Klubbkveld hos Jamakr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Original Research: Closed access.
    Unraveling the Temporal Dynamics of Reward Signals in Music-Induced Pleasure with TMS” by Ernest Mas-Herrero, Alain Dagher, Marcel Farrés-Franch and Robert J. Zatorre. Journal of Neuroscience

    Music’s ability to induce feelings of pleasure has been the subject of intense neuroscientific research lately. Prior neuroimaging studies have shown that music-induced pleasure engages cortico-striatal circuits related to the anticipation and receipt of biologically relevant rewards/incentives, but these reports are necessarily correlational.

    Here, we studied both the causal role of this circuitry and its temporal dynamics by applying Transcranial Magnetic Stimulation (TMS) over the left dorsolateral prefrontal cortex combined with functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) in 17 male and female participants. Behaviorally, we found that, in accord with previous findings, excitation of fronto-striatal pathways enhanced subjective reports of music-induced pleasure and motivation; whereas inhibition of the same circuitry led to the reduction of both.

    Mao - the usual suspects.
    Mvh JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ligger litt for høyt for meg JM, men av nysgjerrighet leste jeg litt om fronto-striatal pathways og fikk en liten aning.
    Det er interessant at du gjennom ditt fag kan knytte opplevelsen av musikk til medisinsk biologi.
    Blir det sagt noe om hva slags musikk som brukes i forsøkene?
    Jeg vil tro at enkelte forsøkskaniner responderer kolossalt ved input-stimuli i form av f.eks. Deep Purple? 😎


    En litt enklere framstilling 😊 :
    black-sabbath-brain-deep-purple-grunge-Favim.com-2284424.jpg
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jeg ville nok satt Deep Purple lenger fram!

    Neiii - du vet jeg er en litt halvstudert røver. På den måten at en del av kunnskapen min er noe gammel. Så liker jeg og lese abstracts - noen ganger artikkelen - på en del nyere forskning.

    Andre steder på Sentralen så diskuteres ofte dette med om man kan høre forskjeller. Da er ofte standarddiskusjonene (slik jeg oppfatter dem) om det kan være hørbare forskjeller i hardware som lager og transporterer lyd (inkludert kabler og strøm). Så kan man utvide diskusjonen til om hørbare forskjeller kan oppfattes umiddelbart - eller om det trengs trening. Og, med en gang vi beveger oss over den siste typen spørsmål - så må jeg si jeg våkner litt. For i en del av disse diskusjonene virker det som hjernen defineres som "gitt". I den betydning at ulike hjerner vil prosessere den samme input likt. Tja - i stor grad gjør den vel det. Men, når det gjelder da å begynne og vurdere om man liker det man hører. Om noe er "bedre / annerledes / fyll inn" enn noe annet - da serru, da begynner vi egentlig og koble inn det meste. Ikke bare persepsjon / sensning - men, også oppmerksomhet, hukommelse og i og for seg nok følelser. DA - blir enkelte metodediskusjoner i snaueste laget. Noen sier det ikke kan måles - det er jeg uenig i. Og, store forskningsprosjekter i Finland, Sverige og i og for seg UiO - tar jo nettopp for seg hvordan man med nyere metoder kan se på menneskers oppfatning av lyd. "Problemet" - er at det er vanskelig, og stort sett mange "nyere" metoder inne i bildet.

    Tror ikke jeg kan så veldig mye om disse tingene - men, finner det interessant at det dukker opp mer og mer forskning som vi i utvidet forstand kan knytte til HiFi, anlegg, musikk og denne hobbien / lidenskapen mange har her inne. For noen vil det være av interesse og sjekke en del slike artikler - for de fleste må det vel holde fint og bare kose seg. Det siste har jeg i dag gjort foran TR-2075, TCD-440, modifisert Rotel CD spiller samt system 80 (studio monitorer). Du hildrende du som gamle ører koser seg - med og uten litt kunnskap om hva hjernen foretar seg underveis. Og, i forhold til illustrasjonen din var det nok litt få representanter med.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    For de som er interessert i slikt: Hentet fra Neuroscience news

    Original Research: Closed access.
    Music-selective neural populations arise without musical training” by Dana Boebinger et al. Journal of Neurophysiology

    Music-selective neural populations arise without musical training

    Recent work has shown that human auditory cortex contains neural populations anterior and posterior to primary auditory cortex that respond selectively to music. However, it is unknown how this selectivity for music arises.

    To test whether musical training is necessary, we measured fMRI responses to 192 natural sounds in 10 people with almost no musical training.

    When voxel responses were decomposed into underlying components, this group exhibited a music-selective component that was very similar in response profile and anatomical distribution to that previously seen in individuals with moderate musical training.

    We also found that musical genres that were less familiar to our participants (e.g., Balinese gamelan) produced strong responses within the music component, as did drum clips with rhythm but little melody, suggesting that these neural populations are broadly responsive to music as a whole.

    Our findings demonstrate that the signature properties of neural music selectivity do not require musical training to develop, showing that the music-selective neural populations are a fundamental and widespread property of the human brain.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Dette går nok ut over hva jeg klarer å henge med på - i alle fall ikke uten svært intens og konsentrert lesing.
    The Role of the Mirror System in Influencing Musicians’ Evaluation of Musical Creativity: A tDCS Study
    Barbara Colombo1*, Reid Anctil1, Stefania Balzarotti2, Federica Biassoni2 and Alessandro Antonietti2
    • 1Neuroscience Research Lab, Champlain College, Burlington, VT, United States
    • 2Department of Psychology, Catholic University of the Sacred Heart, Milano, Italy
    Men, poenget er jo at svært mange forhold knyttet til hjernen og lyd lar seg faktisk studere. Det finnes et økende antall studier og kunnskap utvikles og oppdateres hele tiden. Det vil etterhvert ikke være "lov" og ikke også kunne noe om hjernen når man utbasunerer noe om hvordan lyden "er".
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Mangler skjegg og en del annet...
    Har noen hundre kassetter til - ferdig innspilte. Dårlig lydkvalitet på mye. Men, skal sjekke ut om TCD 420 faktisk feiler litt - så setter inn 440 i samme oppsett ila av noen dager.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Forbausende mye snadder i den kasett-bunken 😊

    Jeg begrenset meg - det var enda mye veldig spennende og hente.
    Skal nå bare sjekke hvilken av spillerne mine som funker best. Og, leker veldig med tanken om å prøve ut på "stor anlegget". Må nesten gjøre det tror jeg.
    Det som er helt latterlig er hvor ok det lyder med rom og dybde på det gamle skramleorkesteret jeg har tatt bilde av flere ganger i tråden min. Men, mistenker 420 for å begynne å dra ujevnt. Og, mekanikk - det kan jeg nada om.
    Mvh JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Du må jo kassetter du som sitter på slike kassettspillerklenodier. 👍😊
    Lurer på hvordan bikkja til Waters bjeffer på kassett! 🤔
    Ikke så veldig mange på sentralen som har hørt det tror jeg. 😊
    Jeg har hatt mye moro med Lystad -/Mjøen - "Bedre sent enn alvor" , men den Ski Sprøyt du har der med KLM kan jeg ikke huske å ha sett før. Forstår at det er en reklamekasett for Åsnes ski med datidens hits og morsomheter fra KLM mellom låtene.
    Artig tidsdokument. Det ble jo gitt ut VG, og Dagblad kassetter, Fotballkassetter, Coca-Cola, Levis, Sparebank- kasseter og alt mulig. 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ferdiginnspilte kassetter er jo så 70-talls :eek:
    I hine hårde dage på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet skulle man spille inn sine kassetter selv på C90 BASF eller TDK kromdioksyd tape.
    Det ble hovedsakelig gjort på en Pioneer CT-F850 maskin for mitt vedkommende.
    Vi var en vennegjeng som kjøpte inn vinylskiver i bulk, og så lånte vi av hverandre for å spille inn det vi fant å være av interesse hos hver enkelt.
    Man hadde jo simpelthen ikke råd til å kjøpe et par hundre vinylskiver i året.
    Jeg har ennå +100 kassetter stående i en egen selvlaget kassett hylle.

    Men gitt lydgjengivelsen i det gamle Tandberg anlegget i tegneseriehvelvet, vil det nok absolutt være en morsom øvelse å koble en TCD420 til gromsakene i stua.
    Kos demses med et av fortidens format :cool:
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Men gitt lydgjengivelsen i det gamle Tandberg anlegget i tegneserie hvelvet, vil det nok absolutt være en morsom øvelse å koble en TCD420 til gromsakene i stua.
    Kos demses med et av fortidens format :cool:

    I stua tror jeg vi går for 440 som nå står oppe i det "store" Tandberg anlegget. 420 står i det lille må vite, i tegneseriehvelvet :)
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Gratulerer!
    Du må jo kassetter du som sitter på slike kassettspillerklenodier. 👍😊
    Lurer på hvordan bikkja til Waters bjeffer på kassett! 🤔
    Ikke så veldig mange på sentralen som har hørt det tror jeg. 😊
    Jeg har hatt mye moro med Lystad -/Mjøen - "Bedre sent enn alvor" , men den Ski Sprøyt du har der med KLM kan jeg ikke huske å ha sett før. Forstår at det er en reklamekasett for Åsnes ski med datidens hits og morsomheter fra KLM mellom låtene.
    Artig tidsdokument. Det ble jo gitt ut VG, og Dagblad kassetter, Fotballkassetter, Coca-Cola, Levis, Sparebank- kasseter og alt mulig. 😊

    Jeg tilhører en generasjon som rushet hjem fra skole, for å høre bedre sent enn alvor på radio. Bedre enn det kunne det ikke bli. Senere med programmene på TV - riktig nok med en del repriser og nye varianter - så var det jo fremdeles strålende.
    Via medlemskap i KLM klubben ble alle radioprogrammene senere tatt opp på CD. Og, i tidligere tider kunne jeg stort sett sitere bra mange av sketsjene. Har de senere år observert at min hukommelse dessverre følger de vanlige lover - jeg legger til og jukser litt når jeg tror jeg kan det utenat.
    Ikke rukket og høre den aktuelle kassetten enda - men, ser fram til det.
    Skal også orientere om hvordan det går med bikkja - først på Tandberg anleggene - så evt på stor anlegget i stua. Tar med rapport om hestene også.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Nå - kommer albumet «Tapre barn» snart?

    Jada – rett over en uke så kan det streames fra Tidal, Spotify og Itunes

    Skjer noe annet?

    Jada – ny musikkvideo fredag eller lørdag denne uka

    Lavbudsjett?

    Yepp, lavbudsjett rockevideo

    Lavt, lavbudsjett?

    Njei… – flinke folk vet du

    YouTube det her da?

    Yepp

    Fremdeles søke på Lovise AK?

    Yeppsi

    Mvh

    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hirran her - e bra!
    Brumunddøl med headbanging er det lenge siden du har sett?
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Hirran her - e bra!
    Brumunddøl med headbanging er det lenge siden du har sett?
    Mvh
    JMK
    Jeg minnes mer i hine hårde dager at det ble utdelt springskaller uoppfordret i Brumunddal :rolleyes:
    Jeg slapp unna, men fetter`n til min ex.svoger fikk seg en skikkelig en på slutten av 1980-tallet.
    Ugreit oppsyn på ham etter på kan du si :eek:
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jeg minnes mer i hine hårde dager at det ble utdelt springskaller uoppfordret i Brumunddal :rolleyes:
    Jeg slapp unna, men fetter`n til min ex.svoger fikk seg en skikkelig en på slutten av 1980-tallet.
    Ugreit oppsyn på ham i etter på kan du si :eek:

    Stedet var vel ikke preget av ro og omforening en lenger periode - for å si det slik....
    En ting er oppsynet på folk, noe annet kan jo være indre strukturelle skader men også sen virkninger av mange slag. Nok om det.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Har jeg noen gang renset lydhodene på kassettspillere før? Nei.
    Burde jeg gjort det for lenge, lenge siden? Ja!

    Du hildrande du som gamle ører koser seg med gammel lyd. Det er ikke HiFi på veldig høyt nivå. Men, det er likevel veldig god lyd - i den forstand at jeg trives veldig godt med den. Og, det er faktisk slett ikke dårlig oppløsning via kassetter (ferdiginnspilte) heller - og rimelig god bredde i lydbildet på et par av de velkjente testlåtene.
    Det må nok etter hvert testes mer ut og ta opp egne ting - det får komme til sin tid. Akkurat nå er det bare ordentlig deilig og spille gamle kjente ting - med det gamle lydbildet jeg husker fra 70 tallet.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Er konseptalbumet "Tapre barn" - et konseptalbum om oppvekstvold ute nå?

    Jada! se her: Siste Nytt - Lovise AK

    Det er tekstene som er hovedsaken - men, med svært variert musikalsk uttrykk?

    Ja, vil absolutt mene det.

    Konseptalbum - må det høres sammenhengende?

    Det var tanken, men - det må jo nesten så deg helt fritt.

    Tidal, Spotify og iTunes?

    Jepp - sett i gang og spill.

    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Da er det første døgnet med albumet ute og i fri flyt passert.
    Det er flotte er tilbakemeldingene fra folk som nok har kjent seg igjen i enkelte tema og folk som jobber med temaet.
    Det betyr ikke at det ikke også kan være negative forhold rundt låter om incest, oppvekstvold med og uten silkehansker, omsorgssvikt mm. Men, det virker som dette funker.
    Har fremdeles tre favoritter blant de ti låtene, men ingen tenker jeg ikke skulle vært med.

    Link til albumet Tapre Barn: https://www.loviseak.no/siste-nytt/
    Tekstene til låtene: https://www.loviseak.no/tekster/
    Trenger du en liten wake up så sjekk vår ferske musikkvideo: Headbanging på dagtid
    🌞
    Vår protest mot oppvekstvold! ..første spor på plata:
    https://www.youtube.com/watch?v=PnDOWNqqH0o
    Mvh JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    1055 (2).jpg

    Da kom det en "ny" Tandberg receiver inn.
    Spiller TR 1055 bedre enn TR 1000 eller TR 1040? Tja - det er jeg neimen ikke sikker på.... Mer krefter - ja! Bedre lyd? Noe annerledes... Må tenke mer på det.

    Ellersmessig også noen kassetter - samt gammel "softfunk" vinyl, sistnevnte ikke tatt bilde av.
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Claptons Unplugged på kassett gitt.😊
    Er sjokkert over at den er så gammal - 1992.
    Låter jo ypperlig på andre format men jeg har aldri hørt albumet på kassett.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Claptons Unplugged på kassett gitt.😊
    Er sjokkert over at den er så gammal - 1992.
    Låter jo ypperlig på andre format men jeg har aldri hørt albumet på kassett.
    Det viste seg at det båndet er ødelagt. I alle fall er det noe "krøllet" i starten. Skal spole det igjennom noen ganger - og se om noe av det er "hørendes".
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Hyggelig omtale av albumet "Tapre barn" og den nyeste musikkvideoen "Headbanging på dagtid".
    Må jo si at omtalen har havnet i godt selskap med andre aktuelle artister.
    sjekk: Ballade video XLIV: Headbanging på dagtid • ballade.no
    Mvh
    JMK
    Albumet fremstår som et gjennomarbeidet produkt med variert musikalsk innhold og sterke tekster om alvorlige temaer. Den smygende, slepende og rå vokalen som ikles de forskjellige låtene sammen med det musikalske landskapet gir en insisterende hardtslående helhet. Dette er hel ved i mine ører :cool:
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Albumet fremstår som et gjennomarbeidet produkt med variert musikalsk innhold og sterke tekster om alvorlige temaer. Den smygende, slepende og rå vokalen som ikles de forskjellige låtene sammen med det musikalske landskapet gir en insisterende hardtslående helhet. Dette er hel ved i mine ører :cool:
    TAkker for sakkyndig uttalelse og ros.
    Det er alltid stas med tilbakemelding på noe som det er lagt ned mye arbeid. Håpet er at dette kan være både til underholdning, men aller mest også til omtanke og nytte. Mange fagbaserte tilbakemeldinger tyder på det. Blir spennende og se hvordan "livet" til albumet videre blir. Og, personlig håper jeg på en vinyl versjon også ... Mvh JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har nå lagret henne på Tidal. Skal spilles når jeg har roen til å lytte til tekstene.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Har nå lagret henne på Tidal. Skal spilles når jeg har roen til å lytte til tekstene.
    Det må jeg si ...
    Det er jo fristende og si du får kose deg, men noen kose tekster er det jo egentlig ikke.

    Du kan jo evt gjøre sport i å forsøke å finne ut hvilken av låtene som havner på Deichman spilleliste (hvis jeg er riktig orientert) neste gang den publiseres.
    Se da Deichmans musikkblogg – Deichman blogger om musikk
    Går det som jeg tror - så er det den teksten som er aller emosjonelt "tøffest". Men, det kan jo variere hva man synes om det.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Konserten med gjennomspilling av låtene fra albumet "Tapre barn" blir flyttet til lørdag 19de juni. DA blir det konsert uansett, i en eller annen form. Kan den ikke gjøres med publikum til stede, så vil den tas opp. Det vil også være andre bidrag under konserten - både mer visemusikk men også mer hardcore. Selv om jeg ikke vet hva gutta fra Jaggu kommer til å velge. Spennende blir det uansett.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    “Our results allow us to describe a mechanism for how hearing functions, that is incompatible with the model that has been accepted for more than fifty years. The classic illustrations in the textbooks showing the hearing organ and how it functions must be updated. The mathematical models used in research to study hearing should also be updated to include these new findings”, says Pierre Hakizimana. (Hentet fra Neuroscience.com)
    Riktignok forskning gjort i Sverige ... og en type griser (dyr altså) - men, ingen grunn til å tro dette ikke er riktig.
    For meg et lite poeng i forhold til litt ulike skråsikre uttalelser om lyd, lydens forflytning og til slutt lyd oppfattelse. (Er visst blitt en kjepphest dette).
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Kjepphester er ofte vanskelig å få ridd inn, og gir unødvendig mye "flis" i fingre og "gluteus maximus".
    Klarer man kunststykket å holde fokus over tid, uavhengig av bedrevitere og "lærde", vil man kunne bli belønnet med dypere innsikt og forståelse.
    Men det er en krevende kanossagang i tungt belastede akademiske miljøer.
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Kjepphester er ofte vanskelig å få ridd inn, og gir ofte unødvendig mye "flis" i fingre og "gluteus maximus".
    Klarer man kunststykket å holde fokus over tid, uavhengig av bedrevitere og "lærde", vil man kunne bli belønnet med dypere innsikt og forståelse.
    Men det er en krevende kanossagang i tungt belastede akademiske miljøer.
    Sistnevnte er da kanskje ikke med henblikk på absolutt alle debatter her inne på HFS??
    Ellersmessig håper jeg herren har det etter alle forhold bra.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Sistnevnte er da kanskje ikke med henblikk på absolutt alle debatter her inne på HFS??
    Ellersmessig håper jeg herren har det etter alle forhold bra.
    Mvh
    JMK
    Nei, det er det ikke ;)
    Det var mer rettet til folket med relevant akademia rundt elektronikk.
    Ellersmessig er jeg snart i et slags vater når HELE DP-Made in Japan er spilt igjennom.
    "Space Truckin`" snurrer tungt på røslig volum for øyeblikket her nede i kjelleren, mens Fru Panføyte er ute av huset :cool:
    Straks etter går turen ut i skogen for å finne den tapte roen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn