På gamle slitte plater er det normalt. På nye plater er det grunnlag for retur.ampman skrev:halo folkens,lurer fælt på en ting,det er vel normalt at det knitrer noe når vi spiller plater
Knitring har ofte mer med statisk elektrisitet å gjøre enn støv. Opplever av og til at jeg får mer knitring etter å ha dratt over børsten. Sørger derfor for god platehygiene mellom spillingene, og unngår helst børsten. Tørr luft kan være pyton (har heldigvis ikke problemer med det selv).ampman skrev:synes lyden grei,men hører noe knitring,selv om jeg drar over m børste.
Statisk elektrisitet tiltrekker seg jo støv.Birdman skrev:Knitring har ofte mer med statisk elektrisitet å gjøre enn støv. Opplever av og til at jeg får mer knitring etter å ha dratt over børsten. Sørger derfor for god platehygiene mellom spillingene, og unngår helst børsten. Tørr luft kan være pyton (har heldigvis ikke problemer med det selv).ampman skrev:synes lyden grei,men hører noe knitring,selv om jeg drar over m børste.
Mvh. Birdman
Ønsker ikke å bli med på noen diskusjon rundt den fysiske teorien. Min erfaring er i hvert fall at platen som er "utladet" gjennom meg spiller best hvis den slipper videre "behandling" etter å ha blitt lagt på tallerkenen.lomt skrev:Statisk elektrisitet tiltrekker seg jo støv.Birdman skrev:Knitring har ofte mer med statisk elektrisitet å gjøre enn støv. Opplever av og til at jeg får mer knitring etter å ha dratt over børsten. Sørger derfor for god platehygiene mellom spillingene, og unngår helst børsten. Tørr luft kan være pyton (har heldigvis ikke problemer med det selv).ampman skrev:synes lyden grei,men hører noe knitring,selv om jeg drar over m børste.
Mvh. Birdman
Ser for meg at når nåla treffer vinylen, så utlignes det statiske potensialet.
Da er det ikke lengre noe problem for pickupens funksjon at det er tilstede, annet enn at all den tid vinylen får fortsette å være statisk elektrisk så vil støvmengden på overflaten øke
Joda, du har sikkert rett. Rega P2 er jo en budsjettspiller. Jeg sitter likevel med en følelse av at min spiller har vel mye støy. Som nevnt er plasseringen antagelig ikke optimal, så får prøve å flytte litt rundt.C. Alshus skrev:Føler at rimlige platespillere har mer støy og knitring enn eldre spillere.
stereo hans skrev:Joda, du har sikkert rett. Rega P2 er jo en budsjettspiller. Jeg sitter likevel med en følelse av at min spiller har vel mye støy. Som nevnt er plasseringen antagelig ikke optimal, så får prøve å flytte litt rundt.C. Alshus skrev:Føler at rimlige platespillere har mer støy og knitring enn eldre spillere.
Hvor mye støy/sus/knitring skal man egentlig tolerere på en slik spiller (når forholdene er mer eller mindre optimale altså?)
Nesten ingenting skal det være hvis alt er i orden. At lpene er riktig vasket er meget viktig. Har en Vpi 16 16.5 og må bare si at etter denne kom hjalp det betraktlig.
Vasker plater som ser helt jævlig ut,med overflateripper og har egentlig lyst og kaste de. Men etter en skikklig vask med Vpi og min spesielle børste så er det helt utrolig hvor mye dette hjelper.Orginalbørsten til vpi er det bare og kaste.Bruker en børste som virker glatt den enn veien og den andre så reiser fibrene seg og tar med seg møkka i rillene.
Bruker og et iso ion app som står på året rundt.
Hva slags sliping på pickupen har mye og si. Min erfaring er at de billige støyer mere enn dyrere.
Mvh Roar
cash 63 skrev:slorbak: Den børsten du bruker har du noen mer info om denne, fabrikat,selger,pris etc
bruker selv 16.5 med vpi børste.
stereo hans skrev:Takk for svar Slorbak.
Når man skriver;"Nesten ingen støy skal det være dersom alt er i orden", hva er da de vanligste grunnene til støy? Spilleren er ny, skivene er nye....
Suselyden er høy (spesielt på partier uten musikk), og det knitrer noe i venstre kanal. Irritererende for lyden ellers er det ingenting å si på (tvert imot)
Er det noen opplagte triks jeg bør prøve?
- Som jeg skriver ovenfor; spilleren står meget tett på de øvrige komponenter
- Har brukt nålvekt, og mener at stiftetrykket skal være rimelig ok, men er altså ikke sikker. Kan for høyt/lavt trykk resultere i ulyd?
Mye spørsmål fra en vinyl nybegynner, men har fått så gode svar tidligere her på forumet at jeg forsøker igjen![]()