knitring

ampman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2007
Antall liker
0
halo folkens,lurer fælt på en ting,det er vel normalt at det knitrer noe når vi spiller plater

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
ampman skrev:
halo folkens,lurer fælt på en ting,det er vel normalt at det knitrer noe når vi spiller plater
På gamle slitte plater er det normalt. På nye plater er det grunnlag for retur.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Litt knitring på nye plater er ikke nødvendigvis noe hinder. Classic lar være å polere stamperen, selv om det kan resultere i noe knitring, med den begrunnelse at det totalt sett gir bedre lydkvalitet. Men enig med rolfozzy, knitrer det mye så er det tilbake. Det er alltid lurt å vaske platene, men en vasker er kanskje ikke det første man handler, det er likevel en god investering om man har en samling som inneholder litt, eller tenker utvide.

Det er forresten stor forskjell på pickuper på dette området.

ampman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2007
Antall liker
0
fosse .hva mener du med å polere stamperen,er foresten ny innen vinyl,synes lyden grei,men hører noe knitring,selv om jeg drar over m børste.har en project rpm-1

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
ampman skrev:
synes lyden grei,men hører noe knitring,selv om jeg drar over m børste.
Knitring har ofte mer med statisk elektrisitet å gjøre enn støv. Opplever av og til at jeg får mer knitring etter å ha dratt over børsten. Sørger derfor for god platehygiene mellom spillingene, og unngår helst børsten. Tørr luft kan være pyton (har heldigvis ikke problemer med det selv).

Mvh. Birdman

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Birdman skrev:
ampman skrev:
Knitring har ofte mer med statisk elektrisitet å gjøre enn støv. Opplever av og til at jeg får mer knitring etter å ha dratt over børsten. Sørger derfor for god platehygiene mellom spillingene, og unngår helst børsten. Tørr luft kan være pyton (har heldigvis ikke problemer med det selv).

Mvh. Birdman
Statisk elektrisitet tiltrekker seg jo støv.
Ser for meg at når nåla treffer vinylen, så utlignes det statiske potensialet.
Da er det ikke lengre noe problem for pickupens funksjon at det er tilstede, annet enn at all den tid vinylen får fortsette å være statisk elektrisk så vil støvmengden på overflaten øke

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
lomt skrev:
Birdman skrev:
ampman skrev:

Mvh. Birdman
Statisk elektrisitet tiltrekker seg jo støv.
Ser for meg at når nåla treffer vinylen, så utlignes det statiske potensialet.
Da er det ikke lengre noe problem for pickupens funksjon at det er tilstede, annet enn at all den tid vinylen får fortsette å være statisk elektrisk så vil støvmengden på overflaten øke
Ønsker ikke å bli med på noen diskusjon rundt den fysiske teorien. Min erfaring er i hvert fall at platen som er "utladet" gjennom meg spiller best hvis den slipper videre "behandling" etter å ha blitt lagt på tallerkenen.

Problemet var mest gjeldende på min gamle Rega Planar3. De gangene jeg brukte børsten, løftet jeg som regel av plata etterpå, og dro hånden rundt kanten av plata, for å fjerne elektrisiteten. Det kunne på det verste sprake skikkelig bra mellom hendene.

Med min nåværende spiller er problemet omtrent borte.

Mvh. Birdman

S

stereo hans

Gjest
Jeg er nybegynner på vinyl og er STORFORNØYD, men....

Jeg synes det er for mye "suselyd" og noe knitring selv på helt nye skiver. Har søkt litt rundt og ser at det er mange tips etc, men har ikke lyktes enda.

P.g.a plassmangel står spilleren trangt plassert mellom andre komponenter, og etter hva jeg har lest kan dette være en forklaring, eller? Er det noen generelle forholdregler ift plassering av komponenter? Hvor bør feks Riaa og integrert plasseres ift platespiller?

En annen forklaring kan være jording, men jeg må innrømme at jeg er rimelig grønn her ::)

Spilleren er foresten en Goldring GR2 (dvs. Rega P2), med Goldring 1012GX PU samt Cambridge 640p. Har startet å bruke platebørste men det løser jo ikke problemet med den markante susingen.

Alle innspill blir satt enormt pris på! Jeg vil virkelig få dette til å låte så optimalt som mulig (tatt utstyr, rom, etc i betraktning). Vinyl er uansett gøy!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.864
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Føler at rimlige platespillere har mer støy og knitring enn eldre spillere.

S

stereo hans

Gjest
C. Alshus skrev:
Joda, du har sikkert rett. Rega P2 er jo en budsjettspiller. Jeg sitter likevel med en følelse av at min spiller har vel mye støy. Som nevnt er plasseringen antagelig ikke optimal, så får prøve å flytte litt rundt.

Hvor mye støy/sus/knitring skal man egentlig tolerere på en slik spiller (når forholdene er mer eller mindre optimale altså?)

S

Slorbak

Gjest
stereo hans skrev:
C. Alshus skrev:
Joda, du har sikkert rett. Rega P2 er jo en budsjettspiller. Jeg sitter likevel med en følelse av at min spiller har vel mye støy. Som nevnt er plasseringen antagelig ikke optimal, så får prøve å flytte litt rundt.

Hvor mye støy/sus/knitring skal man egentlig tolerere på en slik spiller (når forholdene er mer eller mindre optimale altså?)

Nesten ingenting skal det være hvis alt er i orden. At lpene er riktig vasket er meget viktig. Har en Vpi 16 16.5 og må bare si at etter denne kom hjalp det betraktlig.
Vasker plater som ser helt jævlig ut,med overflateripper og har egentlig lyst og kaste de. Men etter en skikklig vask med Vpi og min spesielle børste så er det helt utrolig hvor mye dette hjelper.Orginalbørsten til vpi er det bare og kaste. ;)Bruker en børste som virker glatt den enn veien og den andre så reiser fibrene seg og tar med seg møkka i rillene.
Bruker og et iso ion app som står på året rundt.
Hva slags sliping på pickupen har mye og si. Min erfaring er at de billige støyer mere enn dyrere.

Mvh Roar

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
36.300
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
slorbak: Den børsten du bruker har du noen mer info om denne, fabrikat,selger,pris etc
bruker selv 16.5 med vpi børste.

S

Slorbak

Gjest
cash 63 skrev:
slorbak: Den børsten du bruker har du noen mer info om denne, fabrikat,selger,pris etc
bruker selv 16.5 med vpi børste.

Den er ikke i salg,dette var noe jeg brukte til og rense lakkvalser med når jeg drev med slikt. Disse ble utvikltet spesielt for disse valsene. Ene veien er glatt og den andre så går disse fibrene ned i rillene og tar opp møkka. Bruker en vpi etterpå er platene helt rene og da mener jeg i rillene. Kan virke litt brutalt dette men det ikke skadelig for platene overhodet.
Har og en UV vasker og hvem jeg foretrekker er nok Vpi. Ikke at det blir renere men jeg synes nå at det er enklere med Vpi.

Skal sjekke hva som er igjen av disse eloksbørstene og sende deg en mail.

Mvh Roar

S

stereo hans

Gjest
Takk for svar Slorbak.

Når man skriver;"Nesten ingen støy skal det være dersom alt er i orden", hva er da de vanligste grunnene til støy? Spilleren er ny, skivene er nye....

Suselyden er høy (spesielt på partier uten musikk), og det knitrer noe i venstre kanal. Irritererende for lyden ellers er det ingenting å si på (tvert imot)

Er det noen opplagte triks jeg bør prøve?

- Som jeg skriver ovenfor; spilleren står meget tett på de øvrige komponenter
- Har brukt nålvekt, og mener at stiftetrykket skal være rimelig ok, men er altså ikke sikker. Kan for høyt/lavt trykk resultere i ulyd?

Mye spørsmål fra en vinyl nybegynner, men har fått så gode svar tidligere her på forumet at jeg forsøker igjen ;)

I

ijustpop

Gjest
Gamle plater vil som regel knitre en del uansett. Men opplevelsen av knitring er nok veldig forskjellig. En som har vokst opp med platespiller og lp'er kan registrere det som nesten ingen knitring, mens det samme nivået vil gjøre musikken umulig å nyte for en som har vokst opp med cd-lyd.

Men min erfaring er at vinylkvaliteten har mer å si en platespiller/arm/pick-up. Brukte/gamle plater vil knitre. Ny vinyl av god kvalitet kan være helt tyst (selv for en som spiller mest cder).

S

stereo hans

Gjest
Det er nok litt uvant for meg med vinylknitringen/susingen, men som sagt platene er nye og jeg må si at det er langt fra tyst når jeg spiller disse.

Lytteopplevelsen ellers er en vesentlig oppgradering i forhold til min noe trauste cd spiller, så sånn sett er jeg bare happy, men dersom det er mulig å redusere støy ønsker jeg selvsagt det...

S

Slorbak

Gjest
stereo hans skrev:
Takk for svar Slorbak.

Når man skriver;"Nesten ingen støy skal det være dersom alt er i orden", hva er da de vanligste grunnene til støy? Spilleren er ny, skivene er nye....

Suselyden er høy (spesielt på partier uten musikk), og det knitrer noe i venstre kanal. Irritererende for lyden ellers er det ingenting å si på (tvert imot)

Er det noen opplagte triks jeg bør prøve?

- Som jeg skriver ovenfor; spilleren står meget tett på de øvrige komponenter
- Har brukt nålvekt, og mener at stiftetrykket skal være rimelig ok, men er altså ikke sikker. Kan for høyt/lavt trykk resultere i ulyd?

Mye spørsmål fra en vinyl nybegynner, men har fått så gode svar tidligere her på forumet at jeg forsøker igjen ;)
:)

Du får prøve og flytte litt på komponentene og se om dette hjelper. Har du filtmatte på tallerken så prøv og fjern denne.
Prøv en våtspilling. La lpen få en liten hinne vann og prøv og spill slik. Ikke mye. Kan hende at det er tørt og statisk i rommet der du spiller.
Men husk det er stor forskjell på pickuper når det gjelder støy. Dyrere bedre. Regner med at pickupen din er spilt inn. Det at den knitrer mere i den ene kanalen,øk stiftrykk og dette skal bli borte.

Filtmatte på tallerken er bannlyst i høla mi. ;)

Mvh Roar

S

stereo hans

Gjest
Takk for tips. Skal forsøke å fjerne filtmappe for å se om det hjelper.

Når det gjelder stiftetrykket synes jeg det er vanskelig å finne nøyaktighet. Skal prøve å ta den siste finjusteringen med øret som verktøy.

Våt avspilling? Ja, hvorfor ikke prøve, selv om jeg er litt skeptisk ::)

Jeg har på en måte fått svar på at det på nye skiver ikke skal støye så mye (gitt at alt rundt er på plass)

Edit: På spørsmål om PU er innspilt: Nope, kun snurret 10-15 timer.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gi den 50 timer totalt og hør om den dar har blittbedre. Om ikke kan du vurdere å kjøpe (eller låne først, om du kan) en 1042 stift, siden stiftene i Goldrings 1000-serie kan brukes om hverandre. 1012 bruker Gyger II slipning, mens 1042 bruker Gyger S og selv om jeg ikke har snøring på forskjellen så husker jeg at 1042 plukket opp merkbart mindre overflatestøy enn 1012 gjorde da jeg hørte dem. Det var midlertid på en helt annen spiller/arm, så at den erfaringen er direkte overførbar kan jeg ikke garantere.

S

stereo hans

Gjest
Da har jeg prøvd litt av hvert, og ble noe klokere...

Ved å sette platespiller mer for seg selv, reduseres støy i en viss grad. Det er der fortsatt og på rolige partier i musikken og spesielt pausene mellom sporene kan du høre "suset", men da spiller jeg også ganske høyt i hodetelefoner.

Når det gjelder knitring, har jeg prøvd meg litt frem og tilbake. Satte en bolle med varmt vann ved spilleren, noe som hjalp noe. Forsøkt meg også litt frem og tilbake med stiftetrykket. Benytter en Ortofon nålevekt, men synes det er vanskelig å vite eksakt når jeg har riktig vekt. Noen som har brukt denne å kan si noe om hvordan denne brukes med mest mulig nøyaktighet?

Det har blitt noe bedre altså, men fortsatt noe knitring i venste kanal.

Men du verden, det låter fett nok, jeg stortrives med min nye vinylsnurrer :)

Edit: vedr. spørsmål om nålvekt har jeg stilt dette spørsmål i en egen tråd.

Topp Bunn