Klipsch høyt for 2x45w rørforsterker

trond

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.12.2002
Innlegg
73
Antall liker
25
Torget vurderinger
3
Jeg har idag Klipsch RF-7 med Conrad-Johnson MV52 (2x45w). Klang og livefølelse er glimrende, mye bedre enn med ProAc 2.5 og PassLabs. Jeg har på en måte gått fra et ganske analytisk oppsett til mer lo-fi, men betydelig mere engasjerende oppsett. Dessverre er ikke 2x45 rørwatt tilstrekkelig til å kontrollere bassen skikkelig. Så jeg bruker en CJ 2x200w transistorforst midlertidig. Dette klinger bra, men moroa er litt borte. Etter rør er transistor simpelthen litt for kjipt. Jeg vil beholde MV52 og bytte høyttalere, gjerne til mindre/mindre krevende modell fra Klipsch. Men hvilke ? Det er simpelthen for mange modeller og det er slett ikke til å bli klok på, spesielt uten mulighet til å se og høre på forhand (ingen forhandlere innen en dagsreise). Jeg vil ha fram sjela i innspillingene og er mao ikke opptatt av masse bass og høyt volum. Hvilken Klipsch modell er 'best' ?
 
R

Rojoh

Gjest
Nå banner jeg høyt i kjerka, men:...

Det faktisk ikke utenkelig at Triangle faktisk vil møte dine ønsker mer enn klipsch.

Mvh. Johan - tidligere eier av de meget lettdrevne RF-3 og også belytter av RB-75.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hva med og prøve RF-82 ?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Trodde vi snart var ferdig med denne; "hvor mange watt er nok" - debatten?

Jeg er ganske sikker på at det ikke er watt du mangler for å kontrollere dine RF7. Det kommer selvfølgelig an på hvor høyt du vil/har behov for å spille, men jeg tviler sterkt på at det er her problemet ligger. Prøv deg fram litt før du hiver ut høytalerne. Om det er slik at du vil ha CJ, så kunne en Premier 11A eller et par Premier 12 kanskje fungert?
 

trond

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.12.2002
Innlegg
73
Antall liker
25
Torget vurderinger
3
Fantastisk ! En Klipsh forhandler i Cairo, skal ringe ham. Ang RF-82, er ikke det en stor ht ogsaa ? Noe av det jeg ikke liker med RF-7 er at de er digre.

Men igjen, hva er 'beste' Klipsch modell for 2x45W PP 6CA7/EL34 basert rørforsterker ? Ut fra spec sheets ville jeg gjette RF-62 muligens, eller 52 ? Problemet er at det ikke er mulig å bare se paa spec sheets. Det må da vaere noen som har førstehands erfaring der ute

Kanskje løsningen er å finne en annen forsterker, men jeg vil helst ha rør og tror at CJ forst jeg allerede har er ganske god. Iallefall var den et stort sprang i riktig retning fra PassLabs, Adyton forsterkere jeg har hatt tidligere.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Rf-82 er nok en smule mindre enn rf-7 vil jeg tro.. Klipsch leverer jo også heritage serien som er av den litt mer vintage-aktig typen med klipsch-horn o.l. kanskje dette kunne vært noe. I denne serien ligger visstnok også hjertet av hva klipsch kan fremskaffe av lyd;)

Et eksempel er Heresy..
hxbxd = 60x40x33.
nypris ca 14 k
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
rf82 er neppe i nærheten av rf7 på noen områder. så jeg ville fraråde å gå under rf5.
 

trond

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.12.2002
Innlegg
73
Antall liker
25
Torget vurderinger
3
Visste ikke at RF-82 var under RF-5 ? Det viste seg at ageenturet for Klipsch her, fra Klipsch dealer locator var lagt ned for 2 aar siden. Saa jeg er like langt.

Hvis jeg forstaar deg rett vurderer du RF-5 som en bedre HT enn RF-82 ? Og RF-5 er formodentlig en enklere last enn RF-7. Hva med RF-35 og evt andre ?
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Jeg har et par RF-62 på 2x18watt, og det spiller musikk ganske bra.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
rf82 ER rf35 i nyere versjon uten særlige endringer. priset til 9995,- og etter min mening ikke mye å samle på i lengden.

rf5 selges enno til 16995. men de kan sikkert prutes en del på siden modellen begynner å bli "gammel" i forhold til alle de andre utskiftingene.
har ikke hørt nevneverdig på de kontra x5 jeg eide..men det er allment kjent at kvaliteten er bedre der, ikke minst i hornet.

http://www.audiocompaniet.no/
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Effekt nisser ;)
Forte II på 2x3W,spiller som f**

Henger meg på 123 her,RF5 er nok den som bør vurderes av "nyere" Klipsch.
Evt snoke opp noe gammalt "ræl" ala Forte/Heresy/Chorus/La Scala.

/jan
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
rf82 ER rf35 i nyere versjon uten særlige endringer. priset til 9995,- og etter min mening ikke mye å samle på i lengden.
Hmmm...ikke særlige endringer?
Du bør titte nærmere, hornet og driveren er ikke veldig lik. ;)
Ellers er jeg enig i at RF-5 er en hellsikkes god ht, og i mine ører VESENTLIG bedre enn RF-7 som jeg desverre aldri har hørt spille som jeg hadde håpet/forventet.
Mitt poeng var at RF-82 er en enklere og mer tilgiven last enn RF-5 og til en hyggelig pris, men selfølgelig er 5 eren en heit kandidat dersom man har tillgang på ett sett nye eller brukte. :)
 
Topp Bunn