Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Du har fått deg ei fin "bule" der JO :)

    Bilder får man ikke nok av heller.

    /jan
     
    T

    tst

    Gjest
    Men, Jan Olav, du har for liten plass til k-horna ::), og jeg har for mye plass. Bytte med Forte? :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tst skrev:
    JanR skrev:
    Ett par bilder av "kjerring anlegget" ;D


    Hæ, kaller du ht. mine "kjærring" ht? ;D
    Ja ;D
    Jeg hadde mine først så !! ;)

    De blir ikke solgt, vel ikke noe option lengre uansett. Min bedre halvdel sier det er hennes høytalere så.... :)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tst skrev:
    Men, Jan Olav, du har for liten plass til k-horna ::), og jeg har for mye plass. Bytte med Forte? :D
    Å neida, det ble mye bedre da jeg snudde om i stua, men skulle selvfølgelig hatt bedre plass.
    Da kunne jeg jo brukt dine Forte til bakhøyttalere ::) i et surroundoppsett. ;D
     
    T

    tst

    Gjest
    Bak ht. og "kjerringht." :mad:Surround har jeg sluttet med. Det blir mere en god nok filmlyd med rør og Klipsch.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tst skrev:
    Bak ht. og "kjerringht." :mad:Surround har jeg sluttet med. Det blir mere en god nok filmlyd med rør og Klipsch.
    I beste mening selvsagt :)
    Tror jaggu jeg skal teste de her nede en kveld også.

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tst skrev:
    Bak ht. og "kjerringht." :mad:Surround har jeg sluttet med. Det blir mere en god nok filmlyd med rør og Klipsch.
    Du har selvfølgelig helt rett, har aldri kost meg slik med film som etter Khorn kom i hus, Forte er overhodet ikke noe dårlig valg heller.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Heisann.
    Noen som har formening om hvilke sub som virkelig spiller bra med LaScala/Belle?
    Har stor stue.

    Det finnes jo så mangt der ute, og den jeg har ser ut til å ha vandret til de evige jaktmarker...
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hei folkens; det ligger et par hjemmebygde Khorn på Hifimagasinet til salgs i Stockholm!!
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Hei.

    Hvordan tror dere denne Xindak (Mt-3) forsterkeren vil spille på et par rf-52? Hvordan er den i forhold til feks Music angel eller en abrahamsen v2?
    Har for tiden en Harman kardon 3490 som jeg er rimelig fornøyd med, men jeg lurer jo litt på hva jeg går glipp av 8)
    Er det eventuelt noen andre forsterkere som vil passe rf52 bra i prisklassen rundt 5000 brukt eller nytt?
    Vill jeg miste mye å av trykket og volumet min Hk leverer hvis jeg bytter til en rørforsterker i denne prisklassen?

    http://www.audiofoni.no/index.php?p...category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=9
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    magb skrev:
    Hei.

    Hvordan tror dere denne Xindak (Mt-3) forsterkeren vil spille på et par rf-52? Hvordan er den i forhold til feks Music angel eller en abrahamsen v2?
    Har for tiden en Harman kardon 3490 som jeg er rimelig fornøyd med, men jeg lurer jo litt på hva jeg går glipp av 8)
    Er det eventuelt noen andre forsterkere som vil passe rf52 bra i prisklassen rundt 5000 brukt eller nytt?
    Vill jeg miste mye å av trykket og volumet min Hk leverer hvis jeg bytter til en rørforsterker i denne prisklassen?

    http://www.audiofoni.no/index.php?p...category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=9
    Jeg tenker at den Xindaken kan være et godt valg, kan aldri tenke meg at du vil miste noe av det du nevner i forhold til HK. :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Have a horny christmas ;D



    For those of you curious....under the decor is a really big horn.

    From the Klipsch blogs:

    This horn and driver combination was designed in 1926 by the legendary Bell Labs team of Wente and Thuras (our archives has a correspondence file with Wente). I've forgotten what the horn model is, but I'm sure some WE enthusiasts will fill in the blank. The driver is the WE 555, the grandaddy of all moving coil compression drivers. You will find similar geometry inside of our K-55 drivers, as PWK was VERY familiar with this driver. At the risk of getting scolded, I will say that the 555 is still virtually state-of-the-art. It sports a 2 mil aluminum diaphragm, tangential compliance, edge-would aluminum voice coil, near 25% efficiency, and has a smooth (VERY EQ'able) response from 60-8000Hz. Yes, it does require a larger horn than pictured to get down that low. Go on eBay most any week and you can pick one up for about $2500. ... Vis mer

    This was initially designed as the Presidential PA system. By 1928-29 sound was coming to the movies, and this driver became the cornerstone of that application. If you take a close look at Mel Brooks' "Young Frankenstein", you can get a glimpse of one of these tripod-mounted. The scene where Fraunkunsteen is enticing the monster back up the cliff.
     

    Vedlegg

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    God jul til alle Klipsch venner. En av de fineste vennetrådene, synes jeg. Jeg sparer til nye høyttalere og spør i beste mening. Hva er det beste kjøpet Jan Olavs høytt eller tilsvarende AG nytt eller brukt. Håper jeg ikke får på pukkelen for dette, har bare så lyst på en skikkelig høytt. Ps har vel en 30 kvm til rådighet. Mvh Geir .
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Veldig subjektivt fra min side, men svaret mitt er: AG er nok mer "hifikorrekt" og har en tendens til å være kresen på opptak, mens Khorn bare "serverer" deg musikken slik den fremstår live fra scene, ekte og levende, eller organisk om du vil.
    Pluss at lydbildet høres "helt" ut.
    Med f.eks Uno eller Duo så vil du ha mangler nedover i frekvensområdene, mellombassen som man sier. Det er min mening.



    Khorn = Moro 8)
    Ps: Beskrive lyd er ikke min sterkeste side, men håper du forstår hva jeg mener. :p
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.575
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk Jan Olav for svar. Er 30 kvm nok ? Har 300b og AN i bøtter og spann så den saken er grei. AN og AG nei det høres ikke rett ut. Jan hvor lenge ventet du på dine høytt fra du bestilte de. Mvh Geir.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    AG eller K-horn. Jatakk begge deler.
    Selv har jeg noen litt mindre (belle) og har hørt AG-mezzo og så forskjellige dog så lette å like. AG tok pusten fra meg, mens mine belle bare er der. Krever ingen oppmerksomhet fra meg som tilhører men har en tilstedeværelse som er lett og bli vant til.

    Gikk selv fra ProAc D25 til Klipsch - og har aldri hatt så morro lyd noen gang. Uansett hva man velger her så tror jeg nok at det er glede i hver krone som benyttes i lang tid fremover.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    lille hiawata skrev:
    Takk Jan Olav for svar. Er 30 kvm nok ? Har 300b og AN i bøtter og spann så den saken er grei. AN og AG nei det høres ikke rett ut. Jan hvor lenge ventet du på dine høytt fra du bestilte de. Mvh Geir.
    Tror importør har khorn på lager gitt - sto et par der til inspilling i går aftens.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    lille hiawata skrev:
    H.R hørte du på de hva spilte de på? Er bare så gira. Mvh Geir.
    Var vel et par AudioNote der. Selv hørte jeg på Palladium (også på et par audionote) i et kort øyeblikk, var der i annet ærend og ville vel egentlig ikke høre noe da jeg er fornøyd med det jeg har av oppsett.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hmmmm, etter å ha byttet lytterom og flyttet litt frem og tilbake på mine Klipsch Forte fant jeg ut at golvet ikke var helt jevnt slik at den ene høytaleren vakler litt når den står direkte på golvet, er jo ganske stort foot print på disse.
    Så da må jeg finne en eller annen form for fot til Fortene.....
    Enkleste er sikkert spikes da de har mulighet for litt justering, men mest praktisk hadde det vel vært med Soundcare av den selvklebende typen, da kan jeg jo skyve høytaleren, men får jo da desverre ikke justering i høyden.....
    Har jo fått med meg at mange mener myk demping er å foretrekke.
    Golvet er foresten et typisk andre etasje golv i norsk enebolig år 1990, med vinyl golvbelegg over sponplate om jeg ikke tar feil. Er et såkalt "ungbo" hus, som det ble bygd en del av på tidlig 90-tall.
    Tips og erfaringer mottas med takk.
    Mvh. Svein
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hadde ett "ikke rett gulv" i leiligheten. Der brukte jeg Eltek sine puter, 3stk, og litt av biltema sitt liggeunderlag (den grønne/tynne) og det fungerte meget bra. Nå flyttet ikke jeg rundt på høytalerne hele tiden da ;)

    http://www.mamut.net/dynabel/shop/
    Søk på HS6010 eller puter.

    /jan
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Tja, ble så jeg endte opp med et sett standard spikes, får hvertfall justert litt på høyden.
    Forhåpentlig vil det spille bedre enn med høytalerne direkte på golvet slik jeg har gjort frem til nå.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Tja, ble så jeg endte opp med et sett standard spikes, får hvertfall justert litt på høyden.
    Forhåpentlig vil det spille bedre enn med høytalerne direkte på golvet slik jeg har gjort frem til nå.
    Her går det unna 8)


    Prøvd spikes, funket ikke for meg.
    Skal få noen puter under Forte'ene til ho mor, de står rett på gulvet. Merker det her nede når a drar på ::)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    JanR skrev:
    Milenko skrev:
    Tja, ble så jeg endte opp med et sett standard spikes, får hvertfall justert litt på høyden.
    Forhåpentlig vil det spille bedre enn med høytalerne direkte på golvet slik jeg har gjort frem til nå.
    Her går det unna 8)


    Prøvd spikes, funket ikke for meg.
    Skal få noen puter under Forte'ene til ho mor, de står rett på gulvet. Merker det her nede når a drar på ::)

    /jan
    Er som regel ikke ideelt med spikes på tregulv.
    Prøv myk demping av et eller annet slag!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Min erfaring også JanOlav.
    Oss om det ;)

    Eltek sine puter, syns jeg, fungerte meget bra.
    Skal jaggu bestille opp noen, funker greit under elektronikk også.

    Fant 6 puter her, max 50kg. Se å få de under høytalerne til ho mor fort som f** ;D

    /jan
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Problemet med det nye lytterommet er at det er ei bod som går langs hele skråveggen bak høytalerene, slik at høytaleren bør kunne vries/flyttes litt slik at kone mor kommer fram for å legge vekk julepynt/ påskepynt osv. Må tenke litt praktisk og, ble litt impuls spikes kjøpet da jeg var i Trondheim på kontroll og fikk cellegift behandling, er jo ingen hifi butikker her i Steinkjer å den vaklende høytaleren irriterte meg veldig.
    Har slike Tema Isolatorer fra Eltek, men bruker de under elektronikken. Har Cardas cuboids, slakterblokk og Tema isolator i den rekkefølgen, og det fungerer kanon.
    Får se på andre fotløsninger til Fortene etterhvert om jeg ikke blir fornøyd, sånn som å ikke tenke flyttbart å bygge nå plater å sette høytalerne på og eventuelt med myke puter under der igjen, da har jeg jo fortsatt fordelen med at jeg har litt høydejusterin på spikesn.
    Må vel legge til at jeg har blitt litt mer utålmodig og impulsiv etter sykdommen min, men spikesene løser hvertfall vaklinga nå først og fremst. Får se på mer optimal løsning etterhvert.
    Mvh.
    Svein
     

    Freddz91

    Medlem
    Ble medlem
    29.12.2009
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Da må nok jeg også melde meg inn her ja:p Det ble ett par Klipsch RF-82 nå før jul. Storfornøyd med disse:)
    Nå må jeg bare få tak i en DAC så jeg kan få overført musikken over fra pc'en til receiveren. Jackplugg ingangen på Laptopen er ødelagt. blir det eneste alternativet tror eg:p eller?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Freddz91 skrev:
    Da må nok jeg også melde meg inn her ja:p Det ble ett par Klipsch RF-82 nå før jul. Storfornøyd med disse:)
    Gratulerer og velkommen til klipsch's venner :)

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Klipsch venner;

    Som noen kanskje har fått med seg, holder BHO og jeg på med å lage et superenkelt 1.ordens delefilter til Khorn.

    Dette skal gi meget gjennomsiktig og åpen spillestil.

    Bassen ruller av naturlig.
    Mellomtonen rulller av ved 400hz med -6db slope med kun mekanisk avrulling oppover.
    Diskant har nedre grense ved 6khz med tilsvarende avrulling som mellomtonen.


    Drawback med et slik filter, er at man kan ikke gå bananas med volumkontrollen i kombinasjon med kraftige forsterkere. Da kan det bli for mye for driverne i mellomtone og diskant, som tåler omkring 50watt.


    Til dette filteret trenger vi litt deler. Bla har vi fått tak i kondensatorer av type "oljefylte kanner". Disse beskrivers bla på AudioHeritage (forum for store Altec Lansing og andre store horn) som de beste man kan bruke.

    Kondenstorene er billige (mellom 5 og 600 NOK pr par levert i Sandefjord), men produsenten vil ikke selge under 12 stk.

    JanR og Raist har slengt seg på, men fortsatt har vi to sett til overs.

    Dersom noen med har lyst til å slegne seg på, eller har bruk for denne typen kondiser (50uF/370V), send meg et PM.

    Erland
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    En ting skal iallefall skrives her i vennetråden.
    Audiocompaniet har en svært god service, noe som undertegnede har fått erfaring med allerede, så skal se at det blir en sub på meg som også virker en gang på nyåret :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn