Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Heresy III er en av Klipsch's morsomste høyttalere. Nær perfekt til rock og blues. Blir heller aldri slitsome å høre på noe jeg ofte opplever med andre høyttalere. Savner mine og skal ha Heresy igjen på vintage anlegget, der vil lettdrevne høyttalere passe bra. Var dumt å selge de. Men i stua mi ble det litt lite bass med HIII uten sub.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kjører nå en Rel T1 på la scala og førsteinntrykket er meget bra. RF63 har ingen svakheter noe la scala har men de er så sykt rå på enkelte ting!
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Heresy III er en av Klipsch's morsomste høyttalere. Nær perfekt til rock og blues. Blir heller aldri slitsome å høre på noe jeg ofte opplever med andre høyttalere. Savner mine og skal ha Heresy igjen på vintage anlegget, der vil lettdrevne høyttalere passe bra. Var dumt å selge de. Men i stua mi ble det litt lite bass med HIII uten sub.
    Ja mulig de kommer til kort i store rom, men på ca 20 er d helt utrolig. Fikk litt rynker i panna de første dagene, men rør bytte og innspilling...halleluja
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Må nok hive meg med på denne Heresy halleluja stemningen. :) De er noen helt fantastiske musikkformidlere! Solgte til SteinIvar, angret det øyeblikket høyttalerne ble tatt ut døra. Etter å ha vært innom ett par høyttalere i RF-serien, der i blant RF63, ble det Forte II som faktisk kurerte det sterke savnet. :cool:

    eddie1: Tror de Fortene jeg hadde har vært i ditt eie tidligere, kjøpte dem av Evo 2, og jeg kan ikke si at dem var dempet på noen måter. Vet dem hadde en eller annen modifisert sokkel når Evo 2 fikk dem, er det denne du tenker på angående demping?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Må nok hive meg med på denne Heresy halleluja stemningen. :) De er noen helt fantastiske musikkformidlere! Solgte til SteinIvar, angret det øyeblikket høyttalerne ble tatt ut døra. Etter å ha vært innom ett par høyttalere i RF-serien, der i blant RF63, ble det Forte II som faktisk kurerte det sterke savnet. :cool:

    eddie1: Tror de Fortene jeg hadde har vært i ditt eie tidligere, kjøpte dem av Evo 2, og jeg kan ikke si at dem var dempet på noen måter. Vet dem hadde en eller annen modifisert sokkel når Evo 2 fikk dem, er det denne du tenker på angående demping?
    Hei de er avstivet innvendig samt demping av horn
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Cb_600: Jeg har de enda og har ingen planer om å kvitte meg med de så lenge de skal stå i den stuen jeg har nå :)
     

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    316
    Antall liker
    36
    Hadde selv noen "dempede" Forte! Har nå noen La scala som er noe dempet i basskassen og begge høytalerne spiller bedre etter min smak...
    Demping av Forte ser jeg ikke på som noe vits. Hadde ikke du noen svenske-sokler å? De burde du ha fjerna med en gang!
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hadde selv noen "dempede" Forte! Har nå noen La scala som er noe dempet i basskassen og begge høytalerne spiller bedre etter min smak...
    Demping av Forte ser jeg ikke på som noe vits. Hadde ikke du noen svenske-sokler å? De burde du ha fjerna med en gang!
    Han har fjernet de tror jeg. I min stue så fikk jeg en mye strammere bass samt mindre ressonanser.
    Noen liker at kassene synger og det er jo slik de er produsert men kan ikke si jeg har mistet noe dynamikk etc på de jeg har hørt som er jobbet litt med :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da skal jeg være litt venn aktivt her inne. Har fått tak i et sett med RF7 mk1. Aner ikke hvordan disse spiller og er spent. Noen som kan si noe generelt om disse ? Hva burde de koste ? Fikk mine billig, tror jeg. :rolleyes:
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Du kan ihvertfall starte å lete etter ny taklampe HC ;) For rf-7 kommer til å filleriste den! Skal ikke si så mye om de, når det er så mange kapable sjeler her. Men mener å huske at mk-1 utgaven var hakket vassere å drive enn mk-2. Noe som ikke er ett stort problem med Hørning ampen din okke som.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, sett at de er litt mer lumske ifht impedanse. Men det er artig å teste de på tross av at de er, igjen , for store for rommet. Taklampa får henge tror jeg, får spille bare gismo musikk på de.. :cool:
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Har hatt mine i snart 3 år er det vel. Enda ikke gått lei de :) Spiller noe hinsides ekstremt om man ønsker det :) Jeg gav 12 000kr for mine for 3 år siden, strøkne MK1(ikke Classic) i kirsebær.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kult MB. Gleder meg til å teste ut litt, kjenne på "magien" som sies at Klipsch har. har hørt endel ifra Heritage-serien, men dette er første møte med RF. Og ser at prisen jeg ga ikke var helt ille. Jeg tippet ca 6000 for de.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er ihvertfall ingen upri, den største utfordringen er vel potensiell overladning av bass, men med gismo musikk som du sier så er det vel greit ;) Men stikker innom å tar en runde med "Trøste&Bære" på RF-7 neste gang jeg er på dine trakter, tror det kan være en morsom opplevelse ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Jeg har lest mye om at det kreves at man "kjæler" mye med de for at man skal få et godt resultat. Mitt lytterom er på 9kvm.(!) og synes de gjør en god jobb. Har flyttet litt på de til større rom, men i lytterommet, så spiller de kanonbra. Jeg vet jo at det de er i største laget, men brystkassebass er avhengighetsskapende, og da kreves det jo litt membranareal og mye effekt :)

    Jeg har dempet horna etter den veilederen der, og ja, de mistet mye råskap! Jeg leter egentlig etter tiltaktslyst til å ta ut horna igjen og fjerne dempingen igjen :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sålenge et tweak er reversibelt er det ok å teste. Skal prøve begge deler.

    9kvm, det må bli ganske intenst vil jeg tro ja.. 8)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har enda ikke hatt gleden av å høre RF7 II.. men har noen timer med mk I og det var gode timer.. syns de spiller helt fantastisk og har lenge vært en drøm å få inn i stuen her.

    Har ikke hoppet på RF7 II enda da jeg har hørt fra andre at de ikke spiller like bra som mk I gjor.. stemmer dette? :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Veldig avhengig av rom og plasering. Hadde de selv på 35m2 og de fikk ikke ut sitt potensiale men hadde de i et lokale på ca 80m2 og da våknet villdyret :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen her inne som har erfaring med Primare elektronikk på klipsch RF høytalere?
    Klarer ikke helt å like diskanten som min Primare I21 leverer til RF52'ene... Vincent blokkene gjør en fantastisk jobb med bassen. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RF-7 er artige høyttalere. Har hørt endel Heritage før og det er forskjeller. Men det er morsomt og de er lett å like. Kommer nok til å dempe hornet litt, ble litt vel mye ringing synes jeg. Og reversible tweak er helt fint.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med Klipsch RF-7 HCS!
    RF-7 er vel ikke den enkleste RF og få til. Men demping kan jo hjelpe til og roe toppen.
    Blir moro å høre hva du synes etter dempingen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    RF7mk1 er nok litt verre å få til en Mk2, men får du de til, Så er det en bedre høyttaler, men jeg i vertfall. Lett å like som du sier. Grattis med nye høyttalere. Om du ikke liker dem så er jeg alltids på utkikk etter det par til. Trenger jo en svær senterhøyttaler etterhvert.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Er det noen som har en formening om hvilken minimums romstørrelse Cornwall III bør få og hva som er prismessig et godt kjøp av disse?

    Samme spørsmålene gjelder for så vidt også for Heresy III. Ikke lett å få hørt disse noe sted...
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spennende med modifiserte delefiltere.. men greit å holde seg til lyden "Paul Klipsch" ville vi skulle ha ;) (gjelder heritage..).

    Vet Dali Helicon har et utrolig potensiale med delefilter skifte, så at det har noe for seg, det er jeg helt sikker på :).
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    DeanG hos Aletheia Audio lager noen veldig gode delefiltere. Han gjør det samme som Bob Crites, dvs originalt Klipsch design med forbedrede komponenter.
    Aletheia bruker vel litt bedre komponenter enn Crites...

    Dette kan man enkelt gjøre selv, da Klipsch delefiltere er særdeles enkle. En link her har mange beskrevet: https://community.klipsch.com/index.php?/topic/113804-klipsch-crossovers/

    En ting å merke seg ved spesielt RF design er den oppgitte dcr motstanden på spolene. Dette er under-dempede basskasser med lav q, som bruker dcr motstanden i spolene til noe demping. Dvs at om man faller for fristelsen å erstatte de noe pinglete originale serie spolene med noen feite spoler med lav dcr motstand, så vil man faktisk få enda lavere demping og dårligere bass. DeanG prøvde dette selv, og har skrevet en del om dette på Klipsch Community.

    I Heritage seriene derimot, er bassen godt dempet og man kan godt dra på med noen skikkelig feite spoler uten noen degradering av bass.

    Cbarth
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Småfett holder ikke hehe
    Rf 5 passet bedre inn,da de har en mere passelig størrelse. Se bilde.
    RF7ii ble dermest meget dominerende hehe
    thumb.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lette å like RF7, må innrømmes. Men de blir neppe her så lenge vil jeg tro. At de har potensiale er helt klart. Skulle noen ønske seg Mk1 versjonen til jul er det jo bare å sende på en pm.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Lette å like RF7, må innrømmes. Men de blir neppe her så lenge vil jeg tro. At de har potensiale er helt klart. Skulle noen ønske seg Mk1 versjonen til jul er det jo bare å sende på en pm.
    hadde man ikke bod et halvt land unda så hadde dette vært morro! :)
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Heisann
    Jeg fikk førjulsgave i går.
    Klipsch RF -7 ii
    Stor forskjell fra RF-5 til disse monstrene. Vis vedlegget 287193
    Det ser klart penere ut med RF7 ja :cool: Gratulerer med flotte høyttalere.
    Takker for tilbakemelding.

    Samboeren likte de ikke, men når jeg vrenger opp så lukker hun øynene, så da har størrelse likevel ikke noe å si hehe. Vi får se hva julen bringer, kanskje kommer centeren også? Bildene på tvbordet blir likevel filleristet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heisann
    Jeg fikk førjulsgave i går.
    Klipsch RF -7 ii
    Stor forskjell fra RF-5 til disse monstrene. Vis vedlegget 287193
    Det ser klart penere ut med RF7 ja :cool: Gratulerer med flotte høyttalere.
    Takker for tilbakemelding.

    Samboeren likte de ikke, men når jeg vrenger opp så lukker hun øynene, så da har størrelse likevel ikke noe å si hehe. Vi får se hva julen bringer, kanskje kommer centeren også? Bildene på tvbordet blir likevel filleristet.

    Står de like tett oppi veggen som det ser ut til på bildet? Hvis du har muligheten, vil jeg anbefale å prøve å dra dem litt lenger ut på gulvet.

    Gratulerer med flotte høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn