Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    soundgarden har noen fine introduksjonspriser på PErmiere serien :). Vurderer å kjøpe en stativ høyttaler for å sjekke dem ut.. men satser på introduksjonspris på dem også først :)

    Søkeresultater for: 'permiere'

    R280 har allerede gått opp 1000kr :p. Selvfølgelig pga kronekursen. til 13000kr skal den yte rimelig bra og...
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare jeg som syns Palladium virker litt så som så design messig? Ser mer ut som laminering ala det man ser på biler rundt dem, samt hornene ser så veldig "plast" ut. Men det er en feeling jeg altid har hatt om dem, og dyrere JBL. Men lyden, den sitter som et skudd :).

    Vis vedlegget 299514

    Uansett, blir spennende med den nye RF Mk2 serien som kommer :). Jeg hadde nesten trodd det skulle blitt sånn fordelinga har vært på RF serien nå, at toppmodellene skiller seg såpass ut at dem burde vært i egen serie (tenker da på RF5, 7, 63 og 83). Kanskje vi får en "RF5" en ny RF7 (litt tidlig med ny kanskje?) og en modell under RF5 med 2x6.5". Oh, spennende :). RB-75 ble vel aldri direkte erstatta, da den satt med elementer ifra RF7, mens RB81 kun hadde element ifra RF82, ikke 83.
    RB 75 hadde horn fra RF7 og bass fra RF5:) Samma oppsett som man fant i mk1 versjonen av RC7 og RS7..:)

    Jeg har hørt både rb75 og har rb81 mk2 nå.. Sistnevnte spiller STORT til størrelsen og er veldig lettplassserte.. men helt kalrt at rb 75 spiller MYE mer brutalt og kanskje noe høyere tiltross for like parametere.. Men MK1 serien er jo også noe verre å temme i lyden.

    Selv har jeg siklet og siklet på det bildet av den concept høyttaleren for noen sider siden!

    Tar meg selv i å ønske kvaliteter ala en "palladium light" serie.. Har ikke hørt palladium desverre, så hvem vet:)
    så for en måneds tid det var et par palladium til salgs med orginale stativer til salgs for 14000
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ser ikke at noen har nevnt de nye slik jeg forstod det, trådløse høyttalerne med Heritage inspirert look? Concept står det riktignok :)

    Heritage-Inspired-Towers.jpg
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Det er jo nesten en litt fy fy av meg å ha et par med RF-62 mk2 stående i kjelleren som blir brukt så lite.

    Hadde tidligere et par med RF 82 mk1 i stuen men de røk ut pga WAF faktoren :mad:

    Hadde bare Klipsch kommet med en modell i en grei prisklasse som hadde litt av Palladium serien sitt utseende så hadde sikkert fruen også akseptert det.

    Sitat fra fruen i forbindelse med da jeg hadde RF 82 i stuen: Hvorfor må du handle høyttalere som ser ut som et kjøleskap, der går grensen !

    Ellers så har jeg frie tøyler :)

    Edit: jeg støtter ikke fruen sitt synspunkt :)
    Da jeg satte opp RF-3 i stua så syns fruen at de var nusselige. Gikk fra inConcert Miles, så det var kanskje ikke så rart.
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    De er inspirert av Heritage. Klipsch uttalte selv at de aldri vil putte Heritage på noe som den originale designeren ikke er med på. Så det kommer ikke noe nytt der.

    Edit: kall det gjerne retrodesign. Å bruke Heritage her blir feil etter min mening.
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    Halo,noen som har peiling på hvorfor det sparker i horna på rf 52mk2.ikke alltid men på noen typer musikk?...er det fortrinnet tro?..noen som har peil?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg skjønte at de er inspirert av Heritage.

    Syns uansett det ser helt merkelig ut. Og særlig når man tenker på den trådløse, sikkert applekompatible innmaten. Jeg blir faktisk nesten litt gretten av sånne markedsavdelingsstunt. Not cool.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen som har særlig erfaring med Abrahamsen og Klipsch? Tenker da i første rekke på om det er noen som har noe kjennskap til V30, forforsterkeren de har. Klangbalanse, spillestil, detaljeringsevne, musikalitet, og fun factor?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Klipsch + Abrahamsen er en meget god match etter min erfaring.
    Har hatt V2 på flere Klipsch modeller, med godt resultat på alle.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvilke Klipsch modeller da? Er det noe futt og fart i V2? Er i utgangspunktet pre'en V30 jeg er mest nysgjerrig på.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Tja.. RF52 mk2, RF62 mk2, RF62 mk1, RF82 mk1 som jeg husker i farta..
    Futt og fart.. vel, Abrahamsen spiller litt varmt og har en ganske fyldig lyd, og utfyller Klipsch sin litt skarpe og dynamiske lyd veldig bra.

    Det finnes vel kjappere og mer kontante forsterkere enn Abrahamsen vis det er det du er på utkikk etter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, modeller fra Reference serien.
    Var litt varme og fylde som var tanken, men syns det må spille kjapt og kontant selv om lyden blir litt mørk og feit. Takk for svar, kanskje jeg prøver når får råd, jeg kommer iallfall til å vurdere det videre.

    Egentlig tror jeg at jeg ønsker meg en rør-pre til å bruke på transistor effekttrinnet jeg har nå, men er også åpen for transistorpre hvis den har de samme egenskapene man gjerne forbinder med rør. Gode rør-pre'er har en tendens til å koste mye penger.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har særlig erfaring med Abrahamsen og Klipsch? Tenker da i første rekke på om det er noen som har noe kjennskap til V30, forforsterkeren de har. Klangbalanse, spillestil, detaljeringsevne, musikalitet, og fun factor?
    Jeg spiller på V3.0UP og to brokoblede V4.0UP på mine RF-63. Har vanskelig for å se hvordan det skal bli særlig høyere morofaktor. Superoppløst bass som henger med helt opp i øredøvende volumer, varm og god lyd, helt uten skarpe kanter etter at RF-63 ble innspilt. Det er jo ikke akkurat elektrostat-oppløsning eller stereoperspektiv vi snakker om, men neimen ikke så galt heller. Lyden "slipper" høyttalerne fint når man sitter i sweetspot, og liker du live-lyd, morofaktor og trøkk, skal det mye til for å slå dette. I alle fall i noenlunde sammenliknbare prisklasser. Det eneste jeg har hørt som kunne konkurrere på morofaktor til rock var Zingali Overture B3 på BAT VK-60, og da strekker vi "noenlunde sammenliknbar pris" littegrann. ;)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig tror jeg at RF-63 er litt andre rasedyr enn RF mk2-høyttalerne, og at noe av cluet hos meg er at jeg gir høyttalerne nok effekt/strøm til at bassen ikke sliter med å henge med.

    Men en V3.0 med én V4.0 eller tilsvarende på f.eks. RF-52 II, låter tøft nok, det også. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    soundgarden har noen fine introduksjonspriser på PErmiere serien :). Vurderer å kjøpe en stativ høyttaler for å sjekke dem ut.. men satser på introduksjonspris på dem også først :)

    Søkeresultater for: 'permiere'

    R280 har allerede gått opp 1000kr :p. Selvfølgelig pga kronekursen. til 13000kr skal den yte rimelig bra og...
    Det er ikke spesielle introduksjonspriser. Det er veiledende pris som mono har satt. Du finner samme priser her:
    Radioservice / Søkeresultat
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Håper heller på fine sluttpriser på mkII jeg da ellers venter jeg på neste lansering.. 13k er RF-63/83/7 pris på brukten..

    Håpet å få opp dedikert koserom iløpet av våren, så før sommeren hadde det hvertfall vært greit med nye horn i kjelleren..

    Vurderer å la RF-7 II fortsette på stua om ikke noe annet spennende dukker opp..

    Premiere var både litt spennende, og litt skuffende på en gang spør du meg.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Jeg har Abrahamsen V2.0 UP koblet opp på RF-3 II om dagen. Bassen henger skikkelig med spør du meg. Enten jeg spiller høyt eller lavt. Nå har jeg bare testet og hørt UP versjonen. Forgjengeren er vel litt tregere og mer swampy etter hva jeg har skjønt.
    Må si dette er mye forsterker for pengene.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    God aften..
    Jeg har hatt lyst til å prøve ut klipsch igjen, og hadde egentlig siktet meg inn på RB-81 mk2 (har annonse ute her)
    Meeen, nå ble jeg litt usikker da jeg så disse nye RP-160M.
    Hva tror dere? Sikkert vanskelig å svare på, da ingen har hørt de nye. Men kanskje noen har gjort seg noen tanker på dette?
    RP-160M Bookshelf Monitor Speaker

    Jeg synes nå det nye utseendet var spennende, godt å få bort det billige og småharry utseendet med plasten i fronten.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Litt rart det ikke har kommet noe RP-180 enda. Kanskje den dukker opp i 3 akt av Reference-serien?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Litt rart det ikke har kommet noe RP-180 enda. Kanskje den dukker opp i 3 akt av Reference-serien?
    Ja, kan hende at det kommer en senere. RB-81II vil fortsatt bli produsert fremover...
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Kun nysgjerrighet, men er lyngdorf(integrert)+klipsch en god kombo?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Litt rart det ikke har kommet noe RP-180 enda. Kanskje den dukker opp i 3 akt av Reference-serien?
    Ja, kan hende at det kommer en senere. RB-81II vil fortsatt bli produsert fremover...
    Hvor har du det ifra..? Meg bekjent så går alle mk2 ut... :)
    Ta en titt på hjemmesidene til Klipsch og sjekk Reference II serien. Du vil fort se at alle variantene er borte bortsett fra RF-7, RB-81 og RC-64. Dette er også info som kommer fra en Klipsch ansatt om at Reference II i øvre enden skal fortsatt produseres videre (klipsch forumet). Jeg vil tippe at RF-7, RB-81 og RC-64 blir oppgradert samtidig, men det er bare spekulasjoner fra min side.

    Så nå har vi:

    1. Reference (Tidligere Icon serien)
    2. Reference Premiere (som erstatter dagens Reference mkII)
    3. Reference II (RF-7, RB-81 og RC-64) - Mulig at serien forsvinner når disse blir oppgradert en gang med nytt navn eller dyttet inn sammen med Reference Premiere
    4. Palladium
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    386
    Litt rart det ikke har kommet noe RP-180 enda. Kanskje den dukker opp i 3 akt av Reference-serien?
    Ja, kan hende at det kommer en senere. RB-81II vil fortsatt bli produsert fremover...
    Hvor har du det ifra..? Meg bekjent så går alle mk2 ut... :)
    Ta en titt på hjemmesidene til Klipsch og sjekk Reference II serien. Du vil fort se at alle variantene er borte bortsett fra RF-7, RB-81 og RC-64. Dette er også info som kommer fra en Klipsch ansatt om at Reference II i øvre enden skal fortsatt produseres videre (klipsch forumet). Jeg vil tippe at RF-7, RB-81 og RC-64 blir oppgradert samtidig, men det er bare spekulasjoner fra min side.

    Så nå har vi:

    1. Reference (Tidligere Icon serien)
    2. Reference Premiere (som erstatter dagens Reference mkII)
    3. Reference II (RF-7, RB-81 og RC-64) - Mulig at serien forsvinner når disse blir oppgradert en gang med nytt navn eller dyttet inn sammen med Reference Premiere
    4. Palladium
    Så det nå:) bare la merke til at rb81 går billig på div butikker og tenkte også de gikk ut..


    Håper personlig selv på en ny mid end stativ og en center i samme kategori;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du det ifra..? Meg bekjent så går alle mk2 ut... :)
    Ta en titt på hjemmesidene til Klipsch og sjekk Reference II serien. Du vil fort se at alle variantene er borte bortsett fra RF-7, RB-81 og RC-64. Dette er også info som kommer fra en Klipsch ansatt om at Reference II i øvre enden skal fortsatt produseres videre (klipsch forumet). Jeg vil tippe at RF-7, RB-81 og RC-64 blir oppgradert samtidig, men det er bare spekulasjoner fra min side.

    Så nå har vi:

    1. Reference (Tidligere Icon serien)
    2. Reference Premiere (som erstatter dagens Reference mkII)
    3. Reference II (RF-7, RB-81 og RC-64) - Mulig at serien forsvinner når disse blir oppgradert en gang med nytt navn eller dyttet inn sammen med Reference Premiere
    4. Palladium
    Så det nå:) bare la merke til at rb81 går billig på div butikker og tenkte også de gikk ut..


    Håper personlig selv på en ny mid end stativ og en center i samme kategori;)
    Da er du i samme båt som meg og sikkert mange andre også... Det ryktes fælt om at det kanskje kommer noe mer til sommeren. Bare å smøre seg med tålmodighet, men spørs om jeg ikke "går på en smell" og tester ut Premiere serien først. :p
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Ser de deler på samme frekvens som forrige serie; RF-82 erstatteren, RP-280, deler på 1400 Hz, og min innvending mot Mk II-serien, var nettopp problemer i overgangen mellom elementene. Driverne jobbet for langt ned på de største modellene, hvilket oppleves som en tydelig aksentuering av enkeltfrekvenser (jeg opplever det som oppbryting i elementet), og det låter ikke særlig organisk og avslappet. Særlig tydelig blir det på høyt volum. På det punktet synes jeg Mk I var klart mer tilgivende.
    Jeg håper drivere og hornutforming er med på å bremse dette problemet. Ellers er det min oppfatning at de på RF-63 traff akkurat bulls eye, driveren på den høyttaleren klarte presis det den skulle. Allerede på RF-83 begynner fenomenet å bli hørbart, denne skjærer 50 Hz lavere enn RF-63.
    I utgangspunktet er det veldig mye fint med det å skjære så lavt det lar seg gjøre, Amphion er et eksempel på hvor bra sånt kan gjøres. Fulltoneelementer er vel på mange måter målet, men for min hørsel sliter disse med nøyaktig det samme problemet, nemlig aksentuering og oppbrytningsfenomener.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    den lave delefrekvensen er nettopp for å hindre oppbrytning, særlig med alu membraner uten faseplugg som er helt på bærtur når man nærmer seg 2khz. full av uforutsigbare resonanser. bedre spredning, mindre farging og skriking. de tidligere utgavene anser jeg som feilkonstruert.. en av fordelene med horn/waveguide er at man kan gå betydelig lengre ned.. uvanlig med 2veis horn som deler over 2khz.
    isåfall et problem med driver/horn combo, 1400hz (12db?) på 1" driver er ikke noe problem i teorien..
    Vel, dette er jo et tosidig problem. Hadde det vært såpass enkelt, hadde alle delt såpass lavt, da det også har flere lydmessige fordeler. Virkeligheten er jo den at nesten ingen deler såpass lavt som det vi snakker om her, med mindre de også har en mellomtone som kan ta seg av området mellom noen hundre og noen få tusen Hz.
    Det viser seg i praksis at såpass små elementer har store problemer med omsetning av all den energien som skal transformeres i de lavere frekvenser, og resultatet er absolutt hørbart. Til tross for at Mk2-serien har bedre oppløsning enn Mk1, er det ingen tvil lydmessig, om hvor payback'en ligger. De største modellene er absolutt mest utsatt.

    Når det gjelder RF63 har de brattere filtre enn RF82 og nedover, fordeler og ulemper også med det. Alt i alt har nettopp overgangsfenomener blitt Klipsch' akilleshæl de senere år. RF3 og RF52 låter bemerkelsesverdig bra, disse deler en del høyere enn de største.

    Men, som nevnt, det finnes de som får dette bra til, Amphion har virkelig fått sving på det der. Og jeg gleder meg til å høre om Klipsch også har fått det til på sine nye kreasjoner.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Til dere med Cornwall III

    Hvor høyt drar dere på før dere gir dere? Jeg lar meg stoppe på rundt 110db på måleren, og da er det alt for høyt syns jeg :). Bare lurer da jeg er spent på hvor mye disse faktisk tåler. Bassmembranen flytter seg greit på disse nivåene altså ;). Cornwall er vel kjent for å kunne spille "gør" høyt, men problemet slik jeg hører det er at det låter så forbanna rent og forvregningsfritt at det er vanskelig å høre hvor høyt man faktisk spiller (kontra andre merker).

    På nyttårsferinga ble RF83 kjørt knallhardt på Rotel RB1572 (og min nye RC1570 pre), og jeg ble ektremt imponert, før når jeg har trodd at basse'ene har vært på nippen til å gi seg, så har det vist seg at det er bare å dra på enda mer, og at dem tåler ekstremt med påkjenning. Virker som at dem får ekstra toleranse når dem bikker et vist volum (fra svært høyt, til ekstremt høyt).

    PS. Vil ikke få dere til å tro at jeg er noe "SPL" hode altså, da jeg normalt ligger på kanskje 75-80db ved lytting, og 95 når jeg syns det er høyt :p.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg liker egentlig å spille på ganske moderate lydnivåer, men har ikke desibelmåler sånn at jeg kan si hvor høyt jeg pleier å spille. Men kan godt tenkes at jeg spiller høyere enn jeg egentlig tror, siden det som du sier låter såpass rent.

    Tror romakustikken legger helt naturlige begrensninger på hvor høyt jeg syns det er behagelig å dra på, stua mi er et aldri så lite refleksjonshelvete.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hehe. Sant det du skriver blizowitz. Rommet spiller mye inn, derfor har jeg også et helvettes bassproblem på surround delen min. Men, det trykker og buldrer nok da også (men med tanke på hvor mye elementer som jeg har si sving er det ikke imponerende, men jeg vet jo at trappnedgangen spiser så si alt av basstrykk her ;)).
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    ... [/QUOTE=Håkon_Rognlien;1961494]

    mener la scala/cornwall fortsatt har en 1" driver. klipsch kaller det 2" fordi det er størrelsen på membranet/spolen.
    de deles godt under 1khz.. så ikke umulig om hornet også har støtte for det.

    fordelen med høyere deling er at de slipper unna med en rimeligere driver, mindre horn og evt. slakkere avrulling (færre komponenter) er jo business after all :rolleyes:
    tidligere fikk elektronikken alltid skylden. husker folk byttet i ett sett før mk2, "hjelp, -X merke matcher ikke klipsch" etc, når årsaken til problemene lå i den tvilsomme høe overgangen hele tiden imo..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hehe. Sant det du skriver blizowitz. Rommet spiller mye inn, derfor har jeg også et helvettes bassproblem på surround delen min. Men, det trykker og buldrer nok da også (men med tanke på hvor mye elementer som jeg har si sving er det ikke imponerende, men jeg vet jo at trappnedgangen spiser så si alt av basstrykk her ;)).
    Ja, det der med akustikk kan være noe ordentlig herk og ødelegge mye av moroa for folk. Har også en trappenedgang rett til høyre for den høyre høyttaleren min, og jeg tror vel også den slipper ut en del av trykket.
    En annen ting er at høyttalerne kan høres for langt borte når jeg sitter lent tilbake i sofaen sånn at lyden blir litt ullen, men hvis jeg setter meg helt på kanten av sjeselongen så er trykket og klarheten der med en gang. Bollocks!

    Min plan er å flytte. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    mener la scala/cornwall fortsatt har en 1" driver. klipsch kaller det 2" fordi det er størrelsen på membranet/spolen.
    de deles godt under 1khz.. så ikke umulig om hornet også har støtte for det.

    fordelen med høyere deling er at de slipper unna med en rimeligere driver, mindre horn og evt. slakkere avrulling (færre komponenter) er jo business after all :rolleyes:
    tidligere fikk elektronikken alltid skylden. husker folk byttet i ett sett før mk2, "hjelp, -X merke matcher ikke klipsch" etc, når årsaken til problemene lå i den tvilsomme høe overgangen hele tiden imo..
    Cornwall og La Scala har både mellomtonedriver (1,75") og diskantdriver (1"), og dermed selvsagt 2 helt forskjellige horn. Basselementet jobber opp til 800 Hz på Cornwall, mens diskantdriveren overtar først ved 5000 Hz. Dermed jobber mellomtonedriveren i hele det mest følsomme området, og vi sparer oss for de vanskeligste overgangsfenomenene.
    RF-serien skal altså løse disse utfordringene uten separat mellomtonedriver, hvilket utsetter så vel basselementet som diskantdriveren for en del prøvelser. De skal altså dekke alt fra 1400 Hz (og deromkring) helt opp til over 30 kHz. Når de også har ekstremt høy følsomhet og slakke filtre, skal det en del til for elementene å møte de nødvendige kriterier uten å si fra at det gjør litt vondt. Jeg har hørt en lang rekke Klipsch-varianter på en lang rekke forsterkere gjennom mange år, og det er i mine ører hevet over tvil at det ikke er basselementene som sliter med de høyeste frekvensene, det er derimot diskandriverne som sliter med å levere all den energien de bes om ned under ca. 1700 Hz.
    RF-52 deler ved 1900, RF-52II ved 1700. Min oppfatning (basert på lyttetester), er at lavere enn de 1700 begynner problemene. Samtlige Klipsch-modeller jeg har hørt, som deler lavere, har disse utfordringene i større eller mindre grad. RF-63 er min klare favoritt i Reference-serien, og gjett hvor de deler... (nettopp.. 1700 Hz :) )
    Jeg håper som nevnt at de har løst utfordringene på sin nye serie, jeg gleder meg til å sjekke det ut.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.279
    Antall liker
    9.088
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hehe. Sant det du skriver blizowitz. Rommet spiller mye inn, derfor har jeg også et helvettes bassproblem på surround delen min. Men, det trykker og buldrer nok da også (men med tanke på hvor mye elementer som jeg har si sving er det ikke imponerende, men jeg vet jo at trappnedgangen spiser så si alt av basstrykk her ;)).
    Ja, det der med akustikk kan være noe ordentlig herk og ødelegge mye av moroa for folk. Har også en trappenedgang rett til høyre for den høyre høyttaleren min, og jeg tror vel også den slipper ut en del av trykket.
    En annen ting er at høyttalerne kan høres for langt borte når jeg sitter lent tilbake i sofaen sånn at lyden blir litt ullen, men hvis jeg setter meg helt på kanten av sjeselongen så er trykket og klarheten der med en gang. Bollocks!

    Min plan er å flytte. :)
    Her er det bare en løsning.. selg alt og kjøp Klipsch hodetelefoner! :p
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.279
    Antall liker
    9.088
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tja, holder vel på å bli litt sprø her.. valgets kvaler..

    Hva skal man bestille? RP-250 260 eller 280?

    At RP-250 spiller helt konge er jeg ikke tvil om, RF52 har altid gjort det..
    Men tankene gikk mot å bestille 280 faktisk, men når man leser det Håkon Rognlien skriver om delefrekvens så husket man plutselig at RF82 spilte nok ikke like pent dom RF52 gjor..

    Så innspill folkens.. :) What to doo? :)
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Tja, holder vel på å bli litt sprø her.. valgets kvaler..

    Hva skal man bestille? RP-250 260 eller 280?

    At RP-250 spiller helt konge er jeg ikke tvil om, RF52 har altid gjort det..
    Men tankene gikk mot å bestille 280 faktisk, men når man leser det Håkon Rognlien skriver om delefrekvens så husket man plutselig at RF82 spilte nok ikke like pent dom RF52 gjor..

    Så innspill folkens.. :) What to doo? :)
    Trur ikke du kan bomme med RP-250F. De deler på 1800HZ denne gangen ser jeg. RP-280F deler på 1750HZ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn