Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pc-130 skrev:
    Takker for innspill angående spark "300B"....har dialog med selger...,skal,skal ikke,skal,skal ikke...Klarer ikke helt å bestemme meg,vil jeg synke til ro med 300b eller vil jeg komme i mål med el34,kt88..ikke enkelt dette her!
    Har forsåvidt ingen eller liten erfaring med rør,men føler på at rør og heresy får fram gløden i musikken..Har ett par Dynaudio audience 72se som jeg har kjørt god transistor elektronikk på tidligere,de låter pent, men føler at det er mye mer liv i musikken med rør og Heresy... Kan man bytte 300b røra med en annen type,for å forandre lydkarakter?

    Klipcsh lager liv!!
    Så unge mann, blitt 300B eier ?

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    JanR skrev:
    pc-130 skrev:
    Takker for innspill angående spark "300B"....har dialog med selger...,skal,skal ikke,skal,skal ikke...Klarer ikke helt å bestemme meg,vil jeg synke til ro med 300b eller vil jeg komme i mål med el34,kt88..ikke enkelt dette her!
    Har forsåvidt ingen eller liten erfaring med rør,men føler på at rør og heresy får fram gløden i musikken..Har ett par Dynaudio audience 72se som jeg har kjørt god transistor elektronikk på tidligere,de låter pent, men føler at det er mye mer liv i musikken med rør og Heresy... Kan man bytte 300b røra med en annen type,for å forandre lydkarakter?

    Klipcsh lager liv!!
    Så unge mann, blitt 300B eier ?

    /jan
    Tar det som ett nei.

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    pc-130 skrev:
    Takker for innspill angående spark "300B"....har dialog med selger...,skal,skal ikke,skal,skal ikke...Klarer ikke helt å bestemme meg,vil jeg synke til ro med 300b eller vil jeg komme i mål med el34,kt88..ikke enkelt dette her!
    Har forsåvidt ingen eller liten erfaring med rør,men føler på at rør og heresy får fram gløden i musikken..Har ett par Dynaudio audience 72se som jeg har kjørt god transistor elektronikk på tidligere,de låter pent, men føler at det er mye mer liv i musikken med rør og Heresy... Kan man bytte 300b røra med en annen type,for å forandre lydkarakter?

    Klipcsh lager liv!!
    PC - tro meg;
    Får du først smaken på 300B - ser du deg ikke tilbake etter andre rørtyper!
    Her har du en billig inngangsbillett til en side av hifi-verden som du bør unne deg selv å oppdage!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    pc-130 skrev:
    Takker for innspill angående spark "300B"....har dialog med selger...,skal,skal ikke,skal,skal ikke...Klarer ikke helt å bestemme meg,vil jeg synke til ro med 300b eller vil jeg komme i mål med el34,kt88..ikke enkelt dette her!
    Har forsåvidt ingen eller liten erfaring med rør,men føler på at rør og heresy får fram gløden i musikken..Har ett par Dynaudio audience 72se som jeg har kjørt god transistor elektronikk på tidligere,de låter pent, men føler at det er mye mer liv i musikken med rør og Heresy... Kan man bytte 300b røra med en annen type,for å forandre lydkarakter?

    Klipcsh lager liv!!
    PC - tro meg;
    Får du først smaken på 300B - ser du deg ikke tilbake etter andre rørtyper!
    Her har du en billig inngangsbillett til en side av hifi-verden som du bør unne deg selv å oppdage!
    Iflg informerte kilder havnet den ampen hos en annen kar.
    Nytter ikke å sitte og lure, for lenge.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    Og så er det greit å vite at det faktisk finnes alternativer som noen av oss foretrekker fremfor 300B.
    300b er ikke nødvendigvis nirvana for alle... :)
    Ingen som har påstått det ;)

    Men enig, mangfold er bra.

    /jan
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Sitter her og høyrer på musikk med mine RB-51, hehe, dette er jævla kjekke høgtalara og har heilt klart vert eit kjempebra valg i kåken min. Utrulig med trøkk og fin lyd for å være så små, det hadde vert artig å prøvd storebror RB-61 då eg kunne tenkt meg litt meir bass, men det hastar ikkje endå.
    Eg har nok litt overkill på forsterkarsida men det plagar ikkje meg. Om behovet for tuning av anlegget melder seg er det berre å flytte på høgtalarane, enkelt og greit, og ikkje minst gratis. Eg nevner dette då eg høyrer på mykje forskjellig musikk og det er ikkje nødvendig vis alle innspelingar som tåler ei framføring formidla av ein høgtalar med for mykje luft rundt seg.

    Dristar meg til ein frekkas: Det som ein Klipsch-høgtalar ikkje klarar å formidle, er ikkje vert å få med seg:)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dristar meg til ein frekkas: Det som ein Klipsch-høgtalar ikkje klarar å formidle, er ikkje vert å få med seg :)

    [/quote]

    Her i tråden er det lov og "skryte" :D

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    JanR skrev:
    Dristar meg til ein frekkas: Det som ein Klipsch-høgtalar ikkje klarar å formidle, er ikkje vert å få med seg :)
    Her i tråden er det lov og "skryte" :D

    /jan
    [/quote]

    Ikke bare lov, men nærmest et krav! ;) 8)

    Siden Klipsch bruker horn og er lettdrevne, så gjør de vel egentlig ikke noe annet enn å slippe musikken ut til lytter, slik som den er i sin opprinnelse.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    har hvert borte en stund men er nå tilbake! har et spørsmål ang mine Forte...
    Kjører de nå på min Copland cta 405 og det jeg lurer på er at bass elementene(front/bak) først begynner å bevege seg når volumet nærmer seg kl 12 dvs meget høyt!!! På andre høytalere jeg har og har hatt så pleier det og være mye mer bevegelse i elementene på mye lavere volum...
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    har hvert borte en stund men er nå tilbake! har et spørsmål ang mine Forte...
    Kjører de nå på min Copland cta 405 og det jeg lurer på er at bass elementene(front/bak) først begynner å bevege seg når volumet nærmer seg kl 12 dvs meget høyt!!! På andre høytalere jeg har og har hatt så pleier det og være mye mer bevegelse i elementene på mye lavere volum...
    Hei , har du slogt dine la scala du kjøpte av meg eddie 1 ??

    Espen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    har hvert borte en stund men er nå tilbake! har et spørsmål ang mine Forte...
    Kjører de nå på min Copland cta 405 og det jeg lurer på er at bass elementene(front/bak) først begynner å bevege seg når volumet nærmer seg kl 12 dvs meget høyt!!! På andre høytalere jeg har og har hatt så pleier det og være mye mer bevegelse i elementene på mye lavere volum...
    Låter det greit ? Regner med at svaret er ja ;) Så ja det er normalt.
    Kjerringa sine Forte II hopper ikke akkurat bortover gulvet de heller 8)

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    ssm skrev:
    eddie1 skrev:
    har hvert borte en stund men er nå tilbake! har et spørsmål ang mine Forte...
    Kjører de nå på min Copland cta 405 og det jeg lurer på er at bass elementene(front/bak) først begynner å bevege seg når volumet nærmer seg kl 12 dvs meget høyt!!! På andre høytalere jeg har og har hatt så pleier det og være mye mer bevegelse i elementene på mye lavere volum...
    Hei , har du slogt dine la scala du kjøpte av meg eddie 1 ??

    Espen
    hehe nei de er ikke solgt men fikk feil diskanter fra crites så måtte sende dem tilbake og det tar vist litt tid.den ene diskanten tok kvelden for en tid tilbake
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    har hvert borte en stund men er nå tilbake! har et spørsmål ang mine Forte...
    Kjører de nå på min Copland cta 405 og det jeg lurer på er at bass elementene(front/bak) først begynner å bevege seg når volumet nærmer seg kl 12 dvs meget høyt!!! På andre høytalere jeg har og har hatt så pleier det og være mye mer bevegelse i elementene på mye lavere volum...
    Låter det greit ? Regner med at svaret er ja ;) Så ja det er normalt.
    Kjerringa sine Forte II hopper ikke akkurat bortover gulvet de heller 8)

    /jan
    Ja er meget fornøyd,er vant til at elementene beveger seg mye mer på andre høytalere inkl RF35/RF7 så lurte vel egentlig bare på hvorfor! trodde en stund at jeg matet dem med for lite effekt hehe
    Koblet til min hfs sub som jeg endelig fikk hentet.Den skal brukes på la scala men måtte jo teste den å den fungerte bra til Forte også.Ser jo det samme der da elementet i subben beveger seg mye mer enn på frontene...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    har hvert borte en stund men er nå tilbake! har et spørsmål ang mine Forte...
    Kjører de nå på min Copland cta 405 og det jeg lurer på er at bass elementene(front/bak) først begynner å bevege seg når volumet nærmer seg kl 12 dvs meget høyt!!! På andre høytalere jeg har og har hatt så pleier det og være mye mer bevegelse i elementene på mye lavere volum...
    Låter det greit ? Regner med at svaret er ja ;) Så ja det er normalt.
    Kjerringa sine Forte II hopper ikke akkurat bortover gulvet de heller 8)

    /jan
    Ja er meget fornøyd,er vant til at elementene beveger seg mye mer på andre høytalere inkl RF35/RF7 så lurte vel egentlig bare på hvorfor! trodde en stund at jeg matet dem med for lite effekt hehe
    Hvorfor vet jeg ikke :)
    De trenger ikke allverdens med effekt, spilte mer enn greit nok med 2A3 ampen min.
    Kjerringa bruker en god gammel Marantz på de nå, 2x65w sånn ca, trenger ikke vri vol pot så mye før det skjer noe.

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hmmmm? :-\ Lurer på om det er noen som har kjøpt eller vurderer å kjøpe Klipschorna som ligger på børsen? :-\

    Det er forøvrig mange hornhøyttalere til salgs nå, både Avantgarde, Oris, Hørning, Lowter og selvfølgelig et par Klipschorn. ;D

    Løp og kjøp!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.372
    Antall liker
    102.331
    Torget vurderinger
    23
    Klipschhorna hadde nok vært enklere å selge hadde det fulgt med hjørner... ;D ;D ;D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    pengesluk skrev:
    Klipschhorna hadde nok vært enklere å selge hadde det fulgt med hjørner... ;D ;D ;D
    Bare bundle med noen skillevegger ;D
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Har netopp byttet ut mine RF82 til RF63.
    Lurer da på hvordan 63 er iforhold til plassering i motsetning til 82`ene.

    Bruker per dags dato en Parasound A51, men har gått over til stereo så vurderer å bytte ut forsterkeren også.
    Hva er og anbefale til disse høytalerene i en overkommelig prisklasse?

    Takk på forhånd!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Noen her som bruker rørbasert cd-spiller? I så fall, hvilken?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Bare måtte ha RF-5 i hus igjen.... så det ble bra det... har fått tak i litt komponenter slik at delefilteret også skal nå nye høyder :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ludo skrev:
    Bare måtte ha RF-5 i hus igjen.... så det ble bra det... har fått tak i litt komponenter slik at delefilteret også skal nå nye høyder :)
    Grats :)

    /jan
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Ludo skrev:
    Bare måtte ha RF-5 i hus igjen.... så det ble bra det... har fått tak i litt komponenter slik at delefilteret også skal nå nye høyder :)
    Grattis.
    Jeg har sagt det før......RF-5 er min "all time" favoritt av de gulvstående i reference serie.
    En festlig faen....ganske enkelt. ;)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Takker og takker, dere har så rett :) Det må kanskje feires med en aldri så liten single-malt... Noen forslag Birger? :) Talisker eller Balvenie?
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    No har mine Cornwall III fått køyrt seg i ca 5 veker med Sugden A21 series 2, og du verden som det spelar. Smått utruleg at ein så liten forsterkar kan ha så stålkontoll på desse svære kassane. Rett og slett utruleg nøgd om dagen.

    Slik eg ser det då er Sugden kjempegod match med Klipsch. Kan på alle måtar anbefalast. Er litt slik: du trur det ikkje før du har høyrt det..

    Legg ved eit bilete av furterommet mitt. Sugden i midten og Cornwall på flankane:
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Flott oppsett :)
    Tviler ikke ett sekund på at Sugden gjør en meget god jobb på CW III.

    Brukt en MI 10 (10w kl.a transistor) på khorn, spiller vannvittig godt det au.

    /jan
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    JanR skrev:
    Flott oppsett :)
    Tviler ikke ett sekund på at Sugden gjør en meget god jobb på CW III.

    Brukt en MI 10 (10w kl.a transistor) på khorn, spiller vannvittig godt det au.

    /jan
    Takk skal du ha JanR.

    Sugden er 25w kl A. Har brystkassetrøkk med volumhjulet på kl 9. Skal kose meg med dette oppsettet ei stund, før dac på sikt skal skiftast ut.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bat skrev:
    JanR skrev:
    Flott oppsett :)
    Tviler ikke ett sekund på at Sugden gjør en meget god jobb på CW III.

    Brukt en MI 10 (10w kl.a transistor) på khorn, spiller vannvittig godt det au.

    /jan
    Takk skal du ha JanR.

    Sugden er 25w kl A. Har brystkassetrøkk med volumhjulet på kl 9. Skal kose meg med dette oppsettet ei stund, før dac på sikt skal skiftast ut.
    Det syns jeg absolutt du skal gjøre.
    Straffen for å ha Klipsch i hus, man koser seg for mye ;)

    /jan
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    JanR skrev:
    bat skrev:
    JanR skrev:
    Flott oppsett :)
    Tviler ikke ett sekund på at Sugden gjør en meget god jobb på CW III.

    Brukt en MI 10 (10w kl.a transistor) på khorn, spiller vannvittig godt det au.

    /jan
    Takk skal du ha JanR.

    Sugden er 25w kl A. Har brystkassetrøkk med volumhjulet på kl 9. Skal kose meg med dette oppsettet ei stund, før dac på sikt skal skiftast ut.
    Det syns jeg absolutt du skal gjøre.
    Straffen for å ha Klipsch i hus, man koser seg for mye ;)

    /jan
    Og det skal eg, men ikkje nett enno. Tykker det er viktig å ikkje gå altfor fort fram. Kose seg med det ein har, og ta oppgraderingar sånn litt etterkvart.

    Slik det er no høyrer eg kun på musikken, ikkje anlegget. Det er godt det.
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens,

    Tenker litt på å bytte ut transistor forsterkerene mine med rør.
    Men jeg har ikke noen peiling på rør i utgangspunktet, så det jeg lurer på er hva anbefaler dere en førstegangs kjøper å kjøpe fornoe?

    Det skal brukes med Klipsch RF63..

    Bruker per dags dato en Denon reciver og en Parasound A51 effekt, det pga jeg hadde kino tidligere men har gått over til stereo.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bat skrev:
    Slik det er no høyrer eg kun på musikken, ikkje anlegget. Det er godt det.
    Absolutt.
    Sluttet helt å høre på lyd og anlegg. Musikk er det som gjelder her i huset :)



    Assi skrev:
    Hei folkens,

    Tenker litt på å bytte ut transistor forsterkerene mine med rør.
    Men jeg har ikke noen peiling på rør i utgangspunktet, så det jeg lurer på er hva anbefaler dere en førstegangs kjøper å kjøpe fornoe?

    Det skal brukes med Klipsch RF63..

    Bruker per dags dato en Denon reciver og en Parasound A51 effekt, det pga jeg hadde kino tidligere men har gått over til stereo.
    Litt synsing fra min side;
    Copland 405, burde vel fungere.
    Almarro 318B (som jeg har på lån her) vil kanskje gjøre jobben også.
    UpgradeAudio har vel ett par kit som burde fungere.

    Finns andre her som har prøvd mye rart på RF-63, de kommer nok ramlende innom etterhvert skal du se.

    Spør jo litt på pris selvsagt ?

    /jan
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Assi skrev:
    Hei folkens,

    Tenker litt på å bytte ut transistor forsterkerene mine med rør.
    Men jeg har ikke noen peiling på rør i utgangspunktet, så det jeg lurer på er hva anbefaler dere en førstegangs kjøper å kjøpe fornoe?

    Det skal brukes med Klipsch RF63..

    Bruker per dags dato en Denon reciver og en Parasound A51 effekt, det pga jeg hadde kino tidligere men har gått over til stereo.
    BAT VK60 spiller utrolig bra på Klipsch Belle om ikke annet
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Assi skrev:
    Hei folkens,

    Tenker litt på å bytte ut transistor forsterkerene mine med rør.
    Men jeg har ikke noen peiling på rør i utgangspunktet, så det jeg lurer på er hva anbefaler dere en førstegangs kjøper å kjøpe fornoe?

    Det skal brukes med Klipsch RF63..

    Bruker per dags dato en Denon reciver og en Parasound A51 effekt, det pga jeg hadde kino tidligere men har gått over til stereo.


    Litt synsing fra min side;
    Copland 405, burde vel fungere.
    Almarro 318B (som jeg har på lån her) vil kanskje gjøre jobben også.
    UpgradeAudio har vel ett par kit som burde fungere.

    Finns andre her som har prøvd mye rart på RF-63, de kommer nok ramlende innom etterhvert skal du se.

    Spør jo litt på pris selvsagt ?

    /jan
    Har sett Copland går igjen litt rundt om kring. Men som sakt tidligere, så har jeg lite erfaring rundt rørforsterker i det heletatt.
    Får se hva som dukker opp av svar etterhvert, men de så bra ut de du hadde lagt ut der. Uten at jeg vet noe spessielt om de i det hele tatt.

    Kriteriene mine er at det skal være velspillende, har en bred musikk smak som varierer alt etter dagsform og humør.
    Må også se bra ut, angående pris så håper jeg iværste fall maks 20tusen. Noen tusen fra og til klarer jeg nokk å leve med. Håper jeg får solgt Parasounden etterhvert nå, men ser ikke for meg at det er superlett å selge en 5kanals effektforsterker for rundt 20tusen helt uten videre.

    Rommet jeg bruker er litt retro, panel på veggene, skråtak. Klipschene er i cherry utførelse.

    Hvordan er det feks vist jeg har en sub? Kan jeg bruke denne eller må jeg ta den forgitt?

    Hvor kan jeg eventuelt kjøpe dette? Ebay.com som er greia? Eller finner jeg hos den lokale forhandler?
    Resonans selger Ayon, ellers har jeg funnet fint lite rundt om.

    -Asbjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn