Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser ut som om jeg har et pent sett B3 på hånda, hvor mye bør jeg betale figuren for de?
    Vil ha vil ha :)
    Kjekt å ha, tenkte jeg. Tror han vil ha rundt 2.000,-
    Sier ikke ordtaket at du skal ikke eie mindre enn 7 par høyttalere?
    Er vel ikke langt unna det de kosta nye det :) ......en trygg investering.
    Når jeg kjøpte mine B3 på OHC i 2007 eller noe sånt, så kostet de ca. 3000,- pr. par.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Kjøpte mine B3 for 900,-kr… Helt latterlig.
    Det ble vel solgt unna endel par på Elkjøp for 1495,-kr.

    Dro forøvrig ned til den lokale Soundgarden og handlet meg et par Icon KF-26 til 2995,-kr..
    Løp og kjøp!!! De virker som basert på Synergy serien med en mye roligere topp enn andre Klipsch jeg har hørt.
    De er nok ikke innspilt på noen måndeder, men spiller allerede meget bra!

    Og sånn til slutt, er RW-12d gode på musikk?
    Skal ha meg en eller to subwoofere som utelukkende skal brukes til musikk.
    Bør ha skikkelig trøkk og smekk. :eek:
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    image.jpg
    Da er jeg tilbake som Klipsch venn etter å ha vært ute en uke.

    Ny skytts er vintage LaScala - vet ikke så mye om de-annet en '71 -82' mod ?.

    Kan noen hjelpe meg med å fastslå årstal, hvordan finner en det ut?

    image.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Leste på Klipsch forumet at den ene bokstaven i serienummeret angir produksjonsår. Kanskje du kan snoke litt rundt der, og finne svar.

    Gratulerer med nye høyttalere forresten! Hvordan kom du over dem, og måtte du betale mye? :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 253252 Da er jeg tilbake som Klipsch venn etter å ha vært ute en uke.

    Ny skytts er vintage LaScala - vet ikke så mye om de-annet en '71 -82' mod ?.

    Kan noen hjelpe meg med å fastslå årstal, hvordan finner en det ut?
    Ser ut som disse er laget i 1981.

    YEAR OF MANUFACTURE (1955 THROUGH 1983 ONLY)
    A = 1955-63* F = 1968 L = 1973 S = 1978
    B = 1963-64* G = 1969 M = 1974 T = 1979
    C = 1965 H = 1970 N = 1975 U = 1980
    D = 1966 J = 1971 P = 1976 W = 1981
    E = 1967 K = 1972 R = 1977 X = 1982
    Y = 1983

    https://community.klipsch.com/index...tion-on-my-serial-number-and-model/?p=1454352


    https://community.klipsch.com/index.php?/topic/132618-klipsch-la-scalas/?p=1482716
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Se det ja-81 mod ser det ut som- takk skal du ha

    dette 4 tallet langt opp på etiketten, og den E lenger ned- hva står det for tro ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Stusser litt på en ting. La Scala omsettes over en lav sko, og er støtt og ofte å se på bruktmarkedet. Cornwall derimot, de syns jeg nesten aldri ligger ute til salg, har vel bare sett ett eller to tilfeller de siste par årene.

    Er Cornwall eiere mer fornøyd enn LS eiere, eller er det bare omsatt flere par av de dobbelt så dyre LS, som det er av Cornwall i omløp her tilllands? Er La Scala spesiellt vanskelige å få til skikkelig?
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Om æ skulle finne på å kjøpe RF7 burde jeg gå for ny eller gammel modell? Ikke opptatt av microfinesser men ren å skjær brutalitet :) må ha den modellen som er minst kresen på forsterkeroppsett da det vil vere varierende. Spiller alt av fengende musikk.. Er tidligere eier av KLF-30, Heresy iii og har nå RF-25, rc 35 og rs 35.

    Øksa
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Om æ skulle finne på å kjøpe RF7 burde jeg gå for ny eller gammel modell? Ikke opptatt av microfinesser men ren å skjær brutalitet :) må ha den modellen som er minst kresen på forsterkeroppsett da det vil vere varierende. Spiller alt av fengende musikk.. Er tidligere eier av KLF-30, Heresy iii og har nå RF-25, rc 35 og rs 35.

    Øksa
    Mkll helt klart, noe av det bedre Klipsch har produsert etter min mening, ikke så kresne som første versjon hverken med tanke på rom eller elektronikk...
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Har ett par RF-5 på lån her i stua nå. Låter bra med rå bass. Men skulle nok hatt en større stue til de. Må ha de litt langt ut i fra bakveggen. Hva er optimalt? 1 meter?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har ett par RF-5 på lån her i stua nå. Låter bra med rå bass. Men skulle nok hatt en større stue til de. Må ha de litt langt ut i fra bakveggen. Hva er optimalt? 1 meter?
    Kommer vel litt an på dimensjonene i rommet ditt også. Teorien sier gjerne at man bør satse på oddetallsbrøkdeler av rommets lengde i den retningen høyttaleren spiller, fra bakvegg til baffel. Altså 1/3, 1/5, 1/7, 1/9 o.s.v., ikke 1/2, 1/4, 1/6, 1/8 o.s.v. Så hvis rommet er nøyaktig 4 meter langt, bør du unngå å ha dem akkurat en meter fra veggen. Da er teoretisk f.eks. 0,8 eller 1,3 meter bedre ifht. å motvirke stående bølger i rommet.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Har høyttalerne på langveggen og det er 3,8 meter over til andre siden. Lenden er 7,2 meter.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hvordan fungererer den suben til musikk med Forte? Eller bruker du den bare til film?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Detter vist innom Klipschklubben med et par RB 61 II på vei i posten. 7-8. Paret med Reference. Får vi se hvor lenge disse står da. Tiltenkt som bøllehøyttalere til fest og film da head-fi tar seg av den kritiske lyttingen.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan fungererer den suben til musikk med Forte? Eller bruker du den bare til film?
    James subben fungerer utmerket til musikk, vil nesten påstå at den er bedre til musikk en film, selv om den har Cinema i navnet.

    Må si at behovet for å slå på subben når jeg spiller musikk på Fortene ikke er så stort, har ikke fått prøvd ut så mye enda. Men det gir en ekstra morro faktor når subben er med, spiller veldig godt sammen.

    Har også brukt den i en kort periode med HeresyIII, hvor behovet for sub var markant, den fungerte godt med dem også.

    James er rett og slett en meget potent musikk sub i mine ører. :)
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Fortsetter medlemskapet med nyervervede Forte II, som låter helt fantasiske her hos meg. Takk -Evo 2- for en svært så hyggelig handel! :)


    Vis vedlegget 254930 Vis vedlegget 254931
    Jasså det var du som stakk av med de ja! Gratulerer :)

    Vurderte å ta kontakt jeg også, men i og med vi vurderer å flytte, så fikk det vente. Er fortsatt veldig fornøyd med H III. Har en sub på lån nå og ser at det trengs på noe musikk, så det spørs om det blir en KK dxd 808 dersom det ikke dukker opp noe annet fornuftig på brukten den nærmeste tiden.

    -Stein Ivar
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hørte nettopp igjennom et Pink Floyd album på mitt 9kvm. store "lytterom" der et par Klipsch RF-7(mk1) står. Det er ren skjær brutalitet! Spinnvill brystkassebass, bassen setter seg og flyr deretter på deg :)

    Heresy III trenger sårt en sub ja, det er ingen tvil om det :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hørte nettopp igjennom et Pink Floyd album på mitt 9kvm. store "lytterom" der et par Klipsch RF-7(mk1) står. Det er ren skjær brutalitet! Spinnvill brystkassebass, bassen setter seg og flyr deretter på deg :)

    Heresy III trenger sårt en sub ja, det er ingen tvil om det :)
    Behovet for sub er en god del mindre påtrengende med HIII hvis man setter dem ganske nærme bakveggen, eller i hvert sitt hjørne. Å ha dem frittstående langt ute på gulvet funker ikke så bra, dessverre. :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fortsetter medlemskapet med nyervervede Forte II, som låter helt fantasiske her hos meg. Takk -Evo 2- for en svært så hyggelig handel!




    Vedlegg 254930Vedlegg 254931

    Takk i like måte,RF 5 spiller knall bra her ;)

    O
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Jasså det var du som stakk av med de ja! Gratulerer :)

    Vurderte å ta kontakt jeg også, men i og med vi vurderer å flytte, så fikk det vente. Er fortsatt veldig fornøyd med H III. Har en sub på lån nå og ser at det trengs på noe musikk, så det spørs om det blir en KK dxd 808 dersom det ikke dukker opp noe annet fornuftig på brukten den nærmeste tiden.

    -Stein Ivar
    Takker. :)

    Stor fornøyd så langt. Forte er mye like Hersey, men med mye mer i bunn, noe som jeg er nødt for å ha i kinoen min. Som du kanskje husker så har jeg en bod som skal fylles med bass før det kommer noe særlig ut i kinoen. :rolleyes:

    Kjenner ikke til Ken Kreisel sine konstruksjoner, skal ikke uttale meg om dem. Men som nevnt så intrigerer Jamse sub veldig bra med Heresy, i alle fall hos meg. Får du muligheten, så er det verdt å prøve. :)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Dette ser jo skikkelig bra ut, blir vell en ny kveld med film og musikk snart her nå eller?? Testet med Fatman?
    Takk, takk! :) Blir nok en kveld i nær fremtid. :) Har ikke fått testet Fatman enda, må gjøre snart, har en følelse av at det kan være tøft.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg fått lekt meg litt med disse nye subbene mine, og jeg må bare si at jeg er dypt imponert. De har en dynamikk som er helt rå.
    Sammen med Cornwallene blir det en helt spesiell opplevelse. Har hatt SVS Ultra 13 i samme rommet, og den rumllet bra den og gikk kanskje enda litt dypere, men den når ikke disse til knærne når det gjelder dynamikk og renhet.
    SAM_1449.jpg
    SAM_1451.jpg
    SAM_1452.jpg
    SAM_1454.jpg
    SAM_1455.jpg
    SAM_1456.jpg


    Cbarth
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Evo 2, de Rf5 du har nå, har de finer i front eller er elementene skrudd inn i en heldekkende plastplate? De jeg har har plastfront, men de som er avbildet på klipsch.com har finer.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Evo 2, de Rf5 du har nå, har de finer i front eller er elementene skrudd inn i en heldekkende plastplate? De jeg har har plastfront, men de som er avbildet på klipsch.com har finer.

    De du ser er de som ble gjennoppstartet sammen med RF7, RF5 first edition (for å kalle den det) hadde nok den plastfronten som du har. tror aldriRF5(re-issue) kom til eu jeg... Her er RF7 orginalen (men som også fikk trefinner i reissue utgaven som kom i 2009).:
    klipsch-rf-7.jpg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Skal nå prøve å dempe hornene i mine RF-7 Mk1(forøvrig første utgave med plastfront). Skal bli spennende å se hvordan det blir med litt mer masse for å stive opp hornene :) Andre utgaven med treverk i front går vel under navnet RF-7 Classic :)

    Den gang jeg var ute etter RF-7 lette jeg lenge etter noen strøkne i Cherry, synes de er penest!



    Classic:



    Synes forøvrig RF-7 tar seg bedre ut i et rom sett iforhold til RF-83 rent helhetlig! RF-83 er slank og smekker helt til man oppdager den enorme dybden!!



    RF-7 spiller røffere enn RF-83, hornet til RF-83 er nok en smule mer oppløst og hele høytaleren er nok ikke like kresen.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Evo 2, de Rf5 du har nå, har de finer i front eller er elementene skrudd inn i en heldekkende plastplate? De jeg har har plastfront, men de som er avbildet på klipsch.com har finer.
    Mine er samme som de du har,classic har tre front.kom ikke til Norge så vidt jeg vet.

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg

    Et dårlig iPad bilde av de,skal legge ut senere et bedre bilde av disse fantastiske høyttalerene :)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn