Klipsch Palladium - noe for meg?

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Veldig nysgjerrig på disse, men har ikke hørt de. Det skal jeg, et eller annet sted i osloområdet? De har jo vært på markedet en stund nå og interessant om noen her på forum kan gi noen subjektive inntrykk.
Det jeg håper på er god dynamikk og rimelig god oppløsning, blues, rock og plingplongjazz. En slags RF5 som er forbedret på alle områder (for jeg syns den er knakende god faktisk)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hørte P39 på demo i Bergen og det låt elendig.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31476.0

Hørte P38 i butikk i USA for noen måneder siden og det var nesten enda verre. Derimot så låt modellen som de spilte på Horten messen i fjor (var det P37 eller P38?) ganske bra. Det er i alle fall høyttalere som virker å være veldig romavhenigig, og som jeg ikke hadde kjøpt før hjemlån.
Det skal sies at dette ikke er helt min gate når det gjelder høyttalere. Jeg foretrekker mer nøytrale og mer korrekte høyttalere. Kanskje er det mitt i blinken for deg. Noen gode lytterunder og hjemlån av ulike kanditater kan gi deg svaret.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Hvilken av de er det du tenker på?

ORSO: Ikke rart det ikke låt herlig når man spiller med EC på Klipsch. P39 krever god elektronikk, god plass og mye strøm. Du skriver det finnes mer nøytrale? Det er jeg ganske uenig i..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mute skrev:
ORSO: Ikke rart det ikke låt herlig når man spiller med EC på Klipsch. P39 krever god elektronikk, god plass og mye strøm. Du skriver det finnes mer nøytrale? Det er jeg ganske uenig i..
Jeg tenkte vel kanskje mer generelt om Klipsch med den uttalelsen angående nøytralitet. Kjenner ikke godt nok til Palladium, men de hadde utstikkende frekvenser på demoene jeg var på. Målingene ser slettes ikke værst ut slik jeg kan se det.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/klipsch_palladium_p-39f_loudspeaker/index4.html

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.028
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte et sett med nye P39 som jeg fikk i April. Jeg har solgt dem nå, mne det var ikke pga av lyden, men av helt andre grunner. La det være helt klart så er P39 en meget god ht. og bedre enn ex JBL K2 9800 som jeg hadde for noen år siden og mye mye bedre enn ex JBL 1400. Problemet er at de ikke er enkle å drive. Jeg føler faktis ikke at virkningsgraden på de Utopia Alto som har tatt deres plass er dårligere, samme lydtrykk. Men Utopia har til forskjell fra P39 dyb-bas! P39 ruller av alt for høyt for en ht i 140 000 klassen.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Hørte P39 på demo i Bergen og det låt elendig.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31476.0

Hørte P38 i butikk i USA for noen måneder siden og det var nesten enda verre. Derimot så låt modellen som de spilte på Horten messen i fjor (var det P37 eller P38?) ganske bra. Det er i alle fall høyttalere som virker å være veldig romavhenigig, og som jeg ikke hadde kjøpt før hjemlån.
Det skal sies at dette ikke er helt min gate når det gjelder høyttalere. Jeg foretrekker mer nøytrale og mer korrekte høyttalere. Kanskje er det mitt i blinken for deg. Noen gode lytterunder og hjemlån av ulike kanditater kan gi deg svaret.
Hmm, hadde håpet på et annet svar enn dette, men selvfølgelig noe å tenke på og takker for refleksjonene. Dæven heller...koster den største 140k!!? Men P38 kryper under 100?..det bør være maks grense. Vanskelig å drive i tillegg? - jeg så for meg en god SET 300B som ypperlig mulighet når tekniske data viser 99db følsomhet.
Det stemmer at jeg ikke er spesielt ute etter såkalte korrekte og nøytrale høyttalere, noen av de fremkaller lyttetretthet og ole lukkøye melder seg. Jeg vil ha ordentlig troverdig pulver når det dras på, ikke en flott domediskant som bare uler og piper når det nærmer seg realistisk lydvolum, kommer nok ikke unna en lags hornløsning. Altså, sånn er noen av mine erfaringer, men er ydmyk og skjønner andres valg.
Litt smånegative omtaler her hittil syns jeg ;D men jeg ber ikke om annet enn ærlige subjektive betraktninger heller.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
P serien er vel ikke førstevalget når det gjelder SET forsterkere. Heritage serien er nok en enklere last.

However, the speaker is not as efficient at low frequencies as you might expect; its impedance drops between 3 and 4 ohms in the lower midrange (fig.1), with a nasty combination of 4 ohms magnitude and –50° electrical phase angle at 80Hz. The three woofers do demand a significant amount of current to keep up with the horn-loaded midrange and treble drive-units. The impedance is significantly higher in the region covered by the latter two drivers, averaging 10 ohms, which means that the speaker will sound tilted-up at high frequencies when used with a tube amplifier having a high source impedance.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/klipsch_palladium_p-39f_loudspeaker/index4.html

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vidar Bol skrev:
Hmm, hadde håpet på et annet svar enn dette, men selvfølgelig noe å tenke på og takker for refleksjonene. Dæven heller...koster den største 140k!!? Men P38 kryper under 100?..det bør være maks grense. Vanskelig å drive i tillegg? - jeg så for meg en god SET 300B som ypperlig mulighet når tekniske data viser 99db følsomhet.
Det stemmer at jeg ikke er spesielt ute etter såkalte korrekte og nøytrale høyttalere, noen av de fremkaller lyttetretthet og ole lukkøye melder seg. Jeg vil ha ordentlig troverdig pulver når det dras på, ikke en flott domediskant som bare uler og piper når det nærmer seg realistisk lydvolum, kommer nok ikke unna en lags hornløsning. Altså, sånn er noen av mine erfaringer, men er ydmyk og skjønner andres valg.
Litt smånegative omtaler her hittil syns jeg ;D men jeg ber ikke om annet enn ærlige subjektive betraktninger heller.
Vel, husk at ingen av oppsette var spesielt gode og at rommene spilte sansynligvis mye inn. Men det virker utifra målingene at de mangler dypbass.
Etter min mening kan du få i både pose og sekk. Både dynamikk og trøkk kombinert med rafinnement og mangel på lyttetretthet. Hvordan? Lydkorreksjon. Ta en tur og hør på noen av oppsettene Snickers-is har satt opp. Kanskje han vil demonstrere noe spennende på AVexpo messen oktober også. Det er en del fordommer her mot Snickers og Midgard, men mitt tips er du gjør egne erfaringer. Tror du vil bli meget overrasket.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Vidar Bol skrev:
Vel, husk at ingen av oppsette var spesielt gode og at rommene spilte sansynligvis mye inn. Men det virker utifra målingene at de mangler dypbass.
Etter min mening kan du få i både pose og sekk. Både dynamikk og trøkk kombinert med rafinnement og mangel på lyttetretthet. Hvordan? Lydkorreksjon. Ta en tur og hør på noen av oppsettene Snickers-is har satt opp. Kanskje han vil demonstrere noe spennende på AVexpo messen oktober også. Det er en del fordommer her mot Snickers og Midgard, men mitt tips er du gjør egne erfaringer. Tror du vil bli meget overrasket.
Flott...jeg tenkte på at jeg er litt treg i sessen når det gjelder fremtiden med evnt lydkorreksjon etc. En mulighet jeg burde skjekke ut og har ingen fordommer mot Snickers eller Midgard. Det er vel heller at han har deltatt godt i diskusjoner her at det kan ha blitt et sånt inntrykk.
Ellers så finns det Khorn, La Scala, Avantgarde, eller en snakk med Madman (han vet om løsninger).
Jeg er ute etter en lyd som ligner det jeg opplever på konsert i små lokaler ala Herr Nilsen. Lurer på om det er mulig, men vil gjøre et forsøk. Da "sitter" lufttrøkket helt deilig i mellomgulvet og sånn skal blues og rock være ;D

Topp Bunn