Klipsch rf-83 oppgradering.

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Jeg har fått lyst til å leke meg litt med mine Klipsch rf-83 høyttalere og se hva som kan gjøres for å få en enda finere lyd fra dem. Siden jeg har begrenset kompetanse med slikt er jeg nødt til å spørre om råd.
Er det noen som har oppgradert sine Klipsch´er? Hva kan gjøres?
Intern kabling kan sikkert byttes ut, men hva slags kabler bør jeg kjøpe? Det finnes jo så voldsomt stort utvalg der ut. Delefilteret kan sikkert også gjøres noe med. Jeg finner ikke noe info på nettet om hvilke komponenter som er i delefilteret så jeg kan evt legge ut noen bilder av det.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Uten teknisk kompetanse så tror jeg det er bedre å begynne å lese seg opp og begynne å esperimentere med selvbygg fra bunnen av - og heller selge eller beholde dine rf83 originale. Produsenten kan sakene sine og har beregnet optimalt delefilter i forhold til komponenter og kabinett og riktig internkabling til formålet. Jeg hadde også en slags idé for 10-12 år siden om at jeg kanskje kunne oppgradere eksisterende design med dyrere deler. Jeg kan fremdeles ikke mye om dette, og har ikke erfaring, men har fulgt med nok til å innse at delefilterkonstruksjon er et krevende fag, og at man lærer mer ved å bygge selv. Andre her vil sikkert kunne gi råd om aktive (enklere å få til med digitale flerkanals lydkort) vs passive filtre. Hvis jeg skulle forsøkt å bygge en ht med passivt delefilter ville jeg først testet et kit fra seas for 2-veis ht, og deretter testet en mer avansert 3- eller 4-veis med aktiv deling. Dersom dette hadde funket bra kunne den møysommelige jobben med et passsivt filter begynne. Dette tar jeg meg ikke tid til og har neppe tålmodighet til heller med aktivt familie- og jobbliv - så jeg har oppgradert til de beste og siste høyttalerne jeg skal ha: Harbeth 40.2

Lykke til med dine valg og utviklingsforsøk
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Forsåvidt enig med forrige taler om at kanskje kan være bedre med et kit fra bunnen av, feks fra Troels Gravesen, men det er sikkert noe å hente på Klipschene også.

Som alle produsenter må de ha et forhold til kost/nytte slik at en oppgradering av komponentene (IKKE verdiene) i delefilter kan være ganske hørbart, men også relativt dyrt, iallefall om du tar det helt ut.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Jeg tør ikke å prøve meg på noe før jeg har god forståelse for delefilter. Skulle gjerne derfor fått noen konkrete tips av noen som kanskje har gjort slikt før... Har også noen bøker liggende her som jeg har lest litt på.
Kablene er vel ganske simpel prosess å bytte ut, spørsmålet er om det i det hele tatt er noe vist. De kablene som er inne i høyttalerene "ser" ikke særlig gode ut.
Jeg tviler på at Klipsch har brukt de aller beste komponentene i disse høyttalere til "bare 25 000kr". Kablingen og delefilteret i f.eks RF-7 mkII er vesentlig bedre
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
F.eks er diskanten på disse veldig skarp, og jeg er ikke den eneste som synes det kan bli litt mye av den. Det må da være mulig å gjøre noe med det? Selvfølgelig går det an å bruke treble-justeringen på forforsterkeren til å skru ned diskanten, men hva om en ikke har denne funksjonen...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ta ut et delefilter og legg ut bilde av det
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Uten teknisk kompetanse så tror jeg det er bedre å begynne å lese seg opp og begynne å esperimentere med selvbygg fra bunnen av - og heller selge eller beholde dine rf83 originale. Produsenten kan sakene sine og har beregnet optimalt delefilter i forhold til komponenter og kabinett og riktig internkabling til formålet.
Hovedsaklig enig i dette.

Jeg tror ikke man egentlig kommer noen vei før man begynner på nytt og heller legger mer kroner i bedre elementer, Klipsch later til å være designet med relativt rimelige deler, men satt sammen på en fornuftig måte som får det beste ut av ingrediensene (drivere, delefilter, kabinetter/horn) som også er bra avstemt seg i mellom. Å få markant bedre lyd ut av noe som allerede er gjennomprøvd og uviklet til et prispunkt tror jeg er vanskeligere enn å koke sammen noe bedre hvor man har muligheten til å selv legge premissene for kvalitetsnivået fra bunnen av.

Mitt råd ville vært å heller satse på noe annet hvis man ikke er fornøyd med lyden i et par kjøpehøyttalere.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Bitumen forslaget ovenfor støttes.
Litt snålt oppsett med 3 bass/mellomtoner og 1650 hz delefrekvens, men så briefer de med 100 dB da.
Filter- tweak:
Diagrammet under viser filteret til RF-83 iflg kilder på nettet.
Diskantnivået justerer du med forskjellige verdier av motstanden R1.
Alternativt setter du inn en attenuator foran diskanten.
Kondensatorene C1 og C2 byttes til bedre typer, f.eks. Jantzen Alumen.
Reversibelt og ufarlig. Videre mods av filteret krever måling og målsetning.
x-rf-83.JPG
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Hva med å røske ut delefiltetet å gå full aktiv deling med en gang? Da kan du jo tweake til du får træler på fingrene.
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Etter å ha åpnet høyttalerene og tatt en titt inni, må si jeg ble overrasket over hvor elendig produksjon dette egentlig er!
De er bygget av ett lag 20mm tykke (tilsynelatende) sponplater. MDF er det hvartfall ikke. Det er svært dårlig mtp at det sitter 3 8" bass elementer i hver!
Bassrefleks portene bakpå sitter løst og kan lett trekkes ut. Dempematerialet er ikke på noen måte festet og "henger og slenger" inne i kabinettet. I den ene høyttaleren hadde det falt ned og dekket til alle 3 bassportene.
MAKAN! jeg hadde forventet bedre konstruksjon på en høyttaler til 25k!
Dermed dropper jeg forsøket med oppgradering og selger dem i stedet...
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
F.eks er diskanten på disse veldig skarp, og jeg er ikke den eneste som synes det kan bli litt mye av den. Det må da være mulig å gjøre noe med det? Selvfølgelig går det an å bruke treble-justeringen på forforsterkeren til å skru ned diskanten, men hva om en ikke har denne funksjonen...

Skarp diskant på rf83?? Hva slags elektronikk bruker du?? Den er jo egentlig ekstremt laidback. Brukte rotel rc1572+rb1572, samt en Hegel h300 på mine.. ble litt slapt i toppen faktisk.
 

crimar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
90
Antall liker
11
Hadde samme erfaring med RF-63.

Med et godt lyddempet rom så hadde toppene sikkert vært bra, men veldig få har godt dempet rom. Det får jo middelmådige høyttalere til å bli bra etter min erfaring.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ingen skarp diskant i mine RF-63.

...men når sant skal sies hører jo ikke jeg hva som skjer ved 15-20KHz. ;)

Men målingene har heller ikke vist noe slikt.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
RF-83 (purple).
Denne ville jeg utvilsomt ha moddet på.
Synd at du mistet mot og lekelyst pga noe stusselig dempemateriale.
Dette gir deg jo enda større potensiale.
Vis vedlegget 508975
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Etter å ha åpnet høyttalerene og tatt en titt inni, må si jeg ble overrasket over hvor elendig produksjon dette egentlig er!
De er bygget av ett lag 20mm tykke (tilsynelatende) sponplater. MDF er det hvartfall ikke. Det er svært dårlig mtp at det sitter 3 8" bass elementer i hver!
Bassrefleks portene bakpå sitter løst og kan lett trekkes ut. Dempematerialet er ikke på noen måte festet og "henger og slenger" inne i kabinettet. I den ene høyttaleren hadde det falt ned og dekket til alle 3 bassportene.
MAKAN! jeg hadde forventet bedre konstruksjon på en høyttaler til 25k!
Dermed dropper jeg forsøket med oppgradering og selger dem i stedet...
Amerikansk veit du :).
 
Topp Bunn