Klubbkveld hos Jamakr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Har ikke lest den blekka men vært på odden å hørt den boksen????????????
    Ja den imponerte meg i alle fall og var helt klart din beste kilde etter min smak??????
    Men koster jo mer enn hva vi «vanlige» har i racket da....????????????

    gismo
    Tror vi alle er u vanlige...
    Den koster en del. Noe av det som omtales i "blekka" - er det samme som ble mitt argument. Den er høyst sannsynlig fremtidsrettet for en god periode fremover. Og, det kan jo være et godt argument - det beste er at det lyder meget bra :)
    Mvh
    JMK
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Har ikke lest den blekka men vært på odden å hørt den boksen������������
    Ja den imponerte meg i alle fall og var helt klart din beste kilde etter min smak������
    Men koster jo mer enn hva vi «vanlige» har i racket da....������������

    gismo
    Tror vi alle er u vanlige...
    Den koster en del. Noe av det som omtales i "blekka" - er det samme som ble mitt argument. Den er høyst sannsynlig fremtidsrettet for en god periode fremover. Og, det kan jo være et godt argument - det beste er at det lyder meget bra :)
    Mvh
    JMK
    Kvalitet koster selv om mange her på HFS forfekter det synet.... Flott dac!!

    JP
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest den blekka men vært på odden å hørt den boksen������������
    Ja den imponerte meg i alle fall og var helt klart din beste kilde etter min smak������
    Men koster jo mer enn hva vi «vanlige» har i racket da....������������

    gismo
    Tror vi alle er u vanlige...
    Den koster en del. Noe av det som omtales i "blekka" - er det samme som ble mitt argument. Den er høyst sannsynlig fremtidsrettet for en god periode fremover. Og, det kan jo være et godt argument - det beste er at det lyder meget bra :)
    Mvh
    JMK
    Kvalitet koster selv om mange her på HFS forfekter det synet.... Flott dac!!

    JP
    Jeg er helt enig, hvis du som jeg tror, egentlig mener det motsatte av hva du sier.:)
    (jfr forfekte)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jeg er helt enig, hvis du som jeg tror, egentlig mener det motsatte av hva du sier.
    (jfr forfekte)
    Mulig jeg har misfortått hva andre har ment med ordet forfekte.
    men, det jeg forfekter - er at noen ganger koster bra HiFi en god del. Og, så får det bli opp til den enkelte og finne ut om det er verdt det.
    Mvh
    JMK
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Har ikke lest den blekka men vært på odden å hørt den boksen������������
    Ja den imponerte meg i alle fall og var helt klart din beste kilde etter min smak������
    Men koster jo mer enn hva vi «vanlige» har i racket da....������������

    gismo
    Tror vi alle er u vanlige...
    Den koster en del. Noe av det som omtales i "blekka" - er det samme som ble mitt argument. Den er høyst sannsynlig fremtidsrettet for en god periode fremover. Og, det kan jo være et godt argument - det beste er at det lyder meget bra :)
    Mvh
    JMK
    Kvalitet koster selv om mange her på HFS forfekter det synet.... Flott dac!!

    JP
    Jeg er helt enig, hvis du som jeg tror, egentlig mener det motsatte av hva du sier.:)
    (jfr forfekte)
    Uff. Slik går det når man bruker for STORE ord :). Takk.

    JP
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Uff. Slik går det når man bruker for STORE ord . Takk.

    JP
    Eller bare Ord ?
    Man kan jo heve seg over det meste som ikke sammenfaller med egen mening - og ofte lever en greit med det.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    dCs Bartok er høyst sannsynlig en meget god DAC og streamer, og DAC for det.
    Dog finnes det unektelig fristelser i underskogen til langt rimeligere penger som ikke nødvendigvis står noe tilbake for Bricasti, MSB, Aqua Acoustic, dCs, APL og TotalDAC som vel er og anse som noe av det "ypperste" mtp såkalt High-end DACer.
    Denafrips er visstnok ikke dårligere enn noe av dette.
    Man er meget nysgjerrig her nede i hulen.
    Spennende!

    https://6moons.com/audioreviews2/denafrips/1.html

    Nuvel, meg om dette.
    Nå har jeg ennå tilgode å få satt meg godt tilrette i lytteposisjon hos demses ute på odden slik at jeg kan bli bedre kjent med Herr Bartok og frøknene Babell. En liten time er og anse som i overkant syltynt til og mene noe som helst.
    Romjula kom og forsvant raskt med mye nødvendig søvn og ro for min del.
    Nå skriver vi plutselig 15 januar i det hersens år 12020?
    Någet må gjøres, og DACtiske skritt tas.
    Denne hadde unngått undertegnedes grå stær pregede øyne. Ikke bra.
    At det finnes mange DAC - dac for det - er greit nok. Men, nå er nå denne her - og det den gjør, det gjør den fordømt bra!

    Ja - det ville være mer enn usannsynlig hyggelig (vil jeg tro) - om herr Power'n himself vil komme en tur og lytte mer til lyden her ute på Odden. Da tenker jeg innendørs hos undertegnede. Dog, vil jeg jo tro at den smule lille time i romjulen gave et visst hint?
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    dCs Bartok er høyst sannsynlig en meget god DAC og streamer, og DAC for det.
    Dog finnes det unektelig fristelser i underskogen til langt rimeligere penger som ikke nødvendigvis står noe tilbake for Bricasti, MSB, Aqua Acoustic, dCs, APL og TotalDAC som vel er og anse som noe av det "ypperste" mtp såkalt High-end DACer.
    Denafrips er visstnok ikke dårligere enn noe av dette.
    Man er meget nysgjerrig her nede i hulen.
    Spennende!

    https://6moons.com/audioreviews2/denafrips/1.html

    Nuvel, meg om dette.
    Nå har jeg ennå tilgode å få satt meg godt tilrette i lytteposisjon hos demses ute på odden slik at jeg kan bli bedre kjent med Herr Bartok og frøknene Babell. En liten time er og anse som i overkant syltynt til og mene noe som helst.
    Romjula kom og forsvant raskt med mye nødvendig søvn og ro for min del.
    Nå skriver vi plutselig 15 januar i det hersens år 12020?
    Någet må gjøres, og DACtiske skritt tas.
    Denne hadde unngått undertegnedes grå stær pregede øyne. Ikke bra.
    At det finnes mange DAC - dac for det - er greit nok. Men, nå er nå denne her - og det den gjør, det gjør den fordømt bra!

    Ja - det ville være mer enn usannsynlig hyggelig (vil jeg tro) - om herr Power'n himself vil komme en tur og lytte mer til lyden her ute på Odden. Da tenker jeg innendørs hos undertegnede. Dog, vil jeg jo tro at den smule lille time i romjulen gave et visst hint?
    Mvh
    JMK
    For all del! Det var slettes ikke meningen og insinuere at Ordføreren har kjøpt den berømmelige katta i sekken,
    dCs lager utvilsomt knallgode produkter, men i slike eleverte prisklasser at man er tvunget til å titte litt i underskogen for egen del.
    Jeg kommer så gjerne når kroppen får tilbake noenlunde førlighet.
    Ikke noe voldsomt, men det langvarige stresset før jul utløste en uønsket runde med sliten korsrygg, og semi Kongsbergknekk.
    Men det kommer seg :cool:

    Joda, vist fikk jeg et hint om hva frøknene Babell og Mr. Bartok kan.
    Sjelden har Schensucht låt dårligere via CD :eek:
    Og oppløsning, bredde, dyp, ro og varme i lydbildet er någet helt annet nå enn via Sashaene.
    Så det er ingen grunn til og fortvile. Det er nok på RIAA siden de har en del å hente om det skulle klø for meget.

    I mellomtiden skal jeg kose meg med Nazareths hårete hunder, og de herrer ELPs hjernesalat kirurgi.
    Sågar ta en tur i Operaen med Dronningen. Kan hende jeg ender opp Brødløs i Halden.
    Etter dette kan det være at jeg må spise i en elefant sittende i en perfekt sirkel lyttende til dronningen over alle dronninger :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Joda, vist fikk jeg et hint om hva frøknene Babell og Mr. Bartok kan.
    Sjelden har Schensucht låt dårligere via CD
    Og oppløsning, bredde, dyp, ro og varme i lydbildet er någet helt annet nå enn via Sashaene.
    Jepp - det var nesten litt himmel og helvete på kort tid. Og, helvete låt lite overbevisende. På grensen til merkelig.

    Da ønsker jeg bare Dem, ryggen Deres og Operaen lykke til. Så høres vi ved neste korsveg.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Slår et lite slag for nevø med bra hjemmestudio.
    Tror man både på Tidal og Spotify kan søke seg fram til følgende låt
    "Who the DUB is Kimsken"
    Instrumental låt.
    Slett ikke gæærnt på et bra anlegg heller.
    (mannen har produsert mye mer - mye forskjellig).
    Mvh JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hyggelig besøk av Power'n på lørdag - og bra at han fikk dratt sleden med seg hele veien hjem i snøkaoset.
    Som alltid - fikk jeg innføring i ny musikk (DVs jeg har ikke hørt det før), og det var flere spennende ting. Men, vanskelig og få tak på.
    Blir spennende og følge med om den godeste herr Power vil dele med seg litt av inntrykket av lyden her nå, og en kort omtale av medbrakt musikk.
    Time will show.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Hyggelig besøk av Power'n på lørdag - og bra at han fikk dratt sleden med seg hele veien hjem i snøkaoset.
    Som alltid - fikk jeg innføring i ny musikk (DVs jeg har ikke hørt det før), og det var flere spennende ting. Men, vanskelig og få tak på.
    Blir spennende og følge med om den godeste herr Power vil dele med seg litt av inntrykket av lyden her nå, og en kort omtale av medbrakt musikk.
    Time will show.
    Mvh
    JMK
    Joda, jeg skal nok dele inntrykk med både deg og allmuen.
    Jeg må bare få ned pulsen først. Det var en krevende og nesten i overkant for spennende tur tilbake til Særp.
    Jeg valgte bort Midtoddveien, men halvveis ned på Nesoddlandet var nesten "whiteout" og glatte bakker.
    Så her var det bare å prøve seg med 4-hjuls sladd på "relativt" trygge strekker for å få begrep om hvordan 2 tonn 4-hjulstrekker oppfører seg på glatt sørpeføre.
    Det ble kjørt defensivt og fornuftig, men Bonnebakkene har noen seige krappe svinger å by på.
    Fant fort ut at her er det lav fart som kreves.
    Vel ute på motorveien var det 3 kjørestiler som forekom.
    Sneglefart i det ene sporet som var oppkjørt (40-60 km/t), moderat fart (80 km/t) og som alltid dem som har stjålet både bilen og bensinen på inner`n. Føre mellom -1 og +0,5 grader gav meget glatte og slappsete kjøreforhold.
    Jeg hadde et par forbikjøringer av vettskremte bilførere i 80-90 km/t på inner`n, men du og du som bilen seilte avgårde.
    Så det gjorde jeg kun 2x med pumpa i halsen.
    Selvfølgelig kom det hele 3 stk brøyteteam med full saltspyling :mad: i motsatt kjørebane.
    Ved Råde gikk det hele mer over i sludd og regn...puuuhhh..jeg var ørlite lettet når jeg kunne parkere bilen på gårdsplassen uten hverken å ha kjørt av veien eller blitt innblandet i en ulykke.
    Over til lydbildet om ikke altfor lenge.
    Forøvrig selv takk for hyggelig samvær som alltid :cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper på like fyldig og detaljert omtale av lyd, anlegg og musikk, som av kjøreturen.
    Tror det kan bli morsom lesning...;)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    jeg var ørlite lettet når jeg kunne parkere bilen på gårdsplassen uten hverken å ha kjørt av veien eller blitt innblandet i en ulykke.
    Over til lydbildet om ikke altfor lenge.
    Forøvrig selv takk for hyggelig samvær som alltid
    Det ante meg at det ikke var noen helt A4 tur hjem, så jeg valgte og ikke ringe og forstyrre herrens konsentrasjon.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Anlegget i stua med den dårlige utsikten på odden har vært beskrevet før. Dog er å si at jeg har fulgt utviklingen av hvordan «audiophilus inferno rabiatus» har fått herje tøylesløst med verten gjennom mer enn et snes år. Hans nest siste forsterkere fra Krell hadde kolossalt med kraft, og holdt hans kjære Wilson Sasha mk.I i et jerngrep. Et grep som av og til kunne bli i overkant midt i ansiktet ved pådrag. Men moro var det. Når så den ene Krell enheten etter den andre fikk marsjordre og Ypsilon CT-100 pre og Aelius mk.II monoblokker fikk oppholdstillatelse falt musikk gjengivelsen i stua mer til ro. Det hele låt påtagelig mer organisk med minst samme detaljeringsgrad som via Krell pre og monoblokker. Under vår lek lørdag 29 februar (skuddårsaften) benyttet vi Thales platespiller med Simplicity 2 arm og ny EMT Jubilee pick-up for spilling av vinyl, Krell Cipher til CD avspilling og dCs Bartok til strømming og som ekstern DAC for Ciphers drev. XOTiske dubbeditter var frakoblet.

    DSC_2406.jpg


    DSC_2405.jpg


    Nevnte «audiophilius inferno rabiatus» gir en form for konstant kløe hos verten. Da trekløveret Karmana, jamakr og Powerpoint entret den alternative High-End messen på hotell Marriott under Münich High-End 2019 skjedde det ting i det vi entret hulen til La Montespans representanter. For å gjøre en lang historie kort endte det med at de 2 andre herremennene handlet seg hvert sitt par Babell. Selv måtte jeg bare dra slukøret hjem uten å bestille de nesten 4x så dyre høyttalerne som er min våte drøm, dog med en haug med gode minner og støle magemuskler fra oppholdet i Mûnchen.

    DSC_2399.jpg


    Se så, nå har de nye høyttalerne til jamakr stått og god gjort seg på odden et halvt års tid, så da var det på tide med litt krevende gjennomgang av ytelses registeret til de Ferrari røde kassene. Anlegget var vel temperert og de herrer samsnakket og varme i trøya i det lytteøkten ble iverksatt. Først ut var progmetall orkesteret Tool, en stor favoritt hjemme hos meg. Vi lastet den relativt ferske sølvskiven Fear Inoculum opp i Krell Ciphers trau og trykket på tallet 7 for å komme til låta 7tempest. Dette musikkstykket skal låte tøft på grensen til bøst når Adam Jones drar i gang sine kaskader av elektrisk gitarlyd koblet til fuzz, reverb og echo bokser. Det hele støttes opp av Justin Chancellors fjellstø kentaur bass spill og Danny Careys grunnfjell av tammer og stortrommer ispedd litt cymbaler. Jeg tror ingen har slått så hardt på slagverk siden salige Jon Bonham i Led Zeppelin?! Men det som åpenbarte seg var et tilbaketrukket, noe klemt lydbilde, dog med masse detaljer, dog uten særlig bredde og høyde. Mao veldig forskjellig i fra jeg er vant med via mine store paneler. Quadene slipper igjennom Tools musisering med mer luft mellom utøverne og tydeligere holografi. Adam Jones splintrende åpne akkord etter drøye 6 minutter (bæltøft) låter farligere hos meg med mer energi og utklinging. Joda, man hører greit at låta er tøff også via Babell, men de mister noe av den glitrende briljansen som formidles fra hver især av utøverne selv om vi ikke snakker MoFi superpressing. Freser det litt vel mye i den hornladede toppen mon tro? Hvordan Danny Carey legger seg i kompet sammen med Justin for så å piske Adam fremover i sitt gitarspill kommer ikke helt til sin rett her. Ei heller Maynards lett sinte vokal med tydelig trøkk på hver enkelt stavelse som bare han kan. Det Danny Carey har lagt ned av arbeid i studio med sitt slagverk på denne plata avføder dyp respekt fra min side (Adam Jones gitarspill henger ikke mye etter bare for å ha nevnt det). Dette er hans Tool album. Jeg tror salige Jon Bonham gliser fra et sted i Universet over hva han hører fra Master drummer Carey.

    På dette tidspunktet hadde vi ennå ikke kommet i gang med å leke med strømming via Tidal og dCs Bartok mange muligheter. Mer om det senere.

    Siden Tool ikke satt helt som hånd i hanske tenkte man at et mer sikkert kort mhp innspillingkvalitet av digitalis kunne være greit å gå videre med. Så litt triojazz fra øverste divisjon ville kanskje gjøre susen? Neste artist ut ble da Michel Petrucciani, Steve Gadd & Anthony Jackson – Live in Tokyo – spor 4 («Little Peace in C for U»). Skiva er remastered til 24 bit, Dreyfus Jazz 2009. Skal man tettere på disse kara enn dette opptaket, så må man inngå symbiose. Anslag, tonal høyde og utklinging av strengene i klaverets kasse høres ut i mine ører å ha riktig kropp ut fra store lille salige Petruccianis virtuose traktering av slaginstrumentet. Man hører tydelig groovet (kompet går) og fokus i lytterposisjon ligger ikke på digitale arte fakter. Bass spillet til Anthony Jackson sitter godt med tydelig differensiert strenge-, og tone lek. Steve Gadds neddempede musisering på slagverket skaper nerve og nærvær. Man koser seg, men jeg må innrømme at jeg savner åpenheten til Quadene. Har Tidal denne skiva i sitt velv mon tro? Jamakr leter, og finner den. Så da fyrer vi opp strømming med Bartok i førersetet i tillegg.

    DSC_2398.jpg


    Utgangsignalet er tydelig lavere via Bartoks DAC enn Ciphers DAC (3-4 db), så her måtte jeg stille inn volumet etter hørselen. I de fleste tilfeller betød det å gå fra vol.9 til vol.11 via Ypsilon CT-100. Lyd gjengivelsen via Tidal var glattere, og tilkjennegav mer bredde og dybde, men også følelsen av å ha flyttet fra første rad til et sted mellom 6-8 rad i lokalet. Meget øre vennlig, men noe av groovet, hurtigheten og tilstedeværelsen ble borte. Hva gjør vi nå?

    Kanskje på tide med noe jeg vet er i øverste divisjon på vinyl. Frem med Simon Phillips – Studio Live Session (Little Big Beat LC 13427 Limited Edition 2019) Skiva er kjøpt via «groovemaster» og vinyl muldvarp Grumpy – kun 3 eksemplarer i Norge av denne limiterte produksjonen følge herremannen. Dermed var kveldens hakeslepp og rått flir et faktum. Ut av høyttalerne strømmet musikk med gode vibber, riktig karakterisering og frasering av instrumentene, studioets størrelse hvor konserten ble avholdt for et lite publikum, intimitet (nærhet), intensitet, groove etc bare smalt på plass, og borte var fresingen i diskanten. Vi ble sittende å nyte hele side 1 uten stopp eller tørrprat (bare det i seg selv er jo en bragd med 2 så taletrengte herrer i samme rom). Simon Phillips er en herremann som kan sitt slagverk, han er hurtig, har god musikalsk oversikt og evner å legge inn små «licks and runs» nær sagt over alt. Og vi kommer meget tett på ham, og hans med musikanter på bass, elektrisk gitar og keyboard. Myriader av hooks, riffs og mikrodetaljer fra nevnte instrumenter nådde våre ny kalibrerte og halvt nedslitte hørsel. Det er mao meget lett å følge utøvernes melodilinjer. Simons traktering av skarptromme, tammer, stortromme og de mange cymbaler er svært lett igjenkjennbare i forhold til virkeligheten (selvfølgelig avhengig av hvilken virkelighet man forholder seg til). Dette er jazzrock i øverste divisjon. En varm takk til Grumpy for å ha holdt av et eksemplar av denne skiva til meg. RÅTT er ordet for hva lyd teknikeren har fanget i studio, og overført til sort gull.

    Siden vi nå traff planken “spot on” kunne vi ikke slutte å kose oss i lykkeland riktig ennå. Så da dro jeg frem den gromme vinylutgaven av Dead Can Dance – Into the Labyrinth (4AD DAD 3621, 2016). Dette er en av RBNs favoritter, og den omfangsrike damen (ja, barm også) Lisa Gerrad med sin store røst (kontraalt) åpenbarte seg via spor 1 "Yulunga (spirit dance)". Dette er en sær form for musisering med et mantra lignende forløp på et eget språk som nesten minner om en middelaldersk sjelemesse. Men du så eterisk vakkert det er. Lisas særegne og kraftfulle stemme kommer godt frem med mye luft mellom toner og frasering uten arte-fakter. Det låter hverken klemt eller neddempet, og tonene får henge pent i luften omkring oss. Hun går fra dype (høres nesten ut som en mann) til høye toner som krever oppløsning og presisjon i avspillingskjeden. Og det har vi her på vinylsiden. På spor 2 «The wind that shakes the barley» er det Brendan Perry med sin baryton stemme på vokal, og det eteriske preget glir mer over i melankolsk gotikk uten brems på flankene eller manglende oppløsning og plutselig het. Så selv om vi ei heller her spilte «high-rez» via minnepinne, fant vi gjengivelsen via vinyl å være aldeles utmerket til vårt beskjedne bruk.

    Over til klassisk på CD. Hva vil de Vivaldi? Kanskje Rachel Podger – Vivaldi – La Stravaganza 12 violin concertos (Channel Classics CCS 19598, 2003) kan svare oss på det uavhengig av årstiden og relativ humiditet? Denne fabelaktige platen var det JackX som introduserte meg for i sin tid. Mrs. Podger har et sprenglærd og topptrent ensemble med hønngamle uvurderlige instrumenter til sin disposisjon. Selv spiller hun nær sagt selvfølgelig 1 fiolin, og hun er langt over gjennomsnittet dyktig. Jeg er spesielt begeistret for "Concerto in G major, opus 4 no.3" (spor 7-9). Oppløsningen er «top-notch» (DDD innspilling), og det skal være MYE luft mellom de forskjellige strenge instrumentene og det store toneregisteret under avspilling av Allegro og Allegro assai, mens Largo har lange dvelende luftige toner. Det skal henholdsvis sprute, funkle og gnistre av virtuositet ved avspilling. Her fant jeg igjen at lydbildet ble noe flatt og tamt, ja ørlite uengasjerende. Slik skal det jo ikke være, så hva med strømming via Bartok? Igjen rykkes man bakover i salen, og må justere volumet og får litt bedre bredde og høyde. Gjengivelsen blir også noen mikrometer mindre påtrengende enn via Cipher. Jeg synkroniserte avspilling fra begge digitale medier etter beste evne, og skiftet hyppig frem og tilbake. Men helt klok på hva jeg foretrakk under avspilling av dette glansnummeret ble jeg ikke. Dog rørte vi ikke filter innstillingene til Bartok.

    Da var det på tide med tkr`s anbefaling Mercedes Sosa – Misa Criolla på CD av ukjent generasjon mhp overføring av musikken til digitalis. Her jakter vi på fornemmelsen av det enorme opptaksrommet som katedralen utgjør med spor 1 og 2. Gjengivelsen er litt mer på med Cipher, og ørlite høflig tilbaketrukket på strømming. Hva da om vi slaver drevet til Cipher til Bartoks DAC? Det fikles en stund med iPadda, men plutselig finner vi ut av det. Da starter vi CDen på nytt. Ble det klarere slik? Kanskje noe bedre oppløsning og litt tydeligere kirkerom? Stemmen til Mercedes er i hvert fall tilstedeværende, men langt fra så klart som Lisa Gerrard på vinyl. Men så kan jo ikke kvaliteten på opptakene på de 2 forskjellige mediene sammenlignes. Her burde vi vel for skams skyld startet på toppen igjen, men godsakene sto i kø. Så det får bli en annen gang.

    Jeg er glad i den bittersøte melankolske og tidvis mørke musikken som oppsto under «new Wave» bølgen, og nypressingen av The Cure – Faith gav nylig ståpels og hakeslepp avspilt via Quadene. Hvordan ville det låte i jamakrs anlegg? Jo takk, aldeles utmerket. Melodilinjen til “the holy hour” fylte stuen, og gjengivelsen av bass spillet var aldeles lekkert med tydelig anslag, tone og utklingning. Et frydefullt grøss for gjennom kroppen. Da måtte vi jo lytte litt på spor 2 «primary» før vi rundet av. Igjen kom bass spillet klart frem med sin hurtige melodilinje, og atmosfæren rundt trommer, stemme og gitar ble tydelig formidlet uten knussel og fres i toppen. Herlig!

    Men verten ville ikke gi seg ennå og begynte å bla i sin store Deep Purple samling på vinyl, smilte lurt og tok frem en trippel DP Collection med remastered gromlyd på sort gull. "Perfect Stranger" låta ble siktet inn med nåla, og det trøkket og groovet som bykset ut av Babellene ligger hestehoder foran original skiva. Fy til h……. for et skyv, og skille mellom utøverne! Bæltøft og fett som faen.

    Ute snødde det som pokker, men vi måtte ha med oss husfruens røst før vi avsluttet. Fruen i huset har nemlig vært med i diverse kor i årevis, og har nå valgt å gå solo med flere prosjekter. Det hersker liten tvil om at hun kan synge rent, og med stor kraft. Dette var kveldens eneste digitale spor fra intern kilde, og det låt klarere enn strømming via Tidal.

    Og som ved et tryllelslag sto fruen i døråpningen, kun minutter etter at hennes røst fylte stuen!?

    Takk for oppmerksomheten.
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Når man har gleden av å ha besøk av Power'n - så antar jeg det kan sammenliknes litt med klassiske (ikke musikalske) Sten Broman utlegninger.

    Jeg er heller ikke u enig i noe som skrives. Det er åpenbart at Babell har andre styrker og svakheter enn Sasha hadde. Og, fint er det - tanken var nettopp og gjøre erfaringer med det. Og, selv om de faller litt igjennom på noen av de "tøffere" tingene - så tar de igjen på andre områder. De er for øvrig mer kilne på sweetspot - i forhold til å oppleve rom og "holografi". Den er der - men, sitter man litt for langt fram eller bak - så er den der i mindre grad. Sasha var mer tilgivende på det.

    Litt spennende at vi i motsetning til en hyggelig Hedmarks gerilja på besøk, nok satte stor pris på vinyl avspillingen. Samtidig er ikke alle forhold like...

    Nu vel, det er vel bare å runde av med JackX sine tidligere betraktninger i denne tråd - Powerpoint for President!
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "Litt spennende at vi i motsetning til en hyggelig Hedmarks gerilja på besøk, nok satte stor pris på vinyl avspillingen. Samtidig er ikke alle forhold like..."

    Lurte litt på den der...
    Er det en ny EMT siden vi var hos deg?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Når man har gleden av å ha besøk av Power'n - så antar jeg det kan sammenliknes litt med klassiske (ikke musikalske) Sten Broman utlegninger.

    Jeg er heller ikke u enig i noe som skrives. Det er åpenbart at Babell har andre styrker og svakheter enn Sasha hadde. Og, fint er det - tanken var nettopp og gjøre erfaringer med det. Og, selv om de faller litt igjennom på noen av de "tøffere" tingene - så tar de igjen på andre områder. De er for øvrig mer kilne på sweetspot - i forhold til å oppleve rom og "holografi". Den er der - men, sitter man litt for langt fram eller bak - så er den der i mindre grad. Sasha var mer tilgivende på det.

    Litt spennende at vi i motsetning til en hyggelig Hedmarks gerilja på besøk, nok satte stor pris på vinyl avspillingen. Samtidig er ikke alle forhold like...

    Nu vel, det er vel bare å runde av med JackX sine tidligere betraktninger i denne tråd - Powerpoint for President!
    Mvh
    JMK
    Det å bli sammenlignet med den gamle sprenglærde hedersmannen Sten Broman tar jeg som et kompliment.
    Jeg satt faktisk å fulgte ivrig med på hans konkurranseprogram hvor nordiske lag skulle gjette på komponist, stykke, sats, opus nr., årstall osv.
    Det at den dresskledde forfinede professorale herremannen spradet rundt i findress, tykke briller med sort innfatning og doserte etter hukommelsen om de forskjellige komponistenes liv og levnet tiltalte meg voldsomt. Å så fikk man jo inn i mellom noen godbiter med klassisk musikk.
    På den annen side, så hadde vi jo ikke flere kanaler å velge i den gang, så da ble det Sten Broman eller ingenting.
    Jeg minnes fatter`n lo godt av spradebassen av og til.
    Man minnes så vel den klassiske Sten Broman setningen i det musikke toner ut: "Jaha, hvad kan det hær ha varit?"
    Kanskje det ble sådd et frø den gang? :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Det å bli sammenlignet med den gamle sprenglærde hedersmannen Sten Broman tar jeg som et kompliment.
    Jeg satt faktisk å fulgte ivrig med på hans konkurranseprogram hvor nordiske lag skulle gjette på komponist, stykke, sats, opus nr., årstall osv.
    Det at den dresskledde forfinede professorale herremannen spradet rundt i findress, tykke briller med sort innfatning og doserte etter hukommelsen om de forskjellige komponistenes liv og levnet tiltalte meg voldsomt. Å så fikk man jo inn i mellom noen godbiter med klassisk musikk.
    På den annen side, så hadde vi jo ikke flere kanaler å velge i den gang, så da ble det Sten Broman eller ingenting.
    Jeg minnes fatter`n lo godt av spradebassen av og til.
    Man minnes så vel den klassiske Sten Broman setningen i det musikke toner ut: "Jaha, hvad kan det hær ha varit?"
    Kanskje det ble sådd et frø den gang?
    Jeg husker programmene godt!
    Og, ja - jeg tror frøet har vokst seg stort :)
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    "Litt spennende at vi i motsetning til en hyggelig Hedmarks gerilja på besøk, nok satte stor pris på vinyl avspillingen. Samtidig er ikke alle forhold like..."

    Lurte litt på den der...
    Er det en ny EMT siden vi var hos deg?
    Nope - frakobling av duppedittene helt på slutten før dere gikk. Det ble ikke mye lytting med den betingelsen?
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "Litt spennende at vi i motsetning til en hyggelig Hedmarks gerilja på besøk, nok satte stor pris på vinyl avspillingen. Samtidig er ikke alle forhold like..."

    Lurte litt på den der...
    Er det en ny EMT siden vi var hos deg?
    Nope - frakobling av duppedittene helt på slutten før dere gikk. Det ble ikke mye lytting med den betingelsen?
    Mvh
    JMK
    Nei, og ikke i det hele tatt med platespilleren.
    Hørte likevel nok, til å høre, at duppedittene var noe du ikke hadde bruk for.;)

    Vi så også på Broman og Kontrapunkt da vi bodde på Børstad.:)

     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    "Litt spennende at vi i motsetning til en hyggelig Hedmarks gerilja på besøk, nok satte stor pris på vinyl avspillingen. Samtidig er ikke alle forhold like..."

    Lurte litt på den der...
    Er det en ny EMT siden vi var hos deg?
    Nope - frakobling av duppedittene helt på slutten før dere gikk. Det ble ikke mye lytting med den betingelsen?
    Mvh
    JMK
    Da tror jeg vi snakker samme «dialekt» igjen😎 .... da vil jeg tro forholdene endret seg vesentlig😉😂
    I alllefall etter min «pensjonistører»👍🏼🎶

    gismo
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    I disse pandemi tider er det viktig å holde oppe humøret.
    Her er et eksempel på mye god musisering som ikke kan gjentas for ofte.
    På med øreklokkene jamakr, og så gi full gass!

    https://www.youtube.com/watch?v=69Ec...re=emb_rel_end
    Tar sjansen på å like det før jeg har hørt det. Går litt i hundre her nå, og jeg har ingen spesielt viktig rolle. Tenker mye på de som virkelig står i førstelinjen nå for tiden. Men, tilbakemelding kommer når jeg vel rekker det - torsdag?
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    I disse pandemi tider er det viktig å holde oppe humøret.
    Her er et eksempel på mye god musisering som ikke kan gjentas for ofte.
    På med øreklokkene jamakr, og så gi full gass!

    https://www.youtube.com/watch?v=69Ec...re=emb_rel_end
    Se der ja! Det kan bli saker. Riktignok da mest sannsynlig i ensomhet på TV rommet, hvor surre forsterker aldri er satt i drift og gamle TDL'er står uten kabel. Men, likevel - dette må jeg se om jeg ikke kan få tid til innimellom. Men, fy søren så mye tid det tar å lage tilbud for folk over videokonferanse når verken utstyr (inkludert testutstyr) eller personell er forberedt. Og, de som skal utsettes for dette - må rett og slett siles. Da må noen siles bort en stund. Noe er det hele tida.
    Men, resten av kvelden får være jobb fri. Håper folk koser seg med musikk og film - og tar vare på seg sjøl.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    støttekjøp (2).jpg


    Gårsdagens støttekjøp av norsk musikk så slik ut.
    For øvrig er madamen spesielt god til å støtte opp rundt streamete konserter. Har en mistanke om at jeg også kommer til å prioritere Reiersrud på den måten.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Summary: Using neuroimaging and EEG technology to analyze the brains of jazz musicians during improvisation, researchers shed light on which side of the brain controls creativity. Musicians relatively inexperienced at improvisation rely on the right hemisphere for creativity. More experienced improvisational jazz musicians show more activity in the left hemisphere when being creative.
    Overstående nå publisert som ny forskning... Men, synes da det samme ble mer enn antydet og beskrevet sent 80 tall? Og, høyre (frontal) mer venstre temporal? skifte gjelder vel for mange ferdigheter som er vanskelig til å begynne med - men, så blir mer en form for "språk" etter hvert. Nok om det.
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 578208

    Det bør gå an å se hvorfor det plutselig ble veldig gøy og rydde i HiFi blader....
    Mvh
    JMK
    Når jeg i tillegg tenker tegnerserier, tror jeg du bør få prisen som det største ekornet på HFS :D Deep Purple på kassett. Her er det bare å hive seg på tråden til Thales å be dem lage en kassettspiller ;)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Når jeg i tillegg tenker tegnerserier, tror jeg du bør få prisen som det største ekornet på HFS Deep Purple på kassett. Her er det bare å hive seg på tråden til Thales å be dem lage en kassettspiller
    Det hadde jo i grunnen vært ganske stilig? Mine Tandberg spillere (310mkII og 420) imponerer ikke hard core gjengen. Men, sistnevnte er rimelig bra - lite brukt så langt. Men, Thales er kanskje feil sted. Hva med Ypsilon - det hadde vært noe!
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når jeg i tillegg tenker tegnerserier, tror jeg du bør få prisen som det største ekornet på HFS Deep Purple på kassett. Her er det bare å hive seg på tråden til Thales å be dem lage en kassettspiller
    Det hadde jo i grunnen vært ganske stilig? Mine Tandberg spillere (310mkII og 420) imponerer ikke hard core gjengen. Men, sistnevnte er rimelig bra - lite brukt så langt. Men, Thales er kanskje feil sted. Hva med Ypsilon - det hadde vært noe!
    Mvh
    JMK
    Ypsilon bør være innafor ;)

    Ser vi er relativt like. Premieringen mellom bordtennis og lommetennis er noenlunde likt fordelt ;)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Ser vi er relativt like. Premieringen mellom bordtennis og lommetennis er noenlunde likt fordelt
    ja, det er rart med det - disse utmerkelsene hoper seg opp. Som fremgår er hylleplassen i høyden begrenset, så alle de store ble kastet ;)
    Mvh
    JMK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn