Knallresultat med D/A konverter i lydkortet

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.709
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg har i lengre tid brukt et Lynx L22 lydkort med en liten stillegående IBM PC som digital signalkilde. Syns dette er en suveren løsning. Bruker Foobar med FLAC filer. Har brukt dette lydkortet hele tiden sammen med eksterne D/A konvertere.

Helt tilfeldig kom jeg til å prøve den innbygde D/A konverteren i lydkortet og fikk regelrett hakeslepp. Bedre kan jeg ikke huske å ha hørt en digital signalkilde. Den innbygde D/A konverteren må være god.

Noen som har prøvd tilsvarende?
I tillegg bruker jeg kablene som følger med lydkortet.

C

cosmos

Gjest
kortet koster 6000 + moms. og du kjøpte dette bare med hensyn til en digital utgang? :D

T

theStig

Gjest
Velkommen etter! Kjørte med lignende løsning fra ca. 1996 jeg....

Lynx kortene skal visst være veldig bra, så at det spiller bedre enn med en middels god ekstern DAC er ikke overraskende.

B

BjornE

Gjest
Hei!

Opplagt at det er bedre med internt lydkort komplett. Det er flere årsaker, men tenk blant annet hvor mange signalkonverteringer, buffringer etc. man slipper. Tenk på utrolig korte og effektive signalveier, tenk på integrasjonene med PCI bussen, tenk power supply, støyskjerming etc.

Jeg har gjort flere forsøk med intern/ekstern kombinasjon og både målinger og lyttetester sier at selv et moderat internt lydkort overgår svært dyre eksterne/DA kombinasjoner.

mvh
Bjørn

Topp Bunn