Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Puh...endelig Klipsch i huset igjen...etter en dag uten mine RB81 MKII står det nå RF52II i stua mi, og gjett om jeg er fornøyd....nu åker subben...;-)

    Låter bedre enn RB81MKII etter min mening....og de var ikke dårlige de heller synes jeg:)

    Spiller på Nad D3020 som aldri slutter å imponerer...
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Noen av dere som har "rumperister" eller har prøvd det? Siden jeg ikke kan ha noe sub i blokka så frister det litt å utstyret sofaen med ett par. Madammen tente oxo på den ideen.. "Nei går det an..? Hehe. Hvor mye forsterkerkraft trenger de ?

    Sprsmål 2. Om de skrus i setet eller rygg, vil dypbassen spre seg ned i gulvet å fortsette til nabo alikevel?

    Takker for Svar Mvh Blodøks :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Begge krever sitt av rom og ikke minst utstyr, kanskje er dog rf83 noe snillere mht utstyr ? Vår kjære Rognlien vet sikkert masse mer konkret om dette
    "Kjære Rognlien" :cool: er også dessverre kun bærer av egne subjektive opplevelser rundt dette tema, og de er som følger:

    Romstørrelsen er et klart tema. Ettersom RF7/II har et horn som går lengre ned i frekvens, og dermed har mer kontroll åp spredningen, er disse (marginalt) mindre krevende for rommet og størrelsen av dette. På den annen side drives horndriveren i RF7/II så langt ned at det oppstår visse utfordringer i overgangen der. Jeg fikk aldri disse helt til å leve i mine oppsett eller mitt rom. RF 82 har en anelse av samme problem.
    Konklusjonen min er faktisk at dersom du ikke har mer enn 50 m2 og ikke unormalt høyt under taket, er RF63 den beste Klipsch noensinne produsert i RF-serien, og mitt klare førstevalg. De spiller bare bedre og bedre dess bedre kvalitet de blir matet med. At det tar sin absurd lange tid å få dem helt opp til sitt beste, må du bare leve med. Utagerende festing og drum'n'bass trives de helt greit med i mellomtiden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.898
    Antall liker
    51.062
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg

    Forte II koser seg med Onkyo Integra,det spiller knall bra på omtrent alt av musikk' eneste de ikke liker er når dattera skal høre på justin biber :).

    O
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Begge krever sitt av rom og ikke minst utstyr, kanskje er dog rf83 noe snillere mht utstyr ? Vår kjære Rognlien vet sikkert masse mer konkret om dette
    "Kjære Rognlien" :cool: er også dessverre kun bærer av egne subjektive opplevelser rundt dette tema, og de er som følger:

    Romstørrelsen er et klart tema. Ettersom RF7/II har et horn som går lengre ned i frekvens, og dermed har mer kontroll åp spredningen, er disse (marginalt) mindre krevende for rommet og størrelsen av dette. På den annen side drives horndriveren i RF7/II så langt ned at det oppstår visse utfordringer i overgangen der. Jeg fikk aldri disse helt til å leve i mine oppsett eller mitt rom. RF 82 har en anelse av samme problem.
    Konklusjonen min er faktisk at dersom du ikke har mer enn 50 m2 og ikke unormalt høyt under taket, er RF63 den beste Klipsch noensinne produsert i RF-serien, og mitt klare førstevalg. De spiller bare bedre og bedre dess bedre kvalitet de blir matet med. At det tar sin absurd lange tid å få dem helt opp til sitt beste, må du bare leve med. Utagerende festing og drum'n'bass trives de helt greit med i mellomtiden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Får man spørre om kjære Hr. Rognliens betraktninger rundt RF63 kontra HIII fra Heritage serien også? :) Hva er egentlig forskjellen på disse, bortsett fra mellomtonehornet og trykkammer på HIII, men altså rent lydmessig. HIII har jo svært musikalske egenskaper når de matches bra, men sparker kan hende RF63 hardere, og med like stort raffinement? Mer smekk i trommer og gitarer?
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Rf-63 har dypere bass enn HIII, men HIII er mye mer dynamiske og jeg syns de "sparker" mye mer som det skal sparkes (dvs som i et orkester med knyttneve-stortromma)... Når det er snakk om Rf-83 mener jeg det er en høyttaler for de som ikke er så interessert i selve lydkvaliteten men snarere lydkvantiteten.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rf-63 har dypere bass enn HIII, men HIII er mye mer dynamiske og jeg syns de "sparker" mye mer som det skal sparkes (dvs som i et orkester med knyttneve-stortromma)... Når det er snakk om Rf-83 mener jeg det er en høyttaler for de som ikke er så interessert i selve lydkvaliteten men snarere lydkvantiteten.
    Hvilke RF-63 og -83 er det du har hørt? Ikke de samme som meg, tydeligvis! ;)
     
    Sist redigert:

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Du mener RF-83 og 63, Dazed? Uansett kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen jeg heller. Ja, jeg har også hørt HIII.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Begge krever sitt av rom og ikke minst utstyr, kanskje er dog rf83 noe snillere mht utstyr ? Vår kjære Rognlien vet sikkert masse mer konkret om dette
    "Kjære Rognlien" :cool: er også dessverre kun bærer av egne subjektive opplevelser rundt dette tema, og de er som følger:

    Romstørrelsen er et klart tema. Ettersom RF7/II har et horn som går lengre ned i frekvens, og dermed har mer kontroll åp spredningen, er disse (marginalt) mindre krevende for rommet og størrelsen av dette. På den annen side drives horndriveren i RF7/II så langt ned at det oppstår visse utfordringer i overgangen der. Jeg fikk aldri disse helt til å leve i mine oppsett eller mitt rom. RF 82 har en anelse av samme problem.
    Konklusjonen min er faktisk at dersom du ikke har mer enn 50 m2 og ikke unormalt høyt under taket, er RF63 den beste Klipsch noensinne produsert i RF-serien, og mitt klare førstevalg. De spiller bare bedre og bedre dess bedre kvalitet de blir matet med. At det tar sin absurd lange tid å få dem helt opp til sitt beste, må du bare leve med. Utagerende festing og drum'n'bass trives de helt greit med i mellomtiden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Får man spørre om kjære Hr. Rognliens betraktninger rundt RF63 kontra HIII fra Heritage serien også? :) Hva er egentlig forskjellen på disse, bortsett fra mellomtonehornet og trykkammer på HIII, men altså rent lydmessig. HIII har jo svært musikalske egenskaper når de matches bra, men sparker kan hende RF63 hardere, og med like stort raffinement? Mer smekk i trommer og gitarer?
    Heritage-serien (K-horn, La Scala, Cornwall, Heresy + noen utgåtte modeller), representerer det mer "ekte" hornuttrykket, der Reference-høyttalerne er en hybrid, som henter litt fra så vel normale "dynamiske" konstruksjoner, som horn. Det er ingen tvil om at hurtigheten, sjokkeffekten og eksplosiviteten i Heritage'ene overgår RF'ene. Like liten tvil er det om at de låter mer som en "ropert", det er klart mer "honk" i disse konstruksjonene. De har retningskontroll på det aller meste av frekvensområdet, noe som gjør dem veldig plasseringsvennlige og lite romavhengige.
    Den kraftfulle bassen fra de største RF'ene gir disse et annet totaluttrykk, og det koker til syvende og sist ned til smak og behag dette her. Begge varianter er særegne, de farger nokså åpenbart, men de er soleklare high-end'ere på ren og skjær dynamikk. Så får det bare være med alt det andre. Uten dynamikken dør musikken.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du mener RF-83 og 63, Dazed? Uansett kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen jeg heller. Ja, jeg har også hørt HIII.
    Eh, ja selvsagt. Skal fikse.


    Jeg kan se for meg at man kan sitte igjen med et slikt inntrykk f.eks. dersom man prøver et par RF-83 på den samme 2x9 Watts forsterkeren man driver Heresy III med. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du mener RF-83 og 63, Dazed? Uansett kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen jeg heller. Ja, jeg har også hørt HIII.
    Eh, ja selvsagt. Skal fikse.


    Jeg kan se for meg at man kan sitte igjen med et slikt inntrykk f.eks. dersom man prøver et par RF-83 på den samme 2x9 Watts forsterkeren man driver Heresy III med. ;)
    Jeg driver mine HIII med en ganske potent forsterker på 2x250 watt på en 20A strømkurs. Det kan slå ganske hardt, det. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Begge krever sitt av rom og ikke minst utstyr, kanskje er dog rf83 noe snillere mht utstyr ? Vår kjære Rognlien vet sikkert masse mer konkret om dette
    "Kjære Rognlien" :cool: er også dessverre kun bærer av egne subjektive opplevelser rundt dette tema, og de er som følger:

    Romstørrelsen er et klart tema. Ettersom RF7/II har et horn som går lengre ned i frekvens, og dermed har mer kontroll åp spredningen, er disse (marginalt) mindre krevende for rommet og størrelsen av dette. På den annen side drives horndriveren i RF7/II så langt ned at det oppstår visse utfordringer i overgangen der. Jeg fikk aldri disse helt til å leve i mine oppsett eller mitt rom. RF 82 har en anelse av samme problem.
    Konklusjonen min er faktisk at dersom du ikke har mer enn 50 m2 og ikke unormalt høyt under taket, er RF63 den beste Klipsch noensinne produsert i RF-serien, og mitt klare førstevalg. De spiller bare bedre og bedre dess bedre kvalitet de blir matet med. At det tar sin absurd lange tid å få dem helt opp til sitt beste, må du bare leve med. Utagerende festing og drum'n'bass trives de helt greit med i mellomtiden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Får man spørre om kjære Hr. Rognliens betraktninger rundt RF63 kontra HIII fra Heritage serien også? :) Hva er egentlig forskjellen på disse, bortsett fra mellomtonehornet og trykkammer på HIII, men altså rent lydmessig. HIII har jo svært musikalske egenskaper når de matches bra, men sparker kan hende RF63 hardere, og med like stort raffinement? Mer smekk i trommer og gitarer?
    Heritage-serien (K-horn, La Scala, Cornwall, Heresy + noen utgåtte modeller), representerer det mer "ekte" hornuttrykket, der Reference-høyttalerne er en hybrid, som henter litt fra så vel normale "dynamiske" konstruksjoner, som horn. Det er ingen tvil om at hurtigheten, sjokkeffekten og eksplosiviteten i Heritage'ene overgår RF'ene. Like liten tvil er det om at de låter mer som en "ropert", det er klart mer "honk" i disse konstruksjonene. De har retningskontroll på det aller meste av frekvensområdet, noe som gjør dem veldig plasseringsvennlige og lite romavhengige.
    Den kraftfulle bassen fra de største RF'ene gir disse et annet totaluttrykk, og det koker til syvende og sist ned til smak og behag dette her. Begge varianter er særegne, de farger nokså åpenbart, men de er soleklare high-end'ere på ren og skjær dynamikk. Så får det bare være med alt det andre. Uten dynamikken dør musikken.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takker for utfyllende utredning, det er alltid greit å få noen inntrykk fra noen som presumptivt har grei oversikt, selv om det er aldri så subjektivt.

    For min del så blir spørsmålet da om jeg ikke like godt kan begynne å spare til Cornwall eller La Scala når jeg en gang vil oppgradere, siden jeg i og for seg liker Heresy såpass godt som jeg gjør. Hurtighet og eksplosivitet kombinert med en stor, oppløst, og ekspansiv mellomtone som HIII byr på er vanskelig å legge fra seg. Da vil jeg ha mer av det samme takk, og gjerne med litt mer tyngde nederst. Syns uansett HIII er fantastisk gode, men hender jeg ønsker meg noe som er litt villere, og mer løssluppent uten at det tipper over til å bli slitsomt og skarpt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg driver mine HIII med en ganske potent forsterker på 2x250 watt på en 20A strømkurs. Det kan slå ganske hardt, det. :)
    Naturligvis kan de det. Det jeg ikke er helt med på er at de "sparker mer" og er "mer dynamiske" enn RF-63. Sånn i prinsippet burde de jo ha mer å fare med i mellomtonen, med eget mellomtonehorn, men i bassen, med nesten like stort membranareale fordelt på tre små og lette elementer i et bassreflekskabinett, burde RF-63 kunne levere MINST like mye trøkk, selv i teorien. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Takker for utfyllende utredning, det er alltid greit å få noen inntrykk fra noen som presumptivt har grei oversikt, selv om det er aldri så subjektivt.

    For min del så blir spørsmålet da om jeg ikke like godt kan begynne å spare til Cornwall eller La Scala når jeg en gang vil oppgradere, siden jeg i og for seg liker Heresy såpass godt som jeg gjør. Hurtighet og eksplosivitet kombinert med en stor, oppløst, og ekspansiv mellomtone som HIII byr på er vanskelig å legge fra seg. Da vil jeg ha mer av det samme takk, og gjerne med litt mer tyngde nederst. Syns uansett HIII er fantastisk gode, men hender jeg ønsker meg noe som er litt villere, og mer løssluppent uten at det tipper over til å bli slitsomt og skarpt.
    Det du sier her over = Cornwall. La Scala er nok det villeste du kan tenke deg, men bassen er begrenset i omfang.

    Håkon
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg driver mine HIII med en ganske potent forsterker på 2x250 watt på en 20A strømkurs. Det kan slå ganske hardt, det. :)
    Naturligvis kan de det. Det jeg ikke er helt med på er at de "sparker mer" og er "mer dynamiske" enn RF-63. Sånn i prinsippet burde de jo ha mer å fare med i mellomtonen, med eget mellomtonehorn, men i bassen, med nesten like stort membranareale fordelt på tre små og lette elementer i et bassreflekskabinett, burde RF-63 kunne levere MINST like mye trøkk, selv i teorien. ;)
    Jeg har ærlig talt ikke hørt noen modeller i RF serien, iallfall ikke som jeg kan huske i øyeblikket, så det kan jeg ikke mene så mye om. Og det er jo det jeg lurer på selv også, ikke sant, om RF 63 med sitt større, ventilerte kabinett f.eks. har mer schmekk i mellombassen. Forøvrig later det til, i andre tråder jeg har lest i her inne, at mange foretrekker store membraner kontra flere små.
    Men jeg vet også, siden jeg har levd med HIII en stund nå, at plassering og matching har mye å si med denne høyttaleren. Så hvis man bare har hørt på noe i et tilfeldig oppsett og ikke prøvd noe lenge selv over tid, hvem vet egentlig hva som er hva.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt både RF63 og HIII, både i samme rom og med samme anlegg. Det er to ganske forskjellige høyttalere. HIII synes jeg fungerer forbausende godt i forholdsvis små rom, ganske nærme hjørnene. RF63 må ha en god del luft rundt seg for å fungere optimalt, var nå min erfaring. Men de kvitterer med stor lyd og skikkelig bass.
    Når det er sagt så er faktisk HIII min favoritt av de to. Etter det jeg har erfart, kan ikke dynamikken og detaljene i mellomtonen i en toveis horn-hybrid konkurrere med en treveis.
    Men som sagt, noen liker Reference andre sverger til Heritage. Noen liker dattera, andre foretrekker.... En ting som er sikkert for min del, er at det er ingen vei tilbake! Cornwall for life, he he!! :cool:

    Cbarth
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Cornwall frister, bare synd de er litt dyre. Da lurer jeg litt på om kanskje Cornscala kunne vært noe, hvis den kombinerer det beste fra Cornwall og La Scala. Pluss at det er lettere å selge inn på hjemmebane iforhold til noe som er omtrent fire ganger så dyrt (Cornwall). Blir nok uansett en stund fram i tid, må først se hva jeg klarer å presse av godlyd ut av HIII med den "nye" forsterkeren jeg bruker nå, kontra den forrige som låt eventyrlig bra i mine ører. Den nye spiller om mulig enda mer oppløst og kontrollert, men kanskje litt overdempet siden bassen nesten er litt for stram og tørr. Men får jeg dette til å funke igjen, så glemmer jeg nok hele oppgraderingsspøkelset en god stund framover allikevel. :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Sitter selv med RF-7 på 9 kvadratmeter:rolleyes: Om jeg er aldri så fornøyd(vill brystkassebass i sweetspot, ikke rotete lydbilde.. høres rett og slett meget bra ut!), bør jeg derfor glede meg til jeg får flytta det til et større rom?;D RF-83 står på naborommet som er mye større(kjellerstue), de er mye dypere og passer ikke på 9kvm. rommet. Klart man slapper mer av i kjellerstua ved musikklytting, men man skal da ha anlegg på arbeidsrommet også!
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Forskjellen på RF og Heritage er når vennene dine spør.. RF = hvor står subben din henne? Heritage = Høres vokalisten så bra ut i virkeligheten også? Må vera HD detta!? :)

    Angerer innerst inne på att æ bytta bort Hiii, er først når man har mistet noe bra man innser hvor greit man egentlig hadde det.. Merker nå att Heresy brettet ut ett stort , åpent og meget detaljert lydbilde. Må erlig si att når jeg koblet opp RF-25 hørtes det ut som om høyttaleren var surret inn i bobleplast.. Var jo sjokkerende med bass trykk, men føltes som om de manglet mellomtone og at diskanten nådde ikke opp til toppen.. Men blir jo en vanesak.. desverre.. Heldigvis har jeg byttesyken som slår til uten forrvarsel.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for Ebay tips, gutter. Akkurat nå sitter jeg og hører på den siste til Pestilence på HIII og bare nyter, det låter... eh, friskt. Må jo si jeg lurer litt på hva jeg driver med noen ganger, akkurat nå kan jeg ikke helt skjønne hvorfor jeg vurderte å bytte ut noe som helst. :rolleyes:
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Forskjellen på RF og Heritage er når vennene dine spør.. RF = hvor står subben din henne? Heritage = Høres vokalisten så bra ut i virkeligheten også? Må vera HD detta!? :)

    Angerer innerst inne på att æ bytta bort Hiii, er først når man har mistet noe bra man innser hvor greit man egentlig hadde det.. Merker nå att Heresy brettet ut ett stort , åpent og meget detaljert lydbilde. Må erlig si att når jeg koblet opp RF-25 hørtes det ut som om høyttaleren var surret inn i bobleplast.. Var jo sjokkerende med bass trykk, men føltes som om de manglet mellomtone og at diskanten nådde ikke opp til toppen.. Men blir jo en vanesak.. desverre.. Heldigvis har jeg byttesyken som slår til uten forrvarsel.
    Hehe så du sammenligner rf25 til 3 lapper mot heresy lll ? Rf63 spiller dritten av heresy lll etter min smsk og mening ;)
     

    GSH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    5
    Vell, skulle gjerne ha beholdt begge parene. Men så er det en frue i huset som sier, og jeg siterer: -Når skal de jæ.... høytalerne ut av huset!?- Nå er jeg så heldig å har eget kinorom, men har ikke plass til begge parene der, så da står ett av dem konstant ute på gangen, ikke populært..

    Så ett av parene må nok vike.. men vet altså ikke hvilket.

    Har spilt til og fra på begge høyttalerne en stund nå, og kan ikke si at RF-5ene er noen dårligere musikkformidlere en RF63. Tvert i mot så menere jeg at RF5 har noen styrker som RF63 ikke har.

    Vanskelig dilemma...
    Lett å bestemme seg her :) behold RF5 uten tvil!
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Vell, skulle gjerne ha beholdt begge parene. Men så er det en frue i huset som sier, og jeg siterer: -Når skal de jæ.... høytalerne ut av huset!?- Nå er jeg så heldig å har eget kinorom, men har ikke plass til begge parene der, så da står ett av dem konstant ute på gangen, ikke populært..

    Så ett av parene må nok vike.. men vet altså ikke hvilket.

    Har spilt til og fra på begge høyttalerne en stund nå, og kan ikke si at RF-5ene er noen dårligere musikkformidlere en RF63. Tvert i mot så menere jeg at RF5 har noen styrker som RF63 ikke har.

    Vanskelig dilemma...
    Lett å bestemme seg her :) behold RF5 uten tvil!
    Ikke lett, og jeg er uenig. De fleste mener 63 er bedre. Uansett, det kommer an på smak og behag. De har styrker og svakheter begge to. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen eiere her av La Scala eller Khorn som kan ta en frekvensrespons måling og poste den? 1/24 glatting og gjerne en liten beskrivelse av plassering av høyttalerne og rommet.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Forskjellen på RF og Heritage er når vennene dine spør.. RF = hvor står subben din henne? Heritage = Høres vokalisten så bra ut i virkeligheten også? Må vera HD detta!? :)

    Angerer innerst inne på att æ bytta bort Hiii, er først når man har mistet noe bra man innser hvor greit man egentlig hadde det.. Merker nå att Heresy brettet ut ett stort , åpent og meget detaljert lydbilde. Må erlig si att når jeg koblet opp RF-25 hørtes det ut som om høyttaleren var surret inn i bobleplast.. Var jo sjokkerende med bass trykk, men føltes som om de manglet mellomtone og at diskanten nådde ikke opp til toppen.. Men blir jo en vanesak.. desverre.. Heldigvis har jeg byttesyken som slår til uten forrvarsel.
    Her ser man. Smak og behag.

    Jeg kunne aldri levd med HIII heller, på grunn av fraværende dypbass. Svært få subber som er raske nok for de også. Videre funket de absolutt ikke her i min stue. (Ca. 30kvm.)
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Og det er jo det jeg lurer på selv også, ikke sant, om RF 63 med sitt større, ventilerte kabinett f.eks. har mer schmekk i mellombassen.

    Ja, det var Haugenials kommentar jeg lurte på, og ikke noe du sa.

    Ok. Jeg bare blander meg inn og svarer i hytt og pine for sikkerhets skyld. :)
    De erfaringene jeg har med disse er nettop som jeg beskriver. Og har hatt de fleste innomhus. Rf 83 er den høyttaleren som røyk fortest ut fordi bassen ble for overveldene og tok bort mye av dynamikken i mellomtonen. Lydbildet ble for rotete og jeg føler ikke diskanten kom til sin rett. Når vi drar inn Rf 63 i sammenligningen er det en høyttaler som er mer High-End og korrekt med en mye bedre balansert bass enn rf83. Samtlige i heritageserien som jeg har vert borti har en helt annen live dynamikk og nettop "smekk" i mellombassen enn reference serien... Det er det som gjør Heritage til en fantastisk morsom og leken høyttaler serie.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det sier jo seg selv at i de aller fleste rom så vil Heresy III trenge en sub. Den er oppgitt med -3dB ved 58Hz. Den begynner altså å rulle av allerede før 60 Hz hvis man ser vekk ifra potensiell romforsterkning (noe som vil variere i ulike rom). Og det er jo egentlig bare en fordel å bruke sub når man kan integrere. Det gir både jevnere frekvensrespons og mer kapasitet.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Det sier jo seg selv at i de aller fleste rom så vil Heresy III trenge en sub. Den er oppgitt med -3dB ved 58Hz. Den begynner altså å rulle av allerede før 60 Hz hvis man ser vekk ifra potensiell romforsterkning (noe som vil variere i ulike rom). Og det er jo egentlig bare en fordel å bruke sub når man kan integrere. Det gir både jevnere frekvensrespons og mer kapasitet.
    +1
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Forskjellen på RF og Heritage er når vennene dine spør.. RF = hvor står subben din henne? Heritage = Høres vokalisten så bra ut i virkeligheten også? Må vera HD detta!? :)

    Angerer innerst inne på att æ bytta bort Hiii, er først når man har mistet noe bra man innser hvor greit man egentlig hadde det.. Merker nå att Heresy brettet ut ett stort , åpent og meget detaljert lydbilde. Må erlig si att når jeg koblet opp RF-25 hørtes det ut som om høyttaleren var surret inn i bobleplast.. Var jo sjokkerende med bass trykk, men føltes som om de manglet mellomtone og at diskanten nådde ikke opp til toppen.. Men blir jo en vanesak.. desverre.. Heldigvis har jeg byttesyken som slår til uten forrvarsel.
    Er RF-25 den eneste RF du har hørt? Isåfall kan du IKKE sammenligne HIII med RF-25! RF-63 er MILEVIS unne slik som du beskriver RF. Håper dette kun gjelder RF-25?
    Har bare hørt de.. Sammenlignet jo RF-25 med Heresy i stua mi.. Trinnet ned var jo enormt.. Vet jo RF-25 er eldre å rimelig, å de nyere storebrødrene er mye bedre selfølgelig.

    RF serien må jo vere den serien gir vel mest valutta for pengene om man ønsker seg en suveren allround høytaler som skårer høyt på alle punkter i sin prisklasse.


    Hadde KLF-30 før, ikke hørt noe spille høyere å renere enn disse på enkel elektronikk. Angere på att de ikke ble putta i boden heller å ikke solgt...

    Jeg er jo amatør innen seriøs HIFI så ikke mening å hisse opp noen :)
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Forskjellen på RF og Heritage er når vennene dine spør.. RF = hvor står subben din henne? Heritage = Høres vokalisten så bra ut i virkeligheten også? Må vera HD detta!? :)

    Angerer innerst inne på att æ bytta bort Hiii, er først når man har mistet noe bra man innser hvor greit man egentlig hadde det.. Merker nå att Heresy brettet ut ett stort , åpent og meget detaljert lydbilde. Må erlig si att når jeg koblet opp RF-25 hørtes det ut som om høyttaleren var surret inn i bobleplast.. Var jo sjokkerende med bass trykk, men føltes som om de manglet mellomtone og at diskanten nådde ikke opp til toppen.. Men blir jo en vanesak.. desverre.. Heldigvis har jeg byttesyken som slår til uten forrvarsel.
    Er RF-25 den eneste RF du har hørt? Isåfall kan du IKKE sammenligne HIII med RF-25! RF-63 er MILEVIS unne slik som du beskriver RF. Håper dette kun gjelder RF-25?
    Har bare hørt de.. Sammenlignet jo RF-25 med Heresy i stua mi.. Trinnet ned var jo enormt.. Vet jo RF-25 er eldre å rimelig, å de nyere storebrødrene er mye bedre selfølgelig.

    RF serien må jo vere den serien gir vel mest valutta for pengene om man ønsker seg en suveren allround høytaler som skårer høyt på alle punkter i sin prisklasse.


    Hadde KLF-30 før, ikke hørt noe spille høyere å renere enn disse på enkel elektronikk. Angere på att de ikke ble putta i boden heller å ikke solgt...

    Jeg er jo amatør innen seriøs HIFI så ikke mening å hisse opp noen :)
    Absolutt ikke, her hisser du ikke opp noen. Bare lurte på om du hadde hørt de nyere og dyrere modellene. Fikk svar på det.

    Mvh. Ole
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Det sier jo seg selv at i de aller fleste rom så vil Heresy III trenge en sub. Den er oppgitt med -3dB ved 58Hz. Den begynner altså å rulle av allerede før 60 Hz hvis man ser vekk ifra potensiell romforsterkning (noe som vil variere i ulike rom). Og det er jo egentlig bare en fordel å bruke sub når man kan integrere. Det gir både jevnere frekvensrespons og mer kapasitet.
    Tok en Hz sweep i leiligheten men å da fikk Heresy iii en peak akkurat rundt 40hz så ble det stille frem til ca 60hz.. Må vel være rommet. Er er en bass stue, derfor KLF-30 måtte ut:( Blei cerwin Vega tendenser. Hehe
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det sier jo seg selv at i de aller fleste rom så vil Heresy III trenge en sub. Den er oppgitt med -3dB ved 58Hz. Den begynner altså å rulle av allerede før 60 Hz hvis man ser vekk ifra potensiell romforsterkning (noe som vil variere i ulike rom). Og det er jo egentlig bare en fordel å bruke sub når man kan integrere. Det gir både jevnere frekvensrespons og mer kapasitet.
    De spiller nok ikke så veldig dypt, men jeg tror nok det kommer litt an på om HIII trenger sub eller ikke. Med den forrige effektforsterkeren min som var litt raus og varm i mellombassen, så savnet jeg stort sett ikke noe som helst. Med kraftverket jeg bruker nå, så kunne jeg godt klart å leve med litt mer frodighet nedover, men tror det kan bli vanskelig å integrere en vanlig kjøpesub med disse høyttalerne, tror man må over på DIY for å få noe som matcher dem og kan integreres relativt sømløst. Dem er så kjappe, vøtt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn