Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg bruker anlegget ca. like mye til spill, film og serie, og må kanskje bare innse at rørene må ut døra, ihvertfall frem til jeg har plass til flere anlegg.

    Kan noen her inne anbefale en integrert transistor som spiller bra på Cornwall III?

    Jeg kan være interessert i rent salg også, og tar gjerne mot PM fra andre Klipsch-fans før jeg legger den ut for salg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Bruker selv Mcintosh. Det funker veldig bra. Men har også veldig troa på f.eks. NAD M3, men den har blitt vanskelig å få tak i (forståelig nok, en magiker av en amp!).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når jeg hørte mine Cornwall på demo i fjor sommer ble det spilt på både McIntosh og Luxmann. Begge deler låt bra, McIntosh desidert feitest - så mye at det ble litt boomy og upresist i demorommet, men tror det ville vært knall i et rom med litt annen akustikk. Kan det ha vært MA8000 som var koblet opp?

    Hvis du finner en av de gamle integrerte Krell'ene brukt, fra før de fikk aluminiumsfargete kabinetter og fortsatt hadde grå front med svarte sidestykker, så syns iallfall jeg den generasjonen Krell spiller bra på Cornwall. Har pre og power fra samme serie, og det låter hemningsløst fett. Det låter iallfall ikke typisk "hifi", og er helt i den retningen jeg liker, nemlig utstyr som bare spiller musikk samme hva.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det tilbake på Red Wine Signature 30.2 på la scala og RF52mkll blir drevet av en Onkyo TX-5009 til hjemmekinoen :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Var i tigerstaden i går, vandret innom både stereofil og soundgarden og fikk hørt på RP-280F. Og må nok dessverre si at jeg er skuffet over det jeg fikk høre. Kortsagt, for svak mellomtone og for fremtredende diskant. Hos stereofil ble det gjort sammenligning opp mot Vienna Acoustics Mozart, Klipsch spilte med mye mer bass på et lavere volume enn Vienna. Vienna fremsto altså som mye snillere i bassen, men med en mye bedre mellomtone og diskant.

    Uansett, en meget uformell og korttest, så skal vel kanskje ikke avskrive den nye RP-serien. Men å bytte ut Cornwall til fordel for ett par RP-280F gjør jeg nok ikke. Og det var den ene selgeren hos Stereofil enig i. Selgeren kunne også fortelle at RP-280F går som varmt hvetebrød i disse dager, og til tider klarer dem ikke å fylle etterspørselen. Så noe bra må det være med dem. Hvis ikke blir vel bruktmarkedet oversvømt med Klipsch i RP-serien i nær framtid.

    En annen ting som ikke går direkte på lyd, men som har mye å si for total opplevelsen av produktet, er bygge kvalitet. Synd å si, men det virker ikke til ha blitt noe bedre på den nye serien. Her kunne Klipsch ha gjort en litt større anstrengelse mener nå jeg.

    Alt i alt, blir sittende med mine Cornwall, som fremdeles er noe av det bedre fra Klipsch.:)
    Fikk samme inntrykk som deg der desverre :(

    O
    Jeg fikk ett annet inntrykk da jeg var å hørte på RF62 mk2 etterfulgt av RP280f. Ingen av parene var innspilt, men man må regne med at RF62 hadde mer spilletid enn RP280.
    Jeg fikk inntrykk av at RF62 hadde en mye hardere (skrikende) diskant og en anelse svakere mellomtone enn RP280.

    Det var egentlig RF 82 mk2 jeg hadde sett meg ut, men den var de utsolgt for. Etter sammenligningen mellom RF og RP har jeg blitt veldig usikker på om jeg skal gå for ett brukt par RF82 eller om jeg burde gå for ett nytt par RP280 istedet.
    Er det noen her som har RP280 med litt innspillingstid som kan dele sine erfaringer?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Var i tigerstaden i går, vandret innom både stereofil og soundgarden og fikk hørt på RP-280F. Og må nok dessverre si at jeg er skuffet over det jeg fikk høre. Kortsagt, for svak mellomtone og for fremtredende diskant. Hos stereofil ble det gjort sammenligning opp mot Vienna Acoustics Mozart, Klipsch spilte med mye mer bass på et lavere volume enn Vienna. Vienna fremsto altså som mye snillere i bassen, men med en mye bedre mellomtone og diskant.

    Uansett, en meget uformell og korttest, så skal vel kanskje ikke avskrive den nye RP-serien. Men å bytte ut Cornwall til fordel for ett par RP-280F gjør jeg nok ikke. Og det var den ene selgeren hos Stereofil enig i. Selgeren kunne også fortelle at RP-280F går som varmt hvetebrød i disse dager, og til tider klarer dem ikke å fylle etterspørselen. Så noe bra må det være med dem. Hvis ikke blir vel bruktmarkedet oversvømt med Klipsch i RP-serien i nær framtid.

    En annen ting som ikke går direkte på lyd, men som har mye å si for total opplevelsen av produktet, er bygge kvalitet. Synd å si, men det virker ikke til ha blitt noe bedre på den nye serien. Her kunne Klipsch ha gjort en litt større anstrengelse mener nå jeg.

    Alt i alt, blir sittende med mine Cornwall, som fremdeles er noe av det bedre fra Klipsch.:)
    Fikk samme inntrykk som deg der desverre :(

    O
    Jeg fikk ett annet inntrykk da jeg var å hørte på RF62 mk2 etterfulgt av RP280f. Ingen av parene var innspilt, men man må regne med at RF62 hadde mer spilletid enn RP280.
    Jeg fikk inntrykk av at RF62 hadde en mye hardere (skrikende) diskant og en anelse svakere mellomtone enn RP280.

    Det var egentlig RF 82 mk2 jeg hadde sett meg ut, men den var de utsolgt for. Etter sammenligningen mellom RF og RP har jeg blitt veldig usikker på om jeg skal gå for ett brukt par RF82 eller om jeg burde gå for ett nytt par RP280 istedet.
    Er det noen her som har RP280 med litt innspillingstid som kan dele sine erfaringer?
    Du deler min oppfatning av RP280, og jeg har hatt dem her og spilt noen 100 timer på dem.. jeg hadde ikke gått tilbake til noe RF etter å ha hatt RP i hus.. og jeg har levd med RF(25,52,82) i 8år før RP kom inn av ren nysgjerrighet.. Et stort steg opp for Klipsch på mange måter.
    I mine ører så åpnet dem seg mer og mer opp og hadde et stort og luftig lydbilde jo mer dem spilte, diskanten traff bra og mellomtonen var enorm :)
    Bassen strammere og konsis! :)

    det er veldig delte meninger om den nye serien ser jeg.. men jeg er i allefall uforbeholden positiv til den, og siden RF52 var en av de beste allrounderne jeg har hørt så må jeg si at RP250 frister til en lytt.. håper de har den inne på soundgarden i tromsø i april! :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    hmm har aldrig hørt mkll serien med skrikete diskant! det må være noe med matchingen som er helt på trynet :)
     
    B

    Briern

    Gjest
    Jeg fikk netopp et par KLF 20 av nostagiske grunner siden jeg hadde et par når de var ferske på slutten av 90 tallet og likte de godt da med en liten audio note 300b amp. Har spilt litt på de, men stusset på manglende bass. Røsket litt i bakplaten, og alt revnet! Skal en kjøpe slike i dag må altså omfattende restaurering beregnes. Jeg har tenkt å stive opp kassene og lime på nytt samt skifte til titan mellomtone og diskant. Lurer dog på hvor langt det er lurt å dra strikken når det gjelder delefilter komponenter. Jeg kan alltids stappe de fulle i duelund og fancy jern, men driverne og kassen begrenser vel en del. Noen som har erfaring?

    Noen som har erfaring med Klipsch Legend KLF 20? ligger noen på finn jeg vurderer.
    Tenker særlig på klanbalanse/varme sammenliknet med Heritage serien, gamle Kg. serien eller nyere rf 7 el. liknende. Eller bare generelt om denne høyttaleren/serien.
    Skrev litt om disse for en tid tilbake:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ker/9902-klipsch-venner-1001.html#post1793200

    Står for dette enda. Bassen i KLF20 er veldig bra, elementene er av høy kvalitet (spesielt til Klipsch å være), og de går faktisk en god del dypere enn KLF30.
    Men diaphragm'ene i mellomtone og diskant MÅ byttes, da disse er av hva Klipsch kaller polymer. De tar syvmilssteg med bytte til Crites varianter, eller originale CW iii/Heresy iii typer.

    Cbarth
    Jeg har hørt flere skrekkhistorier av denne typen når det gjelder KLF serien. Bafler ramler ut osv. Jeg eier innstegsvarianten KLF-10. Den er meget solid bygget og er kledd med ekte kirsebærfiner rund baut. Arbeidet ble utført av Hornslett møbelfabrikk. Har aldri sett noen Klipsch ht som er i nærheten når det gjelder kvalitet på møbelarbeidet. Det hevdes at basselementene er av mye bedre kvalitet på klf 20 og 30. Det er sikkert riktig, men mine klf går litt dypere i bassen enn de to forannevnte. Både basselementer, diskant og delefilter samt internkabling er original. Internkablingen består av de tynneste kablene som du finner f.eks. i dørklokker. En gang i tiden kjøpte jeg noen art Q dempere, eller hva de nå het, fra hifiklubben. Fant de i ytterboden for en tid siden. Plasserte ht, med originalbena inntakt, oppå disse gummigreia, og vips, der føk Klipscha plutselig opp i høg end segmentet. Kan ikke tro at det er de samme ht jeg hører, javisst kan diskanten være litt spiss på enkelte låter, men det gjør ingenting, dette er en ekte Klipsch som rocker som bare juling. Bassen er fantastisk nyansert. Ht er også utrolig på lave lyttenivåer, du hører detaljer i lydbildet helt tydelig og separasjon av stemmer er helt formidabel. Takk til Klipsch, hifiklubben og Hornslett, dere har gjort mirakler og jeg gidder iallfall ikke bruke penger på nye ht sålenge gummiopphenget i membranene er inntakt, og det kan bli lenge til, de er jo som nye. I tillegg har jeg et basselement godt nedpakket i reserve.
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hei har valgt og ikke gi opp la scalaene riktig ennå! Kjører på Mi10.1se som effekt og er ute etter en pre som kan matche og som er tyst!
    Noen forslag ? Max 15tusen
    Hei Eddie
    Jeg har brukt TVC preamper de siste årene, både med 300b forsterkere og klasse A transistor, og det har funket veldig bra. Dønn tyst på både Belle, La Scala II og Cornwall III.
    Hei,hadde samme problem selv med høyeffektive horn og MI 10.1 Poweramp og hadde CJ rør pre, for høy gain og brum. Undersøkte litt rundt og ble anbefalt at mi Power trengte en pre med litt strøm ut for å prestere. Prøvde en Hayto pre, med strøm uten gain,nydelig lyd men dessverre litt støy,endte til slutt opp med en MI pre og den er jeg fornøyd med. Den imponerer lite til å begynne med, men igler seg innpå etterhvert og vokser under huden. Mangler litt av romantikken til CJ men er kanskje ærligheten. Alt etter min mening selvsagt.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei har valgt og ikke gi opp la scalaene riktig ennå! Kjører på Mi10.1se som effekt og er ute etter en pre som kan matche og som er tyst!
    Noen forslag ? Max 15tusen
    Hei Eddie
    Jeg har brukt TVC preamper de siste årene, både med 300b forsterkere og klasse A transistor, og det har funket veldig bra. Dønn tyst på både Belle, La Scala II og Cornwall III.
    Hei,hadde samme problem selv med høyeffektive horn og MI 10.1 Poweramp og hadde CJ rør pre, for høy gain og brum. Undersøkte litt rundt og ble anbefalt at mi Power trengte en pre med litt strøm ut for å prestere. Prøvde en Hayto pre, med strøm uten gain,nydelig lyd men dessverre litt støy,endte til slutt opp med en MI pre og den er jeg fornøyd med. Den imponerer lite til å begynne med, men igler seg innpå etterhvert og vokser under huden. Mangler litt av romantikken til CJ men er kanskje ærligheten. Alt etter min mening selvsagt.
    Hei Syntes MI pre ble for lys på la scala men har nå gått for en integrert
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Rf 82 tror jeg ikk du blir fornøyd med i det lille rommet .... Tror bassen vil bli 'grøtete' . Ville absolutt heller gått for rf-62 .
    Jeg kjører RF7 MK1 på et rom på 9kvm. Ingen grøt, bare herlig trøkk :) Grøt spises til middag :)
    Hadde rf 82 , men syntes det var grøtete bass . Byttet til rb81 , som fungerte mye bedre :) . Nå er det rf 62 ll som gjelder . Disse blir stående !!! :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Rf 82 tror jeg ikk du blir fornøyd med i det lille rommet .... Tror bassen vil bli 'grøtete' . Ville absolutt heller gått for rf-62 .
    Jeg kjører RF7 MK1 på et rom på 9kvm. Ingen grøt, bare herlig trøkk :) Grøt spises til middag :)
    Hadde rf 82 , men syntes det var grøtete bass . Byttet til rb81 , som fungerte mye bedre :) . Nå er det rf 62 ll som gjelder . Disse blir stående !!! :)
    Knallhøytalere :) Hadde selv RF7 i kjelleren på 32m2 og der spiller faktisk RF52mkll bedre :)
     

    Lofi-Rider

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Støy i diskanthorn RF62 mkII

    Fikk ny forsterker i dag (Hegel H160) som jeg med stor spenning koblet opp til mine Klipsch RF62 mkII. Ved første lytting var det blandet følelser da jeg synes lyden ble litt flat. Er nok litt lydskadet da jeg tidligere har brukt en Kenwood KR-V7040 som sikkert ikke er den optimale kombo. Men etter noen timer begynte det å sitte bedre, er enda ikke frelst, men det kommer kanskje etter hvert.
    Uansett, når jeg begynt å dra på volumet hørte jeg etter hvert en ulyd i diskanthornet. Da jeg undersøkte dette nærmere var det på begge høyttalere, som en knitrende lyd, om det er forståelig. Det virket som den kom best/verst frem på vokallyder, og enkelte låter. Hva kan dette være? Noen ide?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Bruker du den innebyggde dac'en? Kan jo være den som kuker til noe mot kilden du har koblet til den. Men, hegel på Klipsch? er det noe heldig kombo sånn egentlig da? Hadde nok heller sett på Electrocompaniet da... eventuelt Dynaudio, om det sku stå på høyttaler siden...
     

    Lofi-Rider

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Bruker den innebygde dac'en ja. Skal teste med cd-spiller i morgen for å se om samme problem dukker opp, men blir svært overrasket om det er dac'en som er problemet.
    Jeg vet det ikke er den perfekte kombo med Hegel/Klipsch:) Men dessverre så er jeg snart ikke medlem av Klipsch venner da de skal byttes ut til fordel for Vienna Acoustics Beethoven Grand som jeg tror er en bedre match.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ah... det tror jeg blir en kjempe match ja! :D.
    Angående DAC'en tror ikke jeg det er feil der heller, men mer med kilden, eventuelt kabelen som kanskje kødder til litt.. men, det finner du ut av :).
     

    Lofi-Rider

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Prøvde nå med hodetelefoner rett på forsterkeren og samme overføring med airplay, da kom samme dritlyd tilbake. Da er det i alle fall ikke høyttalerne, men faen så irr...!
    Kan det være dac'en da?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får prøve en gammeldags cd spiller bare for å teste uten å gå via airplay. Knitring kan ofte være bitfeil. Eller forstyrrelser fra trådløse nett oL. Ikke helt nøyaktig forklart men..

    Håper du finner ut av det.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor skal ikke mkll og nye Hegel være en ok match ? Finnes vel ikke hard/kald lyd på noen av komponentene!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Noen komboer får frem "ulyder" mer enn andre, selv om de kombinert med anna utstyr virker å låte den ene eller andre rettningen. Jeg fikk erfart dette veldig med Karan KSA400. En vanvittig kraftig og musikalsk (ikke analytisk og kjedelig) på BW CM9, helt tragisk og "trompete" på Cornwall III. Min NAD C356 gjorde en lydmessig "bedre" jobb på Cornwall enn Karan til 130.000kr!!!!

    Med McIntosh ble det hele annerledes, enda jeg kan ikke si at det låter stort bedre på BW enn hva Karan gjorde på den komboen, men på klipsch... der kan tydeligvis mye rart skje :p.

    EDIT: Vil også nevne at Karan'en spilte nydelig på Piega! En kjempekombo i mine ører. Karan er et merke man burde bemerke seg mer av!

    Hvorfor skal ikke mkll og nye Hegel være en ok match ? Finnes vel ikke hard/kald lyd på noen av komponentene!
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hvorfor skal ikke mkll og nye Hegel være en ok match ? Finnes vel ikke hard/kald lyd på noen av komponentene!
    Med tanke på hva Hegel DAC'en gjorde her i oppsettet med så og si alt av høytalere som ble koblet til så kan jeg si at hegel og klipsch er en kombo som står lavt i kurs.. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    hmm har aldrig hørt mkll serien med skrikete diskant! det må være noe med matchingen som er helt på trynet :)
    Om jeg ikke husker feil, ble de demonstrert på en marantz receiver.
    Diskanten i MK2 hadde gått fint å leve med, men jeg opplevde RP280 som mer behagelig i toppen når det ble koblet om.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Var selv på demo hos Sterofil for noen år tilbake. På RF-62. Makan til drittlyd! Men heldigvis så hadde jeg hørt Klipsch tidligere og skjønte at innspilling/kombo/rom ikke var gjennomtenkt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen flere som har Klipsch med Cary elektronikk?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå er jeg dritt lei bytting av utstyr frem og tilbake etc etc etc.
    Har kjøpt meg en Onkyo TX5009 receiver så nå blir det et kombinert hjemmekino/hifi anlegg med et par RF7mkll, kun effekt som skal handles inn med tiden. Gidder ikke teste ut div komboer uten og komme i mål så nå blir det og bruke tiden på noe mer fornuftig fremover
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Nå er jeg dritt lei bytting av utstyr frem og tilbake etc etc etc.
    Har kjøpt meg en Onkyo TX5009 receiver så nå blir det et kombinert hjemmekino/hifi anlegg med et par RF7mkll, kun effekt som skal handles inn med tiden. Gidder ikke teste ut div komboer uten og komme i mål så nå blir det og bruke tiden på noe mer fornuftig fremover
    Voksent valg.. Jeg gjorde samme, solgte unna all dyrt utsyr/kabler og satt igjen med et relativt sett billig utstyr og er, helt ærlig, mer fornøyd enn jeg var med anlegg til mange ganger prisen og med byttesyken hver uke....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå er jeg dritt lei bytting av utstyr frem og tilbake etc etc etc.
    Har kjøpt meg en Onkyo TX5009 receiver så nå blir det et kombinert hjemmekino/hifi anlegg med et par RF7mkll, kun effekt som skal handles inn med tiden. Gidder ikke teste ut div komboer uten og komme i mål så nå blir det og bruke tiden på noe mer fornuftig fremover

    Får håpe du kommer i mål nå da :). RF7 er ikke noe dårlig valg ;). Godt å se du holder deg til Klipsch iallefall :D.
     

    PerCK

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    21
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Har de siste månedene flytta rundt på/ommøblert stua for å få et par Heresy III og en SVS SB2000 sub til å høres ut slik jeg trodde de skulle høres ut, men så langt er det mer dybde og liv i lyden fra KMC-3'en jeg har på soverommet... Bruker en Yamaha RX-A1040 receiver og har testa med/uten korreksjon, med og uten sub + manuell fasekorrigering/høyere delefrekvens og alle kombinasjonene det gir. Det virker som det er et stort svart hull ett eller annet sted i stua som spiser opp og roter til alt fra rundt 100hz og nedover til rett før de frekvensene fra subben som får sofan til å riste fra hverandre og ting i hyller til å danse. Kan virke som mid-bassen sitter fast akkurat bak og over høytalerene.

    Synes det er litt kjipt at en portabel sak til 2K spiller mer helhetlig enn annlegget til nærmere 40k i stua så jeg trenger et par gode tips :) Lurer på om rommet (L formet rundt 30kvm totalt men delen der anlegget står er på rundt 6m lengde og 3.noe bredde) lager stående bølger eller hva det kalles der midbass & bass skulle treffe hardest? Er bassfeller neste å prøve? Eller en Jeremy Clarson tilnærming med "MORE POWER!", en sub til eller oppskalere til Cornwall/LaScala? Eller, usj, nedskalere?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det kan være så mangt. Heresy går ikke spesielt dypt i bassen.. men du burde iallefall ikke ha trøbbel ifra 100hz og ned :p. Du har ikke mulighet til å måle rommet? Innspillinger har også endel å si på hvor mye Heresy presterer.... Er ufattelig mye tam innspilling ute å går..... Og Rock, da er det veldig lite "trøkk" nedover syns jeg.

    KMC-3 er rimelig pudding i lyden, og er noe helt annerledes i lydbildet ja. Har selv denne, men den blir alt for "mumlete" og udefinert for min del. Men fin sak som bærbar.

    Heresy lyden er som en godt trent kropp, spretten og litt tynn i lyden. Spesielt bassen lider nok litt..... Men nå er bassen så kjapp i de større modellene også, så dem kan også virke litt tamme faktisk! Her får du ikke FET bass for å si det sånn :).

    EDIT: Mine RF83, dem har MYE fetere lyd og mer bass enn mine Cornwall III. To helt forskjellige verdener. RF83 imponerer nok langt mer enn Cornwall sånn sett...
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Det kan være så mangt. Heresy går ikke spesielt dypt i bassen.. men du burde iallefall ikke ha trøbbel ifra 100hz og ned :p. Du har ikke mulighet til å måle rommet? Innspillinger har også endel å si på hvor mye Heresy presterer.... Er ufattelig mye tam innspilling ute å går..... Og Rock, da er det veldig lite "trøkk" nedover syns jeg.

    KMC-3 er rimelig pudding i lyden, og er noe helt annerledes i lydbildet ja. Har selv denne, men den blir alt for "mumlete" og udefinert for min del. Men fin sak som bærbar.

    Heresy lyden er som en godt trent kropp, spretten og litt tynn i lyden. Spesielt bassen lider nok litt..... Men nå er bassen så kjapp i de større modellene også, så dem kan også virke litt tamme faktisk! Her får du ikke FET bass for å si det sånn :).

    EDIT: Mine RF83, dem har MYE fetere lyd og mer bass enn mine Cornwall III. To helt forskjellige verdener. RF83 imponerer nok langt mer enn Cornwall sånn sett...
    Har selv noe av det samme med la scala, på lavt volum så blir det tynt og pistrete på mange innspillinger og tyngden/trykket kommer først på høyere volum. RF er langt mer med i fra bunnen av...
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    basshornet i lascala virker ikke under 60-70hz egentlig. resten blir omni og ruller kraftigere av.
    reference har vesentlig lavere virkningsgrad i målinger enn oppgitt, så ikke så rart det oppleves at de går dypere i forhold til resten av frekvensområdet. nivået er kanskje ikke så mye lavere rundt ~30-35hz fra cornwall om man flatet ut resterende.
     

    PerCK

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    21
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Det var den litt tynne bassen jeg tenkte subben skulle hjelpe med, og valgte SB-2000 som er en lukket konstruksjon og vistnok rask sak som en teoretisk fin match til HIII'ene. Slik det er nå er den en perfekt match og må ha omtrent identisk lik lyd siden jeg knapt hører forskjell i bassen på musikk med høytalere satt opp som stor (uten sub) eller små (med sub) :) Men kjører jeg en film truer den med å rive ned huset. Ellers litt skuffa over kabinettet til HIII. Vibrerer rimelig mye på "greit" volum synes jeg. Har testa med jazz, blues, rock & electronica. Stort sett FLAC filer via XBMC/KODI som korrekte bitstrømmer (hdtracks og gubemusic) samt CD / BD.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En ting jeg har har erfart er at heritage serien er utrolig "sær" på elektronikk. Testet en karan 2x400 klasse a. Funket ikke i det hele tatt. Min nad c356 spilte bedre på mine Cornwall. Karan kostet 130.000kr.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Etter mye grubling frem og tilbake mellom rf62 mk2, rf82 mk2 og rp280f og litt diskusjon med kona, fikk jeg klarsignal til å kjøre å kjøpe RP280F idag. :)
    De så veldig små og søte ut i butikken og jeg hadde beskrevet for kona at de var like store som SP1 i det andre anlegget.
    Når jeg så størrelsen på eskene, begynte jeg å ane uråd og passet på å pakke dem ut i en fart og få høyttalerene på plass før kona kom ned ifra badet.
    Utbruddet kom som fryktet da hun kom inn og fikk se hva som hadde tatt over plassen etter de små søte B&W CM5. "Æææææææ"
    Etter å ha meldt meg frivillig til å ta meg av alt husarbeid idag, ser det ut til at jeg ble tilgitt og at klipsch har fått oppholdstillatelse. :)

    Skuffelsen var stor på den første sangen jeg satt på, tynt og livløst. Men det tok ikke mange minuttene før de løsnet. Nå spiller de mykt og "voksent". Rommet ble ikke mettet av bass og diskanten sitter som ett skudd. :)
    Gleder meg til mange timer med innspilling fremover.
    DSC_1007.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Etter mye grubling frem og tilbake mellom rf62 mk2, rf82 mk2 og rp280f og litt diskusjon med kona, fikk jeg klarsignal til å kjøre å kjøpe RP280F idag. :)
    De så veldig små og søte ut i butikken og jeg hadde beskrevet for kona at de var like store som SP1 i det andre anlegget.
    Når jeg så størrelsen på eskene, begynte jeg å ane uråd og passet på å pakke dem ut i en fart og få høyttalerene på plass før kona kom ned ifra badet.
    Utbruddet kom som fryktet da hun kom inn og fikk se hva som hadde tatt over plassen etter de små søte B&W CM5. "Æææææææ"
    Etter å ha meldt meg frivillig til å ta meg av alt husarbeid idag, ser det ut til at jeg ble tilgitt og at klipsch har fått oppholdstillatelse. :)

    Skuffelsen var stor på den første sangen jeg satt på, tynt og livløst. Men det tok ikke mange minuttene før de løsnet. Nå spiller de mykt og "voksent". Rommet ble ikke mettet av bass og diskanten sitter som ett skudd. :)
    Gleder meg til mange timer med innspilling fremover.
    Grattis med nye høyttalere, det kommer helt sikkert til å bli enda bedre med tiden! :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Må si at jeg er storfornøyd med RP280.
    Tidligere har jeg hatt B&W 604 (gulvstående med 2x7" bass + 7" mellomtone og diskant for de uinvidde) i stuen hvor jeg endte opp med å gå over til stativhøyttalere fordi bassen ikke satt i det hele tatt. Da slo basselementene rett mot sofaen og under stuebordet. Jeg opplevde bedre bass ved å gå over til kef stativhøyttalere og så b&w stativhøyttalere. RP280 har elementene plassert høyere enn sofa og bord og oppfører seg som to gigantiske stativhøyttalere i min stue.
    For en gangs skyld savner jeg ikke muligheten til å skru volumet høyere. Foret med 2x300W (med 1.7kW trafo) gir ørene opp lenge før høyttalerene og jeg opplever at det spiller forvreningsfritt også på høyere volum.
    Disse spiller både moro og pent. :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hvor mye har du brukt på å bytte utstyr de siste par årene eddie? ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med knallfine RF7'ere eddie1! Hva er de "platene" de står på?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med knallfine RF7'ere eddie1! Hva er de "platene" de står på?
    Hei er bare forrige eier som synes det ble penere og stødogere enn originalt, plater og spikes festet i de originale hullene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn