Klipsch Forte II erfaringer,noen?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Morgen

Noen som har vært borti eller har ett par av de her stående som kan fortelle meg hvorfor eller hvorfor ikke jeg bør kjøpe de.

Ett par bilder av de aktuelle høytalerne.





/jan
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Var litt borte i disse på tidlig 90-tall, av det jeg kan komme på, husker jeg mye av klipschorn-egenskapene i en mindre kasse og i mindre format, men denne høyttaleren er det virkelig fart i. Skulle bare jeg husket litt mer om den med tanke på andre egenskaper. Nei uff, dette var ikke mye til hjelp.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Bruker erfaringer er det jeg vil ha :)
Så takker så langt MaHa.

Har hørt endel på Chorus II,det er vel storebroren og den svingte noe så jæ**** :)

/jan
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Ja, den er helt pervers, snakk om å kombinere peavey-egenskaper med hifi! :D

Bruker erfaringer er det jeg vil ha :)
Så takker så langt MaHa.

Har hørt endel på Chorus II,det er vel storebroren og den svingte noe så jæ**** :)

/jan
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Kanskje du burde ta en tlf til Olav på Audiocompaniet, JanR...Han kan nok bidra...
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Han kan alt om disse modellene og forskjeller, det var han som demonstrerte alle disse for oss.
Begynner selv og føle en dragning mot horn, kanskje jeg skulle snust litt på en liten klipsch til å begynne med?


Kanskje du burde ta en tlf til Olav på Audiocompaniet, JanR...Han kan nok bidra...
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Kanskje du burde ta en tlf til Olav på Audiocompaniet, JanR...Han kan nok bidra...
Olav er ikke våken ennå :)
Han kan og vet mye ikke tvil.
Bruker erfaringer er mange ganger vel så viktig for meg.

Har KG 5.5 så har begynt i det "små".
Hørt på,som sagt,La Scala,Chorus II,KG 5.5/4.5/KLF 20 og div nyere Klipsch som ikke er noe for meg iofs.

Snakket akkurat med selger og får de for 5500-6000 NKR.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Han kan alt om disse modellene og forskjeller, det var han som demonstrerte alle disse for oss.
Begynner selv og føle en dragning mot horn, kanskje jeg skulle snust litt på en liten klipsch til å begynne med?
Lyst på ett par bortimot strøkne KG 5.5 ? ;)

/jan
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Blir for store for meg :) Hadde kg 4.5 en liten stund for en 13 års tid siden, en fantastisk høyttaler.

Lyst på ett par bortimot strøkne KG 5.5 ?  ;)

/jan
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Har du kikket på forumet til Klipsch?

Frode
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
De er voksne :)
4.5 er lik bortsett fra dybden som er det dobbelte på 5.5 som du sikkert vet.

Forte II tar ikke så mye mere plass en KG'ene,"noe" bredere men...

Kjerringa kom med noe i stad som fikk meg til å ramle omkull,nesten iaf.
" Du kan jo kjøpe ett par sånn Klipsch greier som står i hjørnet når du får råd..." fan skjelver ennå hehe.
Kanskje be om å få det skriftlig ? ;D

Så nå er bare å vinne i lotto og smi mens jernet er varmt.

/jan
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Hei.
Joda, kjøpte et par i 1984, og brukte de helt frem til slutten av 90 tallet. Nå står de lagret på loftet, er fortsatt 100% strøkne, passet på å behandle fineren med møbel polish med jevne mellomrom. Mye moro med disse ht, kommer nok til å bruke de i et oppsett nr to med rør forsterkere etc.

Mvh. Theo
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
De har mange morsomme egenskaper, men øvre mellomtone og diskant ligger voldsomt fremme i forhold til resten av frekvensene.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Herregud, mann! Pantsett alt du eier og har, få deg noen Klipschorn fortere enn svint, før hun kommer på bedre tanker! ;D

De er voksne :)
4.5 er lik bortsett fra dybden som er det dobbelte på 5.5 som du sikkert vet.

Forte II tar ikke så mye mere plass en KG'ene,"noe" bredere men...

Kjerringa kom med noe i stad som fikk meg til å ramle omkull,nesten iaf.
" Du kan jo kjøpe ett par sånn Klipsch greier som står i hjørnet når du får råd..." fan skjelver ennå hehe.
Kanskje be om å få det skriftlig ?  ;D

Så nå er bare å vinne i lotto og smi mens jernet er varmt.

/jan
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg ville lagt 5000,- på bordet til selger og håpet på det beste..Du får sikkert den summen igjen når det er tid for hjørnehorn, din heldiggris....;-)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kjerringa kom med noe i stad som fikk meg til å ramle omkull,nesten iaf.
" Du kan jo kjøpe ett par sånn Klipsch greier som står i hjørnet når du får råd..." fan skjelver ennå hehe.
Kanskje be om å få det skriftlig ?  ;D

Så nå er bare å vinne i lotto og smi mens jernet er varmt.

/jan
Bygge Jan - Bygge ;D

Med de 5K som brenner i lomma di, har du allerede det du trenger for å bygge basshorna. (Bjerkefinèr, lim og skruer)

3,5K til i neste omgang, så har du bassdriver.

STD AA delefilter 1,5 K

Mellomtonedriveren K55V er det dyreste komponentet! De koster rett $275 fra Bob Crites.

K400 mellomtonehorn $100 pr par.

K77M diskant ca $200, men her finnes bedre løsninger til samme pris. Crites C125 (som er en modda K77M) eller Beyma CP25 fra theStig her på HFS.

Mens du bygger basshorn, kan det lønne seg å følge med på ebay. Dette er jo ikke noe pingleprosjekt, så en del detter av på veien og selger delene de har kjøpt.

Av og til selges det Khorn eller LaScala brukt her i landet, og som andre svære høytalere, så er de ikke spes. lettsolgte. Derfor er prisen gjerne lav. Husker for ca 4 år siden en som sleit i flere mnd med å selge et par Khorn. Tror de til slutt gikk for 10K :eek: De var litt ripete i finnish, men helt i orden.

Alternativt kan du handle brukt i US og få dem fraktet av magnum.no Selv med frakt og mva, bør du få hjem et par for 25K

Men forvent ikke at entusiasmen fra "mor" blir like overstrømmende når hun ser størrelsen på disse i stua. Det RUVER ;D
Min kone ble bare stående å måpe. Hun begynbte å blåse seg opp til en heftig debatt, men forsto at for en gangs skyld var det like greit å jekke seg ned og godta det faktum at i Stubeien 33 har et par Khorn nå permanent adresse....
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Jeg ville lagt 5000,- på bordet til selger og håpet på det beste..Du får sikkert den summen igjen når det er tid for hjørnehorn, din heldiggris....;-)
Er noen mil å kjøre så ja,regner med 5000,- max 5500 nok prisen som gjelder.Prisen er grei nok syns jeg.
De er holdt av til over helgen så da blir de iaf ikke borte for meg :)

Hmm ja det med penga.Måtte spørre en gang til bare for å være sikker på at a ikke kødda med meg og fikk det samme svaret ;)
A: tippe som en gal , B: pantsette rubbet her ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
De har mange morsomme egenskaper, men øvre mellomtone og diskant ligger voldsomt fremme i forhold til resten av frekvensene.
Har ett "sært" rom akustisk så håper ikke det skal bli ett "problem" hvis/når det blir kjøp.
Time vill shåv

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har du kikket på forumet til Klipsch?

Frode
Er innom der titt og ofte :)
Takk for tipset endå.
Syns det mange ganger kan være greit å mase litt her også.

Theo:
Noen erfaringer du vil dele med en Forte II wannabee ?

/jan
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ang Forte, så vet jeg at "dolby" her på hfs har hatt slike. Hyggelig kar som sikkert svarer på spm. om du lurer på noe.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Erlend:

Jeg er veldig en bruker,ikke en bygger....desverre.
Hadde vært utrolig morro å prøvd seg på ett par horn men men.
Unskylder meg med at jeg har ikke plass pr i dag :(
Bor i rekke hus med ørten unger og ho som har gitt meg tillatelse til å sette 2 monster i stua ;)

Men når det blir hus så ja da jævlar ;D
Plass til div prosjekter,akavarierom,"gutterom" osv.
Se om jeg kan finne "dolby" og høre hva han syns om de.

/jan
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Er innom der titt og ofte :)
Takk for tipset endå.
Syns det mange ganger kan være greit å mase litt her også.

/jan
Enig at det er er greit å bruke sentralen, men jeg har inntrykk av at når det gjelder Klipsch sine Heritage-modeller, finner du det meste på deres eget forum. Det var i alle fall min erfaring da jeg styrte på med LaScala basskassene mine.

Frode
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
sikkert morro med slike store klassikere.

hvorfor bare fokus på mange små elementer for tiden? de tar for mye plass i dybden også. de nye 63/83 er jo håpløst dimensjonert.
nei. ett stort! 12-15"
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Enig at det er er greit å bruke sentralen, men jeg har inntrykk av at når det gjelder Klipsch sine Heritage-modeller, finner du det meste på deres eget forum. Det var i alle fall min erfaring da jeg styrte på med LaScala basskassene mine.

Frode
Enig med du,forumet der er utrolig på alle måter.
Skal se om ikke jeg kan få satt av noen timer der i morgen over en pils eller ti :)

123:
Alt under 10" er pinglete ;D

/jan
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
jepp. med 15-18" hjemme ser man hvor utrolig smått alt under 10 er :D

jeg kan heller ikke forstå fordommen om at 6-8 er hurtigere
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Hør på kona mann!!!!!
Legg de 5000,- i Khorn sparebøssa, glem høyttalerbytte.
Har du først fått Khorn i tankene, så slipper det ikke taket.
Vet du egentlig hvor heldig du er :eek:
Kanskje ikke dumt og få det skriftlig ;)

MVH
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hør på kona mann!!!!!
Legg de 5000,- i Khorn sparebøssa, glem høyttalerbytte.
Har du først fått Khorn i tankene, så slipper det ikke taket.
Vet du egentlig hvor heldig du er :eek:
Kanskje ikke dumt og få det skriftlig ;)

MVH
Tro du meg når jeg sier at jeg går fortsatt i halvsvime her hehe.
Tror faktisk jeg slipper å få det skriftlig,kravet var "det må være sånne som er trekantet (kvinnfolk....) så de passer inni hjørnet"

Kommer ikke over det der jeg altså :)
Når det gjelder Forte II så er jeg 90% for pr i dag.
De er vel kanskje verdt litt mere brukt,når den tid kommer,enn de jeg har i dag....tror jeg.
Blir uansett ikke "hjørnehorn" før vi får oss ett hus/enebolig.

/jan
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Slå til, tror ikke du vil angre.
Ser du ikke har så mye til overs for de nye Klipsch ht, der er jeg enig med deg.

For og oppsummere litt så hadde jeg ForteII i et par-tre måneder,til jeg kom over et par ChorusII.
Vil ikke si så mye om lyden på forte, siden jeg dengang spillte med middelmådig elektronikk.(transistor ;))

Men kan vel si at Forte og Chorus er vel ganske like i lydsignatur hvis jeg husker riktig, men Chorus spiller helt klart med større pondus og slam faktor.

Deretter ble det Klipsch Belle, som jeg levde godt med i flere år,til jeg kom over noen brukte Klipschorn.
Da var en mangeårig drøm gått i oppfyllelse, koblet opp med 300B rør, og veien til målet er nå kun en smal sti ;D

MVH
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Slå til, tror ikke du vil angre.
Ser du ikke har så mye til overs for de nye Klipsch ht, der er jeg enig med deg.

For og oppsummere litt så hadde jeg ForteII i et par-tre måneder,til jeg kom over et par ChorusII.
Vil ikke si så mye om lyden på forte, siden jeg dengang spillte med middelmådig elektronikk.(transistor ;))

Men kan vel si at Forte og Chorus er vel ganske like i lydsignatur hvis jeg husker riktig, men Chorus spiller helt klart med større pondus og slam faktor.

Deretter ble det Klipsch Belle, som jeg levde godt med i flere år,til jeg kom over noen brukte Klipschorn.
Da var en mangeårig drøm gått i oppfyllelse, koblet opp med 300B rør, og veien til målet er nå kun en smal sti ;D

MVH
Ikke frist meg !! :)

Tror nok (ikke bare tror) på sikt at det blir noen "hjørne beist" i våres hus når den tid kommer.

Intil da får en stakkar nøye seg med for eks Forte II.
Må jo få lov til å si,selv etter noen scotch,at jeg misunner dere Klipsch horn folk så det holder ;)

/jan
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Det var "Forte" jeg mente du skulle slå til på, sorry det kom litt dårlig fram ser jeg.

Ikke vær misunnelig du, det er deilig og ha noen drømmer,du er jo over det værste hinderet.
Tillatelse fra kona ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sant så sant :)
Nå har man noe å jobbe mot.

Har en mistanke om at det blir Forte II ja.
Bare få på plass de siste bitene.
Har en deal med ho mor her,skal noe nytt inn må noe gammalt ut.
Så kvitte meg med litt stæsj her før man henter Forte II :)

/jan
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
En kamerat hadde Forte 2 i mange år og var veldig fornøyd med disse. De er vel den Klipsch'en av sin serie som går dypest i bassen og fòrer du på med strøm swinger det no' hinsides! Kompisen min hadde Adyton Dynergy den gangen på 2x300w+ og en Audio Research pre som sikkert gjorde det hele spiselig.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har en mistanke om at den spiller musikk i min gate ja :)
Skal brukes på 2A3 amp,burde fungere tålig bra.
Svinger greit med 2A3 og KG 5.5 også,for all del.

Plassering ? Bør stå i hjørnet/mot bakvegg ?

/jan
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Tror nok Forte er en helt annen idrett enn 5,5. Har på følelsen KG serien var "built to a pricetag" mens Legacy serien ble konstruert etter godt gammeldags håndtverk
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Tror nok Forte er en helt annen idrett enn 5,5. Har på følelsen KG serien var "built to a pricetag" mens Legacy serien ble konstruert etter godt gammeldags håndtverk
Mm ja du er nok garantert inne på noe der.Blir feil å sammeligne direkte.
Det jeg prøvde å si var at det blir nok ikke mindre morro her med Forte II ;)

Det jeg husker fra Chorus II kvelden vi hadde for 2-3 år siden var det ufattelige trykket/dynamikken.Ett par divisjoner over KG'ene mine uten å si noe stygt om KG'ene :)
Er ikke på noen måte misfornøyd med det jeg har men ramler man over såpass bra tilbud som det her må man nesten bare slå til.
Ett par brikker til i puslespillet som må på plass så blir det en sving over grensen for å hente "godguttene" ;D

Så langt takk til alle som har bidratt her i tråden :)

/jan
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Nå, er Forte II på vei til det "Jan'ske" hjem ennå?
Tror nok absolutt du har noe å glede deg til! Blir sikkert godt selskap med 2A3'en din også.
Få dem i hus og fyr opp lyden mann!

Når du har vent deg til lyden så gi meg et vink. Kanskje vi etterhvert bør se på et par tweaks til kosten av "en pose tomflasker" også:)
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Hei!
Er du villig til å dele med oss andre hvilke tweaks som koster en pose tomflasker erland? Har et par forte stående som jeg vurderer å sette opp i et nr 2 anlegg. Ellers er det vel rør forsterkere som gjelder sammen med slike ht?

Mvh. Theo
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Hei!
Er du villig til å dele med oss andre hvilke tweaks som koster en pose tomflasker erland? Har et par forte stående som jeg vurderer å sette opp i et nr 2 anlegg. Ellers er det vel rør forsterkere som gjelder sammen med slike ht?

Mvh. Theo
He-he
Hva om jeg svarte med et enkelt NEI nå
:eek:

Er det ikke slik man skaper mystikk ;)

Alvor;
Har ikke sett delefilteret på Forte, men det er sikkert ikke så voldsomt. Tweaket som Tony Gee beskriver på http://www.humblehomemadehifi.com med å bypasse (eller paralellkoble om du vil) alle kondensatorene med en Vishay Rodenstein MKP1837 0.01uF kondis, gir en litt glattere og luftigere lyd. Er filteret oppgradert med dyre kondiser som f.eks M-cap silver eller Sonicap platinum, snakker vi om marginal forbedring. For filtre med std. kjipe kondiser, er forbedringen større.
Disse kondisene koster ca. kr 7,- pr stk, og det er bare å telle kondiser i delefilteret, og bruke gangetabellen for å finne ut hvor mange tomflasker du trenger ;)
 
Topp Bunn