De sorte på bildet ser jo ikke ut som Klipsch i det hele tatt. De minner om noe jeg har sett et sted (av et annet merke), men det kan vel ikke stemme? Isåfall har de sneket inn noe ikke-Klipsch inn i standen, noe som vil være merkelig. Kanskje noe de har der for å demonstrere forskjellen mellom Klipsch og helt vanlig treveis apekasse. Selv om alle Klipsch-ene på bildet er ganske primat de også.
Kanskje Klipsch forsøker å blidgjøre brukere som er skeptisk til Klipsch ytelse på f.eks. klassisk musikk? Nå hersker det vel enighet her om at Klipsch duger til klassisk, men det er nok endel andre på forumet som ikke er enige i det. Så kanskje de har utviklet noe mer "veloppdragent" uten hornlading i det hele tatt? ;D Ooops....
Ingen har til nå klart å lage den perfekte høyttaler. Noe vil være galt uansett, så kompromisser vil måtte velges. I Klipsch tilfelle føler jeg at kompromisset går litt på utklinging (merk: det er veldig lenge siden jeg hørte noe fra Heritage). K er ekstremt hurtige, selv i de sløveste tilfellene. Men ulempen er at de stopper like kjapt som de starter, noe som får betydning for utklingingen av akustiske instrumenter og akustisk romklang. Det føles nesten som om utklingingen bremses litt. På elektriske genre oppleves det bare positivt, og for å være ærlig så er det et kompromiss som lett kan aksepteres når alternativene i prisklassen vurderes. Det kan være fullt av feil men likevel skikkelig spelle musikk, og når det ikke er fullt av feil så er det klart akseptert.
Men jeg kjenner folk som er mer finsmaker enn meg på sitt eget lydideal, og som nok ikke kan leve med Klipsch som hovedhøyttaler. Da tenker jeg ikke på de som klager over gjalling fra horn, men de som er veldig kresne på utklinging. Det er sjelden at en som setter Quad ESL høyt også setter Klipsch høyt. Ikke umulig (jeg er en), men sjelden. De vil ofte reagere på utklingingen. ESL er også hurtige i start, men på en helt annen måte og uten bråstoppen til Klipsch. Det bør vel være mulig for Klipsch å konstruere en høyttaler som ivaretar deres smak bedre uten å tape for mye av Klipsch' karakter? Gjerne med en mer moderat bruk av hornlinser.
Tror likevel at de sorte kassene er der for å være en form for referanse fra den vanlige primat-klassen høyttalere.