Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Som xcell nevner få lånt deg en exposure 3010s2 kommer ikke til og se deg tilbake , og ja den har power nok til og drive rp-280f strøm forsyningen i exposure er utrolig bra.


    Imagine
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Funderer på hva jeg skal gjøre med Forte II, vurderer å begynne på full Crites makeover med delefilter og nye diskant og mellomtoner. Husker JanR ihvertfall byttet delefilter, men er det noen andre her med erfaringer nå?
    Heisann. Det er bare å kjøre på. Størst forbedring er det med ny crites titan membran til diskantdriveren. Crites delefilter hjelper også litt.:) Jeg er ihvertfall grisefornøyd med mine forte II.
    Leverer Crites deler til drivere, og ikke kun hele driveren altså?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok de er verdt pengene, men greit å høre andres erfaringer. Tror jeg får prøve enten delefilter eller tweeter i første omgang. Antageligvis tweeter hvis det er den som gir det største utslaget?
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Funderer på hva jeg skal gjøre med Forte II, vurderer å begynne på full Crites makeover med delefilter og nye diskant og mellomtoner. Husker JanR ihvertfall byttet delefilter, men er det noen andre her med erfaringer nå?
    Heisann. Det er bare å kjøre på. Størst forbedring er det med ny crites titan membran til diskantdriveren. Crites delefilter hjelper også litt.:) Jeg er ihvertfall grisefornøyd med mine forte II.
    Hei

    Jeg gjorde samme oppgradering på mine Forte II, delefilter og membraner fra Crites.
    Syntes de spilte bra, men begynn med membraner før du tar delefilter.

    Stein
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, grei skuring der altså, får se nærmere på det med andre ord :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde Crites oppgraderte Chorus II som låt veldig bra. Husker jeg ikke feil var det vel trådstarter av Klipsch vennetråden her som hadde oppgradert dem. De fleste mener vel at Crites oppgradering er verdt pengene. Du vil jo fortsatt sitte med orginal delene, om du eller evt ny eier en gang vil ha dem orginale. Lyden blir nok ett hakk bedre.

    Selv har jeg kommet til at jeg vil ha Klipsch høyttalerene mine orginale. Synes de låter mer enn bra nok orginalt og liker tanken på at de låter 100% som de var ment til.

    Men så er jeg også blitt en sær jævel med årene :)

    Det er en ærlig sak det, men disse vintage Klipschene begynner å dra på årene så kondensatorene i delefilteret bør byttes ut i det minste.
    Er villig til å vedde ganske mye på at de ikke måler likt som de gjorde da de var nye!! Med så enkle delefiltere som det er i disse høyttalerne vil selv en liten endring i kapsitans som følge av uttørking av kondensatorer over tid føre til lett målbare endringer.

    Cbarth
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Det har du helt rett i Cbarth1. Og man kan jo alltids sette de orginale delefiltere tilbake om forskjellen ikke er hørbar eller man synes de orginale låt best.

    Lurer litt på å prøve selv med KG3.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hadde Crites oppgraderte Chorus II som låt veldig bra. Husker jeg ikke feil var det vel trådstarter av Klipsch vennetråden her som hadde oppgradert dem. De fleste mener vel at Crites oppgradering er verdt pengene. Du vil jo fortsatt sitte med orginal delene, om du eller evt ny eier en gang vil ha dem orginale. Lyden blir nok ett hakk bedre.

    Selv har jeg kommet til at jeg vil ha Klipsch høyttalerene mine orginale. Synes de låter mer enn bra nok orginalt og liker tanken på at de låter 100% som de var ment til.

    Men så er jeg også blitt en sær jævel med årene :)

    Det er en ærlig sak det, men disse vintage Klipschene begynner å dra på årene så kondensatorene i delefilteret bør byttes ut i det minste.
    Er villig til å vedde ganske mye på at de ikke måler likt som de gjorde da de var nye!! Med så enkle delefiltere som det er i disse høyttalerne vil selv en liten endring i kapsitans som følge av uttørking av kondensatorer over tid føre til lett målbare endringer.

    Cbarth
    Her er jeg enig med begge to, faktisk. Jeg er ikke umiddelbart tilhenger av modding, og syns at særlig med tanke på gjensalg er det en fordel å holde ting originale.

    Men er også helt enig i at kondensatorer er "ferskvare", og skjønner ikke helt de som vil tviholde på deler i gamle forsterkere eller høyttalere bare fordi det er de originale som ble satt inn når de var nye. Eller, jeg skjønner det hvis det er snakk om samlere, som ikke skal bruke utstyret, men bare ha det til utstilling. Hvis man ikke vedlikeholder og opprettholder funksjonaliteten på ting, så er de jo i beste fall ikke noe mer enn et, mer eller mindre kult, vintage møbel etterhvert. :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei

    En kamerat bygger kino og skal ha 7.2-system. Det blir Klipsch høyttalere. Han vil handle brukt. Har noen av dere anbefaling på brukt kinoforsterker som kan passe inn her? Han snakker om Onkyo, men sist gang jeg hørte på dette (i stereo) så låt det spisst og uengasjerende. Hva med H/K?
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.841
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Funderer på hva jeg skal gjøre med Forte II, vurderer å begynne på full Crites makeover med delefilter og nye diskant og mellomtoner. Husker JanR ihvertfall byttet delefilter, men er det noen andre her med erfaringer nå?
    Dn godeste JanR byttet det meste i sine KHorn :),hadde forte II med crites oppgradering og de låt knall bra :)

    O
     

    Slashiroth

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    28
    Antall liker
    1
    Kjøpte meg Klipsch RP 280F nettop og har biampet denne med en onkyo tx 3010 reciever. Når jeg ser film så skurrer det i den ene diskanten spesielt når folk på filmen snakker. Den andre høytaleren legger jeg ikke merke til noe. så lurer på hva dette kan være?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei

    En kamerat bygger kino og skal ha 7.2-system. Det blir Klipsch høyttalere. Han vil handle brukt. Har noen av dere anbefaling på brukt kinoforsterker som kan passe inn her? Han snakker om Onkyo, men sist gang jeg hørte på dette (i stereo) så låt det spisst og uengasjerende. Hva med H/K?
    Nad t777 er magisk på klipsch. Modellene under et ikke nad kvalitet. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte meg Klipsch RP 280F nettop og har biampet denne med en onkyo tx 3010 reciever. Når jeg ser film så skurrer det i den ene diskanten spesielt når folk på filmen snakker. Den andre høytaleren legger jeg ikke merke til noe. så lurer på hva dette kan være?
    Har fått samme problem med min Onkyo 5009. Snurring/rasling i ene toppen og det kommer fra receiver her!
     

    Slashiroth

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    28
    Antall liker
    1
    Jeg har prøvd den høytaleren som suser i diskanten på den utgangen som de andre høytalerene som funket er koblet i, men de suser fortsatt likt..
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Kjøpte meg Klipsch RP 280F nettop og har biampet denne med en onkyo tx 3010 reciever. Når jeg ser film så skurrer det i den ene diskanten spesielt når folk på filmen snakker. Den andre høytaleren legger jeg ikke merke til noe. så lurer på hva dette kan være?
    Kjøpte du nytt eller brukt? Den ene rp280en min hadde skurring i diskanten en ukes tid før diskanten røk.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Da ville jeg levert den inn og reklamert før diskanten takker for seg. Da min røk fikk jeg det ikke dekket på garanti da de mente at jeg hadde sprengt den, noe jeg ikke får til å stemme da den begynte å skurre lang tid i forveien uten at jeg hadde spilt spesielt høyt i forkant. Antagelig har den hatt litt dårlig kontakt som har endt opp med varmgang og deretter svidd spole når volumet ble skrudd opp.

    Hvis du ender opp med å måtte kjøpe ny diskant selv, anbefaler jeg å handle her.
    http://reconingspeakers.com/product/klipsch-reference-premiere-tweeter-1060814/

    Norske forhandlere tar rundt 1200 for erstatningsdiskant.
     
    Sist redigert:

    Slashiroth

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    28
    Antall liker
    1
    Da ville jeg levert den inn og reklamert før diskanten takker for seg. Da min røk fikk jeg det ikke dekket på garanti da de mente at jeg hadde sprengt den, noe jeg ikke får til å stemme da den begynte å skurre lang tid i forveien uten at jeg hadde spilt spesielt høyt i forkant. Antagelig har den hatt litt dårlig kontakt som har endt opp med varmgang og deretter svidd spole når volumet ble skrudd opp.

    Hvis du ender opp med å måtte kjøpe ny diskant selv, anbefaler jeg å handle her.
    Klipsch Reference Premiere Tweeter 1060814 - Speaker Exchange

    Norske forhandlere tar rundt 1200 for erstatningsdiskant.
    Hvor lenge hadde du hatt dine høytalere når diskanten begynte å skurre? kjøpte du dem nye også?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg hadde dem i 5-6 måneder før den begynte å skurre. Kjøpte dem nye.
     

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Så ser det ut til at eg fikk solgt mine gamle RF-82 Mk I. Ble ikkje så mange kronene men når dem selges nye for 5995,- så kan eg vel ikkje forvente så mye heller. Godtok budet mot at han slengte på en "partypack" med Hansa :cool: e jo fredan i morgen. Skulle bedt om noe bedre øl, men gutten e knapt nok gammel nok til å handle øl på butikken så tar eg til takke med det eg får :p
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    God deal! :cool:

    Så ser det ut til at eg fikk solgt mine gamle RF-82 Mk I. Ble ikkje så mange kronene men når dem selges nye for 5995,- så kan eg vel ikkje forvente så mye heller. Godtok budet mot at han slengte på en "partypack" med Hansa :cool: e jo fredan i morgen. Skulle bedt om noe bedre øl, men gutten e knapt nok gammel nok til å handle øl på butikken så tar eg til takke med det eg får :p
     

    Selliseth

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2013
    Innlegg
    27
    Antall liker
    9
    Sted
    sparbu
    Torget vurderinger
    1
    Hei, vurderer å oppgradere prosessoren i min hjemmekino. Har i dag sherbourn pt-7030. og klipsch rf-7, rc-7 og rs-7. effektforserkeren er cinenova grande.
    Det jeg tenker på er enten yamaha cx-a5100 eller Marantz av-7702. Er det noen med erfaring med disse på klipsch?
     

    Slashiroth

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    28
    Antall liker
    1
    Da ville jeg levert den inn og reklamert før diskanten takker for seg. Da min røk fikk jeg det ikke dekket på garanti da de mente at jeg hadde sprengt den, noe jeg ikke får til å stemme da den begynte å skurre lang tid i forveien uten at jeg hadde spilt spesielt høyt i forkant. Antagelig har den hatt litt dårlig kontakt som har endt opp med varmgang og deretter svidd spole når volumet ble skrudd opp.

    Hvis du ender opp med å måtte kjøpe ny diskant selv, anbefaler jeg å handle her.
    Klipsch Reference Premiere Tweeter 1060814 - Speaker Exchange

    Norske forhandlere tar rundt 1200 for erstatningsdiskant.
    Blitt enig med dustinhome der jeg kjøpte rp 280-f at jeg skal levere dem tilbake på angrefristen.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    God Jul ifra Brumunddal og Klipsch RF83.
    Vis vedlegget 356572
    Samt et kjapt bilde ifra Cornwall III :).
    Vis vedlegget 356574
    Fett oppsett du hadde her rf 83 og cornwall III , la spesielt merke til SVs subbene dine dette er di største fra sylinder serien , accuphase komponenter på rekke og rad i racken din rett og slett nydelig , fortsatt god jul til deg og dine skorob :)

    Imagine
     

    Havhaga

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    God Jul ifra Brumunddal og Klipsch RF83.
    God jul! ...Men står ikke RF83 (u)lovlig klint inntil veggen? ;)
    Ser ut som de er gjerdet inn for å beskytte dem mot små krabater, og vice versa. De fleste som har hifi i felles oppholdsrom er vel som regel nødt til å inngå noen kompromisser hvis de har små barn. Kjenner til ett tilfelle hvor en ettåring(?) klarte å velte en gulvstående Canton høyttaler over seg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    God Jul ifra Brumunddal og Klipsch RF83.
    God jul! ...Men står ikke RF83 (u)lovlig klint inntil veggen? ;)
    Er for husfreden sin skyld. Hehe. Blir fort litt tivolibass når man drar på.. men svært sjeldent det skjer i det rommet. Når det er fest dras dem frem et stykke... men lider fortsatt av side veggene. Men det er ikke så alt for galt da altså. Slipper å ha noe sub i dette rommet.. Hehe.
    .
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.
    Hei, og velkommen til forumet.

    Jeg er ikke spesiellt kunnskapsrik, men kan svare generellt siden jeg har Cornwall III selv. Tror nok de kan stå i ganske store rom uten å oppleves som for små, men har selv mine i en stue på 18-20 m2, og det går helt fint. Men det er så klart begrenset hvor høyt man kan spille da. Har stor takhøyde og en åpen trapp ned på ene siden, men også mye flutterekko og generelt dårlig akustikk. Allikevel fungerer det ganske bra på lavt til moderat volum, tipper mye på grunn av hornenes direktivitet som forhindrer en del førsterefleksjoner.

    Så svaret på spørsmålet om 20-25 m2 er for lite til Cornwall III blir for min del: prøv selv, men det kan hende andre høyttalere er bedre egnet. Hvis du skal ha Klipsch er ikke CIII det dummeste etter min mening, men HIII kan også funke bra hvis du får til en bra match på elektronikken.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.

    Ikke noe problem med cornwall der.. det som er kanon med cornwall, du slipper å dra på for å få hele frekvensgangen til å spille, viktig om man ofte spiller "lavt". Testet nad c352 på mine.. det fungerte over all forventning.
     

    Havhaga

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.
    Hei, og velkommen til forumet.

    Jeg er ikke spesiellt kunnskapsrik, men kan svare generellt siden jeg har Cornwall III selv. Tror nok de kan stå i ganske store rom uten å oppleves som for små, men har selv mine i en stue på 18-20 m2, og det går helt fint. Men det er så klart begrenset hvor høyt man kan spille da. Har stor takhøyde og en åpen trapp ned på ene siden, men også mye flutterekko og generelt dårlig akustikk. Allikevel fungerer det ganske bra på lavt til moderat volum, tipper mye på grunn av hornenes direktivitet som forhindrer en del førsterefleksjoner.

    Så svaret på spørsmålet om 20-25 m2 er for lite til Cornwall III blir for min del: prøv selv, men det kan hende andre høyttalere er bedre egnet. Hvis du skal ha Klipsch er ikke CIII det dummeste etter min mening, men HIII kan også funke bra hvis du får til en bra match på elektronikken.
    Takk- jeg skal tenke litt og prøve å få hørt på dem begge to, men det aner meg at Heresy ikke går lavt nok. Match med elektronikken har selvsagt mye å si, det er klart. Jeg skal la en K4040 røramp med EL34 drive dem, tror denne er godt egnet for de følsomme Kliptsch ht.
     

    Havhaga

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.

    Ikke noe problem med cornwall der.. det som er kanon med cornwall, du slipper å dra på for å få hele frekvensgangen til å spille, viktig om man ofte spiller "lavt". Testet nad c352 på mine.. det fungerte over all forventning.

    Ja, det er det jeg har lest meg til også. Takk skal du ha, skal lytte i morgen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.
    Hei, og velkommen til forumet.

    Jeg er ikke spesiellt kunnskapsrik, men kan svare generellt siden jeg har Cornwall III selv. Tror nok de kan stå i ganske store rom uten å oppleves som for små, men har selv mine i en stue på 18-20 m2, og det går helt fint. Men det er så klart begrenset hvor høyt man kan spille da. Har stor takhøyde og en åpen trapp ned på ene siden, men også mye flutterekko og generelt dårlig akustikk. Allikevel fungerer det ganske bra på lavt til moderat volum, tipper mye på grunn av hornenes direktivitet som forhindrer en del førsterefleksjoner.

    Så svaret på spørsmålet om 20-25 m2 er for lite til Cornwall III blir for min del: prøv selv, men det kan hende andre høyttalere er bedre egnet. Hvis du skal ha Klipsch er ikke CIII det dummeste etter min mening, men HIII kan også funke bra hvis du får til en bra match på elektronikken.
    Takk- jeg skal tenke litt og prøve å få hørt på dem begge to, men det aner meg at Heresy ikke går lavt nok. Match med elektronikken har selvsagt mye å si, det er klart. Jeg skal la en K4040 røramp med EL34 drive dem, tror denne er godt egnet for de følsomme Kliptsch ht.
    Er flere som syns Heresy mangler litt nedover, ja. Har, og kunne nok fortsatt, levd med dem, men jeg er totalt mer fornøyd med Cornwall og vil egentlig anbefale å gå rett på dem hvis man har muligheten. Er en del som skal klaffe for at man skal bli fornøyd med Heresy, det er sånn jeg erfarte det. Men hvis det først sitter får man veldig mye musikk ut av dem også.

    Hvis du skal høre dem hos Stereofil, så vær obs på at det rommet som er "ned trappa" er veldig dempet i de høye frekvensene og låter ganske basstungt, og sannsynligvis får høyttalerne til å låte helt annerledes enn når du får dem hjem i egen stue.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Hei


    Ny her på forum. Er i vurderingsfase for et par Cornwall III om dagen - men kan noen av dere kunnskapsrike fortelle meg litt om størrelsen på rommet de skal stå i? HT er store, vil et rom på 20-25m2 være for lite? Leil er for øvrig veldig åpen.

    Jeg forstår selvsagt at det er et større lerret å bleke, men en indikasjon hadde hjulpet litt på vei. Alternativ er Heresy III, men jeg synes ikke den på papiret går dypt nok i bassen, og en egen sub er ikke å foretrekke.
    Hei, og velkommen til forumet.

    Jeg er ikke spesiellt kunnskapsrik, men kan svare generellt siden jeg har Cornwall III selv. Tror nok de kan stå i ganske store rom uten å oppleves som for små, men har selv mine i en stue på 18-20 m2, og det går helt fint. Men det er så klart begrenset hvor høyt man kan spille da. Har stor takhøyde og en åpen trapp ned på ene siden, men også mye flutterekko og generelt dårlig akustikk. Allikevel fungerer det ganske bra på lavt til moderat volum, tipper mye på grunn av hornenes direktivitet som forhindrer en del førsterefleksjoner.

    Så svaret på spørsmålet om 20-25 m2 er for lite til Cornwall III blir for min del: prøv selv, men det kan hende andre høyttalere er bedre egnet. Hvis du skal ha Klipsch er ikke CIII det dummeste etter min mening, men HIII kan også funke bra hvis du får til en bra match på elektronikken.
    Takk- jeg skal tenke litt og prøve å få hørt på dem begge to, men det aner meg at Heresy ikke går lavt nok. Match med elektronikken har selvsagt mye å si, det er klart. Jeg skal la en K4040 røramp med EL34 drive dem, tror denne er godt egnet for de følsomme Kliptsch ht.
    Er flere som syns Heresy mangler litt nedover, ja. Har, og kunne nok fortsatt, levd med dem, men jeg er totalt mer fornøyd med Cornwall og vil egentlig anbefale å gå rett på dem hvis man har muligheten. Er en del som skal klaffe for at man skal bli fornøyd med Heresy, det er sånn jeg erfarte det. Men hvis det først sitter får man veldig mye musikk ut av dem også.

    Hvis du skal høre dem hos Stereofil, så vær obs på at det rommet som er "ned trappa" er veldig dempet i de høye frekvensene og låter ganske basstungt, og sannsynligvis får høyttalerne til å låte helt annerledes enn når du får dem hjem i egen stue.
    Jeg er en av de som lurer på om Heresy eller Cornwall er best for meg, trodde faktisk dette var samme høyttaler bortsett fra størrelsen men dette er ikke tilfelle, er det noe mere Cornwall er bedre på?

    Skal brukes i en loft stue som er 23m2 med skjevt tak, derfor har jeg trodd at Heresy har vært bedre alternativ, forsterker blir MBL7008.

    Takker for alt av svar
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk- jeg skal tenke litt og prøve å få hørt på dem begge to, men det aner meg at Heresy ikke går lavt nok. Match med elektronikken har selvsagt mye å si, det er klart. Jeg skal la en K4040 røramp med EL34 drive dem, tror denne er godt egnet for de følsomme Kliptsch ht.
    Er flere som syns Heresy mangler litt nedover, ja. Har, og kunne nok fortsatt, levd med dem, men jeg er totalt mer fornøyd med Cornwall og vil egentlig anbefale å gå rett på dem hvis man har muligheten. Er en del som skal klaffe for at man skal bli fornøyd med Heresy, det er sånn jeg erfarte det. Men hvis det først sitter får man veldig mye musikk ut av dem også.

    Hvis du skal høre dem hos Stereofil, så vær obs på at det rommet som er "ned trappa" er veldig dempet i de høye frekvensene og låter ganske basstungt, og sannsynligvis får høyttalerne til å låte helt annerledes enn når du får dem hjem i egen stue.
    Jeg er en av de som lurer på om Heresy eller Cornwall er best for meg, trodde faktisk dette var samme høyttaler bortsett fra størrelsen men dette er ikke tilfelle, er det noe mere Cornwall er bedre på?

    Skal brukes i en loft stue som er 23m2 med skjevt tak, derfor har jeg trodd at Heresy har vært bedre alternativ, forsterker blir MBL7008.

    Takker for alt av svar
    Heresy og Cornwall har jo en del likheter, men det er også to ganske forskjellige konstruksjoner. Heresy med sitt lille trykkammerkabinett, og Cornwall som er hva, tre ganger så store(?), med bassrefleks.
    Men de bruker samme mellomtone og diskant-horn og drivere. På tross av dette syns jeg at jeg fikk et nytt nivå av detaljer og gjennomsiktighet når jeg gikk fra Heresy til Cornwall, samtidig som lydbildet fylte seg ut nedover i bassen. Heresy er fyldig nok i mellomtonen og et stykke nedover i mellombassen hvis man får til plassering og matching, men de ruller av før de klarer å spille noe som i det hele tatt ligner på dyp bass. Som regel er ikke dette noe problem, men det kommer jo veldig an på hva man kan leve med. Til å "bare" høre på musikk med så kan Heresy være fin-fine, men mangelen på bass kan også være frustrerende, og de kan ikke konkurrere med Cornwall hvis man bruker dem til å se film med også. Selv om Heresy er den aller beste senterhøyttaleren jeg har hørt.
    Særlig er mangelen på bass tydelig før de er innspillt, og det kan være helvete. Uinnspilt og med feil elektronikk skjærer de lett øra av deg hvis du prøver å spille høyt. Noe som kan være et problem siden nettopp det å spille høyt kan være det som skal til for at de løsner.

    Mine ovenstående betraktninger er utelukkende basert på egne erfaringer i en akustisk vanskelig stue, og andre kan ha motsatte oppfatninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn