerte stands. Italienske, meget lekre å se på. Lyden var fin også. Behagelig og ganske dynamisk. Bra balanse. Ikke særlig dypt lydbilde. Brukte de på soverommet. Kanskje noe i overkant ? Funket fint sammen med Unison research simply 845 forsterker. Skal prøve å finne et bilde av denne forsterkeren også.
     

    Vedlegg

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Høyttaler

    Har hatt mange forskjellige hø. opp gjennom tiden. Legger ut noen bilder at de som har vært innom de siste 10-15 årene.
    Begynner med Zingali Overture s2. Toveis stativhøyttalere med horndiskant/mellomtone. 8 tommers bass og dreiet horn i poppeltre med kompresjonsdriver. Dedikerte stands. Italienske, meget lekre å se på. Lyden var fin også. Behagelig og ganske dynamisk. Bra balanse. Ikke særlig dypt lydbilde. Funket fint sammen med Unison research simply 845 forsterker. Skal prøve å finne et bilde av denne forsterkeren også.
     

    Vedlegg

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Høyttalere

    I stua hadde jeg også horn. De var i tillegg rundstrålende. Duevel bella luna diamante. Også flotte å se på. De passer lett inn i stuemiljøer pga sin relativt kompakte konstruksjon og i tilleg er de Meget barnevennlige. Det er ikke lett for små barnefingre å komme til membraner. Har gitt disse videre til min sønn som har småbarn. Likte de godt. Lyden var kanskje ikke den mest oppløste, men de hadde et meget troverdig lydbilde. Naturlig måte å presentere musikken på. Behagelige å lytte til. Hadde dem i flere år.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg trodde du hadde en Devialet på Zingali høyttalerene før jeg så det var en radiator ;)
    Flott match mellom høyttalere, stands og Unison research forsterkeren.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Høyttalere

    Deretter skiftet jeg høyttalere til en annen ukonvensjonell konstruksjon. Har alltid hatt sans for det litt uvanlige. Anthony Gallo har ikke vært redd for å gå sine egne veier. 3 veis høyttaler med bare dlelfilter til basselementet smaker av fugl. Bass i et minimalt lukket kabinett i hatteskeformat. De er små i størrelsen men spiller stort. Meget god oppløsning. Kjøpte også med en egen bassforsterker. Gallo Reference 3.5: Med på bildet er også et ganske vellykket ombyggingsprosjekt. Den minste Forsmannmodellen hvor jeg har byttet ut diskanten med en Tang Band 5 tommers enhet. Aktiv deling.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette var veldig spennande. Det hadde vore svært interssant å høyre meir om korleis du opplever Soundsmith Strain Gauge. Skjønar at det er superdetaljert og samstundes fritt for platestøy å snakke om. Men er dynamikken bra? Og korleis er det med fråveret av riaa-kurve, opplevest det "merkeleg" når det gjeld klangbalanse eller liknande?
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Høyttalere

    Hadde i grunnen slått meg til ro med Gallo ref 3.5. Meget fornøyd på alle måter helt til jeg fikk høre et par underlige konstruksjoner på Hortenmessen for et par år siden. Det var i rommet til Moiz. De rare høyttalerene var ikke lukket kasse eller åpen baffel. De har en åpen kasse som resonerer med elementen som en gitarkasse. Det er laget av samme materialet som gitarkasser, sitkagran. Elementene er PHY. Franske elementer med alnicomagneter og papirmembraner. 12 tommers bredbåndselementer.
    De spiller musikk på en så overbevisende måte at jeg ble fullstendig bergtatt-, forelsket kan man nesten si. Jeg visste at slike høyttaere måtte jeg bare ha ellers ville jeg ikke kunne sove godt om natten. Deres eneste svakhet er at de ikke spiller bass noe særlig og at de ikke kan spille særlig høyt.
    Moiz'ern fortalte imidlertid at det var en ny modell under utvikling med Field-coil element og forbedrede bassegenskaper. Disse ville ikke være tilgjengelige før om flere mndr. Jeg kunne få de "vanlige" hjem for å prøve, evt ha dem til den nye modellen kom. Jeg slo til og MUSICAL AFFAIRS GRAND CRECENDO havnet i lytterommet.
    Har ikke angret et sekund på den beslutningen. Det er de riktige høyttalerne for folk som meg: spiller lavt til moderat høyt. Liker klassisk musikk, jazz, pop, rock. Musikken fremføres meget naturtro og virkelighetsnær. Høyttaleren snakker direkte til følelsene dine. Man kan ikke unngå å bli engasjert når musikken gjennom disse.
     

    Vedlegg

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Dette var veldig spennande. Det hadde vore svært interssant å høyre meir om korleis du opplever Soundsmith Strain Gauge. Skjønar at det er superdetaljert og samstundes fritt for platestøy å snakke om. Men er dynamikken bra? Og korleis er det med fråveret av riaa-kurve, opplevest det "merkeleg" når det gjeld klangbalanse eller liknande?
    Har hørt litt mer på Soundsmith strain gauge nå. Jeg kan trygt si at dynamikken er i toppklasse. Den er mye bedre enn Benz LP på dette området. Det er teoretisk sett noen avvik fra den perfekte riiakurven i pu'ens frekvensgang. Jeg er ikke i stand til å si om jeg greier å høre dette i praksis. Jeg opplever at instrumenter klinger naturlig. Har hørt mye på klavermusikk og greier ikke oppfatte avvik i tonehøyde i de forskjellige partiene av klaviaturet. Denne pu'en mangler nok kanskje litt av Benz'en sin sødme i mellomtonen. Jeg har imidlertid ikke spillt mer en toppen 10-12 timer og Benz'en var godt innspilt og jeg bruker dessuten en rørriia som nok legger til en liten dose sødme. Skal komme tilbake til dette etter som den blir mer innspilt.:)
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Dagens høyttalersystem

    Etter mange måneders venting kom endelig mine nåværende høyttalere, MUSICAL AFFAIRS GRAND CRECENDO APPASIONATA. Fryktelig langt navn ;). Som det fremgår av bildet er de i Sebrano finish. Jeg er veldig fornøyd med utseendet. Bredbåndselementet er produsert av en liten fransk bedrift som heter EMS (eletromagnetic speakers). Det dreier seg om field coil elementer hvor det statiske magnetfeltet dannes av en spole. Man oppnår da høyere feltstyrke og raskere respons i elementet. Det spiller meget rent og velloppløst. Det beveger seg nesten ikke selv når man spiller høyt. Kassene er åpne både bak og på undersiden. De er laget for å resonere med musikken slik som i et musikkinstrument. Materialet er sitkagran som også brukes i musikkinstrumenter.
    Elementene krever en egen spenningskilde. Det er den lille boken nederst i rack'et.
    Alle bredbåndselementer har begrensninger i ytterkantene av frekvensområdet. Jeg har derfor gitt dem litt hjelp. På toppen har jeg koplet inn et Gamma hornladet båndelement. Det er tilkoblet direkte på høyttalerterminalene og delt med en kondensator ved ca 15khz.
    I bunnen suplerer jeg med bassdelen av den lille Forsmanhøyttaleren som står ved siden av. Det er open baffle. Jeg avskjærer denne aktivt oppover via delefilteret i Gallo bassampen. Jeg har også 6 db gain på denne.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Forsterker

    Så kommer vi til rosinen i pølsa. I dette anlegget er det AURA FIDLITY som er hjertet. Jeg har hatt ulike versjoner at denne forsterkeren. Jeg har skrevet om det i tråden " Aura Fidelity- på parti med musikken". Siden jeg hørt dette første gang har jeg vært overbevist at dette var min forsterkerlyd. Kanskje man skal si fravær av lyd i stedet.
    Det har kommet en rekke forbedringer både av preampen og powerampen. De opprinnelige forsterkerkretsene er blitt erstattet av kretser Joakim Fragoso kaller Lotus. ( Han har sansen for eksotiske navn). Den siste oppgraderingen ble gjort i forrige uke. Han har da byttet ut viktige komponenter i driverkretsene med noen helt ekstremt gode og sjeldene saker. Lyden er blitt enda mer gjennomsiktig, presis og ikke minst troverdig. Det berømte sløret man ikke visste var mellom deg og musikken har blitt trukket til side og man får direkte innsyn til musikerne. Musikken fremføres av fysiske personer med instrumenter. De står foran meg og spiller for meg. Det er som å ha et privat konsertlokale her i lytterommet.
    Joakim har for første gang sagt at nå greier han ikke lage en bedre forsterker til betalbare penger. Med dette tror jeg han mener en forsterker som slipper musikken mer uhindret gjennom. Det er kanskje bare en fordel for min bankkonto:rolleyes:.
     

    Vedlegg

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Häftigt. Vill gärna höra mer om dacarna, lampizator har jag alltid varit sugen på att testa.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Oppdatering vdr Soundsmoth strain gauge

    Har nå hatt dette pusystemet i anlegget i noen måneder. Det er best å se dette som et system da pu'en er helt avhengig av strømforsyningselekronikken for å virke. Dette er altså en helt annen type transducer en ordinære pu'en der spenning induseres i en spole som beveger seg i et magnetfelt. Cantileveren fungerer i dette systemet som en "kran" som åpner for strøm i takt med musikken kodet i rillene på platen. Det er strømmen som varierer, ikke spenningen. Det er ikke festet verken spole eller magnet til Cantileveren. Dette gjør at det er mindre masse som skal beveges, noe som igjen medfører at stiften lettere følger rillen. Systemet har en frekvensrespons som ligner riaakurven.
    Pu'en er montert i Basis vector arm som igjen sitter på en Basis 2800 signature platespiller med vakuum .

    Lyden har ikke forandret seg veldig mye i løpet av disse månedene. Kanskje den er blitt en tanke varmere enn i starten. Pu'en oppleves som nøytral klangmessig. Den er veldig god til å grave informasjon ut av platerillene. Den henger godt med når utslagene i platerillene blir store, dvs når det blir store dynamiske utladninger i musikken. Den er derfor veldig godt egnet til musikk med mye dynamikk og med mange instrumenter, f.eks orkestermusikk. Sitter nå og hører på Gershwin An american in Paris. Det er veldig morsomt å høre på fordi alt kommer frem, klanger, rytmer, dynamikk. Romfølelsen og orkester er helt topp. Man får en stor musikalsk opplevelse.
    Hva med stemmer? Fredricia von Stade tolker arier fra operaer av Mozart og Rossini. Stemmen hennes oppleves å ha riktig klang og passe varme både ved høyt og lavt volum. Det er samtidig lett å følge orkesteret i bakgrunnen. Ofte forsvinner det i stemmen dersom pu'en ikke får med seg alt.
    Pavarotti's stemme blir kanskje gjengitt noe spinklere enn av Benz LP. Det er lettere å følge solistens stemme når han synger med kor og orkester når Soundsmith avtaster rillene enn med Benz. Kompleks musikk blir litt lettere å holde styr på med Soundsmith. Den mangler imidlertid Benz'ens sødme og varme som kler Pavarotti's stemme godt. Jeg vil ikke si at det lyder skarpt, men noe kjøligere, nøytralt er et bedre ord.
    Rominformasjon er god både separasjon av instrumenter og sangere og opplevelsen av akustikken i opptaksrommet. Her er den like god som Benz, eller litt bedre. Benz'en komprimerer mer når det virkelig drar seg til. Den forvrenger også mer ved store dynamiske utladninger.
    Frekvensresponsen til Soundsmith er utstrakt på begge flankert. Det er godt trykk i bassen når det kreves og oppløsningen av basstonene er gode, dog ikke som på cd.
    PRAT, oppløsning i tidsdomenet, er god. Det er morsomt å høre jazz, rock og annen rytmisk musikk.
    Joshua Redman's Moodswing gjengis slik at man får den riktige "jazzige" følelsen. Saxofonen lyder treblåsere. Tonen i instrumentet fremstår tydelig og troverdig. Her savner jeg ingenting. Pianoet til Brad Mehldau har riktig klang og attak. Kontrabassen har bra tyngde og resonansbunn. Trommesettet låter riktig. Cymbalene er myke i klangen. Kanskje litt for myke? CD versjonen oppleves som litt råere. LP'en er mer avslappende å høre på over tid.

    Oppsummert er dette en veldig god pu. Hovedstyrken er allround egenskapene. Den er god på veldig mange områder. Styrken er på kompleks musikk pga evne til å gjengi detaljer og til timing.Minst godt på gjengivelse av tenorstemmer. Har ikke Benz'ens deilige mellomtone. Jeg er glad jeg har begge ;)
     
    Sist redigert:

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Takker så mye for at du deler dine inntrykk av Strain Gauge pickupsystemet. Flott at du i tillegg setter det hele i perspektiv ift. konkret og kjent alternativ (kjenner i hvert fall pu`n) Kan jo lese litt mellom linjen også da:-9).

    Må si jeg er fasinert av prinsippet og Peter Ledermann snakker jo godt for seg om viktigheten av lav bevegelig masse, et punktet hvor denne er uslåelig med resonansfrekvensen langt høyere enn tradisjonelle motorer. Dansken som har skandinavisk distribusjonen, uttalte seg vel omtrent i samme ordelag som det du gjør- på forespørsel om hans lydmessige opplevelse av dette systemet.
    Altså ingen romantisk farging å vente, kun uforvrengt detaljert avtasting hvor pu`n i størst mulig grad følger rilla- ikke" hopper hit og dit":)

    mvh
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Takk
    for tilbakemeldingen. Jeg glemte å nevne at en annen fordel med denne pu'en er at man kan bytte stift uten å bytte inn hele pu'en. Jeg har den nest "beste" stiften. Når jeg skal bytte stiften kommer jeg nok til å oppgradere.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Ja, det er en opplagt fordel- og selv den dyreste er betalbar, her har du mao pu- for livet!


    Takk
    for tilbakemeldingen. Jeg glemte å nevne at en annen fordel med denne pu'en er at man kan bytte stift uten å bytte inn hele pu'en. Jeg har den nest "beste" stiften. Når jeg skal bytte stiften kommer jeg nok til å oppgradere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn