Diverse Knurr!

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg satt og ante fred og ingen fare da Behringer DEQ2496-en plutselig begynte å slå seg av og på, av og på.

Jeg hadde hørt at mandags-eksemplarer fra Behringer ikke var uvanlig så jeg gikk bort og slo den av. Den var ikke varm, ikke engang lunken.
Da la jeg merke til en 'knurring' fra forsterkeren, en Rotel RA-12, nesten ny.
Det kan høres ut som brum fra trafo el.l. og dette er ikke noe jeg har hørt fra denne forsterkeren før nå.

Slo av forsterker og EQ og lot dem være av et par minutter. På igjen og da startet EQ som normalt og spiller. Så virker det noen minutter før den begynner og loope og etter enda litt tid kommer brum fra forsterkeren.

DEQ2496 er koblet digitalt/optisk til forsterkeren og det har spilt problemfritt et par uker.

Jeg har ikke prøvd dette mange ganger så det kan være tilfeldig.

Brummingen er ikke veldig høy men jeg kan høre den et par meter unna i et stille rom.

Hva kan dette komme av? Kan en 'krasjende' Behringer ha ødelagt forsterkeren på noe vis? Tanker rundt disse tingene?
Reparasjon(er) eller bytte går på garanti/reklamasjon men jeg vil jo unngå at dette skjer igjen og kanskje finne feilen før utstyr returneres.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
1
Er du usikker? Bytt! Se så å få et nettfilter på utstyret..Enkelt!

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Usikker på hva? Bytte hva? Det har fungert fint til nå som sagt, uten nettfilter.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Trafostøy?

Merket dette selv på min H/K 3495 og nå sist med en Hegel h200. Viste seg at denne brummingen oppsto når den termostatstyrte ovnen i stua slo inn og begynte å varme.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja det høres ut som trafostøy. Ingen nye termostater her og dette er noe som kom i dag etter det jeg vet.

Min første tanke var at da Behringeren fikk dilla så sendte den mye guff til forsterkeren men så kom jeg på at det var bare optisk forbindelse i bruk og DAC-en i forsterkeren bør vel tåle slikt, hva den nå kan være..?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg satt og ante fred og ingen fare da Behringer DEQ2496-en plutselig begynte å slå seg av og på, av og på.

Jeg hadde hørt at mandags-eksemplarer fra Behringer ikke var uvanlig så jeg gikk bort og slo den av. Den var ikke varm, ikke engang lunken.
Da la jeg merke til en 'knurring' fra forsterkeren, en Rotel RA-12, nesten ny.
Det kan høres ut som brum fra trafo el.l. og dette er ikke noe jeg har hørt fra denne forsterkeren før nå.

Slo av forsterker og EQ og lot dem være av et par minutter. På igjen og da startet EQ som normalt og spiller. Så virker det noen minutter før den begynner og loope og etter enda litt tid kommer brum fra forsterkeren.

DEQ2496 er koblet digitalt/optisk til forsterkeren og det har spilt problemfritt et par uker.

Jeg har ikke prøvd dette mange ganger så det kan være tilfeldig.

Brummingen er ikke veldig høy men jeg kan høre den et par meter unna i et stille rom.

Hva kan dette komme av? Kan en 'krasjende' Behringer ha ødelagt forsterkeren på noe vis? Tanker rundt disse tingene?
Reparasjon(er) eller bytte går på garanti/reklamasjon men jeg vil jo unngå at dette skjer igjen og kanskje finne feilen før utstyr returneres.
Knurr
knurr.jpg

R

T

tce-teams

Gjest
Det kommer trafo støy fra effektforsterkkeren min å , eller hva dere kaller det. Men jeg må heilt innmed høyttaleren med øret for og høre det , men dette skal være normalt har jeg hørt da.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Om den kommer fra høyttaleren er støyen elektrisk. Dette høres ut som mekanisk during, en slags langsom resonans da den kommer og går.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.433
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det kommer trafo støy fra effektforsterkkeren min å , eller hva dere kaller det. Men jeg må heilt innmed høyttaleren med øret for og høre det , men dette skal være normalt har jeg hørt da.
Nei,det skal være helt tyst hvis alt er i orden.

mvh

S

SAH

Gjest
Slik jeg har forstått det, så skal ikke trafostøy forplante seg til høyttalerne, men kanskje jeg tar feil?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det skal ikke dure/brumme i høyttalerne. Litt svak susing på VELDIG nært hold er ikke helt uvanlig - men det skal ikke dure sånn at man hører det på flere meters avstand.

Class: Du har ikke flyttet på noen kabler etter at dette problemet ditt med Behringer oppsto? I så tilfelle kan støyen skyldes at en kabel du har flyttet på, har begynt å fange opp støy.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Class: Du har ikke flyttet på noen kabler etter at dette problemet ditt med Behringer oppsto? I så tilfelle kan støyen skyldes at en kabel du har flyttet på, har begynt å fange opp støy.
Alt har stått urørt etter at det ble koblet opp og de eneste kildene som er koblet til et TV og EQ-en, begge optisk. Brummingen kommer fra selve forsterkeren, ikke fra høyttalerne.

Den kan være at forsterkeren har brummet hele tiden men jeg tror ikke det da jeg har sittet ganske lenge ved anlegget for å stille inn EQ-en, jeg mener jeg ville hørt dette da.
Det at EQ-en begynte å streike behøver selvsagt ikke ha noe med brum fra forsterkeren å gjøre men det var da jeg hørte dette.

T

tce-teams

Gjest
Ja det er bare litt svak susing i bakrunnen på frontene , men jeg må ta øret heilt innmed høyttaleren som jeg sa. Ellers er det ikke noe anet støy her , og den lille svak susingen bryr ikke jeg meg om.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Alt har stått urørt etter at det ble koblet opp og de eneste kildene som er koblet til et TV og EQ-en, begge optisk. Brummingen kommer fra selve forsterkeren, ikke fra høyttalerne.

Den kan være at forsterkeren har brummet hele tiden men jeg tror ikke det da jeg har sittet ganske lenge ved anlegget for å stille inn EQ-en, jeg mener jeg ville hørt dette da.
Det at EQ-en begynte å streike behøver selvsagt ikke ha noe med brum fra forsterkeren å gjøre men det var da jeg hørte dette.

Jeg har hatt flere integrerte og pre/effekt-forsterkere opp igjennom årene som har hatt brum fra trafo men da har den vært der fra dag 1, ikke kommet over tid.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Prøvde bare et skudd fra hoften - man kan jo aldri vite - men hvis det brummer fra selve forsterkeren, er det noe galt. Det skal ikke brumme hørbart fra en forsterker - ikke engang om du holder øret tett inntil.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ganske vanlig fenomen. Mekanisk snerring og brumming fra trafo kan skyldes/bli verre av DC på nettspenningen. Ikke noe å blø neseblod for, men verdt å finne en kur for. DC-filtre er det mange av i markedet. LC-audio har en DIY-variant som er brukandes. Jeg hadde lignende problemer, og vurderte denne. Leif Ernstsen mente den ville løse mitt problem (jeg spurte på mail). Men så ble det ikke noe av med en gang, og så flytta jeg til ny leilighet uten like mye DC på nettet.

Hva som skjer med Behringer'n tør jeg ikke si noe om. Det kan være helt uten sammenheng med knurring i forsterkeren.

Sist redigert av en moderator:

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
5.030
Sted
Hverdagen
Knurr i Rotel forsterkeren tyder på at det er en feil med den. Jeg er enig i at trafoduring vanligvis ikke oppfører seg slik, så derfor kan feilen være noe annet. Kan denne feilen føre til at Behringen slår seg av og på (rele?) ved at den optiske utgangen i Rotelen feiler? Jeg mangler erfaring med optisk i/o.

Jeg tror dette kan tyde på at Rotel må innom service.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Prøv å koble fra alt annet på strømkursen og alle signalkabler og høyttalerkabler kobles bort fra hverandre.
Er det dur i forsterkeren når alt annet er koblet fra, så er det sannsynligvis noe med den eller kanskje en jordfeil som har oppstått hos nabo eller noe slikt.

Har du galvanisk skille på antenna til tv'en/set-top boksen din?
Har du gjort noen endringer på tv e.l. på samme kurs?

Eller er det rett og slett at naboer begynner å bruke mindre strøm nå som det har blitt litt varmere, og du har litt for høy spenning?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres fornuftig ut, EHED. Mine DC-problemer var sesongavhengige. Prøv å reprodusere problemet på et annet strømnett hvis mulig.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Mange bra forslag, takk.

Jeg var innom tanken på DC men jeg har ikke noe greie på slikt.

Kan DC både ha gitt EQ-en en raptus og ført til brum i trafo? En slags 'spike'? Er disse da permanent skadet?
DC filter skal vel ikke være nødvendig, er ikke dette nettleverandørens ansvar? Men noen kan sende ut DC på nettet lokalt, forstår jeg det rett?

Ingen endringer i anlegget her på et par uker eller så. Ingen TV antenne er tilkoblet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg sjekket litt på nett. Det ser ut som Rotelen har en ringkjernetrafo av noenlunde anstendig størrelse. Ringkjerner er nok hakket verre å få tyste enn de 'gammeldagse' variantene. Bruk av ringkjerner er ofte motivert av ønske om lavere kabinetter mer enn noe annet. Så dette sammen med DC kan være forklaringen på mekanisk trafosnerring fra forsterkeren. Når det gjelder EQ tør jeg ikke si stort. Det du sier om mandagsprodukter gjør at jeg ville prøvd på et annet nett, bare for å se om den fortsatt slår seg av og på (ta den gjerne med på besøk til noen). Hvis feilen gjentar seg så er det nok EQ'en det er noe feil med, og en reklamasjonssak.

Sist redigert av en moderator:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Flott, takk igjen.

Men jeg tror forsterker og trafo var helt tyst inntil i går da også EQ-en begynte å slå seg av og på av seg selv.
Når jeg fordøyer det dere sier om DC så virker det riktig. Det kan gjøre at trafo brummer og jeg tenker at denne DC-en også kan ha gitt EQ-en noe den ikke likte. Men som sagt jeg har ikke greie på dette, registrerer bare at dette tilsynelatende skjedde samtidig.

Er i mailkontakt med selger av EQ, de venter på svar fra serviceavdeling. Skal slå på EQ igjen og se hva som skjer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.550
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
En liten avklaring (mulig jeg ahr oversett noe) først:
Er denn / disse så nye at det kan være en garantisak?
Hvis JA, ta det med selgeren.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
518
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jada, begge er nesten nye. DEQ-en et halvår kanskje og Rotel 2-3 uker gammel.
Er i kontakt med selgere men vil prøve å feilsøke selv først så jeg slipper å få dem i retur med beskjed om at de ikke finner feil.

T

tce-teams

Gjest
Når vi snakker om det lyd greine , jeg har ein sherbourn pa 2-160 watt i 8ohm med ein stor ringkjerne trafo , og jeg hører selv når jeg holder øret innmed effekt forsterkeren at du hører , på ein måte den gir ut strøm. Er dette unormalt for motoren skrev det skal være dønn tyst vist alt skal være i orden.

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.433
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Når vi snakker om det lyd greine , jeg har ein sherbourn pa 2-160 watt i 8ohm med ein stor ringkjerne trafo , og jeg hører selv når jeg holder øret innmed effekt forsterkeren at du hører , på ein måte den gir ut strøm. Er dette unormalt for motoren skrev det skal være dønn tyst vist alt skal være i orden.
Jeg sa at det skal være dønn tyst i høyttalerne.
Du vill som regel høre litt fra forsterkeren hvis du legger øret inntil

mvh

T

tce-teams

Gjest

mvh
Ja ok kan du hjelpe meg litt her motoren , ser ut som du har peiling på dette. Nå snudde jeg konaktstikket 180 grader , og det hjalp litt. Nå er det såvidt jeg hører lyd når jeg holder øret innmed høyttaleren. Er det noe anet som kan ha skyld i dette.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.433
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

mvh
Ja ok kan du hjelpe meg litt her motoren , ser ut som du har peiling på dette. Nå snudde jeg konaktstikket 180 grader , og det hjalp litt. Nå er det såvidt jeg hører lyd når jeg holder øret innmed høyttaleren. Er det noe anet som kan ha skyld i dette.
Hører du brum eller er det bare litt sus?(som er normalt)

mvh

T

tce-teams

Gjest
hva høres ein brume lyd ut som , ei bie foreksempel så nei , litt sus ja.

T

tce-teams

Gjest
Da har du ingenting å bekymre deg over,alt i orden :)

mvh
Off godt og høre motoren nå ble jeg litt bekymret her , vist det har vert slik brum lyd som du sier. Kan dette da skade høyttalerene mine , eller hva er det som forusaker slikt , har lest litt på nettet om trafo støy. Og da sier mange strømfilter er tingen.

Topp Bunn